چطور بفهمم کدام اپلیکیشن ها در آیفون لوکیشن من را ردیابی می کنند؟

چطور بفهمم کدام اپلیکیشن ها در آیفون لوکیشن من را ردیابی می کنند؟
  • 1398/1/24
  • زهرا معبودی
  • 0

ردیابی لوکیشن در آیفون به راحتی به کمک یک سری اپلیکیشن ها امکان پذیر است اما در درجه اول باید شما به این اپلیکیشن ها دسترسی داشته باشید و آن ها را روی گوشی خود نصب کرده باشید. خوشبختانه این امکان وجود دارد تا شما متوجه شوید که کدام اپلیکیشن ها ردیابی لوکشین در آیفون شما را بر عهده دارند و از امکاناتی نظیر GPS و غیره استفاده می کنند. البته شما می توانید این دسترسی ها را از اپ ها بگیرید و امن تر و با خیال راحت تر زندگی کنید!

همانطور که حفظ حریم خصوصی واقعا اهمیت دارد، ردیابی لوکیشن در آیفون برای بکار بردن خیلی از برنامه ها نیز واقعا مفید است. مثلا خیلی غیر طبیعی است که انتظار داشته باشید  Google Maps بدون داشتن موقعیت شما، به شما در مسیر ها و جهت دهی ها کمک کند.

اما خب این غیر منطقی است که نرم افزار یاد داشت برداری در آیفون هم به ردیابی مکان و لوکیشن شما بپردازد چرا که واقعا این برنامه چه نیازی به دانستن مکان شما دارد؟ پس غیر طبیعی است و باید این دسترسی به آن قطع شود.

بجای بحث کردن در این باره ابتدا به شما یاد می دهیم که در آیفون چطور متوجه شوید چه برنامه هایی مکان شما را ردیابی می کنند و چطور می توانیم این دسترسی را از آن ها بگیریم اما بیاد داشته باشید که بسیاری از برنامه ها برای عملکرد بهترشان که به مکان ارتباط دارد نیاز به این دسترسی دارند.

 

نحوه مشاهده نرم افزارهای ردیابی کننده لوکیشن در آیفون

برای مشاهده لیست اپلیکیشن هایی که در خواست دسترسی به لوکیشن شما دارند، کافی است ابتدا به نرم افزار تنظیمات در گوشی خود بروید و از آن جا گزینه Privacy را انتخاب کنید.

ردیابی لوکیشن در آیفون

در صفحه ای که باز می شود آپشن های متفاوتی وجود دارد. در این قسمت Location Services را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید تا زیر آپشن ها در دسترس تان قرار گیرد.

ردیابی لوکیشن در آیفونبا کمک این آپشن صفحه ای باز می شود که در آن لیستی از اپلیکیشن ها نمایش داده می شود که به طور دائم یا موقت از لوکیشن شما استفاده می شود. در این صفحه می توانید متوجه شوید که چه زمانی این اپلیکیشن ها از لوکیشن شما استفاده می کنند آیا دائما از لوکیشن شما استفاده و آن را ردیابی می کنند؟ یا صرفا وقتی در حالت استفاده از این نرم افزارها هستید؟

برای مثال روی یکی از اپلیکیشن ها کلیک کنید:

ردیابی لوکیشن در آیفون
با کلیک کردن بر هر اپلیکیشن می توانید مدیریت کامل روی ان داشته باشید و دسترسی را از آن بگیرید

بر روی هر اپلیکیشن که کلیک کنید، سه گزینه تنظیماتی متفاوت وجود دارد. این گزینه ها شامل:

Never: با انتخاب این گزینه، یک اپلیکیشن هرگز به لوکیشن شما دسترسی نخواهد داشت. 

When Using the App: با انتخاب این گزینه، اپلیکیشن مورد نظر تنها در زمانی به لوکیشن شما دسترسی خواهد داشت که شما از آن نرم افزار استفاده کنید. زمان هایی که از نرم افزار استفاده نمی کنید با انتخاب این گزینه در پس زمینه نیز ردیابی لوکیشن در آیفون صورت نمی گیرد. 

Always: این انتخاب به اپ مورد نظر این فرصت را می دهد تا تحت هر شرایطی، لوکیشن شما را ردیابی کند. خواه شما در حال استفاده از آن باشید یا نه! که البته این کار برای همه نرم افزار ها پسندیده نیست. 

ردیابی لوکیشن در آیفون

با این حساب اپلیکیشن ها در شرایط مختلف می توانند به لوکیشن دسترسی داشته باشند. اما اگر بخواهید به طور کامل دست یک اپلیکیشن را از ردیابی لوکیشن در آیفون کوتاه کنید باید چکار کنیم؟ برای این موضوع هم راه حل داریم:

 

شیوه قطع کامل دسترسی اپلیکیشن ها برای ردیابی لوکیشن در آیفون

اگر نمی خواهید بیش از این، اپ های روی گوشی آیفون به لوکیشن دسترسی داشته باشند  کافی است به تنظیمات رفته و Privacy را انتخاب کنید.

ردیابی لوکیشن در آیفون

در ادامه روی Location Services. کلیک کنید:

ردیابی لوکیشن در آیفون

روی نام اپلیکیشن مورد نظر کلیک کنید تا سه آپشن پیشنهادی نمایش داده شود. بعد از این می توانید گزینه NEVER را انتخاب کنید.

ردیابی لوکیشن در آیفون

بدین صورت دسترسی اپلیکیشن از لوکیشن شما در آیفون به طور کامل قطع می شود.

از کجا بدانیم اپلیکیشنی در پس زمینه در حال ردیابی لوکیشن در آیفون است؟

همانطور که می دانید، برای ردیابی لوکیشن در آیفون، حتما لازم نیست که اپلیکیشن در حال فعال بودن به طور معمولی باشد. گاهی شما از اپلیکیشن استفاده نمی کنید اما در پس زمینه این نرم افزار، در حال کار کردن است و لوکیشن را ردیابی می کند. اگر اپلیکیشنی روی While Using the App یا Never تنظیم شده باشد، در پس زمینه هرگز از لوکیشن تغذیه نمی کند. اما اگر به صفحه خانگی گوشی تان بروید، می توانید یک نوتیفی آبی رنگ در بالای صفحه خود مشاهده کنید. این نشان از این دارد که اپی در حال استفاده از لوکیشن شماست.

ردیابی لوکیشن در آیفون

بدین ترتیب می توانید مدیریت کافی بر روی اپلیکیشن ها و حریم خصوصی خود داشته باشید و نرم افزارها را از دسترسی به لوکیشن در آیفون خود باز دارید. البته برخی از این اپلیکیشن ها نظیر گوگل مپ از مرکز مورد اعتباری، ارائه شده ( گوگل ) و چندان با اطلاعات مکانی شما به غیر از نیاز به آدرس دهی  کاری ندارد اما برای اطمینان خیال بهتر می توانید آن ها را روی حالتی تنظیم کنید که هر وقت در حال استفاده از نرم افزار هستید، لوکیشن شما را بررسی کنند.

آیا در این رابطه سوالی ذهن تو را درگیر کرده است؟ در بخش نظرات آن را با گویا آی تی مطرح کن

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *