انواع سیستم گرمایشی ساختمان

انواع سیستم گرمایشی ساختمان
  • 1398/9/21
  • گویا آی تی
  • 0

انتخاب سیستم گرمایشی برای خانه بخصوص اگر برای بار اول باشد و باید تا سال‌های بعد از آن استفاده کنید با گزینه‌های بسیاری که پیش رویتان قرار میدهد گاهی واقعا پیچیده می‌شود. سیستمی که بتواند سالها گرمای خانه شما را تامین کند و به لحاظ مصرف انرژی کاملا بهینه باشد.

بهترین گرمایش برای خانه و انواع آن

انواع سیستم‌های گرمایش را می‌توان به لحاظ نوع مصرف سوخت و شیوه گرمایش به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. برای جایگزین کردن سیستم گرمایش باید مواردی چون تناسب و اندازه را در نظر بگیرید اما اینکه چه نوعی می‌تواند بهترین کاربرد گرمایش را برای شما داشته باشد مسئله دیگری است که در ادامه به توضیح آن پرداختیم.

سیستم های حرارت مرکزی، پکیج یا شوفاژ

این سیستم‌ها معمولا در موتورخانه ساختمان‌های بزرگ مسکونی تعبیه می‌شوند و مصرف انرژی پایینی دارند. انواع مختلف آن بسته به نوع سوخت با هوای گرم/حرارت یا آب داغ کار می‌کنند. شیوه کار آنها نیز به این صورت است که کوره هوا را گرم می‌کند و یک پمپ وظیفه توزیع این گرما را طریق سیستم مجاری به عهده دارد.

از مزیت این سیستم‌ها می توان هوای پاک و عدم پخش دوده و گاز در فضای اتاق نام برد که عموما در بخاری و شومینه‌ها دیده میشوند. علاوه براین گرمای یکسان هوا و کاهش هزینه‌های مصرفی به دلیل گرم شدن آب منازل توسط همین سیستم از دیگر مواردی است که نباید فراموش شود.

عمر مفید: ۱۵-۳۰ سال

سوخت: گاز، گازوئیل یا نفت

راندمان: ۵۹ تا ۹۸ درصد بسته به سن ، نصب و شرایط نگهداری

پمپ حرارتی/هیت پمپ

جز دسته سیستمهای گرمایش زمینی بشمار می‌روند که از منابعی مانند هوا، آب تغذیه می‌کنند.

پمپ‌های حرارتی به جای مصرف سوخت برای ایجاد انرژی، از برق و مبرد برای انتقال گرما از فضای بیرونی به داخل خانه استفاده می کنند. این امر آنها را به یکی از گزینه‌های کارآمدتر و سازگار با محیط زیست تبدیل کرده به طوری که تا ۶ برابر گرمای بیشتری را می‌توان توقع داشت.

از مزیت‌های این سیستم‌ها این است که تنها به عنوان سیستم گرمایی کاربرد ندارند و می‌توان برای خنک کردن نیز مورد استفاده قرار گیرد که توسط یک شیر معکوس کننده اتفاق می‌افتد.

در گذشته ، در مناطق بسیار سرد که نیاز به سیستم گرمایش تکمیلی داشتند از یک پمپ حرارتی برای استخراج انرژی گرما بهره می‌بردند اما اکنون با وجود کمپرسورها و مبردهای پیشرفته، پمپهای حرارتی برای کار در آب و هوای سرد نیز طراحی شده‌اند.

پمپ های حرارتی می توانند ارزانتر باشند زیرا یک پمپ حرارتی کار گرمایش و سرمایش خانه شما را انجام می دهد. از نظر نصب کولر گازی جدید و کوره در مقابل هزینه های نصب پمپ حرارتی، پمپ حرارتی گزینه کم هزینه‌تری خواهد بود.

عمر مفید: ۱۵ سال

سوخت: برق ، انرژی زمین گرمایی

 

گرمایش از طریق رادیاتور قرنیزی

این سیستم‌ها در واقع ترکیبی از رادیاتور و قرنیز هستند که از طریق دیوار و قرنیز هایی که در اطراف ساختمان نصب می‌شوند هوای گرم را به داخل خانه منتقل می‌کنند.

پیش از این عدم هماهنگی با دکوراسیون اتاق را یکی از معایب این سیستم می دانستند اما در حال حاضر تطبیق آن با طراحی فضا حل شده است و بر مبنای هر شکل و رنگی می‌توانید آنها را داشته باشید. داشتن هوای مطبوع یکسان و سرعت گرم شدن خانه از دیگر مزیت‌های آن شمرده می‌شود.

از سوی دیگر می‌توان آن را به سایر منابع انرژی خانه مانند پکیج و آبگرمکن نیز متصل شود و به دلیل ساخته شده از آلیاژ اکسترود آلومینیوم ۵ برابر بیشتر از فولاد گرما را منتشر می‌کند.

 

انواع گرمایش از کف

ابتدا  کف ساختمان با ارتفاع ده سانتی متر از عایق فوم پوشیده می‌شود. سپس لوله‌هایی توسط بست روی آن قرار میگیرند و در نهایت ۴ سانتیمتر دیگر عایق می شوند که موجب توزیع یکسان حرارت در خانه و  مصرف بهینه انرژی با این نوع سیستم گرمایش خواهد شد.

این شیوه بخصوص در نقاطی که زمین مرطوبی دارند مناسب است زیرا باعث خشک تر شدن زمین شده و هوای مطبوع‌تری ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه لوله‌ها در زمین کار گذاشته می‌شوند از دوده دیوارها خبری نیست و می‌توانید دکوراسیون خود را راحتتر بچینید.

 

انتخاب جدیدترین سیستم گرمایشی ساختمان

انتخاب سیستم صحیح و اندازه گیری مناسب آن به حمایت یک متخصص آموزش دیده نیاز دارد بنابراین بعد از دریافت اطلاعات کلی از یک کارشناس تاسیساتی درخواست کنید که با بررسی محیط پیشنهاد شما را با دقت بیشتری در نظر بگیرد و بر اساس ابعاد و یا دسترسی های موجود گزینه‌ای را در اختیارتان قرار دهد که بیشترین کاربرد و کمترین مصرف سوخت را به همراه دارد. یادآوری این نکته ضروریست که اگر خانه ای که در آن سکونت دارید متعلق به شما نیست یا به صورت موقت (رهن و اجاره) در آن سکونت دارید باید سیستم گرمایشی را انتخاب کنید که کمی مقرون به صرفه باشد.

علاوه بر این شیوه نصب،‌ آب بندی و عایق کاری سیستمهای تهویه مطبوع می‌توانند در کیفیت هوا و طول عمر مفید دستگاه تاثیر بگذارند که نباید فراموش شود.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *