سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟

سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟
  • 1400/10/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

افراد فعال در کسب و کارهای مختلف امروزه می‌دانند که شرط رسیدن به موفقیت آن است که توجه کاربران گسترده اینترنت را به سمت خود جلب کنند. جذب کاربران اینترنت به یک سایت در گرو جلب نظر مثبت موتورهای جستجو ازجمله موتور جستجوی گوگل است. برای قرار گرفتن در رتبه‌های برتر صفحه نتایج گوگل باید اصول سئو را به خوبی رعایت کنید. طی این مطلب شرح خواهیم داد که سئو چیست؟ و چرا تا این حد اهمیت دارد؟ با ما همراه باشید.

سئو چیست؟

به طور کلی به مجموعه اقداماتی که جهت بهینه‌ سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجو انجام می‌گیرند، سئو می‌گویند. بگذارید خیال‌تان را راحت کنیم؛ با توجه به رقابت شدید سایت‌ها در زمینه‌های مختلف، عملا بدون توجه و اهمیت به سئو، رسیدن به موفقیت غیرممکن است. بنابراین حتما سعی کنید با اصول سئو آشنا شوید و آن را در دستور کار سایت خود قرار دهید.

انواع سئو

سئو دارای انواع مختلفی است که باید به تمامی آن‌ها به بهترین شکل ممکن رسیدگی شود تا در اسرع وقت به نتیجه رسید. سئو به سه نوع داخلی، خارجی و تکنیکال تقسیم می‌شود که در ادامه هرکدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

۱٫ سئو داخلی

پس از اینکه متوجه شدیم سئو چیست نوبت به آن می‌رسد که با انواع آن آشنا شویم. سئو داخلی یا On-Page SEO به اقداماتی گفته می‌شود که در داخل سایت خود به منظور بهتر دیده شدن توسط موتورهای جستجو انجام می‌دهیم. سئو داخلی شامل اقدامات مختلفی می‌شود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • توجه به عنوان صفحه
  • اهمیت به توضیحات متا
  • سازماندهی URL
  • استفاده از تگ‌های H
  • توجه به تراکم کلمات کلیدی در متن
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • لینک‌دهی داخلی

۲٫ سئو خارجی

به هرگونه اقدامی که در خارج از سایت خود برای بهینه‌ سازی آن نزد موتورهای جستجو انجام می‌دهید، سئو خارجی یا Off-Page SEO می‌گویند. لینک‌دهی خارجی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اقدامات مربوط به سئو خارجی است که می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر سرعت ارتقای سایت شود؛ اما لینک‌دهی خارجی سئو چیست؟ اگر به هر طریقی لینک یک مطلب یا مطالب و یا حتی صفحه اصلی سایت‌تان در سایتی دیگر قرار بگیرد، لینک‌دهی خارجی صورت گرفته است. گوگل این موضوع را به‌عنوان یک نکته مثبت درنظر گرفته و رتبه سایت شما را به این واسطه بهبود می‌بخشد. با توجه به تاثیر زیاد لینک‌دهی خارجی در ارتقای رتبه، بسیاری از سایت‌ها تصمیم می‌گیرد در قالب رپورتاژ یا تبلیغات از سایت‌های دیگر لینک دریافت کنند.

هنگام رپوتاژ و یا دریافت لینک از سایت‌های دیگر باید به یکسری نکات مهم توجه داشته باشید تا از سوی گوگل جریمه نشوید:

  1. بهتر است تا این لینک از سوی یک سایت معتبر و مرتبط با زمینه کاری سایت شما دریافت شود.
  2. در لینک‌دهی خارجی افراط به خرج ندهید؛ زیرا گوگل به‌واسطه الگوریتم‌های سخت‌گیرش هرگونه اقدامات مشکوک را شناسایی کرده و سایت‌تان را جریمه می‌کند.
  3. هنگام لینک‌دهی به انکرتکست‌ها توجه داشته باشید و منحصرا از یک انکرتکست مشابه برای دریافت لینک استفاده نکنید. (این موضوع بیشتر در سفارش رپورتاژ مدنظر است)
  4. حتما انتشار رپورتاژ را در روزهای مختلف و با فاصله زمانی تصادفی و نامشخص انجام دهید تا گوگل نسبت به آن مشکوک نشود.

به طور کلی گوگل هرگونه اقدام اسپم‌وار و ربات‌گونه را مشکوک تلقی کرده و با سایت خاطی برخورد می‌کند. بازاریابی محتوا یکی دیگر از اقدامات سئو خارجی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این نوع بازاریابی بدین شکل است که شما زیر یک مطلب معتبر از سایت دیگر نظرتان را بیان کرده و در نظرتان لینکی به یکی از مطالب سایت خود می‌دهید. سعی کنید تا حتما نظراتتان به موضوع مطلب نوشته شده ارتباط داشته باشد تا مشکوک نباشید.

۳٫ سئو تکنیکال

نوع تکنیکال سئو چیست؟ به کلیه اقداماتی که جهت بهینه‌ سازی سایت برای ایندکس و خزش بهتر موتورهای جستجو انجام می‌دهید، سئو تکنیکال می‌گویند. یکی از اقدامات موثر در سئو تکنیکال مربوط به بهینه‌سازی فایل robots.txt می‌شود. بهیه‌سازی این فایل باعث می‌شود که مطالب‌تان با سرعت بیشتری ایندکس شوند. توجه به ساختار سایت یکی دیگر از مواردی است که مربوط به سئو تکنیکال می‌شود. ساختار سایت را باید به شکلی طراحی کنید که کاربر پس از ورود بتواند به راحتی به مطالب و یا محصولات مختلف دسترسی داشته باشد. برای بهیه‌ سازی سئو سایت خود می‌توانید از بردکرامب (Bread Crump) نیز بهره ببرید.

 

بردکرامب در سئو چیست؟ بگذارید قبل از آنکه شرح دهیم چگونه بردکرامب می‌تواند در بهینه‌ سازی سایت نقش داشته باشد، کمی درمورد سازوکار گوگل حرف بزنیم؛ گوگل در سال‌های اخیر به طرق مختلف نشان داده تنها به سایت‌هایی اهمیت می‌دهد که بتوانند نیازهای کاربرانش را برآورد سازند. هرگونه اقدامی که باعث رضایت کاربران شود، رضایت موتورهای جستجو ازجمله گوگل را نیز به همراه خواهد داشت. بردکرامب حکم یک نقشه را برای کاربران در سایت شما دارد که استفاده از آن منجر به افزایش رضایت آن‌ها می‌شود. گوگل افزایش رضایت کاربران سایت شما را یک ویژگی مثبت مهم به حساب آورده و به همین دلیل رتبه سایتتان را بهبود می‌بخشد.

توجه کنید که عدم استفاده از بردکرامب هیچ‌گونه جریمه‌ای را از سوی گوگل در پی نخواهد داشت؛ اما اگر به سایت خود اهمیت می‌دهید و قصد دارید تا به رتبه‌های برتر برسید، حتما این ویژگی‌ها درنظر بگیرید. بهینه‌سازی صفحات ۴۰۴، استفاده از structured data‌ و ایجاد نقشه‌ ازجمله اقدامات دیگری هستند که در حوزه سئو تکنیکال جای می‌گیرند.

انواع سئو به لحاظ روش‌های پیاده‌سازی

تا بدین جای کار متوجه شدیم سئو چیست؟ و انواع آن چه هستند؟ در ادامه می‌خواهیم انواع روش‌های پیاده‌سازی سئو را شرح دهیم.

۱٫ سئو کلاه سفید

اگر تمام اصول سئو را مطابق با قوانین و الگوریتم‌های گوگل روی سایت خود پیاده‌سازی کنیم، سئو کلاه سفید را انجام داده‌ایم. گوگل به تمام کاربران و سایت‌های مختلف بارها تاکید کرده که تنها از اصول سئو کلاه سفید پیروی کنند. بااینکه با پیروی از این نوع سئو طی مدت زمان بیشتری به نتیجه می‌رسیم، اما نتیجه موردنظر تضمین شده خواهد بود و به راحتی قابل از دست رفتن نیست.

۲٫ سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه دقیقا نقطه مقابل سئو کلاه سفید است. در این روش مالکان سایت‌ها از انواع روش‌های متخلفانه استفاده می‌کنند تا طی مدت زمانی کوتاه به رتبه‌های برتر صفحه نتایج دست پیدا کنند. استفاده از این روش به دو دلیل عمده به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود؛ یک اینکه رسیدن به رتبه‌های برتر به‌واسطه روش‌ کلاه سیاه موقتی بوده و خیلی زود این جایگاه از بین خواهد رفت. در درجه بعدی پیاده‌سازی این روش منجر به واکنش شدید و جریمه‌های سنگین از سوی گوگل خواهد شد.

۳٫ سئو کلاه خاکستری

نمی‌توان تعریف مشخصی را برای سئو کلاه خاکستری درنظر گرفت؛ اما به‌طورکلی این روش در نقطه میانی سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار دارد. در این روش هدف آن است که بتوان با یکسری ترفندها و بدون جریمه شدن از سوی گوگل، طی زمانی سریع به نتیجه رسید.

معرفی الگوریتم‌های گوگل

الگوریتم‌های گوگل در سئو چیست؟ الگوریتم‌های گوگل حکم پلیس‌های موتور جستجوی گوگل را دارند که تمام اقدامات مختلف سایت‌ها را زیر نظر می‌گیرند و در صورت تشخیص هرگونه اقدام متخلفانه با سایت مربوطه برخورد می‌کنند. تمامی این الگوریتم‌ها به این منظور طراحی شده‌اند تا به خوبی نیازهای کاربران اینترنت را برآورده سازند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این الگوریتم‌ها را معرفی خواهیم کرد.

۱٫ الگوریتم پاندا

گوگل الگوریتم پاندا را به این منظور معرفی کرد تا روی محتوای تولیدی سایت‌های مختلف تمرکز داشته باشد. پاندا با وسواس زیاد کیفیت محتوای سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد و با سایت‌هایی که محتواهایی ضعیف تولید می‌کنند، برخورد می‌کند.

۲٫ الگوریتم پنگوئن

طی این مطلب اشاره کردیم که لینک‌دهی داخلی و خارجی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود رتبه سایت داشته باشد. این موضوع باعث شد تا سایت‌های متخلف از این ویژگی سواستفاده کرده و به شکل افراطی دست به لینک‌دهی بزنند. گوگل پس از پی بردن به این تخلف، الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد. الگوریتم پنگوئن با تمرکز بر لینک‌دهی سایت‌ها طراحی شد و هرگونه اقدامات مشکوک در این زمینه را شناسایی می‌کرد. سایت‌های متخلف به‌واسطه این الگوریتم خیلی زود شناسایی و جریمه شدند.

۳٫ الگوریتم مرغ مگس خوار

در گذشته سایت‌ها با بمباران مطالب خود از کلمات کلیدی، سعی می‌کردند تا بدون ارائه محتوایی قدرتمند به رتبه‌های برتر برسند و گوگل را گول بزنند. الگوریتم مرغ مگس خوار با هدف بررسی کیفیت محتوای مطالب و تراکم کلمات کلیدی در متن طراحی شد. این الگوریتم سایت‌هایی را که صرفا سعی داشتند با تعداد زیاد کلمات کلیدی و بدون محتوای خوب به رتبه‌های بالا برسند، شناسایی کرده و نسبت به جریمه آن‌ها اقدام می‌کردند.

۴٫ الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین در سئو چیست؟ گوگل جهت درک عمیق عبارات جستجو شده توسط کاربرانش، تصمیم به طراحی الگوریتم رنک برین گرفت. این الگوریتم با بررسی رفتارهای کاربران سعی می‌کند تا بهترین نتیجه را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

۵٫ الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر به منظور معرفی هرچه بهتر کسب و کارهای محلی به کاربران طراحی شد. به طور مثال اگر یک کاربر برای تهیه غذا در موتور جستجو سرچ کند، به‌واسطه این الگوریتم می‌تواند نزدیک‌ترین رستوران‌ها به محل زندگی خود را مشاهده و در صورت تمایل از آن‌ها غذا سفارش دهد.

طی این مطلب تعریف کردیم که سئو چیست؟ و چرا برای کسب و کارها و سایت‌ها اهمیت دارد؟ اگر به‌دنبال مطالب ارزشمند دیگری در زمینه سئو هستید، می‌توانید هم‌اکنون به سایت سئودانان مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *