بررسی چگونگی ساختار بیت کوین و استخراج آن

بررسی چگونگی ساختار بیت کوین و استخراج آن
  • 1402/2/30
  • گویا آی تی
  • 1

بیت کوین که از آن با نام سلطان ارزهای دیجیتالی یاد می‌شود، اولین کوینی است که در بازار رمزارزها به وجود آمده‌است و از ارزش و اعتبار ویژه‌ای در بازارهای مالی برخوردار است. درواقع ساختار و نحوهٔ کسب درآمد از این کوین به‌عنوان دو عامل مهم در حفظ ارزش و افزایش قیمت آن در نظر گرفته می‌شود. با ما همراه باشید تا دربارهٔ نحوهٔ عملکرد بیت کوین و فرایند استخراج آن بیشتر بدانید:

نحوهٔ عملکرد شبکهٔ بیت کوین

Bitcoin یک رمز ارز دیجیتال است که از شبکهٔ بلاک چین برای انتقال و ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کند. این ارز دیجیتالی یک شبکهٔ همتابه‌همتا است که از طریق الگوریتم اجماع اثبات کار، انجام تراکنش‌ها را تأیید می‌کند. اثبات کار درواقع شکلی از افزودن بلاک‌های جدید حاوی تراکنش به شبکهٔ بلاک چین است که به‌عنوان روش مهمی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که از کلید عمومی رمزنگاری شده (آدرس عمومی) استفاده می‌کند. این ارز دیجیتال در واقع یک شبکه‌ی همتا به همتا است که با الگوریتم اجماع اثبات کار انجام تراکنش‌ها را تأیید می‌کند. به زبان ساده‌تر این ارز از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال می‌شود و در ازای این انتقال‌ها از کاربران کارمزد دریافت می‌شود. هر کاربر به طور بالقوه می‌تواند تعداد زیادی آدرس داشته باشد.

به‌عبارت دیگر، ارز BTC از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال می‌شود تا در ازای این جابه‌جایی، از کاربران کارمزد دریافت کند. نکتهٔ جالب این‌که هر کاربر می‌تواند تعداد زیادی آدرس ایجاد کند و از این بابت هیچ‌گونه مشکل و محدودیتی وجود نخواهد داشت. ضمن این‌که هر تراکنش پرداختی به اطلاع کل اعضای شبکه می‌رسد تا BTCهای موجود دو بار خرج نشوند.

بررسی ویژگی‌های مهم ارز بیت کوین

ساختار Bitcoin شامل یکسری قوانین وپروتکل‌هایی است که برای اجرای معاملات درشبکه استفاده می‌شود. درادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های مهم ساختاری این کوین پرداخته می‌شود:

  • شبکهٔ بلاک چین

شبکهٔ بلاک چین BTC شامل یکسری بلاک بوده که هربلاک حاوی اطلاعاتی از معاملات صورت گرفته درشبکه است. هر بلاک شامل یک هش برای تأیید معاملات است.

  • هش BTC

هش شامل یک رشتهٔ کوتاه از اعداد وحروف است که برای تأیید صحت یک بلاک استفاده می‌شود. هر بلاک شامل هش بلاک قبلی است و به همین دلیل با بلاک قبلی خودش ارتباط دارد. این ویژگی از امکان تغییر داده‌های بلاک‌ها جلوگیری می‌کند.

  • اجماع

اجماع ارز بیت کوین از طریق پروتکلی به نام Proof of Work صورت می‌گیرد. در این پروتکل، ماینرها با حل مسائل ریاضی پیچیده، تأیید تراکنش‌ها را انجام داده و به ایجاد بلاک‌های جدید کمک می‌کنند.

  • ماینرهای شبکه

ماینینگ BTC فعالیتی است که از طریق آن، تأیید تراکنش‌های شبکه با حفظ امنیت انجام شده که منجر به تولید واحدهای جدید Bitcoin می‌شود. این فعالیت‌ها توسط استخراج‌کنندگان شبکه یا ماینرها صورت می‌گیرد.

  • معاملات

هر معاملهٔ این ارز دیجیتالی شامل دو بخش اصلی ورودی و خروجی است. ورودی‌ها حاوی اطلاعات درمورد معاملات قبلی هستند و خروجی‌ها بیانگر مقدار کوینی بوده که به آدرس مقصد ارسال می‌شوند.

  • کیف پول

کیف پول ابزاری است که برای ذخیره و مدیریت کوین‌ها استفاده می‌شود. ولت‌ها می‌توانند به صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشند که به حفظ دارایی‌های شما در مقابل هکرها کمک می‌کنند.

بیت کوین

نحوهٔ استخراج ارز BTC

با توجه به ارزش Bitcoin و افزایش قیمت آن، استخراج این ارز دیجیتالی همواره به‌عنوان یکی از روش‌های مهم کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتالی شمرده می‌شود. این فعالیت یک فرایند پیچیده است که به‌وسیلهٔ استخراج‌کنندگان یا ماینرها انجام می‌شود. به این ترتیب که این افراد با هدف ایجاد بلاک‌های جدید بر روی شبکهٔ بیت کوین، به حل مسائل ریاضی پیچیده می‌پردازند تا در مقابل، مقداری کوین به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

استخراج ارز BTC با استفاده از تجهیزات خاصی مانند پردازشگرهای قوی و دستگاه‌های خنک‌کننده انجام می‌شود. درواقع طراحی و قدرت این ابزارها باید به شکلی باشد که امکان ماینینگ ارز وجود داشته باشد. هرچقدر عملکرد دستگاه قوی‌تر و مصرف برق آن کمتر باشد، فرایند ماینینگ به شکل راحت‌تری صورت می‌گیرد و میزان سوددهی آن بیشتر خواهد بود. نکتهٔ مهم و قابل توجه این‌که به جهت شروع فعالیت ماینینگ، احتیاج به سرمایه برای خرید دستگاه است. علاوه‌بر این، هزینه‌های برق نیز از جمله هزینه‌های مهمی هستند که ماینرها باید برای فرایند استخراج پرداخت کنند. از آنجایی که تجهیزات ماینینگ بسیار قدرتمند هستند و برق زیادی مصرف می‌کنند، نرخ پرداخت هزینه‌های مصرفی بسیار بالا خواهد بود. البته این نکته نباید فراموش شود که در مقابل، مبلغ دریافتی از حل هر معادله، بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

بزرگترین مارکت کپ ارز دیجیتال بیت کوین

برای شروع استخراج، ماینرها ابتدا باید در ابتدا یک کیف پول معتبر راه‌اندازی کنند. استفاده از یک کیف پول با امنیت بالا می‌تواند تضمینی برای حفظ دارایی‌های شما در مقابل هکرها باشد. بعد از انتخاب کیف پول، نوبت به دانلود و نصب برنامه‌های ماینری می‌رسد. کار شروع استخراج با راه‌اندازی برنامه و وارد کردن اطلاعات، آغاز و انجام می‌شود. از آنجایی که فرایند حل معادلات استخراج کاری سخت و وقت‌گیر است، برخی از ماینرها از شیوهایی به نام استخرهای استخراج استفاده می‌کنند. در این شیوه چند نفر از استخراج‌کنندگان بر روی حل یک معادله تمرکز کرده و به کسب درآمد می‌پردازند. البته ذکر این نکته نیز مهم است که با افزایش تعداد افراد، سختی استخراج افزایش پیدا می‌کند. با این حال بیشتر کارشناسان کسب درآمد از طریق استخرهای ماینینگ را فرایندی سودده و مطمئن می‌دانند.

از آنجایی که تعداد BTC قابل استخراج برای هر بلاک محدود است، به محضی که تعداد بلاک‌های استخراج‌شده از شبکه افزایش پیدا کند، تعداد کوین‌هایی که ماینرها دریافت می‌کنند کاهش خواهد یافت. این امر به‌عنوان یک اصل مهم در نظر گرفته می‌شود، چراکه تعداد واحدهای این ارز دیجیتالی مقداری ثابت و حدود ۲۱ میلیون است که هرگز افزایش پیدا نمی‌کند. درواقع با هر پاداش و ایجاد هر بلاک، تعداد آن به نصف کاهش پیدا می‌کند. این عمل تا زمانی ادامه‌دار خواهد بود که همه ۲۱ میلیون واحد BTC استخراج شوند. پس از استخراج تمام کوین‌ها، تریدرها از طریق خریدوفروش این ارز دیجیتالی به کسب درآمد خواهند پرداخت.

سخن پایانی

به‌طورکلی ساختار BTC شامل یک شبکهٔ بلاک چین، معاملات، کیف پول، ماینرها، هش بیت کوین و اجماع است. این ساختار برای انتقال و ذخیره‌سازی اطلاعات در شبکه استفاده می‌شود که در مقیاس بزرگ، تأمین امنیت و پایداری آن را تضمین می‌کند. فرایند استخراج نیز یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد از طریق این شبکه است که با استفاده از ابزارهای خاص و قدرتمندی صورت می‌گیرد. البته علاوه‌بر استخراج؛ فرایند خریدوفروش و هولد کردن نیز از دیگر انواع سرمایه‌گذاری بر روی این کوین هستند.

منبع: https://wallex.ir/blog/بیت-کوین-چیست/

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *