دستگاه التراسونیک صنعتی چیست؟

دستگاه التراسونیک صنعتی چیست؟
  • 1400/10/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تکنولوژی التراسونیک

تکنولوژی التراسونیک یا آلتراسونیک (ULTRASONIC)، دستگاهی است که با استفاده از فرکانس‌های مافوق صوت کار می کند. آلودگی‌ زدایی قطعات مختلف، جوش پلاستیک، تولید انواع کالاهای بهداشتی مثل ماسک و… برخی از کاربردهای دستگاه اولتراسونیک است. برای درک دقیق تر ساختار انواع دستگاه اولتراسونیک ابتدا باید بیشتر با مفهوم التراسونیک آشنا شد. در ادامه توضیحات کامل در مورد َآشنایی با امواج اولتراسونیک ،شناخت انواع دستگاه ها و خصوصیات، تولید دستگاه التراسونیک ، نحوه سفارش و… ادامه محتوا ذکر شده است.

دستگاه التراسونیک چیست؟

این دستگاه برای اینکه بتواند امواج صوتی را به خوبی دریافت و کنترل کند، به حسگر های خاصی نیاز دارد. با توجه به محدوده فرکانس ها، این حسگر ها به دو دسته صنعتی و غیر صنعتی تقسیم میشوند.

معمولا حسگر های التراسونیک دارای یک فرستنده و یک گیرنده التراسونیک هستند. این حسگر ها میتوانند بعد از دریافت امواج با در نظر گرفتن زمان بازگشت موج و کیفیت امواج بازتابی، اطلاعاتی درباره عمق، نوع و سرعت موانع بدست آورند.

فناوری آلتراسونیک چه کاربرد هایی دارد؟

از کاربرد های دستگاه های فراصوت، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

۱.  تخلیه الکتریکی برای بهبود خواص سطحی.

۲.  افزایش نرخ بارداری.

۳.  سنجش فاصله.

۴. تعیین عمق مخزن.

۵. شستشوی دقیق ظروف آزمایشگاهی.

۶. تعیین فشار خون بیماران.

۷. همگن سازی مواد مذاب.

۸. جوشکاری مواد غیر هم جنس.

۹. ریخته گری

۱۰. تراشکاری.

۱۱. فرزکاری.

۱۲. سوراخکاری.

کاربرد اولتراسونیک در صنایع تولیدی

امواج فراصوت همانند یک ویبره پر قدرت عمل میکنند.آنها به همگن سازی محلول ها کمک میکنند. به عنوان مثال در صنایع غذایی برای اینکه خمیر ها یا مایعات را همگن کنند از دستگاه اولتراسونیک استفاده میکنند. از دیگر کاربرد های این فناوری برای عیب یابی قطعات صنعتی پس از تولید آنها میباشد. اگر عیب یا ایرادی در داخل قطعه وجود داشته باشد، توسط این دستگاه شناسایی خواهد شد. از دیگر کاربرد های فناوری التراسونیک در صنعت، عملیات جوشکاری است.

۱. جوشکاری التراسونیک

جوشکاری فراصوتی در بسیاری از صنایع به دلیل توانایی ایجاد جوش‌های با کیفیت و بدون استفاده مستقیم از گرما، فناوری بسیار ارزشمندی است. برخی از صنایعی که بیشترین میزان استفاده از جوشکاری التراسونیک را دارند عبارتند از:

* صنعت رایانه ای و الکترونیک

در صنعت کامپیوتر و لوازم الکترونیکی، از جوش التراسونیک برای ایجاد کردن اتصالات سیمی استفاده می شود. همچنین این روش در ایجاد اتصالات در مدارهای ظریف و کوچک کاربرد دارد. چراکه ممکن است در این موارد، جوشکاری سنتی به قطعه آسیب برساند.

* صنعت خودرو

در صنعت خودروسازی، جوشکاری اولتراسونیک معمولا در مقیاس بزرگی استفاده می شود. برای مثال، قطعات پلاستیکی، در ها، اجزای مختلف موتور و پنل های بازی و … با روش جوشکاری فراصوت، مونتاژ می شوند. تعداد زیادی از قطعات الکتریکی به کار رفته در خودرو، مانند اجزای موتور معمولا با این تکنیک ساخته می شوند.

* صنعت پزشکی

جوشکاری التراسونیک در مونتاژ تجهیزات پزشکی همانند فیلتر ها و پیپت ها رایج است. دلیل محبوبیت این روش، آن است که خرابی و یا آلاینده در جوش ایجاد نمی کند. در نتیجه این روش برای ساخت بسیاری از مصنوعات پزشکی، مانند فیلتر های بیهوشی، فیلتر های شریانی، فیلتر های گاز و خون، لباس های استریل مانند ماسک های صورت و روپوش ها بسیار

*  صنعت هوافضا

در این صنعت جوش التراسونیک بیشتر برای متصل کردن ورق های نازک، مانند ورقه های آلومینیوم استفاده می شود. مجاری هوا معمولا با این روش ساخته می شود.

* صنعت بسته بندی

جوشکاری مافوق صوت، معمولا برای جوش دادن قسمت هایی از بسته برای ایجاد مانع کامل استفاده می شود. مخصوصا در مواردی که به حرارت حساسیت بیشتری دارند. برای مثال، این جوشکاری برای بسته بندی غذاهای حساس به حرارت، کاربرد زیادی دارند.

بعلاوه، این تکنیک در بسته بندی موادی مانند آبنبات، مواد غذایی منجمد و ظرف های نوشیدنی استفاده گسترده ای دارد. دیگر موارد کاربرد این تکنیک در بسته بندی مواد منفجره، آتش بازی و مواد شیمیایی واکنش پذیر است.

*  محصولات مصرفی

از آنجایی که جوش اولتراسونیک بیشتر برای اتصال ترموپلاستیک ها استفاده می شود و به راحتی قابلیت خودکار شدن دارند، برای محصولات مصرفی، از جمله اسباب بازی بسیار کاربرد دارند.

توانایی این فرآیند در انجام جوشکاری قابل اعتماد برای اتصال مواد بسیار حساس با کمترین آسیب ممکن بسیار بالا است.

تاریخچه جوشکاری التراسونیک

جوش التراسونیک در دهه ۱۹۴۰ میلادی ساخته شد. این دستگاه به منظور جوشکاری ترموپلاستیک و جوش پلاستیک ابداع شد. این ساخته در سال ۱۹۶۵ توسط دو دانشمند.با نام های سیمور لینسلی و رابرت سولوف به ثبت رسید.

بعد از ثبت این اختراع، رابرت سولوف شرکتی تاسیس کرد. این شرکت که Sonics & Materials  نام داشت اکنون یکی از شرکت ها و پیشرو در زمینه فناوری فراصوت میباشد. این افراد در ادامه راه خود توانستند اولین.پرس مافوق صوت را در صنعت اسباب بازی ایجاد کنند.

از سال ۱۹۸۰ به طور مکرر از این روش جوشکاری، در صنعت خودروسازی استفاده شد. این روش، یک روش موقت در دیگر صنایع نیز به شمار میرود. در ادامه قصد داریم همه چیز درباره جوش التراسونیک پلاستیک را برای شما توضیح دهیم.

جوش پلاستیک آلتراسونیک

دستگاه های جوش پلاستیک اولتراسونیک یکی از مدل های دستگاه اولتراسونیک هستند. دستگاه جوش آلتراسونیک پلاستیک، جهت جوش دادن دوقطعه پلاستیکی با لرزش سریع استفاده می شود. در این روش دامنه لرزش کم وفرکانس لرزش بالاست، به اینصورت که دو قطعه در محل اتصال با لرزش سریع و اصطکاک پیش آمده،در یکدیگر ذوب می شوند و جوش صورت می گیرد. از آنجایی که آلتراسونیک به معنای فرا اصوات شنیداری است قاعدتا این دستگاه باید فرکانسی بالاتر از ۲۰kHz  داشته باشد، اما در برخی موارد از  فرکانس ۱۵kHz  در ساخت این دستگاه ها استفاده میگردد. فرکانس های بالاتر در آلتراسونیک موجب جوش بهتر و سرعت بالاتر میشود.

کاربردها و خدمات جوش پلاستیک اولتراسونیک

۱.  کاربرد در صنایع خودروسازی

۲.  کاربرد در صنایع بسته بندی

۳.  اتصال قطعات پلیمری همجنس و غیر همجنس

۴.  اتصال قطعات فلزی نازک همجنس و غیر همجنس

۵.  اتصال قطعات فلزی و قطعات سرامیکی و شیشه

۶.  اتصال قطعات پلیمری به قطعات فلزی

۷.  ساخت تجهیزات الکترونیکی و تجهیزات پزشکی در صنعت خودروسازی و هوافضا. مثلا در اتصالات الکترونیکی بورد های رایانه و تلفن های همراه، مونتاژ قطعات ترانسفورماتور ها، موتور های الکتریکی و خازن ها.

۸. دوخت پارچه ها و فیلم ها با پایه پلاستیکی، جاسازی قطعات، داخل یکدیگر و اتصال آنها و کاشت مغزی های فلزی، داخل پلاستیک. امروزه از این روش برای دوخت پارچه های ماسک استفاده می شود.

خدمات جوش پلاستیک اولتراسونیک شرکت آماج سونیک

شرکت آماج سونیک با بهره گیری از تجربه ۲۰ ساله مهندسان و تیم فنی به عنوان سازنده دستگاه جوش التراسونیک، در نظر دارد تا علاوه بر طراحی و ساخت دستگاه جوش التراسونیک و ساخت دستگاه دوخت التراسونیک و ارائه محصولات در جغرافیای ملی و خاورمیانه، صادرات گسترده به سرار جهان را آغاز کند.

مزایای دستگاه جوش پلاستیک التراسونیک

۱.  این روش جوشکاری در دماهای پایین تری انجام می شود. بنابراین جوشکاری با میزان انرژی کمتری انجام خواهد شد. که این عامل باعث صرفه جویی در هزینه و مصرف انرژی خواهد شد.

۲.  روش جوشکاری التراسونیک ایمن و سریع است و در کسری از ثانیه باعث اتصال قطعات پلاستیکی به یکدیگر می شود. در نتیجه چون افراد جوشکار در معرض گازهای قابل اشتعال و شعله قرار نمیگیرند، روشی ایمن به حساب می آید.

البته این امکان وجود دارد که به خاطر فرکانس بالا، باعث آسیب شنوایی به انسان می شود. اما با قرار دادن دستگاه در محفظه و یا استفاده از محافظ گوش، می تواند این خطر را کاهش دهد.

۳.  عدم استفاده از ماده افزودنی در این روش می تواند کمک بزرگی به محیط زیست باشد.

۴.  این روش جوشکاری کیفیت بالایی دارد. به این دلیل که پیوند محکمی بین قطعات ایجاد می کند و سبب استحکام بالای جوش می شود. جوشکاری التراسونیک راندمان بالایی دارد و در اغلب صنایع کاربرد دارد.

۵.  این روش جوشکاری برای قطعات ظریف، پیچیده، حساس و … کاربرد دارد.

۶.  باعث صرفه جویی در وقت و زمان می شود.

۷.  به نسبت جوشکاری های سنتی دقیق تر و قوی تر است.

۸.  فرآیندی خودکار است که باعث صرفه جویی در نیروی انسانی و کمک به تهیه سریع تر قطعات مورد نیاز می شود.

۲. دستگاه دوخت ساک دستی

دوخت ساک دستی توسط روش های مختلفی امکان پذیر است. ساک های دستی که با این روش تولید میشوند بسیار مقاوم و شکیل هستند. این دستگاه ها فول اتوماتیک هستند. ساک های تولید شده با استفاده از این روش کیفیت بسیار مطلوبی دارند.

ماشین آلات نساجی و بافندگی با این روش دارای ایزو ۹۰۰۱ و ۱۴۰۰ اروپا میباشد. از این دستگاه ها برای دوخت انواع تشک، ساک دستی و ماسک استفاده میشود.

امواج مافوق صوت، کاربردهای گوناگونی دارند. از جمله در لیزر، تخلیه الکتریکی برای بهبود خواص سطحی و افزایش نرخ بهره وری و … . در صنایع نساجی و بافندگی، مزایای زیادی در استفاده از دستگاه های اولتراسونیک وجود دارد.که به آنها اشاره خواهیم کرد.

مزایای استفاده از دستگاه دوخت اولتراسونیک

*  به وسیله این دستگاه، عملیات مهر و موم به سرعت انجام میشود. همچنین استفاده از این روش بسیار مقرون به صرفه است و همچنین قوی است.

*  برای انجام عملیات دوخت و دوز به وسیله این دستگاه از هیچ نوع مواد مصرفی استفاده نمیشود. مانند چسب، گیره، نخ و سوزن.

*  نگه داشتن گرما درون دستگاه، برای شما چندان هزینه بر نخواهد بود. همچنین برای پیش گرم کردن آن به زمات زیادی احتیاج نخواهید داشت.

*  سرعت تولید با استفاده از دستگاه دوخت آلتراسونیک بسیار بالا است.

*  دوختی توسط این دستگاه انجام میشود بسیار دقیق، همگن و همرنگ با خود پارچه خواهد بود. و استفاده از مواد مصرفی مثل نخ و سوزن به پایان خواهد رسید.

۳.  دستگاه کش زن ماسک

دستگاه کش زن ماسک التراسونیک، فرآیند جوش زدن کش بر روی ماسک را انجام میدهد. این فرآیند به سه صورت اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و نقطه زن دستی انجام میشود.

اجزاء دستگاه کش زن ماسک

دستگاه کش زن ماسک توسط اجزاء و قطعات مختلفی ساخته میشوند. این قطعات برای انجام عملیات کش زن ماسک بسیار نیاز است. اجزای هرکدام از دستگاه های اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و نقطه زن از یکدیگر متفاوت است.

اجزای دستگاه اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

این دستگاه شامل یک استراکچر عمودی، به صورت عمود فرود میباشد. این استراکچر سنبه را با زاویه ۹۰ درجه نسبت به سطح هورن، بر روی هورن اولتراسونیک فرود می آورد. کش زن اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک توسط نیروی پنوناتیک و یا هوا عمل میکند. به همین جهت این دستگاه به پیستون های پنوماتیک، لوله های انتقال باد، پمپ باد و هورن آلتراسونیک نیاز دارد.

اجزای دستگاه نقطه زن دستی

دستگاه کش زن نقطه زن دستی، جزء دستگاه های با استراکچر ساده است. این دستگاه از یک ترانسدیوسر با قالب پلاستیک در اطراف خود و یک ژنراتور تشکیل شده است. فرمان انتقال امواج فراصوت، توسط یک کلید که معمولا در انتهای دسته ترانسدیور قرار گرفته، اجرا میشود. عملیات جوش کش به صورت نقطه ای در محل مورد نظر اعمال میشود.

۴.  دستگاه تمییز کننده یا حمام التراسونیک

دستگاه شست و شوی یا حمام التراسونیک، دستگاهی است که میتواند توسط امواج فراصوت، تمام آلودگی های چسبیده به سطوح را از بین ببرد. این آلودگی ها میتواند بر روی سطح جسم باشند و یا در برخی بخش های غیر قابل دسترسی داخلی آن قرار گیرند.

حمام های فراصوت، به سرعت و به طور کامل میکروب ها و آلودگی ها را از روی سطح پاک میکند. در نتیجه از این دستگاه برای شست و شوی جواهرات، قطعات صنعتی، برد های الکترونیکی و … استفاده میشود.

خرید دستگاه التراسونیک صنعتی

شرکت آماج سونیک جزو شرکت ها قدیمی و با تجربه در صنعت تولید انواع دستگاه های التراسونیک می باشد. ما این افتخار را داشته ایم که با تولید دستگاه هایی نظیر دستگاه جوش التراسونیک، دستگاه جوش پلاستیک التراسونیک، چرخ التراسونیک و … در خدمت مشتریان خود باشیم. از دیگر مزایای آماج سونیک می توان به خدمات پس از فروش آن اشاره کرد که همیشه آماده خدمت رسانی به مشتریان می باشد.
شما می توانید اطلاعات مورد نیاز درباره دستگاه ها، قیمت آنها و … را از سایت آماج سونیک بدست آورید.

برای مشاوره رایگان، دریافت اطلاعات تکمیلی دستگاه ها و ثبت سفارش با آماج سونیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *