پردازنده Intel Core i9 لپ تاپ MacBook Pro 2018 مشکل گرمایی دارد ؟

پردازنده Intel Core i9 لپ تاپ MacBook Pro 2018 مشکل گرمایی دارد ؟
  • 1397/4/27
  • سینا اشتری
  • 0

لپ تاپ MacBook Pro 2018 جدید ترین و البته قدرتمند ترین کامپیوتر قابل حمل شرکت اپل است. این گجت از جمله نخستین لپ تاپ هایی است که در تولید آن از پردازنده Intel Core i9 استفاده شده و به همین دلیل علاقه مندان زیادی را به خود اختصاص داده است.با ورود گجت های جدیدی به بازار افراد مختلفی سعی در آزمایش عملکرد آنها دارند. آنها گجت های جدید را در شرایط مختلف مورد آزمایش و بررسی قرار داده و سعی می کنند تا اطلاعات روشن تری را در اختیار علاقه مندان به خرید آنها قرار دهند.

لپ تاپ MacBook Pro 2018 نیز از این قاعده مستثنی نیست. ویدئو های نقد و بررسی متعددی در مورد این لپ تاپ جدید شرکت اپل بر روی شبکه های اجتماعی قرار داده شده اند. اگر تمامی ویدئو های نقد و بررسی این لپ تاپ در یک نکته با یکدیگر اشتراک داشته باشند این نکته مشکل گرمایی پردازنده Intel Core i9 نصب شده بر روی آخرین نسل از لپ تاپ های Mac Pro شرکت اپل است.

بررسی لپ تاپ MacBook Pro 2018 مجهز به پردازنده Intel Core i9

Thermal Throttling به معنای کاهش عملکرد پردازنده برای جلوگیری از آسیب گرمایی احتمالی به آن است. به بیان دیگر وقتی دمای پردازنده یک گجت بیشتر از مقدار عادی و مطمئن بالا رود، Firmware های نصب شده بر روی  گجت به صورت خودکار عملکرد و قدرت و سرعت پردازنده را برای مدتی محدود کاهش خواهند داد تا دمای پردازنده کاهش پیدا کند.

آقای Dave Lee یکی از چهره های شناخته شده فعال در شبکه اجتماعی YouTube است. وی که به طور اختصاصی در زمینه تولید محتوای ویدئویی بررسی گجت های فناوری فعالیت دارد با بررسی و آزمایش گران ترین و قدرتمند ترین نمونه لپ تاپ MacBook Pro به این نتیجه رسیده که پردازنده Intel Core i9 نصب شده بر روی این لپ تاپ مشکل گرمایی دارد.

ویدئوی نقد و بررسی ساخته شده توسط وی نشان می دهد که وقتی پردازنده Intel Core i 9 این لپ تاپ زیر حجم بالایی از پردازش های سنگین قرار بگیرد به سرعت داغ شده و در نتیجه Thermal Throttling اتفاق خواهد افتاد. Thermal Throttling باعث کاهش سرعت عملکرد پردازنده شده و بدین ترتیب MacBook Pro 2018 را به سرعت به لپ تاپی میان رده تبدیل می کند.

Thermal Throttling لپ تاپ Macbook Pro 2018 خیلی سریع اتفاق می افتد

همانطور که پیش تر گفتیم Thermal Throttling امری طبیعی است. اما این امر در مورد آخرین و سریع ترین MacBook pro شرکت اپل به صورتی غیر قابل قبول اتفاق می افتد.

ویدئوی آقای Dave Lee نشان می دهد که تنها پس از چند ثانیه تدوین ویدئو در نرم افزار Adobe Premiere دمای لپ تاپ به محدوده بحرانی می رسد و سرعت پردازش پردازنده Intel Core i 9 نصب شده بر روی آن به ۲٫۲ گیگاهرتز خواهد رسید. سرعت معمولی عملکرد این پردازنده ۲٫۹ گیگاهرتز است و بدین ترتیب کاربر نمی تواند قدرت واقعی این پردازنده را در اختیار داشته باشد.

پردازنده Intel Core i9 طراحی شده برای لپ تاپ ها شش هسته ای است و دو هسته بیشتر از پردازنده Intel Core i7 در اختیار کاربر قرار می دهد.

البته در مورد لپ تاپ MacBook Pro 2018 به نطر می رسد که بهتر است نسخه ای که از پردازنده Intel Core i7 استفاده می کند را تهیه کنید. درست است که نسخه Intel Core i9 از شش هسته پردازشی استفاده می کند اما با توجه به Thermal Throttling سریع، سرعت پردازش آن به ۲٫۲ گیگاهرتز می رسد. این در حالی است که پردازنده چهار هسته ای Intel Core i7 نصب شده بر روی این لپ تاپ سرعتی معادل ۳٫۱ گیگاهرتز را به نمایش می گذارد و با توجه به عدم وجود مشکل گرمایی می تواند عملکردی قوی تر از نسخه Intel Core i9 را داشته باشد. از طرف دیگر با انتخاب نسخه مجهز به پردازنده Intel Core i 7 به طور چشمگیری در بحث اقتصادی صرف جویی خواهید کرد.

آقای Dave Lee در قسمت دیگری از ویدئوی بررسی این لپ تاپ، گجت را درون فریز قرار می دهد تا تاثیر دمای محیط بر روی عملکرد آن را مطالعه کند. با قرار گیری MacBook 2018 درون محفظه فریز و همانطور که انتظار می رفت، سرعت عملکرد پردازنده Intel Core i9 به طور چشمگیری ارتقا پیدا کرد؛ به طوری که مدت زمان رندر کردن ویدئو توسط آن از ۴۰ دقیقه در محیط اتاق به ۲۷ دقیقه در محیط سرد فریزر کاهش یافت.

این ویدئو نشان می دهد که سیستم سرمایشی و دفع گرمایی طراحی شده برای MacBook 2018 ضعفی اساسی دارد.

با توجه به این ویدئوی نقد و بررسی انتظار داریم تا در هفته های آینده شاهد بروز انتقاد های زیادی از سوی کاربران Macbook Pro 2018 باشیم. البته وجود نقاط ضعف فنی در اولین سری محصولات جدید شرکت ها امری طبیعی است و باید ببینیم که کارشناسان اپل چه چاره ای را برای رفع مشکل گرمایی جدید ترین و قدرتمند ترین لپ تاپ شرکت خود در نظر خواهند گرفت.

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *