چه تفاوتی بین بیت کوین و بلاک چین وجود دارد؟

چه تفاوتی بین بیت کوین و بلاک چین وجود دارد؟
  • 1400/7/20
  • رقیه کرد
  • 0

اگر به تازگی وارد دنیای ارز دیجیتال شده‌اید، ممکن است تفاوت بین بلاک چین و بیت کوین را ندانید و به اشتباه آن‌ها را به‌جای هم به‌کار ببرید.

بهتر است قبل از ورود به دنیای ارز دیجیتال اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید. برای کسب اطلاعات می‌توانید از دوره جامع ارزهای دیجیتال استفاده کنید یا از آکادمی امید فدوی برای افزایش آگاهی خود کمک بگیرید.

بعد از آشنایی کامل با تفاوت‌های میان این دو اصطلاح می‌توانید با استفاده از سیگنال صرافی کوینکس معاملات پرسود و موفقی را انجام دهید.

با این مقدمه در این متن مفهوم بیت کوین و بلاک چین را برای شما بیان می‌کنیم و شما را با تفاوت‌های میان آن‌ها آشنا می‌کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

مفهوم بلاک چین

برای به نظم درآوردن و مدیریت هر پروژه‌ای، نیاز به یک دفترکل است. در این دفتر تمام اطلاعات به‌صورت زنجیروار ثبت می‌شود و تغییر نمی‌کند.

بلاک چین در دنیای دیجیتال مانند یک دفترکل است. در بلاک چین فهرستی از تمام تراکنش‌ها ثبت می‌شود و اطلاعات تحت هیچ شرایطی تغییر نمی‌کنند و به‌ یکدیگر مرتبط هستند.

به بیان دقیق‌تر اطلاعات در بلاک چین با روش‌های رمزنگاری پیچیده و امن به ‌یکدیگر مرتبط می‌شوند.

از دیگر ویژگی‌های بلاک چین می‌توان به غیرمتمرکز بودن آن اشاره کرد. کلمه غیرمتمرکز به این معنی است که کنترل و مدیریت آن به ‌عهده یک نفر نیست و تمام اعضا می‌توانند در تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند. به‌ همین دلیل بلاک چین غیرقابل تغییر است و امکان دستکاری در اطلاعات آن وجود ندارد.

آخرین ویژگی قابل ذکر بلاک چین، توزیع‌شدگی اطلاعات آن است. یعنی اطلاعات بلاک چین در یک سرور ذخیره نمی‌شوند و هر فردی که در بلاک چین حضور داشته باشد، می‌تواند به تمام اطلاعات آن دسترسی داشته باشد. اهمیت این ویژگی این است که امکان حذف اطلاعات وجود ندارد زیرا این اطلاعات به‌طور گسترده در بین تمام کاربران توزیع شده‌اند.

کارکرد بلاک چین

نحوه کارکرد بلاک چین به این صورت است که بلاک‌ها که همان اسناد و داده‌ها هستند، توسط یک سیستم رمزنگاری پیچیده و امن بهم مرتبط می‌شوند و قابلیت تغییر ندارند.

برای این‌که با طرز کار بلاک چین آشنا شوید با مثالی سعی می‌کنیم نحوه کارکرد آن را ساده توضیح دهیم:

فرض کنید شما خریدی را انجام می‌دهید و تمام فاکتورهای آن را روی برگه‌ای می‌چسبانید. بعد از اتمام روز آن برگه مهر و موم شده و تمام اطلاعات و فاکتورهای آن ثبت می‌شوند. این برگه دیگر قابلیت تغییر ندارد و شما برای ثبت اطلاعات جدید باید از برگه جدید استفاده کنید.

این مثال بسیار ساده برای درک عملکرد بلاک چین است. توجه کنید سیستم‌های رمزنگاری در بلاک چین بسیار قوی و پیچیده هستند و هرگز امکان تغییر یا حذف اطلاعات گذشته وجود ندارد و بلاک‌ها به‌صورت زنجیروار به هم متصل و مرتبط می‌شوند.

مفهوم بیت کوین

برای آشنایی با بیت کوین باید در ابتدا با ارز دیجیتال آشنا شوید و سپس به بررسی و توضیح بیت کوین می‌پردازیم.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی در واقع همان پول است که در دنیای دیجیتال استفاده می‌شود. این پول که ماهیت مجازی دارد در بلاک چین معامله می‌شود و اطلاعات آن رصد می‌شود. سیستم ارزهای دیجیتال بسیار پیچیده است و برای افزایش اعتبار آن روش‌های رمزنگاری بسیار پیچیده‌ای اعمال می‌شود.

بیت کوین

یکی از مباحث اصلی هر دوره جامع ارزهای دیجیتال بین کوین است که اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال ارائه شده دنیا محسوب می‌شود. این رمزارز توسط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به دنیای دیجیتال در سال ۲۰۰۹ معرفی شد.

امنیت این ارز با روش‌های رمزنگاری تامین می‌شود. درست است که ارز بیت کوین اولین ارز ارائه شده در دنیای دیجیتال است اما امروزه رقیب‌های زیادی دارد و در این دنیا تنها نیست. امروزه ارزهایی مانند اتریوم، سولانا، پولکادات، کاردانو و بسیاری دیگر سعی می‌کنند با رفع مشکلات بیت کوین، شاه دنیای کریپتوکارنسی را کنار بزنند و بهترین باشند.

با دریافت سیگنال صرافی کوینکس می‌توانید از نوسان قیمتی و آینده این ارزها باخبر شوید و آن‌ها را بخرید یا در موقع مناسب بفروشید و سود کنید.

عرضه این ارز محدود است و بعد از رسیدن به حداکثر مقدار عرضه، هیچ بیت کوین دیگری توسط سیستم ایجاد نمی‌شود. حداکثر میزان عرضه در ارزهای مختلف متفاوت است و این عدد در بیت کوین به حدود ۲۱ میلیون واحد می‌رسد.

نحوه کارکرد بیت کوین

همان‌طور که می‌دانید، بیت کوین یک ارز بدون پشتوانه است و یک مقدار مشخص برای عرضه آن وجود دارد.

شرکت‌ها بعد از استخراج رمزهای بیت کوین اقدام به فروش آن می‌کنند و هر عدد بیت کوین با توجه به نرخ روز به فروش می‌رسد. این شرکت‌ها قدرت و ثروت کافی برای تامین قطعات سنگین استخراج را دارند و بلاک‌های جدید تولید می‌کنند.

طبق آخرین آمار ۱۸,۷۴۹,۳۱۸٫۷۵ از کل بیت‌ کوین‌های دنیا استخراج شده‌اند و با انجام یک عمل ریاضی ساده می‌تواند متوجه شد کمتر از ۲٫۵ میلیون دیگر از این ارز باقی مانده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از آکادمی امید فدوی و دوره جامع ارزهای دیجیتال آن استفاده کنید.

تفاوت بین بیت کوین و بلاک چین

در این عنوان تفاوت بین بلاک چین و بیت کوین را برای شما لیست می‌کنیم تا راحت‌تر آن را درک کنید.

  • تفاوت در اهداف
  • تفاوت در محدودیت‌ها
  • تفاوت در ماهیت
  • تفاوت در وضعیت
  • تفاوت در معاملات
  • تفاوت در استراتژی

در ادامه هر یک از این تفاوت‌ها را کامل توضیح می‌دهیم:

تفاوت در اهداف

همان‌طور که در مباحث آموزشی آکادمی امید فدوی گفته خواهد شد اولین تفاوت بین بلاک چین و بیت کوین تفاوت در اهداف آن است.

هدف از ایجاد بلاک چین به ‌وجود آوردن بستری امن است تا بتوانند در آن تراکنش‌های خود را با هزینه‌های پایین انجام دهند اما هدف از ایجاد بیت کوین، ساده‌ کردن انجام تراکنش‌ها و افزایش سرعت آن‌ها است.

برای رسیدن به این هدف باید تمام نظارت‌های ادارات دولتی از سیستم‌ها حذف گردند و تراکنش‌ها به‌شکل غیرمتمرکز انجام شوند.

تفاوت در محدودیت‌ها

یکی از تفاوت‌های آشکار بین این دو اصطلاح‌، محدودیت در پیشرفت آن‌ها است. ارز دیجیتالی بیت کوین بعد از رسیدن به حداکثر عرضه دیگر ایجاد نخواهد شد و مسیر پیشرفت آن محدود می‌شود. اما در مقابل آن بلاک چین مسیر پیشرفت خوبی دارد و روز به روز در حال توسعه است.

استفاده از بلاک چین به‌ حدی رسیده است که بسیاری از سازمان‌ها، تشکیلات و صنعت‌ها در کارهای خود از آن بهره می‌برند زیرا سازگاری و انعطاف این سایت زیاد است و مسیر پیشرفت آن هیچ‌گاه محدود نمی‌شود.

تفاوت در ماهیت

بیت کوین یک ارز دیجیتال است و بلاک چین مانند یک دفترکل فعالیت می‌کند و ماهیت ارزی ندارد. بیت کوین بخش کوچکی از بلاک چین است و معاملات، خرید و فروش آن در بستر بلاک چین انجام می‌شود.

تفاوت در وضعیت

تفاوت بیت کوین و بلاک چین در وضعیت آن‌ها به این معنی است که تراکنش‌های بیت کوین غیرمتمرکز است یعنی تمام این تراکنش‌ها در دفترکل ثبت می‌شوند و قابل مشاهده هستند. اما مشخص نیست که تراکنش‌های انجام شده برای چه کسی است و افراد را به همین راحتی نمی‌توان شناسایی کرد.

در بلاک چین سامانه‌هایی برای احراز هویت مشتریان وجود دارند و تمام افراد در این سامانه‌ها شناسایی می‌شوند. در فعالیت‌های بلاک چین اصلا خبری از ابهام نیست.

تفاوت در معاملات

بیت کوین فقط در معاملات خرید و فروش کاربرد دارد. ولی از بلاک چین می‌توان علاوه بر معاملات ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی سهام، ثبت قراردادها و بسیاری از حوزه‌های بالقوه دیگر استفاده کرد. به‌طور کلی دامنه معاملات در بیت کوین نسبت به بلاک چین بسیار محدودتر است.

تفاوت در استراتژی

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و بلاک چین تفاوت در استراتژی است. استراتژی بیت کوین در راستای کاهش هزینه‌ها و زمان تراکنش‌ها است و استراتژی بلاک چین تحت‌تاثیر قرار دادن فعالیت‌ و کارها است. این استراتژی‌ها در بلاک چین قابلیت انعطاف دارد ولی در بیت کوین ثابت است و تغییر نمی‌کند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *