آن چه که باید درباره پردازنده Core i9 اینتل بدانید

آن چه که باید درباره پردازنده Core i9 اینتل بدانید
  • 1396/11/14
  • بابک شالکونژاد
  • 0

برای سال ها پردازنده های Core اینتل در ۳ دسته بندی مختلف قرار داشتند: i3، i5 و در راس همه آن ها i7. اما بعد از چند نمایش ضعیف و تکراری  و هم چنین ظهور پردازنده پرقدرت Ryzen Threadripper شرکت AMD، اینتل نیز مدتی پیش از پادشاه پردازنده ها، یعنی Core i9 رونمایی کرد.

گویا آی تی – این سری از سی‌پی‌یوهای اینتل از سوکت جدیدی تحت عنوان LGA2066 استفاده می کنند که این موضوع به معنای ارتقای اجباری مادربرد و تعویض آن با یک مدل سازگار با سی‌پی‌یوی جدید است.

آیا این سی‌پی‌یو ارزش خرید دارد؟ باید گفت هنوز خیر. اولین مدل ارائه شده در i9-X series تفاوت بسیار اندکی با پرچم دار قبلی اینتل (Core i7 7700K) دارد. هم چنین به دلیل قیمت سرسام آور ۱۰۰۰ دلاری آن و هم چنین ارتقاء اجباری مادربرد، بهترین کار این است که کمی دست نگه دارید تا واکنش بازار را نسبت به این تغییرات مشاهده کنیم. زیرا به زودی مدل های پرقدرت تر (و البته گران تر) این سی‌پی‌یو نیز به بازار عرضه خواهند شد.

چه چیزی در  i9 جدید است؟

سری i9 برای عرض اندام کردن در مقابل سی‌پی‌یو ۱۶ هسته ای Threadripper شرکت AMD از تمام قدرت هسته ها و نخ های خود نهایت استفاده را می برد. مدل اولیه این سی‌پی‌یو که i9-7900X نام دارد مشابه پرچم داران قبلی خود دارای ۱۰ هسته و ۲۰ نخ است. البته در مدل های i9-7920X، i9-7940X، i9-7960X و i9-7980X هسته های سی پی پو رشد بهتری دارند و به ترتیب دارای ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هسته ای می باشند. در آخرین مدل از این سی‌پی‌یو انتظار می رود که بیشترین سرعت و  بهترین مالتی تسکینگ دیده شود.

علاوه بر این، سری i9 از حافظه رم DD4 4 کاناله تا سرعت ۲۶۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می کند که به طور قابل ملاحظه ای از تراشه های Core i7 سریع تر است. هم چنین انتظار می رود مدل های گران تر آن که تا اواخر امسال عرضه می شوند، حتی بهتر از این نیز عمل کنند. i9-7900X از کلاک پایه ۳٫۳ گیگاهرتز استفاده می کند که با استفاده از Turbo Boost 3.0 تا ۴٫۵ گیگاهرتز نیز توان آن افزایش می یابد که البته این رقم زیر حد ایده ال و حتی کمتر از میزان توقعی است که کاربران برای اورکلاکینگ دارند. البته همان طور که اشاره شد مدل های گران قیمت تری در اواخر امسال عرضه می شوند که به احتمال فراوان این ارقام را خواهند شکست.

تمام تراشه های جدید نیاز به سوکت پردازنده جدید ۲۰۶۶ pin- دارند و به اندازه ۱۴۰ وات یا حتی بیشتر برق مصرف می کنند. هم چنین استفاده از یک خنک کننده مایع برای این پردازنده اجباری است. اما اگر شما قصد نداشتید که با خرید یک پردازنده و مادربرد جدید، مجبور به خرید یک خنک کننده مایع نیز بشوید، آن گاه تکلیف چیست؟

این پردازنده چقدر سریع تر است؟

اگرچه این پردازنده هنوز به بازار عرضه نشده است (احتمالا تا چند هفته آینده در اختیار فروشندگان قرار خواهد گرفت) اما برخی از نشریاتی که در زمینه فناوری فعالیت می کنند از قبل آن را مورد تجزیه و تحلیل کامل قرار داده اند. بنچمارک های اولیه رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی این پردازنده را نسبت به پرچم دار قبلی نشان داده اند. طبق اظهارات مجله PC World این سی‌پی‌یو آن قدر سریع است که بتوان به آن لقب سریع ترین پردازنده ای را که تاکنون توسط اینتل تولید شده است، نسبت داد.

جمع بندی:

شکی نیست که سری i9 و سایر تولیدات جدید سری X در حال پرسرعت تر شدن هستند. اما اینتل به خوبی از جایگاه خود در بازار خبر دارد و صرفا به دلیل این که این پردازنده ها او را در جایگاه مناسبی قرار می دهند، دلیلی نمی بیند که آن ها را ارزان بفروشد. در حال حاضر بهترین کار این است که بنشینید و منتظر بمانید و واکنش پردازنده Ryzen شرکت AMD را، به خصوص از لحاظ قیمت، مشاهده کنید.

هم چنین به زودی مشخص خواهد شد که مادربردهای جدید و سایر قطعات آیا به پیشرفت و افزایش کارایی این تراشه های جدید کمک خواهند کرد یا مانع رشد آن ها خواهند شد. برای گیمرها و کاربرانی که چندان هوادار برند خاصی نیستند AMD می تواند گزینه مناسب تری باشد. زیرا علاوه بر این که پردازنده های این شرکت می توانند از لحاظ قدرت با پردازنده های اینتل رقابت کنند، دارای قیمت پایین تری نیز هستند. قیمت یک پردازنده ۱۶ هسته ای Threadripper، ۸۵۰ دلار است که این قیمت تقریبا نصف قیمت یک پردازنده سری i9 که هم رده پردازنده Threadripper است، می باشد.

اما اگر شما قصد دارید تا یک پی‌سی قدرتمند با یک پردازنده جدید i9 داشته باشید تنها کاری است باید انجام دهید این است که منتظر عرضه این تراشه به بازار باشید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *