در هنگام خواب بدن شما چه کار می کند؟

در هنگام خواب بدن شما چه کار می کند؟
  • 1396/11/16
  • مهری ایران دوست
  • 0

در زندگی های بسیار شلوغی که ما در عصر حاضر داریم، ممکن است خواب به اندازه ی کافی سودمند و ثمر بخش نباشد. اما خواب بودن به آن معنا نیست که در بدن شما هیچ اتفاقی نمی افتد.

گویا آی‌تی – برای اینکه بتوانید از اتفاقات پیچیده ای که در طول این هشت ساعت (یا اگر بخواهیم واقع گرا تر باشیم، شش ساعت) خواب شما رخ می دهد با خبر شوید، می توانید اینفوگرافیک زیر را که سازنده ی آن جان دایم، سردبیر اینفوگرافیک های هافینگتون پست است مطالعه کنید.

اینفوگرافیک مراحل خواب

همانطور که می بینید در این اینفوگرافیک مراحل مختلف خواب بر اساس اتفاقاتی که در آن می افتد و مدت زمانی که از خواب شبانه ی شما را در بر می گیرد تفکیک شده اند. برای مشاهده ی تصویر بزرگتر اینفوگرافیک می توانید به این لینک مراجعه کنید.

در حالی که ممکن است با دانستن این اطلاعات از مکانیزم بدن خود و رفتارهای غیرارادی آن شگفت زده شوید، احتمالا با مطالعه ی این اینفوگرافیک ارزش بیشتری برای خواب خود قائل خواهید بود.

در ادامه با ارائه ی جزئیات بیشتر به بررسی هر یک از مراحل خواب می پردازیم.

مرحله ی نخست: این مرحله مدت زمانی است که شما از حالت کاملا بیدار به خوابی سبک ( چرت زدن) فرو می روید و در آن احتمال بیدار شدن شما با شنیدن کوچکترین صداها و حرکات، بسیار زیاد است. اگر شما در این مرحله از خواب بیدار شوید، احتمالا احساس می کنید که اصلا نخوابیده اید.

مرحله ی دوم: فیلیپ گِرمن، استادیار روان‌پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا مرحله ی دوم را ” خواب متوسط یا میانه” می داند که نیمی از زمان خواب شبانه ی ما به همین روال می گذرد. لارا شاکر روزنامه نگاری که در این باره تحقیقات بسیار انجام داده و مطالب بسیاری نوشته است این مرحله از خواب را چنین توضیح می دهد:

” امواج مغز در این مرحله از خواب آرام هستند ( تنها شکافت های سریع اندکی در امواج رخ می دهد) و ضربان قلب و فشار خون شما به تدریج کاهش یافته و منظم می شوند. این یعنی در بیشتر مدت زمان خواب شبانه، قلب و دستگاه گردش خون شما به استراحتی که به شدت به آن نیاز دارند می پردازند و این موضوع می توانید مزایای قلبی و عروقی بسیاری را که برای خواب بر شمرده می شود توضیح دهد.”

مرحله ی سوم، عمیق ترین بخش از خواب است و زمانی رخ می دهد که امواج مغزی به امواجی نیروبخش، آرام و با دامنه ی بلند تبدیل می شوند. در این مرحله بیشتر فعالیت های داخلی بدن ما آهسته می شوند و بدن شروع به بازیابی و ترمیم خود می کند. بعلاوه مرحله ی سوم، همان بخشی از خواب است که برخی در آن راه می روند، حرف می زنند یا حتی اگر بسیار مشتاق باشند مشغول خوردن می شوند.

خوابِ همراه با حرکات سریع چشم یا خوابِ REM زمانی است که ما خواب های واضح و مشخصی را در آن می بینیم. طبق بیانات گرمن، کارشناسان معمولا این بخش را “خواب پارادوکسی یا متناقض” می نامند زیرا در این حالت بدن شما در حال استراحت است، در حالی که مغز شما مانند زمان بیداری کار می کند. این مرحله با حرکات سریع چشم همراه است و به همین علت آن را خواب REM یا Rapid Eye Movement می نامند. در این بخش از خواب، عضلات شما حسی ندارند و به این ترتیب شما نمی توانید در خوابی که می بینید حرکات فیزیکی واقعی داشته باشید. سرعت تنفس و ضربات قلب شما می تواند در این نوع از خواب بسیار متغیر باشد.

علاوه بر این محققان معتقدند که در مرحله ای از خواب، بدن ما هورمون های کنترل کننده ی گرسنگی را تنظیم می کند و مغز ما خاطره ها را به ثبت رسانده و اطلاعاتی را که در طول روز قبل یاد گرفته ایم طبقه بندی می کند؛ البته هنوز مشخص نیست که این فعالیت ها دقیقا در کدام مرحله از خواب انجام می شوند.

به این ترتیب در حالی که همیشه نمی توانید ۷ تا ۱۰ ساعت خواب را که توصیه ی کارشناسان است دریافت کنید، در صورتی که از این میزان خواب بهره مند شوید می توانید از تمام مزایای آن استفاده کنید.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر می توانید این ویدئو را مشاهده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *