ماهیت ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

ماهیت ارز دیجیتال پولکادات چیست؟
  • 1402/2/10
  • گویا آی تی
  • 0

یکی از اصلی‌ترین اهداف استفاده از بلاک‌چین برای انجام تبادلات مالی، افزایش امنیت است؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که شبکه‌های راه‌اندازی شده بر این بستر بی‌نقص نیستند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان همواره تلاش می‌کنند تا با به‌روزرسانی‌های مختلف، این مشکلات را برطرف کنند. یکی از پروژه‌های راه‌اندازی شده بر بستر Blockchain، پولکادات است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد موردتوجه سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی قرار گرفته است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید؛ زیرا قصد داریم ارز پولکادات و شبکه آن را بررسی کنیم.

بررسی شبکه پولکادات

Polka dot یکی از پروژه‌های مولتی چین، باهدف ایجاد یک شبکه واحد برای متصل‌کردن بلاک‌چین‌های مختلف به یکدیگر طراحی و راه‌اندازی شده است. به همین دلیل به شبکه‌هایی که از این بستر و ارز حاکمیتی آن به طور هم زمان استفاده می‌کنند، پاراچین گفته می‌شود. اصلی‌ترین دلیل راه‌اندازی این پروژه، ایجاد فریم‌ورکی مشابه HTML است که با استفاده از آن می‌توان سرورها و وب‌سایت‌های مختلف را به شکل کاملاً یکپارچه به یکدیگر متصل کرد.

شاید این سؤال برای شما ایجاد شود که چرا باید به آینده این پروژه خوش‌بین بود و توسعه‌دهندگان آن چه کسانی هستند؟ سرشناس‌ترین عضو این پروژه، دکتر گاوین وود یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است که با کمک دو تن از همکاران خود به نام‌های پیتر زابان و رابرت هابر مایر اقدام به راه‌اندازی این شبکه کردند.

در سال ۲۰۱۷ دکتر وود و آقای زابان، نهادی غیرانتفاعی به نام بنیاد وب ۳ را راه‌اندازی کردند که از این طریق بتوانند بودجه موردنیاز برای Polka dot را تأمین کنند. این بنیاد که دفتر مرکزی آن در سوئیس است، در سال ۲۰۱۷ در یک حراج با نام Spend All Second Price شرکت کرد و موفق شد طی دو هفته ۱۴۵ میلیون دلار از ارز پولکادات (بیش از ۵۰%) را به فروش برساند.

 

دلایل اهمیت این شبکه

اصلی‌ترین مشکل توسعه‌دهندگان برای ایجاد سیستم‌ها و پروژه‌های نوآورانه بر بستر بلاک‌چین، پیچیدگی بیش از حد آن است که آن‌ها را مجبور کرده تا تمام سیستم‌های موردنیاز خود را از پایه طراحی کنند. به‌جرئت می‌توان گفت بعد از راه‌اندازی پروژه پولکادات که تمام نیازهای توسعه‌دهندگان را برطرف می‌کند، این چالش برطرف شده و آن‌ها می‌توانند به میزان قابل‌توجهی در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنند. دو دغدغه مهم طراحان پروژه‌های بلاک‌چینی، مقیاس‌پذیری و حاکمیت است.

 

بررسی تأثیرات پولکادات بر وب ۳

تعداد زیادی از کارشناسان حوزه فناوری، وب ۲ را به دلیل متمرکز بودن، نظارت گسترده، نقض حریم خصوصی، تبلیغات انبوه و به سرقت رفتن داده‌ها نقد می‌کنند. به همین دلیل و برای برطرف‌شدن مشکلات گفته شده، شبکه وب ۳ راه‌اندازی شد تا تمام اطلاعات روی زنجیره‌ای از بلاک‌چین ثبت شود.

شبکه‌های متعددی بر بستر Blockchain فعال هستند که هیچ‌کدام از آن‌ها موفق به حل مشکل مقیاس‌پذیری نشدند؛ اما این توکن با ارائه راهکارهای نوین و خلاقانه این مسئله را حل کرد و سیستم حاکمیتی باز و پیشرفته‌ای را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد تا طرح‌های نوآورانه خود را عملیاتی کنند.

ویژگی‌های پولکادات

پس از اینکه شبکه Polka dot و دلیل اهمیتش را بررسی کردیم نوبت به آن می‌رسد تا در مورد ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن صحبت کنیم. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مقیاس‌پذیری

یکی از اصلی‌ترین مشکلات پروژه‌هایی نظیر بیت‌کوین که با استفاده از بلاک‌چین ایجاد شده‌اند، سرعت پایین پردازش اطلاعات و تأیید تراکنش‌هاست. توسعه‌دهندگان پولکادات توانستند با ایجاد یک شبکه چند زنجیره‌ای خرد و پردازش موازی تراکنش‌ها که در گذشته به‌صورت ترتیبی انجام می‌شد، بر این مشکل غلبه کنند. به همین دلیل، مقیاس‌پذیری به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده و شرایط را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر پروژه‌های جدید محیا می‌کند.

قابلیت همکاری

تا قبل از پروژه Polka dot پروژه‌ها به‌صورت مجزا از هم فعالیت می‌کردند؛ اما با استفاده از این شبکه و ارز آن می‌توان با دو روش بین آن‌ها ارتباط برقرار کرد:

  1. رله‌ها که امکان برقراری ارتباط و همکاری داخلی بین شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کنند.
  2. پل‌ها که این امکان را فراهم می‌کنند تا بلاک‌چین‌های مستقل به یکدیگر متصل شوند.

امنیت

برای تأیید تراکنش‌ها و افزایش امنیت در این شبکه از مکانیزم اثبات سهام استفاده می‌شود. به همین دلیل بررسی اعتبار درخواست‌های ارسال شده از طرف کاربران بسیار آسان می‌شود. ازآنجایی‌که تمام منابع پاراچین‌های موجود در پولکادات به اشتراک گذاشته می‌شود، با ایمن شدن یکی از دات‌ها، امنیت شبکه تأمین خواهد شد.

به‌روزرسانی و ارتقا بدون فورک

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این شبکه، امکان ارتقا بدون فورک است. زمانی که ارتقا به شبکه پیشنهاد شود کافی است دارندگان ارز حاکمیتی با آن موافقت کنند تا تغییرات موردنظر اعمال شود. اگر در رأی‌گیری تعداد مخالفان بیشتر باشد، هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود.

استخراج ارز دات

این شبکه به کاربران خود در ازای مشارکت در فعالیت‌های شبکه و تأیید اعتبار تراکنش‌های انجام شده ارز دات پاداش می‌دهد. تفاوت استخراج این ارز با توکن‌هایی مثل بیت‌کوین، الگوریتمی (اجماع کار) است که از آن استفاده می‌کند. برخلاف ارزهای سنتی که باید سخت‌افزار خود را در اختیار شبکه قرار می‌دادید، در این روش شما باید مقداری از رمزارز دات را تهیه کنید و آن را در اختیار شبکه قرار دهید تا امنیت آن تضمین شود.

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری ارز پولکادات

ازآنجایی‌که این شبکه و ارز حاکمیتی آن مزیت‌های فراوانی دارند، ممکن است شما به سرمایه‌گذاری در آن علاقه‌مند شوید. کیف پول‌های مناسب برای این توکن به دو دسته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها مزیت‌های خاص خود را دارند. به همین دلیل در این بخش، مناسب‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا دغدغه‌ای از بابت ذخیره‌سازی دارایی‌های خریداری شده نداشته باشید.

نرم‌افزاری

  1. Imtoken
  2. Token Poket Wallet
  3. Atomic Wallet
  4. Trust Wallet

سخت‌افزاری

  1. Ledger Nano x
  2. Ellipal Titan

 

جمع‌بندی

محبوبیت رمزارزها به طور چشمگیری افزایش‌ یافته است؛ به همین دلیل متخصصان بسیاری به این حوزه جذب شده‌اند تا با استفاده از مهارت‌های خود، شرایط شبکه‌های مختلفی که بر این بستر فعالیت می‌کنند را بهبود بخشند. یکی از پروژه‌های مهم که سرمایه‌گذاری هنگفتی روی آن انجام شده پولکادات است. هدف اصلی توسعه‌دهندگان این شبکه، ایجاد تغییرات گسترده و برطرف‌کردن مشکلاتی نظیر مقیاس‌پذیری و حاکمیت است. در این مقاله اطلاعاتی در مورد شبکه polka dot و ارز حاکمیتی آن در اختیار شما قرار دادیم تا در صورت علاقه، بررسی‌های لازم را انجام داده و روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

منبع: https://pulbank.ir/?p=315913

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *