شیوه ساخت رزومه حرفه ای در word

شیوه ساخت رزومه حرفه ای در word
  • 1397/8/21
  • زهرا معبودی
  • 0

اولین گام برای احراز هر شغل، ساخت رزومه است. به هر حال وقتی که بخواهید برای یک شرکت کوچک یا بزرگ، خودتان را حرفه ای جلوه دهید، داشتن یک رزومه کاملا ضروری است.

رزومه چیست؟

رزومه در حقیقت سندی است که شما در آن به معرفی و شرح مختصری از سوابق کاری، اجرایی، و تحصیلی خود را وارد می کنید تا به کمک آن بتوانید لیاقت های کاری خود را معرفی نمایید. معمولا در یک رزومه به موارد زیر پرداخته می شود:

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد و اطلاعات شناسنامه
  • وضیعت تحصیلی و مدارک پایان هر دوره ( با ذکر تاریخ و محل و موسسه )
  • وضعیت کاری ( ذکر شرایط شغلی گذشته با ذکر زمان شروع و اتمام پروژه ها )
  • بیان علت کناره گیری از هر کار ( در صورت رخ دادن)
  • بیان دوره های اموزشی گذرانده شده و مدارک مرتبط با مهارت ها

ساخت روزمه

اهمیت ساخت رزومه چیست؟

معمولا شرکت ها و سازمان ها این روزها وقتی دست به استخدام افراد می زنند، نیاز دارند تا بتوانند سوابق کاری فرد را هم بدانند تا بتوانند پر کار ترین و حرفه ای ترین فرد را استخدام کنند.

زمانی که صحبت از استخدام می شود، قطعا مصاحبه گر با یک نفر یا ده نفر مصاحبه نمی کند بلکه شمار زیادی از افراد وجود دارند که قصد دارند تا در نهاد مورد نظر استخدام شوند اما! اگر بخواهید برای بیان سوابق خود، داستان بگویید و شرح حال خود را توضیح دهید، قطعا نه کسی حوصله شنیدن آن را دارد و نه وقت آن را.

بیشتر بخوانید: ۸ عامل اساسی برای عدم پذیرش در مصاحبه استخدامی از زبان ۲۰۰۰ گزینش گر

بنابراین بهترین کار ساخت رزومه است که به شما کمک می کند بتوانید به مصاحبه کنندگان کمک کنید تا با یک نگاه در مورد شما تصمیم بگیرند و مقایسه ها را انجام دهند.

 

شیوه های ساخت رزومه چیست؟

برای ساختن رزومه شما می توانید از شیوه های مختلفی استفاده کنید! این کاملا به شما بستگی دارد که برای ساخت رزومه می خواهید خیلی حرفه ای کار کنید یا ساده و بی پیرایش!

 

روش ساخت رزومه آنلاین

در حال حاضر، وب سایت های داخلی و خارجی متفاوت رزومه ساز آنلاین وجود دارند که به شما کمک می کنند بتوانید اقدام به طراحی رزومه و ساخت رزومه آنلاین نمایید. این ابزارهای آنلاین دارای امکانات طراحی و نوشتاری هستند که البته بعضی از این سرویس ها به ازای دریافت مبلغی این فرصت را برای شما فراهم می کنند.

 

ساخت رزومه با word

اما داشتن یک نرم افزار واژه پرداز مثل ورد هم به شما کمک می کند تا بتوانید یک رزومه ساده تا حرفه ای بسازید. این بستگی به سلیقه شما دارد. از مزیت های ساخت رزومه با word این است که شما این کار را به صورت رایگان انجام می دهید.

در آموزشی که امروز در این مقاله بدان خواهیم پرداخت قصد داریم دقیقا به همین موضوع بپردازیم.

بیشتر بخوانید: چگونه در ترغیب کارفرما به استخدام خود موفق شویم؟

 

شیوه ساخت رزومه حرفه ای با word

زمانی که قصد دارید به کمک ورد به ساخت رزومه اقدام کنید ، این برنامه قدرتمند واژه پرداز به شما کمک می کند که از راه های مختلفی اقدام به این کار نمایید.

این روش ها به صورت

  • ساخت روزمه به صورت دستی با ورد
  • ساخت رزومه با تمپلت های رزومه در ورد

و اما روش ها و نکته ها برای هر کدام از موارد بالا.

 

ساخت رزومه با قالب های آماده رزومه در word

word برای این که بتواند کار کاربران را در طراحی قالب های مختلف راحت تر کند، اقدام به ارائه قالب های آماده ای کرده است که برخی از آن ها واقعا زیبا هستند و برخی هم نه! البته این کاملا سلیقه ای است اما احساس می شود که مایکروسافت از افراد حرفه ای برای این کار استفاده نکرده است.

شما به کمک ابزارهای خود ورد می توانید این تمپلت ها را پیدا کنید و دانلود کنید و از آن ها استفاده کنید. البته اگر به وب سایت خود مایکروسافت هم سری بزنید تمپلت های اماده بیشتری نیز پیدا خواهید کرد.

حتی برخی از وب سایت ها نیز هستند که تمپلت های اماده ارائه می کنند.

اما برای استفاده از تمپلت های آماده در word کاری که می توانید بکنید این است که،

هنگامی که قصد باز کردن یک صفحه سفید برای شروع کار دارید

از لیستی که در بالای صفحه مشاهده می کنید، گزینه Resumes and Cover Letters را انتخاب کنید

البته در قسمت جستجو نیز می توانید عبارت Resumes را نیز بنویسید و جستجو را بر اساس این کلمه انجام دهید.

ساخت روزمه با word
فلش مورد نظر به قسمتی اشاره می کند که به کمک آن می توانید تمپلت های مختلف را پیدا کنید و اقدام به ساخت روزمه با word نمایید.

وقتی که روی این آپشن کلیک می کنید لیستی از تمپلت هایی که برای ساخت روزمه ارائه شده اند را مشاهده می کنید. در حقیقت در زیر می توانید انواع طرح ها و رنگ ها را مشاهده کنید. گاهی در ورد، لیستی از تمپلت های رزومه که در اکسل، یا سایر برنامه ها وجود دارد نیز نمایش داده می شود.

ساخت روزمه با word

همانطور که مشاهده می کنید این لیست ها شامل طرح های ساده و طرح های گرافیکی می باشند. شما می توانید با کمک این طرح ها ایده بگیرید و با ترکیب آن ها طرح شخصی خود را ایجاد کنید.

وقتی که یک طرح چشمتان را گرفت، روی آن کلیک کنید تا با صفحه ای مشابه اسکرین شات زیر مواجه شوید. در این قسمت یک دکمه وجود دارد به نام Create که اگر روی آن کلیک کنید، امکان دانلود تمپلت برای تان فراهم می شود.

ساخت روزمه با word

آیا رزومه و قالبی که دانلود کرده اید را دوست دارید؟

خب اگر فکر می کنید انقدر وقت دارید که می توانید با خلاقیت خود به طور دستی یک روزمه حرفه ای بسازید ادامه ماجرا را دنبال کنید.

 

شیوه ساخت روزمه حرفه ای به صورت دستی در word

برای شروع این کار

ابتدا یک صفحه جدید و تمیز و کاملا سفید را باز کنید

در ادامه از منو های بالای ورد، به تب Layout بروید

وقتی بر روی این تب کلیک کنید لیست زیر منو های گرافیکی آن نمایش داده می شود که Margins یکی از آن ها است:

ساخت روزمه با word

بر روی این آپشن کلیک کنید تا بتوانید انواع تنظیمات صفحه را مشاهده کنید

در این قسمت اگر به پایین صفحه دقت کنید Custom Margins را مشاهده می کنید.

روی این آپشن کلیک کنید تا امکان تنظیمات کاملا شخصی سازی شده برای تان نمایش داده شود.

ساخت روزمه با word

بعد از این که این قسمت را کلیک کنید، صفحه ای باز می شود که شما می بایست آپشن هایی نظیر top و left و right و bottom را در آن تنظیم کنید.

ساخت روزمه با word

در این قسمت مقادیر ارائه شده ای که در کادر بالا در عکس مشاهده می کنید را وارد کنید. به طور مجزا این مقادیر شامل:

  • top = عدد ۱
  •  left = مقدار  ۰٫۶۳
  •  right = عدد ۱
  •  bottom = مقدار  ۰٫۶۳

در نهایت روی ok  کلیک کنید تا صفحه با مواردی که ارائه شده تنظیم شود.

 

مشخص کردن اطلاعات لازم برای ساخت روزمه حرفه ای در ورد

خب حالا که قالب رزومه تا حدودی تعیین شد، وقت آن می رسد که اطلاعات را وارد کنید. همانطور که در بالا گفته شد شما باید به مطالب مختلفی در این سند بپردازید. البته اگر سوابق کاری و مهارت دارید، یا مثلا اگر ۲ سال در جایی مشغول به کار بوده اید، بیان آن ها و شرح جزییات آن ( البته به صورت کوتاه و مختصر ) بسیار مهم تر از شرح دوران تحصیل دبیرستان است.

بهتر است که ابتدا مهارت ها و سوابق خود را روی کاغذ بنویسید تا بتوانید به درستی آن ها را اولویت بندی کنید و وارد این سند ورد نمایید.

یک نکته خیلی مهم در مورد نوشتن رزومه این است که باید بدانید که اطلاعاتی را باید وارد کنید که با شغلی که در حال حاضر قصد احراز آن دارید همخوانی داشته باشد. مثلا اگر شما تمایل دارید به عنوان یک حسابدار در شرکتی استخدام شوید، مطمئنا وارد کردن اطلاعات کاری مربوط به زمانی که در مرکز پخش پیتزا مشغول به کار بوده اید، برای تان سابقه جذاب و درخشانی به شمار نمی آید و گاها می تواند موجب رد صلاحیت شما نیز بشود! پس در بیان اطلاعات و سوابق مرتبط توجه لازم را داشته باشید.

 

سازماندهی اطلاعات

مسلما راه های مختلفی برای سازماندهی اطلاعات وجود دارد اما مهم تر از همه خوانایی، و نظم آن ها است که به خواننده آن کمک می کند با یک نگاه بداند شما چکاره اید و از چه قابلیت هایی بهره مند هستید تا بهترین تصمیم را در رابطه با شما بگیرد.

اولین کاری که معمولا خوب است انجام دهید ایجاد سر تیتر ها و هدینگ ها و جدول بندی است.

برای این کار لازم است که به بخش Styles بروید. این گزینه در بخش Home قرار دارد.

در ین قسمت انواع سبک ها را مشاهده می کنید. اگر این بخش را گسترده کنید می توانید بخش های مختلف دیگر را مشاهده کنید و از انواع استایل های از پیش آماده شده استفاده کنید اما مزیت ورد این است که به شما کمک می کند استایل مورد نظر را شخصی سازی کنید و برای این کار می توانید از More استفاده کنید.

ساخت روزمه حرفه ای با ورد

با این کار، منو های مختلفی نمایش داده می شود که از میان آن ها باید Create a Style را انتخاب کنید:

ساخت روزمه حرفه ای با ورد

با این کار پنجره ای به نام Create New Style from Formatting باز می شود. در این قسمت لازم است که نام سبک و نوع سبک را مشخص کنید و در نهایت Modify را کلیک کنید.

ساخت روزمه حرفه ای با ورد

در ادامه صفحه ای باز می شود که باید در آن آپشن های زیادی را تنظیم کنید. از جمله این آپشن ها قلم و اندازه و در کل فونت نوشتاری و حتی رنگ بندی را می توانید مشخص کنید.

هر چقدر نهادی که می خواهید در آن استخدام شوید رسمی تر و بزرگ تر باشد بهتر است که سادگی سند خود را حفظ کنید و از رنگارنگ کردن آن مگر در بخش های مشخص نظیر هدر و فوتر، خودداری کنید.

معمولا فونت برای رزومه فونت ۱۴ است و برای سادگی بهتر برای زبان فارسی بهتر است که از فونت nazanin استفاده کنید.

برای رنگ قلم نیز رنگ مشکی بهترین گزینه است.

ساخت روزمه حرفه ای با ورد

مطابق آن چه که در بالا مشاهده می کنید تنظیمات را انجام دهید و در نهایت گزینه Add to the Styles gallery را تیک بزنید و روی ok کلیک کنید

 

ساخت جدول برای طراحی رزومه با word

در ادامه برای این که بتوانید اطلاعات را با نظم بهتری وارد کنید بهترین پیشنهاد به شما این است که از امکانی به نام Insert استفاده کنید. به این منو بروید که در کنار هوم قرار دارد و با کلیک کردن بر آن گزینه Table را انتخاب کنید

ساخت روزمه حرفه ای با ورد

با کلیک بر این گزینه قالبی از ایجاد جدول به صورت ۱۰×۸  نشان داده می شود که می توانید خودتان با کمک ماوس تعداد سطر و ستون ها را مشخص کنید.

بسته به این که شما به چند سطر و ستون نیاز دارید می توانید از این بخش استفاده کنید و یا این که عملیات طراحی جدول را کاملا دستی انجام دهید:

ساخت روزمه حرفه ای با ورد

همانطور که مشاهده می کنید می توانید جدول را در این محدوده خودتان طراحی کنید. اگر فکر می کنید سطر های بیشتری نیاز دارید، می توانید بعد از ایجاد این جدول، با کمک راست کلیک در صفحه رزومه، به سطر ها بیفزایید اما اگر از insert table استفاده کنید مسقیما می توانید شمار سطر و ستون را وارد کنید و ok را بزنید.

ساخت روزمه حرفه ای با ورد

با توجه به چیزی که از پیش ما انتخاب کرده بودیم خروجی به صورت تصویر بالا می باشد. (  ۱ ستون و ۳ سطر )

حالا زمان آن رسیده تا اطلاعات لازم را پر کنید.

بعد از انجام این کار باید فرمت بندی و قاب بندی را انجام دهید.

برای این کار، به تب Design بروید و از آن جا به بخش Table Tools بروید. در این قسمت روی آیکون Borders کلیک کنید:

ساخت روزمه

اگر می خواهید جدول تان ساده باشد و هیچ خط و خطوطی نداشته باشید آپشن No Border را انتخاب کنید.

اما اگر به دنبال سادگی نیستید و می خواهید با سایه اندازی و قاب اندازی، جدول را زیبا تر کنید Borders and Shading. را انتخاب کنید. ( این دو گزینه را بعد از کلیک کردن بر Borders در جدول بعدی مشاهده می کنید )

ساخت روزمه

وقتی که روی گزینه آخر کلیک می کنید وارد صفحه ای می شوید که خود دارای سه ستون پر از تنظیمات متفاوت است. اولین ستون از سمت چپ Setting نام دارد. در این قسمت روی آخرین گزینه به نام Custom کلیک کنید.

در قسمت Preview می توانید پیش نمایشی از آن چه انتخاب می کنید را مشاهده کنید. تنظیمات را مطابق موارد انتخاب شده در عکس زیر انجام دهید:

ساخت روزمه

در نهایت اوکی را بزنید.

با انجام تنظیمات مختلفی که در این بخش انجام می دهید می توانید ظاهر جدول خود را تغییر دهید. حتی می توانید از قاب های ضخیم یا نازک استفاده کنید و رنگ بندی آن را در این بخش عوض کنید.

ساخت روزمه

همانطور که در بالا مشاهده می کنید خروجی روزمه ای که ما ایجاد کرده ایم به صورت بالا می باشد. بهتر است که تاریخ ها، را به صورت ایتالیک به صورت مورب و کج قرار دهید و عنوان شغل را با رنگ دیگری بنویسید.

بولد کردن خطوط در قسمت های مهم نیز می تواند بر حرفه ای تر شدن رزومه تان کمک کند.

اگر بتوانید از یک قالب گرافیکی استفاده کنید معمولا می توانید در جلب نظر افراد بیشتر موفق باشید. حتی گاهی چاپ کردن روزمه به صورت رنگی، می تواند به خوش سلیقگی شما کمک کند و یک امتیاز مثبت از نظر عملکردی برای تان به حساب آید.

در این باره دیدگاه ها و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *