فضای سفید در طراحی سایت چیست؟ آشنایی با اهمیت استفاده از آن

فضای سفید در طراحی سایت چیست؟ آشنایی با اهمیت استفاده از آن
  • 1401/11/16
  • گویا آی تی
  • 0

طراحی سایت حرفه‌ای است که دارای عناصر مختلفی بوده و نکات خیلی کوچک و ریزی هستند که می‌توانند روی آن تاثیر گذار باشند. یکی از این نکات، فضای سفید است. شاید کاربر سایت متوجه این نباشد که فضای سفیدی که در هر کدام از صفحات وجود دارد چه کمکی به او کرده و چه کاربردهایی دارد.

اصلا شاید خیلی از افراد فکر کنند که فضای سفید طبق نظر و سلیقه طراح در نظر گرفته شده و هیچ فکر و قانونی پشت آن نیست. این در حالی است که اصول طراحی سایت با این موضوع مخالفت کرده و نقش این فضا را در جلب توجه کاربر زیاد می‌داند.

 

برخی از طراحان سایت فکر می‌کنند این فضا به عنوان فضای هدر رفته سایت شناخته می‌شود و تا جایی که می‌توانند تلاش می‌کنند تا آن را کاهش دهند. ما در این مطلب مفهوم فضای سفید را به شما معرفی کرده و در رابطه با کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد.

فضای سفید چیست؟

Whitespace یا فضای سفید به تمامی قسمت‌های خالی و بلا استفاده در سایت گفته می‌شود. در این فضا هیچ چیزی قرار داده نشده و عناصر مختلف صفحه مانند متن، عکس، هدر، فوتر، ساید بار و … را از یکدیگر جدا می‌نمایند.

یک طراح سایت حرفه‌ای باید بداند دقیقا چگونه از فضای سفید استفاده نماید تا کاربر با سایت بهتر ارتباط برقرار کرده و بتواند به خوبی تمامی المان‌ها را درک کند. چیزی که باید درک کنید این است که نیاز نیست تا تمامی ظرفیت صفحه مورد استفاده قرار گرفته و هیچ قسمت سفید رنگ یا خالی در این میان وجود نداشته باشد. با مراجعه به سایت پارس وب با مفهوم اصلی طراحی سایت و تمامی جزئیات آن آشنا شده و نمونه‌هایی از سایت های طراحی شده که در آن از فضای سفید استفاده کرد‌ه‌ایم را در این صفحه می‌توانید ببنید.

در این صورت تمامی المان‌ها به یکدیگر چسبیده و تفاوت هر بخش با بخش دیگر مشخص نخواهد شد. هیچ فردی از یک محیط شلوغ خوشش نمی‌آید. زمانی که کاربر وارد سایت شما شده و با صحنه‌ای فوق العاده شلوغ رو به رو شود، دچار گیجی شده و به سرعت آن را خواهد بست.

مغز انسان توانایی درک شلوغی بیش از اندازه را نداشته و به بخش بندی عادت دارد. زمانی که ما به صورت ناگهانی با حجم زیادی از اطلاعات به صورت همزمان رو به رو می‌شویم، آن‌ها را درک نکرده و اذیت می‌شویم. اینجاست که اهمیت فضای سفید در طراحی سایت مشخص خواهد شد.

داده‌های بصری کوچک به تدریج وارد ذهن و مغز انسان شده و ماندگار خواهند شد. کاربران در این صورت می‌توانند با تمامی این قسمت‌ها ارتباط برقرار کرده و محتوای هر کدام را به صورت اختصاصی متوجه شوند.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که فضای سفید برخلاف اسمی که دارد حتما نباید به رنگ سفید باشد. هر سایتی بسته به طرحی که دارد، از رنگ پس زمینه مخصوصی استفاده می‌کند. فضای سفید هر سایتی به رنگ پس زمینه بستگی دارد.

آشنایی با انواع فضای سفید

در حالت کلی دو نوع فضای سفید وجود دارد: فضای سفید میکرو و فضای سفید ماکرو. هر کدام از این انواع، هدف خاصی را دنبال می‌کنند. اگر به دنبال سایتی کاربر پسند و زیبا هستید، باید از هر دو نوع آن به صورت کاملا همزمان استفاده کنید.

  1. فضای سفید میکرو (Micro): این نوع از فضای سفید به قسمت‌هایی گفته می‌شود که اطراف عناصر کوچک صفحه قرار دارند. برای مثال از فضای سفید میکرو در اطراف کلمات موجود در متن‌ها، پاراگراف‌ها، لینک‌ها و … استفاده می‌شود. هدف از استفاده از فضای سفید میکرو این است که کاربر بتواند به خوبی متن‌ها را خوانده و درک نماید.
  2. فضای سفید ماکرو (Macro): همانطور که از نام این دسته پیدا است، به فضاهای بزرگتر اختصاص پیدا می‌کند. برای مثال حاشیه صفحه‌ها، فاصله بین المان‌های مختلف صفحه، تصاویر، قسمت‌های جدا کننده محتوا از ساید بار یا فوتر و هدر و … همگی جزء فضای سفید ماکرو است.

اهمیت فضای سفید چیست؟

وجود فضای سفید در زمان طراحی انواع سایت‌های فروشگاهی به عنوان یکی از ضروری‌ترین عناصر حساب می‌شود. اولین و مهم‌ترین کاربرد این فضا، همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم به بخش بندی صفحه سایت کمک خواهد کرد.

سردرگمی که در مغز انسان به دلیل مواجه با شلوغی بسیار زیاد رخ می‌دهد، می‌تواند یکی از عواملی باشد که اهمیت استفاده از فضای سفید را در سایت افزایش خواهد داد. شما می‌توانید ساختاری مناسب را برای سایت خود بسازید ولی به شرط اینکه به خوبی از فضای سفید استفاده نمایید.

همچنین این فضا به شما کمک می‌کند تا عناصر مهم صفحه مثل دکمه Cta را برای کاربر برجسته نمایید. هر فردی برای طراحی سایت هدف دارد. یکی از مهم‌ترین این اهداف، افزایش فروش و درآمد است. شما با داشتن سایتی با ساختار مناسب می‌توانید کاربر را به سمتی که می‌خواهید هدایت نمایید.

افزایش جذابیت بصری نیز یکی دیگر از دلایل اهمیت فضای سفید در سایت است. طبیعتا المان‌ها و متن‌های به هم چسبیده، علاوه بر نداشتن خوانایی، هیچ زیبایی هم نخواهند داشت. شما با استفاده مناسب از فضای سفید می‌توانید این زیبایی را ایجاد کنید.

البته باید روی این نکته تاکید کنیم که استفاده بیش از اندازه از فضای سفید به هیچ وجه مفید نبوده و می‌تواند ظاهر بدی را به سایت شما بدهد.

منبع مقاله: https://parswebdp.net/web-design-article/white-space/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *