امضای دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

امضای دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟
  • 1402/3/1
  • گویا آی تی
  • 0

اصطلاحات امضای دیجیتال و امضای الکترونیکی اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما با یکدیگر متفاوت هستند. درواقع امضای دیجیتال امن‌ترین نوع امضای الکترونیکی است.

اگر می‌خواهید بدانید این امضا چیست و چطور می‌تواند به کسب و کارها و سازمان‌های مختلف کمک ‌کند، با ما همراه باشید. در ادامه به سؤالاتی مانند امضای دیجیتال چیست، طرز کار امضای دیجیتال، کاربردهای آن و سایر موارد می‌پردازیم.

 امضای دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال که نوعی امضای الکترونیکی می‌باشد، یک الگوریتم ریاضی است که برای تایید صحت و یکپارچگی یک پیام (یک ایمیل، یک تراکنش با کارت اعتباری یا یک سند دیجیتال) استفاده می‌شود.

درواقع امضای دیجیتال مانند یک اثر انگشت الکترونیکی و مجازی است که منحصر به فرد یا سازمان است و برای احراز هویت امضا کننده و تضمین اینکه پیام یا اسناد دیجیتالی امضا شده به صورت الکترونیکی جعل یا دستکاری نشده‌اند، استفاده می‌شود.

امضای دیجیتال با استفاده از یک قالب استاندارد و پذیرفته شده به نام زیرساخت کلید عمومی (PKI) بالاترین سطوح امنیت را برای اسناد دیجیتالی فراهم می‌کند. PKI برای ایجاد یک “گواهی دیجیتال” منحصر به فرد و غیرقابل دستکاری استفاده می‌شود که امضاکننده را با یک سند مرتبط می‌کند و معتبر بودن سند الکترونیکی را تضمین می‌کند. گواهی دیجیتال امضاکننده برای ایجاد امضا و سپس پیوست آن به سند امضا شده استفاده می‌شود.

از آنجایی که بطن امضای دیجیتال گواهی PKI است، خود امضای دیجیتال ذاتا قابل مشاهده نیست. با این حال، پلتفرم‌هایی وجود دارند که مدرکی مبنی بر اینکه یک سند به صورت دیجیتالی ارائه شده است ارائه می‌دهند.

در ادامه نحوه کار امضای دیجیتال را بررسی می‌کنیم تا بیشتر متوجه ماهیت این امضا شوید.

امضای دیجیتال چطور کار می‌کند؟

همانطور که بالاتر گفتیم، امضای دیجیتال مبتنی بر یک الگوریتم ریاضی است؛ الگوریتم رمزنگاری کلید عمومی که به عنوان رمزگذاری نامتقارن نیز شناخته شده است.

این الگوریتم برمبنای دو کلید عمومی و خصوصی کار می‌کند. کلید خصوصی وظیفه رمزگذاری داده‌ها و کلید عمومی وظیفه رمزگشایی از آن‌ها را برعهده دارد.

امضای دیجیتال با اثبات اینکه یک پیام یا سند دیجیتال از زمان امضای آن تغییری (به طور عمدی یا ناخواسته) نکرده است، کار می‌کند. امضای دیجیتال این کار را با ایجاد یک هش منحصر به فرد از پیام یا سند و رمزگذاری آن با استفاده از کلید خصوصی فرستنده انجام می‌دهد.

*هش کردن فایل‌ها یعنی فایل‌هایی از هر نوعی مانند اسناد یا تصاویر تبدیل به یک رشته اعداد و حروف با مقدار ثابت می‌شوند.

هش ایجاد شده منحصر به پیام یا سند است و تغییر هر قسمت از آن، هش را کاملاً تغییر می‌دهد.

این هش با استفاده از کلید خصوصی فرستنده رمزگذاری می‌شود. سپس به سند اضافه می‌شود و همراه با کلید عمومی فرستنده برای گیرندگان ارسال می‌شود.

گیرنده می‌تواند هش رمزگذاری شده را با گواهی کلید عمومی فرستنده رمزگشایی کند. سپس گیرنده هش پیام یا سند دیجیتالی خود را ایجاد می‌کند. گیرنده هش تولید شده را با هش رمزگشایی شده فرستنده مقایسه می‌کند. اگر مطابقت داشته باشند، پیام یا سند دیجیتالی اصلاح نشده است و به این ترتیب فرستنده احراز هویت شده است.

چرا باید از امضای دیجیتال استفاده کرد؟

استفاده از امضای دیجیتال مزایای زیادی دارد که در ادامه به ۳ مورد از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردایم:

افزایش امنیت و جلوگیری از دستکاری اطلاعات

یکپارچگی داده‌ها یک عامل بسیار آسیب‌پذیر در دنیای دیجیتال است، زیرا راه‌های آسان و ابزارهای زیادی برای اصلاح یک سند الکترونیکی وجود دارد.

در صورتی که محتوای اسناد دیجیتال امضا شده توسط امضای دیجیتال تغییر کند، این مسئله قابل تشخیص است و به این ترتیب، یکپارچگی داده‌ها حفظ خواهد شد و دیگر نباید نگران امنیت داده‌ها در دنیای دیجیتال بود.

احراز هویت افراد و صحت‌سنجی

از آنجا که یکی از مراحل دریافت امضای دیجیتال، احراز هویت فرد امضاکننده است، نگرانی افراد و سازمان‌ها بابت جعل هویت و سوءاستفاده‌های احتمالی دیگر از بین رفته است.

جلوگیری از کلاه‌برداری‌ها

مزیت دیگری که امضای دیجیتال دارد این است که افرادی که با استفاده از آن یک سند الکترونیکی را امضا زده‌اند، نمی‌توانند از بار مسئولیتی که متقبل شده‌اند شانه خالی کنند، مسئله‌ای که در قراردادهای فیزیکی و اسنادی که توسط قلم و کاغذ امضا می‌شود به چشم می‌خورد.

با درک و استفاده از امضای دیجیتال، بهتر می‌توانید از اطلاعات، اسناد و تراکنش‌های خود محافظت کنید.

از امضای دیجیتال کجا استفاده می‌شود؟

امضای دیجیتال معمولاً برای انواع اسناد مختلف آنلاین به منظور بهبود کارایی و امنیت معاملات مهم تجاری استفاده می‌شود. این امضا می‌تواند در حوزه‌های متنوعی مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه به بیان ۳ مورد از آن‌ها بسنده می‌کنیم:

  • قراردادها و اسناد حقوقی: امضای دیجیتال از نظر قانونی الزام آور است. بنابراین، از آن برای هر سند قانونی که نیاز به امضای تایید شده توسط یک یا چند طرف و اطمینان از عدم تغییر سند وجود دارد، استفاده می‌شود.
  • قراردادهای فروش: با امضای دیجیتالی قراردادهای فروش، فروشنده و خریدار هر دو احراز هویت می‌شوند و هر دو طرف خیالشان از بابت الزام آور بودن امضاها و عدم تغییر شرایط و ضوابط آسوده می‌شود.
  • داده‌های مراقبت‌های بهداشتی: در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، حفظ صحت داده‌های سوابق بیمار و داده‌های تحقیقاتی بسیار مهم است. امضای دیجیتال تضمین می‌کند که این اطلاعات حساس در هنگام اشتراک گذاری بین طرفین تغییر نکرده است.

امضای دیجیتال فراشناسا، تضمین امنیت مبادلات الکترونیکی شما

فراشناسا، ارائه دهنده خدمات شناسایی غیرحضوری مشتری به سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف می‌باشد. سرویس امضای دیجیتال از مهم‌ترین خدماتی است که  farashenasa.irدر این راستا به کسب و کارها ارائه می‌دهد. مشتریان زیادی از جمله بانک مهر و بانک رسالت، از سرویس امضای دیجیتال فراشناسا استفاده می‌کنند. این سرویس می‌تواند به دو صورت زیرساخت SDK و یا اپلیکیشن، به راحتی در اختیار کسب و کار و سازمان شما نیز قرار بگیرد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *