کدام‌یک سریعتر است؛ اتصال اینترنت سیمی یا بی‌سیم روتر؟

کدام‌یک سریعتر است؛ اتصال اینترنت سیمی یا بی‌سیم روتر؟
  • 1401/7/12
  • گویا آی تی
  • 0

 

وقتی یک شبکه اینترنت خانگی را راه‌اندازی می‌کنید، می‌توانید بین اتصال اینترنت سیمی با بی‌سیم روتر، یکی را انتخاب کنید. بیشتر اتصالات سیمی برای اتصال کامپیوتر به روتر یا مستقیما به مودم از کابل‌های اترنت استفاده می‌کنند. به همین دلیل، به اتصال اینترنت سیمی، اترنت نیز گفته می‌شود. از سوی دیگر، اگر از اینترنت به‌صورت جدی استفاده می‌کنید و برای مثال یک گیمر هستید، احتمالا تجارب زیادی در مورد کاهش سرعت اینترنت دارید و همچنین، شکایات زیادی در مورد Wi-Fi شنیده‌اید و افرادی را دیده‌اید که از اتصال اینترنت سیمی تعریف زیادی می‌کنند اما چرا؟ آیا اتصال اینترنت سیمی یا اترنت سریع‌تر از اتصال اینترنت به‌صورت بی‌سیم است؟ ما قصد داریم در این مقاله به‌صورت مفصل به پاسخ این سوال بپردازیم. بنابراین، در ادامه با ما همراه باشید.

اتصال اینترنت بی‌سیم چگونه کار می کند؟

روترهای بی‌سیم مانند جدیدترین مودم های همراه اول ۵G برای ایجاد ارتباط میان ISP و روتر و سپس فرکانس بی‌سیم از اتصال Wi-Fi استفاده می‌کند که این اتصال برای هر دستگاهی که می‌خواهد به اینترنت متصل شود برقرار می‌گردد. اتصال اینترنت به‌صورت بی‌سیم به چندین کاربر اجازه می‌دهد تا به‌راحتی و با استفاده از یک رمز عبور به شبکه اینترنت دسترسی پیدا کنند. اگر قصد خرید این نوع روتر را دارید حتما به نمایندگی ISP مورد نظر مراجعه کنید و سعی کنید بهترین مورد را با توجه به کیفیت و قیمت خریداری کنید.

اتصال اینترنت سیمی چگونه کار می‌کند؟

روترهای سیمی از پورت‌های اترنت LAN برای اتصال به مودم و دسترسی به ISP استفاده می‌کنند و برای اتصال کامپیوتر به روتر و سپس، روتر به پورت DSL یا اترنت از کابل استفاده می‌شود. حتی اگر اینترنت به یک کامپیوتر مرکزی متصل باشد، روتر به‌راحتی اجازه به‌اشتراک‌گذاری اتصال به هر دستگاه دیگری که به شبکه متصل است را می‌دهد.

اتصال اینترنت بی‌سیم روتر بهتر است یا سیمی؟

ازنظر عملکرد، روترهای سیمی می‌توانند بهترین سرعت ممکن را ارائه دهند. بیشتر اتصالات سیمی دارای پهنای باند ۱۰۰۰/۱۰۰/۱۰ مگابایت بر ثانیه هستند و روتر بی‌سیم پهنای باند بسیار کمتری را ارائه می‌کند. از سوی دیگر، روترهای سیمی اتصال ثابتی را فراهم می‌کنند زیرا به معنای واقعی کلمه به روتر وصل می‌شوند اما اتصالات بی‌سیم به فاصله حساس هستند و این بدین معناست که هر چه از نقطه دسترسی دورتر شوید، اتصال شما ضعیف‌تر می‌شود. در ادامه این دو نوع روتر را با جزئیات بیشتری با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

  • سرعت

روتر سیمی معمولا سریع‌تر از وای فای است. دلیل اصلی این تفاوت این است که کابل‌ها نسبت به فناوری بی‌سیم فعلی می‌توانند داده‌های بیشتری را با سرعت بالاتری انتقال دهند. بااین‌حال، این موضوع که سرعت اینترنت سیمی چقدر بالاتر از اینترنت بی‌سیم است به عوامل مختلفی مانند تجهیزات خاصی که استفاده می‌کنید، سرعت اتصال اینترنت و تعداد دستگاه‌های دیگری که به‌صورت همزمان از اینترنت استفاده می‌کنند ارتباط دارد.

اگر روتر شما مناسب باشد و تجهیزات بی‌سیم یا سیمی روتر شما می‌تواند از حداکثر سرعت اینترنت ارائه‌شده استفاده کند، تفاوت میان این دو نوع اتصال به اینترنت قابل‌توجه نخواهد بود. بااین‌حال، اینترنت سیمی معمولا برای فعالیت‌هایی مانند تماشای ویدئوی HD، بازی، انتقال فایل‌هایی حجیم به دستگاه‌های دیگر مناسب‌تر است. برای بیشتر فعالیت‌های دیگر، وای فای خوب است.

علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده از آنتن تقویت‌کننده قوی، میزان انتشار سیگنال وای فای را افزایش دهید و به‌این‌ترتیب، سرعت اینترنت را نیز بهبود ببخشید. این آنتن با آنتن تلویزیون فرق می‌کند و مدل های مختلفی از آنتن رومیزی گرفته تا برقی و همچنین، قیمت‌های ارزان تا گران دارد. قبل از انتخاب بهترین مورد و خرید آن، انواع آنتن‌ها و قیمت و مشخصات آن‌ها را بررسی کنید.

  • قابلیت اطمینان

اتصال سیمی اینترنت قابل‌اعتمادتر از اتصال بی‌سیم است. وای فای داده‌ها را از طریق امواج رادیویی منتقل می‌کند و به همین دلیل نیز بی‌سیم محسوب می‌شود اما متاسفانه امواج رادیویی ممکن است به روش‌های مختلفی با امواج رادیویی دیگر تداخل پیدا کنند و از سوی دیگر، راه‌های کمی برای محافظت از این امواج وجود دارد. این بدین معناست که وای فای بر خلاف اینترنت سیمی بیشتر در معرض خطر از دست دادن داده، تاخیرها و مشکلات در اتصال است.

در مقابل، از اتصال سیمی می‌توان محافظت کرد و اغلب در جریان انتقال داده، اختلالی ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل، بعید است که اینترنت سیمی مختل یا قطع شود. علاوه بر این، ازآنجایی‌که روتر سیمی به هر دستگاه اتصال خاصی را ارائه می‌دهد پهنای باند بین این دستگاه‌ها محدود نمی‌شود.

  • امنیت

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود اینترنت سیمی نسبت به اینترنت وایرلس برتری داشته باشد، امنیت است. اگرچه انتشار سیگنال‌های وای فای، اتصال به اینترنت را راحت‌ر می‌کند اما در مقابل، برای اتصال و تعامل با شبکه اینترنتی شما فضایی را برای سوءاستفاده‌گران فراهم می‌کند. این در حالی است که اینترنت سیمی برای هیچ رهگذر غریبه‌ای فضای اتصال به اینترنت شما را فراهم نمی‌کند و تنها دستگاه‌هایی می‌توانند به اینترنت متصل شوند که شما آن‌ها را تایید می‌کنید. این بدین معناست که اینترنت سیمی امنیت بسیار بالاتری نسبت به اینترنت سیمی دارد، به‌ویژه اگر وای فای عمومی باشد.

  • تاخیر

یکی از مشکلات عمده وای فای این است که متغیرهای مختلفی می‌توانند بر روی آن تاثیر بگذارند و برقراری ارتباط بهینه را دشوار سازند. اگر هر عاملی بر روی اینترنت وای فای شما تاثیر بگذارد، مطمئنا تاخیر ورودی، سرعت پایین و سایر مشکلات آشفته‌کننده را تجربه خواهید کرد. این در حالی است که اینترنت سیمی این مشکل را ندارد و تا زمانی که از کابل مناسبی استفاده می‌کنید اتصال شما ثابت و بدون تاخیر قابل‌توجه خواهد بود.

  • اختلالات

تنها عاملی که می‌تواند در اتصال اینترنت سیمی اختلال ایجاد کند آسیب به تجهیزات یا خود کابل است. در غیر این صورت، داده‌ها بدون تداخل و هرگونه ترس از بین رفتن منتقل می‌شوند. در مقابل، وای فای در معرض انواع تداخل مغناطیسی است و مایکروویوها، دیوارها، بلوتوث‌ها و هر چیزی که می‌توانید فکرش را بکنید بر وای فای تاثیر می‌گذارد و این مسئله اغلب منجر به قطع شدن اینترنت و از دست رفتن داده‌ها می‌شود.

درنهایت، اتصال اینترنت سیمی یک نوع اتصال سریع و بسیار قابل‌اعتماد است که برای کارهای سنگین مانند تماشای فیلم‌های HD و بازی آنلاین، عملکرد بسیار بهتری را ارائه می‌دهد. در مقابل، وای فای کندتر است اما به دلیل بی‌سیم بودن، استفاده از آن راحت‌تر است. به عبارت دیگر، هر یک از این دو نوع اتصال اینترنت برای کاربردهای خاصی مناسب‌ترند اما اگر می‌خواهید بدانید کدامیک سریع‌تر است، پاسخ شما اتصال سیمی اینترنت است.

نویسنده: مینا معین اسلام

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *