انواع هدفون و کاربرد آن

انواع هدفون و کاربرد آن
  • 1401/10/22
  • گویا آی تی
  • 0

اگر شما هم به دنبال تهیه یک هدفون جدید برای استودیوی خانگی خود هستید، ممکن است در سایت‌های مختلف به دنبال خرید بهترین هدفون استودیویی باشید اما مدل‌های مختلفی برای شما نمایش داده شود. نه تنها بسیاری از مدل‌ها، تفاوت‌های بسیار فاحشی با یکدیگر دارند، بلکه در بسیاری از موارد، طراحی ای که برای این هدفون‌ها در نظر گرفته می‌شود به گونه ای است که باید با توجه به نیاز خود، هدفون مورد نظر خود را تهیه کنید.

اگر این موضوع برای شما نیز صادق است، این مقاله برای شماست. در اینجا قصد داریم تا انواع هدفون‌های بازار را زیر ذره بین قرار دهیم و آن‌ها را بررسی کنیم تا شما بتوانید بهترین هدفون ممکن را برای نیازهای خود تهیه کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

 

نوع گوشی‌های هدفون

یکی از مهم‌ترین و اولین نکاتی که باید هنگام خرید هدفون در نظر داشته باشید، طراحی اصلی هدفون می‌باشد. هدفون‌های موجود در بازار به سه دسته تقسیم می‌شوند که این دسته بندی شامل انواع هدفون‌های پشت بسته، هدفون‌های پشت باز و هدفون‌های نیمه پشت بسته می‌باشد. اما این اصطلاحات به چه معناست و کدام یک از این هدفون‌ها برای شما مناسب‌تر است؟

هدفون پشت بسته

 

هدفون‌های پشت بسته، در واقع هدفون‌هایی هستند که در قسمت پشتی هر گوشی، ایزوله شده اند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا صدایی دقیق و بسیار واضحی را از این هدفون‌ها دریافت کنید که عمدتا مناسب ضبط وکال و یا ساز و یا حتی مانیتور کردن صدا هنگام اجراهای زنده می‌باشد. نکته مهمی که باید در مورد این هدفون‌ها در نظر داشته باشید این است که این هدفون‌ها صدایی از خود خارج نمی‌کنند و صدای محیط اطراف نیز به شکل دقیق توسط آن باز تولید نمی‌شود. عموما از این هدفون‌ها برای ضبط‌های استودیویی و یا مانیتور کردن صدا هنگام اجراهای استفاده می‌شود.

هدفون پشت باز

هدفون‌های پشت باز اما، دقیقا کاری مخالف را انجام می‌دهند. طراحی ای که در قسمت پشتی گوشی‌های این هدفون‌ها در نظر گرفته شده، باز است و هوا از داخل آن به بیرون خارج می‌شود. در واقع این هدفون‌ها، طراحی ای بسیار شبیه به اسپیکرها دارند.

نکته ای که باید در مورد این هدفون‌ها در نظر داشته باشید این است که صدایی که توسط این هدفون‌ها به سمت بیرون می‌رود و یا وارد هدفون می‌شود، این امکان را به شما می‌دهد تا بازه فرکانسی بسیار دقیق و شفاف را از این محصولات دریافت کنید و یا تصویر استریویی فوق العاده را در اختیار داشته باشید. عموما این هدفون‌ها توسط مهندسین صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر افراد از آن‌ها برای میکس کردن پروژه‌های مختلف و یا مسترینگ موسیقی استفاده می‌کنند.

اما چرا نمی‌توانید از هدفون‌های پشت باز برای ضبط استفاده کنید؟ دلیل آن واضح است. هنگامی که از هدفون‌های پشت باز استفاده می‌کنید، صدای پخش شده در هدفون به شکل کامل در محیط پخش می‌شود و اگر در حال ضبط صدا باشید، این صدا وارد میکروفون شده و صدایی بسیار عجیب را تولید می‌کند. در صورت تمایل قیمت میکروفون را می‌توانید از سایت سازکالا مشاهده و سپس اقدام به خرید نمایید.

 

انواع هدفون‌های پشت بسته

نکته ای که در مورد این هدفون‌ها وجود دارد، طراحی یکسان آن‌هاست، اما شرکت‌های مختلف از ویژگی‌های مختلفی در این هدفون‌ها استفاده کرده اند که باعث می‌شود تا افراد مختلف بتوانند هدفون مورد نظر خود را به این ترتیب خریداری کنند. برخی از هدفون‌های پشتی بسته، مناسب مهندسین صدا است. آن‌ها از این هدفون‌ها در استودیویی خود برای ضبط سازهای مختلف استفاده می‌کنند و یا در مرحله میکس نیز با استفاده از این هدفون‌ها، صدای خود را چک می‌کنند.

اما برخی از این هدفون‌ها، مناسب نوازندگان است. برای مثال، هدفون Extreme Isolation EX-29 یک ست هدفون بسیار خاص و منحصر به فرد است که به طور اختصاصی برای نوازندگان درامز طراحی شده است و صدایی بسیار ایزوله را برای شما به ارمغان می‌آورد. بسیاری از افراد از این هدفون برای مانیتور کردن صدای آمپلی فایر گیتار هنگام ری امپ نیز استفاده می‌کنند.

 

بازه فرکانسی را مد نظر داشته باشید

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید هدفون مد نظر داشته باشید، بازه فرکانسی ای است که هر کدام از هدفون‌های موجود در بازار در اختیار شما قرار می‌دهند. این بازه فرکانسی، در واقع نشان دهنده فرکانس‌هایی است که هدفون شما قادر به باز تولید آن می‌باشد. شما می‌توانید برای دست یابی به صدایی حرفه‌ای، از هدفون‌هایی استفاده کنید که بازه فرکانسی گسترده‌تری دارند.

 

یکی از نکاتی که باید در مورد بازه فرکانسی و دقت باز تولید هدفون‌ها در زمینه فرکانسی در نظر داشته باشید، این است که هدفون‌هایی که طراحی متفاوتی دارند از نظر باز تولید فرکانس‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال، اگر شما از هدفون پشت بسته استفاده کنید، به احتمال بسیار بالا فرکانس‌های دقیق‌تری را دریافت می‌کنید اما ممکن است هدفون شما رنگ صدای خاصی داشته باشد. از طرف دیگر، هدفون‌های پشت باز؛ عموما هدفون‌هایی هستند که بازه فرکانسی آن‌ها فلت و دقیق‌تر است و همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید از آن‌ها برای میکس و یا مسترینگ موسیقی استفاده کنید، اما فرکانس‌ها را نتوانید به خوبی دریافت کنید.

یکی از عمده مشکلاتی که افراد با هدفون‌های پشت باز دارند، عدم باز تولید دقیق فرکانس‌های بیس توسط این هدفون‌ها می‌باشد. شما می‌توانید میدرنجی بسیار حرفه‌ای و فوق العاده را با استفاده از این هدفون‌ها در اختیار داشته باشید اما برای مانیتور کردن فرکانس بیس خود باید به دنبال راه حال‌های دیگری باشید.

 

همچنین، هدفون‌های پشت باز تصویر استریوی دقیق‌تری را نسبت به هدفون‌های پشت باز برای شما به ارمغان می‌آورند. این هدفون‌ها، محل دقیق قرارگیری اجزای میکس را به شما نشان می‌دهند به راحتی می‌توانید به پن کردن المان‌های مختلف بپردازید.

 

سخن پایانی

با استفاده از مطالبی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید هدفون مورد نظر خود را با توجه به نیازهای خود خریداری کرده و بهترین صدای ممکن را به دست آورید. اگر به دنبال خرید هدفونی برای گوش دادن به موسیقی، ضبط صدا و یا مانیتور کردن هستید، پیشنهاد ما به شما خرید انواع هدفون‌های پشت بسته است و اگر می‌خواهید آهنگ‌های خود را به دقیق‌ترین شکل ممکن میکس کنید، بهترین گزینه برای شما خرید هدفون‌های پشت باز خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *