الوکام برترین سامانه برگزاری کلاس آنلاین ایرانی

الوکام برترین سامانه برگزاری کلاس آنلاین ایرانی
  • 1400/9/2
  • محمد عالی
  • 3

مقدمه: نحوه برگزاری کلاس آنلاین

فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مدرن توانسته‌اند به جایگاهی مناسب در زندگی بشر دست پیدا کنند. گسترش این پدیده به حدی زیاد است که نمی‌توان زندگی را بدون اینترنت، گوشی یا کامپیوتر تصور کرد. ما برای انجام ساده‌ترین کارهای روزمره به استفاده از فناوری‌های مدرن نیازمند هستیم. جهان آرام و پیوسته به‌سوی مکانیزه شدن حرکت می‌کند. اگر از این جریان عقب بیفتیم در رقابت قدرت‌های بزرگ جهان حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. کافی است به اطراف خود نگاه کنید متوجه می‌شوید که اینترنت و فضای مجازی نیز به جزوی ثابت از زندگی ما تبدیل شده است. یکی از تغییراتی که طی سال‌های اخیر در جهان به‌ویژه نظام آموزشی ایجادشده استفاده از تکنولوژی در خدمت آموزش بود. همه‌گیری کرونا قدرت فناوری نوین و نحوه برگزاری کلاس آنلاین را به چالش کشید. سعی می‌کنیم این موضوع را به‌صورت همه‌جانبه بررسی کنیم.

آموزش مجازی یا آنلاین

در آموزش مجازی یا الکترونیکی به اینترنت وابسته هستیم. یکی از ساده‌ترین شیوه‌های آموزش مجازی برگزاری کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها طی دوران کرونا است. در این شیوه آموزشی، استاد و دانشجو طبق برنامه‌ای منظم در یک ساعت خاص برای شرکت در کلاس حاضر می‌شوند. شیوه آموزش مجازی هیچ تفاوت عملکردی با شیوه حضوری وجود ندارد. استاد به‌راحتی می‌تواند تمام فایل‌ها و اسلایدهایی که به مبحث درس مرتبط هستند را در سامانه آموزش آنلاین بارگذاری کند. هنگام نیاز می‌تواند آنها را برای دانشجویان یا دانش آموزان نمایش داده و در مورد آنها توضیح دهد.

یکی از مواردی که موجب شده در برگزاری کلاس‌های مجازی به فناوری‌های ارتباطی وابستگی بیشتری احساس شود، نحوه برگزاری کلاس آنلاین است. در این نوع کلاس‌ها دو بخش یادگیری و آموزش در دو بخش کاملا مجزا انجام می‌شود. ارتباط حضوری دانشجویان و اساتید به این مدت‌زمان محدود می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، در برگزاری کلاس آنلاین برای انتقال مفاهیم باید بر ارتباط هدفمند استاد و دانشجو متمرکز شویم. در نتیجه، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های آموزش آنلاین در مقایسه با آموزش حضوری و دوطرفه بیشتر است.

کلاس مجازی یا سامانه آموزش آنلاین شرایط را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که بخش آموزش و یادگیری از راه دور انجام شده و ارتباط کاربران با یکدیگر از طریق بستر اینترنت انجام شود. در این نوع کلاس‌ها، امکان انتقال داده‌ها، برگزاری وبینار آنلاین، بحث‌های گروهی و وب کنفرانس فراهم است؛ و شرکت‌کنندگان برای مشارکت در این کلاس‌ها با محدودیت مکانی مواجه نیستند. با دسترسی به اینترنت در هر نقطه‌ای که باشند می‌توانند از مباحث مطرح‌شده در کلاس‌های مجازی بیشترین بهره را ببرند.

چرا استفاده از آموزش آنلاین ضروری است؟

آموزش مجازی تنها به دوران کرونا محدود نمی‌شود. این شیوه آموزشی به دلیل برخی مزایا حدود دو دهه است که وارد نظام تعلیم و تربیت جهان شده است. دلایل مختلفی وجود دارد که استفاده از اینترنت برای آموزش همگانی را مطلوب می‌کند.

اولین موردی که استفاده از ارتباط مجازی و اینترنتی را برای انتقال مفاهیم علمی و آموزشی ارزشمند می‌کند، نحوه برگزاری کلاس آنلاین است. باتوجه به اینکه، کلاس‌های مجازی معمولا در سامانه‌های آموزشی راه‌اندازی می‌شوند، کاربران به‌راحتی می‌توانند از نقاط مختلف برای شرکت در کلاس‌ها یا دوره‌های آنلاین اقدام کنند.

این مزیت موجب شده که بار روانی و عاطفی ناشی از تحصیلات حضوری کاهش پیدا کند؛ زیرا در اغلب موارد، دانشجویان برای ادامه تحصیل ناچار می‌شوند از خانه یا شهر محل سکونت خود دور شوند. باتوجه به اینکه آموزش معمولا در سنین جوانی و اوج وابستگی عاطفی افراد به خانواده انجام می‌شود؛ این نمونه مهاجرت‌های تحصیلی می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای خانواده و دانشجو ایجاد کند. علاوه براین، بار اقتصادی آموزش آنلاین در مقایسه با آموزش حضوری بسیار کمتر است. یکی دیگر از مواردی که استفاده از آموزش آنلاین را به یک ضرورت اساسی تبدیل کرده، مواجهه با اپیدمی‌های جهانی مانند بیماری کرونا است.

جهان و وقایع آن قابل پیش‌بینی نیست. نمی‌توان راهی پیدا کرد که در هر لحظه بتوان واکنش ایده­آل به حوادث روزگار داد. تنها راهی که می‌تواند واکنش عاقلانه را به دنبال داشته باشد این است که برای هر حادثه برنامه‌ریزی کرده باشیم تا در صورت بروز آن، راهکاری اصلی مقابله و حل آن معضل را در اختیار داشته باشیم.

پاندمی کرونا نیز فاجعه‌ای است که جهان را به چالش کشید. با اطمینان می‌توان گفت تنها ابزاری که توانست ما را به ادامه زندگی طبیعی در دوران قرنطینه امیدوار کند اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و بسترهای لازم برای برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین بود.

نحوه برگزاری کلاس آنلاین در سامانه الوکام چگونه است؟

برگزاری کلاس‌های آنلاین تنها به مدارس و دانشگاه‌ها محدود نمی‌شوند بلکه، اغلب موسسات آموزشی، هنری و آموزشگاه‌های فنی و زبان می‌توانند با آگاهی از نحوه برگزاری کلاس آنلاین و ایجاد کلاس مجازی آموزش‌های لازم را در اختیار هنرجویان خود قرار داده و بتوانند ارتباط دائمی و همیشگی با آنها را حفظ کنند.

کلاس‌های آنلاین می‌تواند به دو صورت زنده یا ویدئویی انجام شود. در کلاس‌های آنلاین، استاد و دانشجو باهم در یک ساعت مشخص در کلاس حاضر شده و به انتقال مفاهیم علمی می‌پردازند. این نوع کلاس‌های مجازی شباهت بسیار زیادی به کلاس‌های حضوری در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی دارد.

در کلاس‌های مجازی ویدئویی و آفلاین استاد مباحث مطرح‌شده در هر جلسه را کاملا توضیح داده و پس از ضبط تمام مراحل، فایل را در سامانه کلاس مجازی بارگذاری می‌کند. در این شیوه آموزشی دانشجو موظف نیست که در یک ساعت معین در کلاس حاضر شده و مباحث را یاد بگیرد بلکه در هر لحظه از شبانه‌روز می‌تواند به سامانه مراجعه کرده و ویدئو را مشاهده کند.

آموزش مجازی آفلاین نیز مزایا و معایب مختلفی دارد. عمده‌ترین مزیت کلاس مجازی آفلاین این است که همیشه به مباحث دسترسی دارید. می‌توانید آنها را چندین بار مرور کنید؛ که این امر می‌تواند به افزایش بازدهی آموزشی کمک کند.

برخی مزایای کلاس‌های آفلاین موجب شده که در نحوه برگزاری کلاس آنلاین در سازمان‌ها و مراکز آموزشی مختلف به این شیوه نیز اهمیت داده شود؛ بنابراین، اساتید می‌توانند در دوره‌های مجازی آنلاین نیز هر جلسه کلاس را ضبط کرده و پس از اتمام کار بر روی سامانه بارگذاری کنند. این شیوه موجب می‌شود که برای افرادی که نتوانسته‌اند در کلاس حاضر باشند یا افرادی که در یادگیری مباحث با مشکل مواجه شده‌اند، هیچ دردسری ایجاد نشود.

مهمترین نکات در برگزاری کلاس آنلاین

یکی از پیچیدگی‌ها برای ایجاد کلاس مجازی، مرحله انتخاب سامانه یا نرم‌افزار مناسب برای راه‌اندازی کلاس‌های آنلاین است. برای حل این مشکل دو راه اساسی وجود دارد. راه اول، استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کلاس مجازی است که به‌راحتی می‌توانید از طریق سایت‌ها معتبر، گوگل پلی یا بازار آنها را دانلود و نصب کنید.

استفاده از این روش ممکن است ساده به نظر برسد اما ایجاد کلاس آنلاین در این بسترها کمی دشوار است. به‌علاوه ممکن است در مدیریت کلاس و برنامه‌ریزی آموزشی با مشکل مواجه شوید؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم افرادی که سابقه برگزاری وبینارها، کنفرانس‌ها و کلاس‌های مجازی و آنلاین را در کارنامه دارند از این راه‌حل استفاده کنند.

راه‌حل دوم که استفاده از آن عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد، استفاده از کمک افراد و موسساتی است که در برگزاری و مدیریت کلاس‌های مجازی عملکرد موفق داشته‌اند. ممکن است در نگاه اول، انتخاب این مراکز و اعتماد به آنها کمی دشوار باشد؛ اما با بررسی سوابق و عملکرد هر یک از آنها می‌توانید به‌راحتی کلاس‌های آموزشی و کنفرانس‌های خود را به‌صورت مجازی برگزار کرده و سامانه را مدیریت کنید.

علاوه براین، کادر مجرب این مراکز به شما کمک می‌کنند که به نحوه برگزاری کلاس آنلاین، زمان‌بندی، مدیرت کلاس‌های آنلاین و آفلاین و برگزاری انواع وبینارها و کنفرانس‌های آنلاین نیز مسلط شوید.

در انتخاب سامانه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که برای برگزاری دوره‌ها و وبینارهای خود از آموزش مجازی استفاده کنید، آشنایی با سامانه‌ها و نحوه انتخاب آنها اهمیت بالایی پیدا می‌کند. برای راه‌اندازی کلاس‌های مجازی سایت‌ها و سامانه‌های مختلفی در دسترس است؛ اما نمی‌توان به عملکرد و بازخورد نهایی قابل‌قبول از همه آنها امیدوار بود. در انتخاب سامانه مناسب باید به نکات مهمی توجه کنید. این موارد عبارتند از:

·       پشتیبانی از زبان فارسی

باتوجه به اینکه تمام دانشجویان، دانش آموزان و هنرجویان به زبان انگلیسی مسلط نیستند، استفاده از سامانه‌هایی که زبان فارسی را پوشش نمی‌دهند برای شما دردسری بزرگ به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر، راه‌اندازی و مدیریت کلاس آنلاین در سامانه‌های فارسی بسیار ساده بوده و دسترسی به آن برای تمام افراد و در تمام رده‌های سنی امکان‌پذیر است.

·       نصب ساده و آسان

سامانه‌هایی که برای نصب آن به کامپیوتر یا گوشی‌های پیشرفته نیازمند هستید، دسترسی افراد را با محدودیت مواجه می‌کند؛ بنابراین سعی کنید از سامانه‌هایی استفاده کنید که قابل‌نصب بر روی انواع گوشی‌ها بوده و یا اینکه بتوان بدون نصب پلاگین خاص از آن استفاده کرد.

·       ارتباط امن و پایدار اصل اساسی در نحوه برگزاری کلاس آنلاین

یکی از مواردی که در برگزاری کلاس‌های مجازی اهمیت بالایی دارد، امینت کاربر و قطع نشدن سامانه در حین کلاس است. سعی کنید از سامانه‌هایی استفاده کنید که سرور اصلی آنها در ایران باشد. این مورد کمک می‌کند که دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران برای هکرها غیرممکن شود.

·       پنل کاربری ساده

نحوه برگزاری کلاس آنلاین به اینصورت است که کاربر باید در سامانه یا سایت موردنظر ثبت‌نام کرده و سایر مراحل را از پنل کاربری خود پیگیری کند. در انتخاب سامانه کلاس مجازی به این مورد توجه کنید که پنل کاربری آن ساده باشد و کاربر برای ورود و دسترسی به بخش‌های مختلف با مشکل مواجه نشود.

اگر برای ایجاد کلاس آنلاین و برگزاری دوره‌های خود به‌صورت مجازی نیازمند استفاده از یک سامانه قدرتمند هستید، بهتر است قبل از هر سامانه دیگر الوکام را انتخاب کنید. برای استفاده از سامانه الوکام به نصب یا استفاده از پلاگین خاصی نیازمند نبوده و کافی است به سایت اصلی مراجعه کرده و ثبت‌نام کنید. سامانه کلاس مجازی الوکام از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند، پنل کاربری الوکام بسیار ساده بوده و مدیریت ان آسان است. الوکام بستری فراهم کرده که می‌توانید مراحل ایجاد کلاس مجازی، برگزاری وبینار و کنفرانس آنلاین و بسیاری راهکارهای دیگر را در این مجموعه یاد بگیرید.

سخن پایانی؛ مزیت آشنایی با نحوه برگزاری کلاس آنلاین

استفاده از آموزش مجازی باتوجه به تغییر سبک زندگی یکی از راهکارهای اساسی برای تداوم آموزش است. در دوران همه‌گیری بیماری کرونا اهمیت استفاده از آموزش مجازی بیشتر مشخص شد؛ اما این شیوه آموزشی تنها به این دوران محدود نمی‌شود.

بلکه می‌توانید برای انواع دوره‌های آموزشی، وبینارها و کنفرانس‌ها از آموزش مجازی و ارتباط از راه دور استفاده کنید. در نحوه برگزاری کلاس آنلاین باید سامانه را به‌دقت انتخاب کنید. به این مورد توجه داشته باشید که دسترسی به کلاس آنلاین و آفلاین را برای کاربران فراهم کنید. این امر کمک می‌کند دانشجویان در صورت غیبت برای یادگیری مفاهیم با مشکل مواجه نشوند و مرور دروس ساده‌تر شود.

 

شما میتوانید جهت هرگونه سوال یا درخواست سامانه برگزاری کلاس یا جلسات آنلاین الوکام و تست سامانه با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۷۰۳۱۴ تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. خدمات خوب و برخورد عالی و بسیار محترمانه
    یک ماه نیز به بنده رایگان سرویس دادن
    عالی هستند عزیزان الوکام

  2. ممنون از مطالب خوبتون🙏🏻کلاس های دختر من در سامانه ی الوکام برگزار می شود همانطور که اشاره کردین الوکام فوق العاده هستش.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *