دانشمندی از دانشگاه آکسفورد موفق به عکسبرداری از یک اتم شد

دانشمندی از دانشگاه آکسفورد موفق به عکسبرداری از یک اتم شد
  • 1396/11/27
  • مهری ایران دوست
  • 2

یکی از دانشجویان دانشگاه آکسفورد توانست با عکسی که با یک دوربین معمولی از یک اتم شناور گرفته بود، در مسابقات عکس برداری علمی مقام نخست را به خود اختصاص دهد.

گویا آی‌تی – دیوید نادلینگر، دانشجوی دکتری در دانشگاه آکسفورد توانست از یک اتم درخشان که در مجموعه ای از ماشین آلات آزمایشگاهی معلق نگاه داشته شوده بود عکس برداری کند. در این مجموعه یک اتم استرانسیم در حالی که توسط دو الکترود معلق در هوا بود، به کمک یک لیزر روشن شده بود. برای آنکه متوجه مقیاس این مجموعه شوید، باید بدانید که دو الکترود قرار داده شده در دو طرف این نقطه ی نورانی بسیار ریز، تنها دو میلی متر از یکدیگر فاصله داشتند.

تصویر ثبت شده توانست در مسابقه ی عکاسی علمی که از سوی انجمن تحقیقات علوم فیزیک و مهندسی بریتانیا (EPSRC) برگزار شده بود، جایزه ی نخست را به خود اختصاص دهد.

تصویر اتم درخشان

EPSRC در مورد امکان پذیر بودن عکس برداری از یک اتم توسط یک دوربین معمولی را اینگونه توضیح می دهد:

هنگامی که اتم ها توسط لیزری به رنگ آبی-بنفش روشن شده باشند، ذرات نور را با سرعتی بسیار زیاد جذب کرده و مجددا از خود ساتع می کنند. این سرعت بالا می تواند شرایط را برای عکس برداری از اتم با نور دهی طولانی (long Exposure) فراهم کند.

در مراسم تجلیل از برگزیدگان این مسابقه، از قول نادلینگر بیان شد:”ایده ی مشاهده کردن یک اتمِ تنها با چشم غیر مسلح، به عنوان پُلی دو طرفه بین دنیای بسیار کوچک کوانتوم و واقعیت ماکروسکوپی ما از مدت ها پیش در ذهن من نقش بسته بود.”

به جز حلقه های گسترش فاصله کانونی، که معمولا برای تهیه نماهای بسیار نزدیک (کلوز آپ) مورد استفاده قرار می گیرد، نادلینگر برای تهیه ی این عکس از لوازمی استفاده کرد که اکثر عکاس ها به آن دسترسی دارند. او توانست بدون استفاده از لوازم و تجهیزات پیچیده، با صبر و توجه نتیجه ی دلخواه خود را به دست آورد.

نادلینگر می گوید:”هنگامی که من بعد از ظهر یک روز یکشنبه ی آرام با دوربین و سه پایه ی خود راهی آزمایشگاه شدم، این نقطه ی آبی بسیار کوچک پاداش مرا داد و من توانستم عکسی از یک اتم تنها تهیه کنم.”

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. شرمنده…قصد بی ارزش کردن تلاش و کوشش انسانها رو ندارم….ولی این کاملاٌ مرخرفه….ممکنه بشه برای عوام این داستانو سره هم بندی کرد ولی برای کسایی که یه کوچولو میدوون NEWR…!EVER…NEVER…..EWeR>>>>>sorry

    1. ببخشید ولی حرف شما مسخره هست در ضمن کلمه ی هرگز رو باید never به این صورت نوشت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *