ظهور ارزهای دیجیتال: راهنمای جامع آشنایی با ارزهای دیجیتال معروف

ظهور ارزهای دیجیتال: راهنمای جامع آشنایی با ارزهای دیجیتال معروف
  • 1402/2/14
  • منیره سواعدی
  • 1

در سال های اخیر، ارز های دیجیتال به عنوان یک نیروی مخرب در دنیای بازار های مالی ظهور کرده اند و روش های جدید و نوآورانه ای را برای انتقال پول، انجام معاملات مختلف و ذخیره سرمایه پیشنهاد می کنند. ظهور ارز دیجیتال این قابلیت را دارد که سیستم مالی جهانی را به واسطه تراکنش های سریع تر، ارزان تر و امن تر نیز متحول کند.

ما در این راهنمای جامع سایت گویا آی تی، درباره ظهور ارز دیجیتال، نحوه کارکرد، مزایا، معایب و آینده هر یک از آن ها صحبت خواهیم کرد. همچنین، در ادامه سایر روش های کلاهبرداری در ارز های دیجیتال و نحوه محافظت از سرمایه را بررسی خواهیم کرد. اگر سرمایه گذار هستید یا به تازگی جذب دنیای ارزهای دیجیتال شده اید، این راهنمای جامع می تواند درک کاملی از این صنعت به سرعت در حال تغییر به شما بدهد.

تعریف ارز دیجیتال

ارز دیجیتال (Digital Currency) که به نام های رمز ارز (Crypto Currency) و پول دیجیتال شناخته می شود، شکلی از ارز است که به صورت کاملا دیجیتالی وجود دارد و برخلاف ارز فیات وجود فیزیکی ندارد. ارز های دیجیتال غیر متمرکز هستند و برعکس ارز فیات عمل می کنند و در شبکه P2P یا همتا به همتا عمل می کنند.

ارزهای دیجیتال با استفاده از تکنیک های رمزنگاری پیشرفته ساخته و مدیریت می شوند، که همین سیستم به کاربران تضمین می دهد که تراکنش های موجود ایمن هستند و قابل جعل یا تکرار نیستند. تراکنش های ارزهای دیجیتال در یک پایگاه داده به نام بلاک چین (Blockchain) تایید و ثبت می شوند. بلاک چین توسط شبکه ای غیرمتمرکز از سیستم ها اداره می شود و هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاریخ، زمان و… را ثبت می کند.

آینده بیت کوین

تاریخچه ارز دیجیتال

تاریخچه ارزهای دیجیتال به دهه ۱۹۸۰ بر می گردد، زمانی که موضوع پول نقد دیجیتالی توسط نخستین بار توسط دانشمند کامپیوتر David Chaum مطرح شد. چاوم در آن سال ارز دیجیتالی را تصور کرد که به افراد اجازه می دهد به صورت ناشناس و بدون واسطه هایی مثل بانک ها تراکنشات مالی خود را انجام دهند.

در سال ۱۹۹۱، دیوید چاوم شرکت خودش را به نام  Digi Cashتاسیس کرد و سعی کرد یک سیستم را بر اساس مفهوم نقد دیجیتالی خود توسعه دهد. این سیستم در چند کشور اروپایی مورد استقبال قرار گرفت، اما به دلیل عدم علاقه افراد با نفوذ و تجار نتوانست به صورت گسترده مورد استفاده عموم قرار بگیرد.

در سال ۲۰۰۸، فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکوماتو، کاغذ سفیدی را منتشر کرد که در آن از مفهوم بیت کوین گفته شود بود. بیت کوین، یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است و از رمز نگاری برای ایمن سازی تراکنش ها و فناوری برای به نام بلاک چین استفاده می کند. در انتها، در سال ۲۰۰۹ اولین نرم افزار بیت کوین عرضه شد و اولین تراکنش آن انجام شد.

مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال مختلف می توانند مزایای بیشتری نسبت به ارز فیات داشته باشند. بیاید در ادامه نگاهی شفاف تر نسبت به هر یک از این مزایا داشته باشیم:

تمرکززدایی

ارزهای دیجیتالی کاملا غیر متمرکز هستند، یعنی توسط هیچ دولت و موسسه مالی کنترل نمی شوند. این تمرکززادیی می تواند به کاهش ریسک سیاست های دولتی یا موسسه های مالی که ممکن است بر ارزش ارزهای سنتی تاثیر منفی بگذارد، کمک کند. برای مثال، اگر یک دولت نقدینگی خود را افزایش دهد، می تواند ارزش آن ارز را کاهش دهد. خوشبختانه، ارز های دیجیتالی در معرض این سیاست ها نیستند.

شفافیت

معاملات با ارزهای دیجیتالی کاملا شفاف انجام می شود و می توان آن ها را در بلاک چین ثبت کرد. این شفافیت در کار می تواند خطر تقلب و کلاهبرداری را کاهش دهد و مسئولیت پذیری دو طرف را افزایش دهد. برای مثال، اگر کسب و کاری پرداختی اش را به بیت کوین دریافت می کند، می تواند پرداخت آن را در بلاک چین تایید کند تا از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کند.

قیمت بیت کوین

امنیت

ارز های دیجیتالی به دلیل استفاده از تکنیک های رمزنگاری از امنیت بالایی برخوردار هستند. این ویژگی از تقلبی بودن یا سایر روش های کلاهبرداری رایج را غیر ممکن می کند. ارزهای دیجیتالی در کیف پول های دیجیتالی ذخیره می شوند که توسط کلید های به خصوصی از آن ها محافظت می شود. این کلید خصوصی فقط توسط صاحب کیف پول دیجیتالی شناخته می شود که همین یک لایه امنیتی دیگر برای محافظت از ثروت افراد به شمار می رود.

دسترسی

ارزهای دیجیتالی برای هر فردی که به اینترنت متصل باشد، صرف نظر از اینکه کجا زندگی می کند در دسترس است و این موضوع می تواند به افزایش مشمولیت مالی برای افرادی که حساب بانکی خاصی ندارند، کمک کننده باشد. به عنوان مثال، مردم کشور های در حال توسعه یا تحریم شده معمولا به خدمات بانکداری جهانی دسترسی ندارند و با استفاده از ارز های دیجیتالی می توانند تراکنش های مالی خود را انجام دهند.

کارمزد

کارمزد تراکنش با ارزهای دیجیتال در مقایسه با کارمزد تراکنش های معمولی و بانکی بسیار کمتر است و همین جزو مزیت های اصلی ارزهای دیجتالی محسوب می شود. برای مثال، کسب و کاری که پرداخت به روش ارزهای دیجیتالی را می پذیرد، می تواند در هزینه های تراکنش در مقایسه با پرداخت از سایر روش های معمول صرفه جویی کند.

ناشناس بودن

ارزهای دیجیتالی می توانند درجه ای از ناشناس بودن را در معاملات مختلف به کاربران خود ارائه کند. این ویژگی می تواند به عنوان یک ضعف در نظر گرفته شود و در کنار آن می تواند احترام به حریم خصوصی بعضی افراد باشد. به عنوان مثال، فردی می خواهد به یک سازمان سیاسی بسیار ترند کمک مالی کند اما نخواهد هیچ اطلاعاتی از هویتش مشخص شود، ارز های دیجیتالی راه های مختلفی را در اختیار آن شخص برای پرداخت کمک مالی اش می گذراند.

انواع ارز دیجیتال

انواع مختلفی از ارز دییجتال وجود دارد که ممکن است تا به حال درباره آن ها نشنیده و آموزش در زمینه ارزهای دیجیتال ندیده باشید. برخی از رایج ترین آن ها عبارتند از:

ارزهای دیجیتالی: این دسته ارز های دیجیتالی هستند که از روش رمزنگاری برای ایمن سازی و تایید تراکنش ها استفاده می کند. بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و ریپل از این دسته هستند.

استیبل کوین ها: این ها ارزهای دیجیتالی هستند که برای کاهش نوسانات قیمت طراحی شده اند وابستگی قیمتی به دلار آمریکا یا طلا و… دارند. به عنوان مثال می توانیم به تتر و USD Coin اشاره کنیم.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی(CBDC): این ارز نسخه دیجیتالی از ارز های سنتی یا فیات است که توسط بانک مرکزی صادر و تنطیم می شود.  CBDCها هنوز در حال توسعه هستند و کشور هایی مانند چین و سوئد قبلا CBDC خود را راه اندازی کرده اند.

اتریوم چیست؟

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروه نامشخصی معرفی شد. هر تراکنش بیت کوین در یک پایگاه داده به نام بلاک چین ثبت می شود.

 

بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین (Bitcoin) بر پایه یک شبکه P2P یا همتا به همتا کار می کند که به کاربران این امکان را می دهد تا بدون نیاز به واسطه هایی مانند بانک ها پرداخت خود را انجام دهند. وقتی که یک کاربر بیت کوین را ارسال می کند، تراکنش  به شبکه های مختلفی پخش می شود و توسط سایر کاربران تایید می شود که از سیستم های بسیار هوشمند برای حل معادلات پیچیده استفاده می کنند که اعتبار تراکنش را تایید می کنند. پس از تایید، تراکنش به بلاک چین اضافه می شود.

 

مزایا و معایب بیت کوین

مزایای بیت کوین عبارتند از:

۱- بیت کوین توسط هیچ مقام مرکزی یا دولتی کنترل نمی شود و در همین رساتا کمتر در معرض فساد و دستکاری قرار می گیرد.

۲- تمام تراکنش های مربوط به بیت کوین در بلاک چین ثبت می شود و همین موضوع از کلاهبرداری در آن جلوگیری می کند.

۳- تراکنش هایی بیت کوینی معمولا نسبت به روش های پرداختی قدیمی کارمزد کمتری از کاربران دریافت می کند.

۴- شما تا زمانی که به اینترنت متصل باشید و در هر کجای جهان باشید، می توانید به کیف پول بیت کوین خود دسترسی داشته باشید.

مزایا و معایب بیت کوین

معایب بیت کوین عبارتند از:

۱- ارزش بیت کوین بسیار نوسانی است و می تواند به سرعت تغییر پیدا کند و همین موضوعی است که آن را به یک سرمایه گذاری پر خطر تبدیل می کند.

۲- همه مجموعه ها یا افراد بیت کوین را به عنوان یک روش پرداختی قبول ندارند که این دلیل سومندی آن را به عنوان یک ارز محدود می کند.

۳- ماهیت غیر متمرکز بیت کویین آن را در برابر هک و سرقت تا حدودی آسیب پذیر می کند.

آینده بیت کوین چگونه خواهد بود؟

آینده بیت کویین هم چنان نامشخص خواهد بود، اما بسیاری از متخصصان به این باورند که این ارز دیجیتال و محبوب هم چنان به رشد صعودی خود ادامه خواهد داد و به صورت گسترده مورد پذیرش خواهد گرفت. در کنار آن، هنوز نگرانی هایی درباره اثرات زیست محیطی استخراج بیت کوین وجود دارد، زیرا بیت کوین به مصرف قابل توجهی انرژی نیاز دارد. علاوه بر این، ممکن است در آینده دولت های مختلف شروع به تنظیم بیت کوین کنند که این موضوع می تواند روی ارزش آن تاثیر مستقیم داشته باشد.

اتریوم چیست؟

می توانیم به روشی ساده به این سوال که «اتریوم چیست؟» پاسخ دهیم. می توان گفت که اتریوم (Ethereum) یک پلتفرم آزاد و غیر متمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین است که به توسعه دهندگان مختلف این امکان را می دهد تا برنامه های کاربردی غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند. اتریوم برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین پیشنهاد شد و در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد.

مزایا و معایب اتریوم

اتریوم چگونه کار می کند؟

اتریوم با اجرای کد روی شبکه ای از کامپیوتر هایی که به بلاک چین وصل هستند، کار می کند. این سیستم ها که به نام گره شناخته می شوند، از یک الگوریتم جامع به نام اثبات کار برای اعتبار سنجی تراکنش ها و حفظ یکپارچگی شبکه استفاده می کنند. در چند وقت گذشته، اتریوم به یک الگوریتم جامع جدید در به نام اثبات سهام (Proof Of Stake) در حال انتقال است که برای صرفه جویی در مصرف انرژی طراحی شده است.

مزایا و معایب اتریوم

مزایای اتریوم عبارتند از:

باید گفت که یکی از مزایای اصلی اتریوم تطبیق پذیری بالای آن است. توسعه دهندگان می توانند از اتریوم برای توسعه طیف زیادی از برنامه های غیرمتمرکز استفاده کنند. علاوه بر این تریوم بسیار هوشمند است و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد وارد قراردادهای پیچیده و هوشمند شوند.

معایب اتریوم عبارتند از:

نوسانات: برخی از ارز های رمزنگاری شده مانند اتریوم بی ثبات هستند و تحت تاثیر شایعات و اخبار قرار می گیرند. به عنوان مثال، تنها با شایعه ای که درباره مرگ ویتالیک بود، فروش این ارز تا ۴ میلیارد دلار پیش رفت.

مقیاس پذیری: یکی از معایب اصلی اتریوم مقیاس پذیر بودن آن است که در آن هر چه افراد بیشتر از شبکه آن استفاده کننند، سرعت استفاده از آن کندتر و گران تر می شود.

آینده اتریوم چگونه خواهد بود؟

آینده اتریوم به نظر امیدوار کننده است، زیرا این پلتفرم هم چنان به سمت رشد و بهبود در حال حرکت است. کارشناسان انتظار دارند که با انتقال آن به سمت اثبات سهام، این شبکه از نظر انرژی کارآمد تر و از نظر مقیاس پذیری بهتر خواهد شد.

علاوه بر موراد بالا، انتظار می رود که اتریوم ۲٫۰ ویژگی های جدیدتری مانند اشتراک پذیری را معرفی کند و همین باعث افزایش مقایس پذیری شبکه خواهد شد. از آن جایی که موارد استفاده از شبکه های غیر متمرکز همواره در حال افزایش است، اتریوم احتمالا تبدیل به یکی از مهم ترین پلتفرم های بلاک چین خواهد شد.

آیا اتریوم و بیت کوین با هم شباهت دارند؟

باید بگوییم بله، اتریوم و بیت کوین شباهت هایی با یکدیگر دارند. در واقع اتریوم را می توان مانند بیت کوین در دسته ارزهای دیجیتال دسته بندی کرد اما کاربرد های اتریوم همان گونه که گفتیم مقداری متفاوت است.

همان طور که در بالا گفتیم بلاک چین بیت کوین فضایی برایی ثبت تراکنش های مرتبط با بیت کوین است. اما بلاک چین اتریوم برای اجرای کد های برنامه نویسی برنامه های غیر متمرکز طراحی شده است و در بلاک چین اتریوم به جای کار بر روی استخراج بیت کوین، ماینر ها برای یک ارز دیجیتال رمز گذاری شده به نام «اتر» که شبکه را تامین می کند، کار می کنند.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین (Litecoin) یک ارز دیجیتال غیر متمرکز و آزاد است که در سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی، مدیر سابق گوگل ساخته شد. این ارز دیجیتالی برای این طراحی شده بود تا جایگزینی سریع تر، ارزان تر و در دسترس تر برای بیت کوین باشد.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین چگونه کار می کند؟

مانند بیت کوین، لایت کوین ارز دیجیتالی است که بر مبنای فناوری بلاک چین کار می کند و از یک پایگاه داده عمومی برای ثبت تراکنش های پرداختی استفاده می کند. با این حال، لایت کوین از یک الگوریتم استخراج متفاوت تر از بیت کوین، به نام اسکریپت استفاده می کند که زمان تراکنش ها را سریع تر و کارمزد را کمتر می کند.

لایت کوین این امکان را به کاربران می دهد تا پول خود را بدون نیاز به واسطه های رایجی مانند بانک ها از طریق اینترنت جابجا کنند. در ادامه تراکنش ها توسط سیستم های پیچیده ای تایید می شوند و روی بلاک چین ثبت می شوند.

مزایای و معایب لایت کوین

مزایای لایت کوین عبارتند از:

۱- زمان تراکنش آن سریع تر است و کارمزد بسیار کمتری از شما بابت هر تراکنش گرفته می شود و همین آن را تبدیل به ابزاری مناسب برای استفاده در خریدهای روزمره می کند.

۲- این ارز دیجیتال توسط جامعه قوی از توسعه دهندگان پشتیبانی می شود که منجر به توسعه برنامه های دیگری نز شده است.

معایب لایت کوین عبارتند از:

۱- یکی از معایب اصلی لایت کوین این است که به اندازه بیت کوین پذیرفته نشده است و این به این معنی است که استفاده از آن در برخی مواقع می تواند سخت باشد.

۲- مورد دیگری که تقریبا در تمامی ارزهای دیجیتال مشترک است، درگیری با نوسانات قیمتی و بازار است.

آینده لایت کوین چگونه خواهد بود؟

آینده لایت کوین نامشخص است، اما احتمالا هم چنان جایگزین پرطرفدار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی خواهد بود. حمایت قوی جامعه برنامه نویسان به تضمین رشد و توسعه مداوم آن کمک خواهد کرد. با این حال، این ارز دیجیتالی همواره در حال رقابت با دیگر ارز ها است و ممکن است در معرض سایر خطرات مرتبط با بازار رمز ارزها قرار بگیرد.

ریپل چیست؟

ریپل یک ارز دیجیتال و پروتکل پرداختی است که در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد و عموما با نام XRP شناخته می شود  که اسم ارز دیجیتال مورد استفاده در شبکه ریپل است. برخلاف سایر ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، ریپل یک سیستم غیر متمرکز نیست و توسط شرکتی با نوم آزمایشگاه ریپل کنترل می شود.

ریپل چیست؟

ریپل چگونه کار می کند؟

ریپل مبتنی بر یک فناوری توزیع شده به نام الگوریتم توافق پروتکل ریپل (RPCA) است. ریپل از شبکه ای از سرور ها برای اعتبار سنجی و پردازش تراکنش ها استفاده می کند . این سیستم امکان انجام تراکنش های سریع و ایمن را می دهد.

مزایا و معایب ریپل

مزایای ریپل عبارتند از:

۱- ریپل را می توان برای مبادله هر نوع ارز، اعم از دیجیتال یا فیات استفاده کرد که همین آن را به یک سیستم پرداخت همه کاره تبدیل می کند.

۲- ریپل می تواند تراکنش ها را در چند ثانیه پردازش کند و الگوریتم آن تضمین می کند که پرداخت ها ایمن و بدون دستکاری هستند.

معایب ریپل عبارتند از:

۱- وضعیت نظارتی ریپل هنوز در بسیاری از کشور ها مشخص نیست و همین عامل می تواند آن را به یک سیستم پرداخت با موانع زیاد تبدیل کند.

۲- همان طور که گفتیم ریپل توسط یک شرکت کنترل می شود و مانند بیت کوین غیرمتمرکز نیست، این موضوع می تواند آن را در برابر فشار های نظارتی آسیب پذیر کند.

آینده ریپل چگونه خواهد بود؟

ریپل با شرکت های بزرگی مشارکت داشته است و از فناوری آن در سیستم های پرداختی برون مرزی نیز استفاده شده است. این رشکت در حال حاضر پیشرفت های چشم گیری در زمینه صنعت مالی داشته است و در نهایت موفقیت ریپل در رقابت آن با سایر ارز های دیجیتال و سنتی نهفته است.

کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری در ارز های دیجیتالی به فعالیت هایی گفته می شود که از افراد و کسب و کارها با استفاده از ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم و… صورت می گیرد. این دسته از کلاهبرداری ها با رایج شدن استفاده از ارز های دیجیتالی افزایش پیدا می کنند و لازم است که درباره برخی از رایج ترین آن ها اطلاعات داشته باشید، که در ادامه به معرفی روش های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتالی می پردازیم.

۱- هک و فیشینگ: هکرها از تکنیک های مختلفی برای هک کیف پول ارزهای دیجیتال و سرقت موجودی استفاده می کنند. کلاهبرداری هیا فیشینگ افراد را فریب می دهد تا رمزهای خصوصی و سایر اطلاعات خود را لو بدهند.

کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

۲-طرح های پانزی: در این نوع کلاهبرداری، شرکت یا فرد وعده سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با سود بالا را به شما می دهد که در ادامه سود شما از سرمایه گذاری افراد تازه وارد تامین می شود و زمانی که سرمایه گذار جدید وارد این چرخه نشود، سود شما قطع خواهد شد و تمام پولی که سرمایه گذاری کرده بودید از دست خواهد رفت.

۳- بدافزار ها: هکرها از بدافزار ها برای دسترسی به سیستم یا موبایل فرد قربانی استفاده می کنند و در ازای برگرداندن دسترسی دوباره، درخواست پرداخت با ارز دیجیتال را پیشنهاد می دهند.

چگونه از ارز دیجیتال خود محافظت کنیم؟

برای محافظت از سرمایه خودتان در برابر روش های کلاهبرداری ارزهای دیجیتالی، لازم است که مراقب پیشنهاد های ناخواسته و عجیب باشید و پس از تحقیقات و دریافت آگاهی سرمایه گذاری خود را انجام دهید. علاوه بر آن، از صرافی های معتبر و کیف پول های امن استفاده کنید و هرگز هیچ یک از پسورد های خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

نتیجه گیری

در این مقاله از وب سایت گویا آی تی، نگاهی به تعریف ارز دیجیتال و تاریخچه آن، انواع ارز دیجیتال و مزایا و معایب هر یک از آن ها داشتیم. در کنار آن، به بررسی آینده ارزهای دیجیتال رایج و وضعیت کلاهبرداری در دنیای رمز ارزها پرداختیم. به طور کلی نمی توان دنیای رمز ارزهای دیجیتال را به سادگی پیش بینی کرد و با توجه به نوساناتی که هر روز در این بازار شکل می گیرد، لازم است که هر فرد با آگاهی کامل وارد این زمینه شود تا از گزند کلاهبردار های منتظر در امان بماند.

اگر شما هم به دنبال مطالب دیگری مانند دانستن آینده استخراج بیت کوین و یا بهترین سایت آموزش ارز دیجیتال هستید، با جست و جو در سایت گویا آی تی می توانید انواع مقالات مرتبط با ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. من و بچه های کافه آموزشگاه به بیت کوین و دوج کوین خیلی علاقه داشتیم چون چیز ترند و جالبی بود برا همین میخاستم بیشتر راجب کوین لایت کوین اینا بدونم مرسی بابت مطالب خوب و مفیدتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *