محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان
  • 1401/12/8
  • گویا آی تی
  • 0

در جهان امروز، مواردی همچون اقتصاد مربوط به فناوری و اقتصاد مربوط به بازاریابی دیجیتال به صورت پایاپای در حال رشد بوده و زبان‌های برنامه‌نویسی جزئی از بازار فناوری هستند. همین امر موجب شده تا انتخاب محبوبترین زبان های برنامه نویسی به یک موضوع بسیار مهم در بین طیف عظیمی از کاربرانی که به دنبال آموزش برنامه نویسی هستند تبدیل شود.

اهمیت بسیار بالای شناخت محبوبترین زبان های برنامه نویسی ما را بر آن داشت تا در این متن به طور کامل در مورد پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع زبان برنامه‌نویسی در دنیا با شما عزیزان صبحت کنیم. اگر در این زمینه کنجاو هستید، توصیه می‌‌کنیم ادامه متن را به هیچ وجه از دست ندهید.

اهمیت زبان‌های برنامه‌نویسی

محبوبترین زبان های برنامه نویسی را می‌توان مهم‌ترین پایه‌های تولید وب‌سایت‌ها، بازی‌ها، نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌های موبایل و … دانست. جالب است بدانید که امروزه تقریباً نه هزار زبان مختلف برنامه‌نویسی در دنیا به کار گرفته می‌شود که هرکدام از آن‌‌ها دارای مختصات خاص خود هستند.

زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی در کشورهای بریتانیا و فرانسه:

جدول محبوب ترین زبان های برنامه نویسی

 

مفهوم اصلی زبان برنامه‌نویسی

پیش از بررسی محبوبترین زبان های برنامه نویسی باید به این پرسش پاسخ دهیم که زبان برنامه‌نویسی چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت زبان برنامه‌نویسی زبانی محسوب می‌شود که با استفاده از مفاهیم کامپیوتری نوشته شود و زبان مخصوص نشانه‌گذاری سیستم (system notation) نامیده می‌شود.

بسیاری از محبوبترین زبان های برنامه نویسی با استفاده از حروف زبان انگلیسی نوشته می‌شوند، بلکه برخی دیگر نیز از زبان گرافیکی استفاده می‌کنند. زبان‌های برنامه نویسی رسمی را معمولاً به دو بخش کلی تقسیم‌بندی می‌کنند. این دو بخش عبارت‌اند از:

  • زبان‌های semantics: این زبان‌ها به کد نوشته شده معنا می‌بخشند.
  • زبان‌های syntax: این زبان‌ها به کد نوشته شده شکل می‌دهند.

چنین تقسیم‌بندی خاصی شامل مواردی همچون نحوه پیاده‌سازی، آنالیز و طراحی محبوبترین زبان های برنامه نویسی است. برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی فقط مخصوص توسعه وب بوده، در حالی که از برخی دیگر می‌توان به منظور ایجاد نرم‌افزارها، بازی‌های ویدیویی و … استفاده کرد.

شناخت محبوبترین زبان های برنامه نویسی به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه این نوع تقسیم‌بندی داشته باشید. در واقع باید گفت که کارکرد اصلی هر زبانی آن را در یکی از این دسته‌های بسیار مهم قرار می‌دهد و به همین منظور ساختار زبان مدنظر باید توسط برنامه‌نویسان مورد بررسی قرار گیرد.

 

مهم‌ترین مدل‌های زبان‌های برنامه‌نویسی

حال که با مفهوم اصلی محبوبترین زبان های برنامه نویسی آشنا شدید و فهمیدید که آن‌ها را به دو دسته semantics و syntax تقسیم‌بندی می‌کنند، بهتر است اشاره‌ای به مدل‌های مختلف این زبان‌ها داشته باشیم. همان‌طور که گفته شد هر زبانی دارای کاربرد خاص خود است و به همین دلیل ساختاری منحصر به فرد دارد.

محبوبترین زبان های برنامه نویسی زبان‌هایی محسوب می‌شوند که علاوه بر کارکرد و ساختار خاص، توانایی ارتباط با سایر زبان‌ها را نیز داشته باشند. همین امر موجب شده است تا از مواردی همچون پایتون و یا جاوا به عنوانزبان‌هایی محبوب یاد شود.

محبوبترین زبان های برنامه نویسی در کل جهان

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی

زبان‌های برنامه‌نویسی منطقی یا logic programming languages

از جمله محبوبترین زبان های برنامه نویسی می‌توان به پرولوگ، دیتالوگ، alma – o  و abyss اشاره کرد. در این زبان‌ها به جای اینکه فرد به رایانه دستور دهد که باید چه کار خاصی را به انجام برساند،‌ یک سری قوانین و مقررات در اختیار سیستم قرار می‌دهد تا رایانه مدنظر به صورت کاملاً خودآگاه نحوه تصمیم‌گیری صحیح را یاد بگیرد.

محبوبترین زبان های برنامه نویسی اسکریپت

برخی از محبوبترین زبان های برنامه نویسی در این رده قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون پایتون، بش، پرل، node.js، روبی و PHP اشاره کرد. این زبان‌ها به منظور انجام یک سری کارهای تکراری توسط رایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته از آن‌ها به منظور کنترل محتوای وب نیز بهره‌ گرفته می‌‌شود.

محبوبترین زبان های برنامه نویسی شی گرا یا Object oriented

از جمله محبوبترین زبان های برنامه نویسی شی گرا باید به گزینه‌هایی همچون سی پلاس پلاس، روبی، php، جاوا و پایتون اشاره کنیم. این نوع زبان برنامه‌نویسی از شی‌های مختلفی که شامل یک سری عناصر ویژه داده‌ای هستند، به منظور انجام فعالیت خاصی استفاده می‌کنند.

استفاده از این زبان‌ها آسان است و می‌توان کد نوشته شده را بعداً دوباره استفاده کرد. یک برنامه‌نویس پایتون به صورت سالانه درآمدی بالغ بر هفتاد الی صدهزار دلار دارد. همین درآمد بالا نیز از جمله مهم‌ترین مواردی محسوب می‌شود که این زبان را در لیست محبوبترین زبان های برنامه نویسی قرار داده است.

محبوبترین زبان های برنامه نویسی، زبان‌های برنامه‌نویسی رویه‌ای

در این زبان­ها کلیه دستورات طی گام‌ها یا رویه‌های خاصی به صورت منظم اجرا می‌شوند. این نوع زبان‌های برنامه‌نویسی معمولآً بیش از یک رویه دارند. برخی از محبوبترین زبان های برنامه نویسی که می‌توان آن‌ها را جزو این دسته‌بندی قلمداد کرد، عبارت‌اند از: سی، سی پلاس پلاس، بیسیک، جاوا و زبان برنامه‌نویسی پاسکال.

محبوبترین زبان های برنامه نویسی، زبان‌های برنامه‌نویسی فرمولی

در زبان‌های برنامه‌نویسی فرمولی، خروجی مدنظر با استفاده از فرمول‌های مختلف ریاضی به دست می‌آید. یکی از ویژگی‌های این زبان آن است که کدهای نوشته شده را می‌توان در برنامه‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد. اگر بخواهیم به برخی از محبوبترین زبان های برنامه نویسی فرمولی اشاره کنیم، باید از مواردی همچون erlange، elixir، f#،‌ هکسل و اسکالا نام ببریم.

محبوبترین زبان های برنامه نویسی در کشورهای آمریکا، هند و آلمان:

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی

 

مهم‌ترین ویژگی‌های زبان‌های برنامه‌نویسی

محبوبترین زبان های برنامه نویسی به انسان‌ها کمک می‌‌کنند تا نرم‌افزار، بازی، وب‌سایت‌، اپلیکیشن و سایر موارد مدنظر خود را با استفاده از کدنویسی بسازند. درک و استفاده کردن از اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار ساده است. در بسیاری از موارد به جای طراحی ظاهر یک وب‌سایت یا اپلیکیشن خاص می‌توان آن طراحی را به وسیله زبان برنامه‌نویسی انجام داد. محبوبترین زبان های برنامه نویسی زبان‌هایی جهانی محسوب می‌شوند. همه زبان‌های برنامه‌نویسی ویژگی‌های خاصی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

آمارهای کلی در مورد محبوبترین زبان های برنامه نویسی

بر اساس آمار منتشر شده از محبوبترین زبان های برنامه نویسی می‌توان گفت که در حال حاضر دقیقاً ۸۹۴۵ زبان برنامه‌نویسی مختلف در دنیا وجود دارد. در شاخص‌های مربوط به pyple و tiobe، زبان پایتون رتبه اول را به خود اختصاص داده است. بر اساس همین آمار می‌توان گفت که زبان برنامه‌نویسی پایتون ساده‌ترین زبان برای افراد متبدی محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپ جزو محبوبترین زبان های برنامه نویسی شناخته شد؛ زیرا بیش از ۴۷٫۸۶ درصد کل موقعیت‌های شغلی در این زمینه به افرادی داده می‌شود که با زبان جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشند. بر اساس آمار موجود می‌توان گفت که زبان‌های جاوا و پایتون با سهم‌هایی برابر با ۴۳٫۰۷ و ۳۸٫۸۷ درصد در رتبه‌های بعدی محبوبترین زبان های برنامه نویسی در جهان قرار دارند. این میزان درصدها با توجه به کاربرد آن‌ها کاملاً قابل توجیه است.

سایر زبان‌ها همچون سی، سی پلاس پلاس، تایپ اسکریپت، php و کاتلین نیز جزو محبوبترین زبان های برنامه نویسی به شمار می‌آیند و آشنایی با آن‌ها برای به دست آوردن بیش از ۲۶٫۰۶ درصد از کل موقعیت‌های شغلی موجود در این زمینه ضروری است.

محبوبترین زبان های برنامه نویسی بر اساس کشور

در این زمینه نیز می‌توان گفت که پایتون، جاوا و جاوا اسکریپت رتبه‌های اول، دوم و سوم محبوبترین زبان های برنامه نویسی را به خود اختصاص داده‌اند. این زبان‌های برنامه‌نویسی در سطح جهان سهمی معادل ۲۷٫۶۱، ۱۷٫۶۴ و ۹٫۲۱ را در شاخص pypl به دست آورده‌اند. جالب است بدانید که پایتون در سال‌های اخیر حدوداً ۲٫۸- و ۰٫۷ درصد کاهش محبوبیت را تجربه کرده است. این در حالی است که زبان جاوا اسکریپت در شاخص pypl جهانی محبوبترین زبان های برنامه نویسی، بیش از ۰٫۴ درصد رشد را تجربه کرده است.

زبان برنامه‌نویسی پایتون رتبه اول در لیست محبوبترین زبان های برنامه نویسی در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، هندوستان، آلمان، فرانسه و بریتانیا است. این در حالی بوده که جاوا نیز در همین کشورها از لحاظ محبوبیت به رتبه دوم دست یافته است. در رتبه سوم محبوبترین زبان های برنامه نویسی نیز می‌توان جاوا اسکریپ را مشاهده کرد که در هند ۱۱٫۱۷ درصد، در بریتانیا ۸٫۵۶ و در آمریکا ۱۰٫۱ درصد را به خود اختصاص داده است در آلمان و فرانسه سی شارپ با ۸٫۸۴ درصد و ۷٫۶۱ درصد توانسته رتبه سوم را کسب کند.

سهم کلی محبوبترین زبان های برنامه نویسی:

سهم محبوب ترین زبان های برنامه نویسی

یادگیری زبا‌ن‌های برنامه‌نویسی

یادگرفتن محبوبترین زبان های برنامه نویسی حتی برای افرادی که در گذشته در زمینه‌های دیگر فعالیت کرده‌اند، چندان دشوار نخواهد بود. شما برای یادگیری اکثر زبان‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، تنها به مهارت‌های پایه ریاضیات نیاز دارید. هریک از زبان‌های گفته شده مختص انجام یک امر خاص هستند.

به طور کلی باید گفت که محبوبترین زبان های برنامه نویسی عبارت‌اند از: پایتون، جاوا و سی پلاس پلاس. انتخاب نوع زبان برنامه‌نویسی باید بر اساس هدف نهایی شما باشد. یک زبان برنامه‌نویسی مناسب می‌تواند به کلیه نیازهای کاربران به خوبی پاسخ دهد و خیلی زود با تکنولوژی‌های جدید تکامل پیدا کند.

چرا باید به سراغ نیک‌آموز برویم؟

نیک ‌آموز بیش از ده سال مرجع اصلی آموزش محبوبترین زبان های برنامه نویسی بوده است. تفاوتی ندارد که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و یا حتی سطح دانش شما در برنامه‌نویسی چقدر است؛ زیرا در هر شرایطی نیک آموز به شما کمک می‌کند تا به راحتی زبان برنامه نویسی مورد نظر و مناسب خود را بیاموزید و به سوی مرحله بعدی گام بردارید. همین امروز با انتخاب دوره‌های‌ آموزشی نیک‌آموز و انتخاب یکی از محبوبترین زبان های برنامه نویسی آینده خود را بسازید!

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *