چرا خرید گوشی تاشو در سال ۲۰۱۹ یک اشتباه بزرگ است؟

چرا خرید گوشی تاشو در سال ۲۰۱۹ یک اشتباه بزرگ است؟
  • 1397/12/7
  • زهرا معبودی
  • 0

هر چند وقتی برای اولین بار صحبت از گوشی تاشو و منعطف به میان آمد همان لحظه خیلی از کاربران به رویای خود فرو رفتند و تصور می کردند که چه جالب است که گوشی خود را تا کنند و توی کیف پولشان بگذارند و هر جا که دلشان می خواهد بروند! این احساس یاد آور زمانی است که دستمالی را تا می کنی و توی جیبت می گذاری! از طرفی همه مشتاق به این محصول بوده اند چرا که حدود ده سال است که ارتقایی که روی گوشی های هوشمند کنونی صورت می گیرد چندان چنگی به دل نمی زند! مثلا یک سال منتظر می شویم تا فلان برند گوشی جدیدش را ارائه کند اما بعد از این کار متوجه می شویم که تنها دوربین اش از ۱۰ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل ارتقا یافته است!

از طرف دیگر ما همیشه همراه با گوشی های هوشمند هستیم و نیاز به تنوعی در نسل های آن داریم تا تجربه کاربری مان را ارتقا دهیم.

 

لیست قیمت گوشی امروز

 

سردم داران تولید گوشی تاشو چه کسانی هستند

با این که صحبت های زیادی از ایده و پتنت های گوشی های تاشو بوده است اما تنها دو شرکت تصمیم گرفتند که روی ان حسابی کار کنند.

  • سامسونگ
  • هواووی

این دو شرکت، طرح ریزی هایی داشته اند و قرار است نیمه های سال ۲۰۱۹، چیزی حدود ۴ یا ۵ ماه آینده از اولین دستاورد خود از گوشی های تاشو رونمایی کنند.

خرید گوشی تاشو در سال 2019
اواسط سال ۲۰۱۹ قرار است اولین گوشی های تاشو از برند های سامسونگ و هواووی روانه بازار شوند اما لطفا برای خرید اولین نسل از این گوشی ها دست نگه دارید

گوشی های تاشو ۲۰۱۹ گوشی هایی نیمه تجربی هستند

تا کنون ما فقط صحبت هایی از این گوشی ها شنیده ایم و برایمان در ذهنمان ملموس شده است. همچنین در کنگره جهانی موبایل نمونه ای آسیب پذیر از این گوشی ها دیده ایم اما هنوز به عنوان یک گوشی سالم و بهبود یافته چیزی از هواووی و سامسونگ گوشی تاشویی ندیده ایم.

البته این بدین معنی نیست که این گوشی ها به طور کامل، کنار گذاشته شده اند، بلکه برخی زیر ساخت های آن طراحی و ساخت یافته است اما می توان گفت مراحل تولید آن از گوشی های مرسوم کنونی که کاملا شناخته شده هستند هم، کند تر پیش رفته است.

Huawei Mate X گوشی تاشو محصول هواووی است که در کنگره جهانی موبایل با یک مدل آن را به دیگران شناساندند. درست در همانجا ما متوجه شدیم که این گوشی درست در جایی که خم می شود دچار شکستگی و یا ترک بردن است.

Galaxy Fold نیز گوشی تاشوی سامسونگ است که با نواقصی همراه است.

Samsung Galaxy Fold
نمای اولیه از گوشی Samsung Galaxy Fold به عنوان اولین گوشی تاشوی سامسونگی
 گوشی تاشو Huawei Mate X
گوشی تاشوی Huawei Mate X اولین گوشی تاشو از برند هواووی

در این جا چند نکته در مورد گوشی تاشو باقی می ماند

این که اولین چیز مساله ساز، در مورد گوشی تاشو، در مورد نمایشگر های آن هاست که باید بدون کم و کاست و بدون هیچ ضربه ای انقدر انعطاف پذیر باشند که به راحتی خم شوند و در محل لولا دچار شکستگی نشوند. این نشان از این دارد که باید تکنولوژی در این مرحله پیشرفت بیشتری داشته باشد.

نکته دوم نیز مربوط به مساله ای است که به سخت افزارهای داخلی ارتباط پیدا می کند. سخت افزارها باید به گونه ای باشند که بتوان آن ها را جابجا و منعطف کرد به طوری که بعد از فولد و تاشدن، سخت افزارهای داخلی به کنار لولا خزیده شوند و بتوانند درست جاگیری شوند.

این هم نشان از این دارد که سخت افزار آن نیز نیاز به تکنولوژی دارد تا ارتقا پیدا کنند.

اما یک دوگانگی این جا رخ می دهد.

از جمله المان هایی که در پیشرفت تکنولوژی در گوشی های جدید یافت شده این است که، تولید کنندگان سعی کرده اند تا به اینجا در سال ۲۰۱۹ تعداد قطعات متحرک سخت افزاری اسمارت فون ها را کاهش دهند و به به صفر برسانند. حالا در این شرایط متحرک کردن کامل اجزای این اسمارت فون های تاشو می تواند چالش جدیدی باشد.

البته این بدین معنی نیست که گوشی های تاشو دور از واقعیت است، خیر، بلکه با تلاش متخصصان قطعا قابل انجام است اما نکته اینجاست که برای تبدیل شدن این گوشی ها به یک گوشی قابل اعتماد راه طولانی در پیش داریم.

 

قیمت گوشی تاشو امثال زیاد است اما سال آینده کاهش می یابد

امسال اولین سالی است که گوشی های تاشو ارائه می شوند! اما یک نکته وجود داد. همیشه در اولین سال ارائه هر چیز قیمت ها بالاتر از حد انتظار است. مثلا برای Galaxy Fold و Mate X  قیمت ها به صورت زیر اعلام گردید: ۱۹۸۰ دلار و ۲۳۰۰ یورو (حدود ۲۶۰۰ دلار)!

البته شکی در آن نیست که فرآیند آماده سازی، شکل دادن و طراحی و تولید این گوشی ها زمان بر، سخت و کاملا تخصصی بوده است.

اما اگر کم و کاست های مدل های اولیه ۲۰۱۹ را بدانید و فعلا برای خرید دست نگه دارید، سال بعد با قیمت بهتر گوشی با کیفیت تری می توانید خریداری کنید.

گوشی تاشو هواووی

پیش از خرید به هزینه های تعمیر گوشی تاشو نیز فکر کنید

راستش ما نمی دانیم که این گوشی های تاشو چقدر دوام دارند و انعطاف پذیری آن ها چقدر است! اما توجه کنید که اگر شانس با شما یار نباشد، و گوشی ضعیفی به دستتان برسد لازم است که برای نمایشگر OLED خراب شده ۷ اینچی، هزینه بالایی داشته باشید.

گوشی های تاشو سامسونگ و هواووی هر کدام به نحوی دارای مسائلی است که برای تا کردن و منعطف کردن آنها، به طور طبیعی خساراتی وارد می شود. ( برخی نقطه ای و برخی سراسری ). اما دقت داشته باشید که گارانتی ها معمولا برای مسائلی در نظر گرفته می شوند که به طور طبیعی رخ دهند و این نشان از این دارد که هر گونه خللی که در نمایشگر گوشی های تاشو وارد شود، که ناشی از تا کردن باشد، مشمول گارانتی نمی شود.

البته این یکی از مواردی است که برای تعمیر گوشی های تاشو در نظر گرفته شده است بلکه اگر مدتی با این گوشی ها همراه باشید ممکن است سایر المان های آن دچار مساله شوند و نیاز به پیگیری و تعمیر داشته باشند. پس باید حداقل ۱۰۰۰ دلار برای تعمیر این گوشی ها پس انداز داشته باشید.

 

نرم افزارهای گوشی تاشو احتمالا مشکل ساز باشند

همین حالا که ما یک گوشی ثابت غیر منعطف داریم، دارای مسائل زیاد نرم افزاری هستیم که گاهی اعصابمان را خرد می کند! حالا تصور کنید که می خواهید وارد عرصه جدیدی از گوشی های هوشمند بشوید!

سخت افزار و نرم افزار در این گوشی ها باید به قدری منعطف باشند که کاربر بتواند بدون نقص، هم به صورت تاشو و هم به صورت ثابت و بسته، از این گوشی ها استفاده کند بدون این که خللی در نرم افزارها ایجاد شود و نرم افزار نیز به اندازه سخت افزارها و نمایشگر ها منعطف باشد.

پس احتمال می رود که بهینه سازی سخت افزاری و نرم افزاری برای گوشی های تاشو زمان بر باشد.

گوشی تاشو دوبلکس

مدل های نسل اول هر محصول سریع تر از سایر مدل های بعدی منقضی می شوند

معمولا مدل های نسل اول از هر محصول دارای شرایط و ضوابط و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خاص است که بعد از مدتی، برای تولید نسل بعدی آن ارتقاهایی صورت می گیرد. این ارتقاها گاهی به طور کامل ذات گوشی و محصول مورد نظر را تغییر می دهد به طوری که دیگر شرکت مورد نظر از آن پشتیبانی نخواهد کرد. این موضوع را در مورد اولین نسل آی پد ها دیده ایم و گوشی تاشو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدین ترتیب اگر کمی صبر کنید تا سال بعد، نمونه جدید تر این گوشی روی کار بیاید، که از تکنولوژی پایدار تری برخوردار باشد، سود بسیاری کرده اید.

آی پد اولیه که زود منقضی شد

آی پد اپل اولین نسل از تبلت ها بود که با فن آوری های پیشگامانه روانه بازار شد اما تنها فقط و فقط ۲ سال توسط اپل پشتیبانی شد. این تبلت در ابتدا با IOS 3 راه اندازی شد و بعد نهایت به IOS 5 آپدیت شد و پشتیبانی آن منقضی شد اما تبلت های نسل بعدی مثل iPad 2 به طور کامل تا ۵ سال تحت پشتیبانی اپل بود. هر چند iPad 2 در سال ۲۰۱۱ متولد شد اما به طور دقیق تا IOS 9 پیش رفت و تا سال ۲۰۱۶ یعنی دو سال پیش پشتیبانی شد.

کلام آخر

هدف ما از نوشتن این مقاله این نیست که بگوییم گوشی های تاشو گوشی های بدی هستند که شما را به دردسر می اندازند بلکه صحبت اصلی این است که این گوشی ها، حداقل برای اولین نسلی که تولید می شوند دارای کم و زیاد های زیادی هستند. همچنین با توجه به وضع معیشتی نمی توان آن ها را گوشی های مقرون به صرفه ای دانست چرا که هم هزینه خرید اولین نسل از آن ها بالاست و هم هزینه نگهداری آن ها.

بنابراین توصیه اکید داریم که با واقع نگری در مورد این محصول حداقل امسال را سر خود را با نسل های جدید گوشی های هوشمند ثابت ( غیرتاشو ) گرم کنید تا سال ۲۰۲۰ اولین نمونه بهینه شده و ارتقا یافته گوشی تاشو سامسونگ و هواووی را خریداری کنید.

نظر خود را در رابطه با این مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *