۱۰ ویژگی و امکانات جدید آیفون که از آن غافل بوده اید

۱۰ ویژگی و امکانات جدید آیفون که از آن غافل بوده اید
  • 1402/10/12
  • زهرا معبودی
  • 0

امکانات جدید آیفون می تواند روی سایر گوشی های قدیمی تر نیز کار کند! آیفون شما یک همراه ارزشمند برای شماست اما قدر آن را زمانی بیشتر می دانید که بدانید چه کارهای جالبی از آن بر می آید اما از آن غافل بوده اید. در ادامه این راهنما به شما کمک می کنیم تا بتوانید ۱۰ قابلیت جالب آیفون را بشناسید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

 

امکانات جدید آیفون: اندازه گیری فاصله با Measure

اگر سری به لیست اپلیکیشن های آیفون خود بزنید متوجه می شوید که نرم افزاری بنام Measure در آن تعبیه شده است. این نرم افزار به کمک دوربین آیفون به شما کمک می کند فاصله هایی را اندازه گیری کنید. اگر احتمالا Measure را حذف کرده اید همین حالا می توانید مجددا به کمک اپل استور آن را دریافت کنید.

این نرم افزار به کمک واقعیت افزوده یا AR کار می کند. وقتی که آن را فعال می کنید یک شاخص اندازه گیری را مشاهده می کنید که قادر است چندین نقطه را مشخص می کند. برای این که مقیاس برگردانده شود کافی است دکمه شاتر را بزنید تا عکس گرفته شود و فاصله ها اعلام شود. دقت کنید که نرم افزار تلاش دارد اطلاعات دقیقی را برگرداند اما باید کمی خطا نیز در آن در نظر بگیرید.

امکانات جدید آیفون

معمولا از این ابزار برای اندازه گیری تقریبی فاصله برای دو نقطه بیشتر استفاده می شود.

 

اندازه گیری زاویه ها و نقاط هم سطح

یکی دیگر از امکانات جدید آیفون اندازه گیری زوایا است. این قابلیت در واقع یکی دیگر از دستاورهای اپلیکیشن Measure  است. این نرم افزار را روی آیفون خود باز کنید و به قسمت تب Level بروید. سپس آیفون خود را روی سطح مورد نظرتان قرار دهید تا زاویه را اندازه گیری کنید. در ۰º (سطح صاف) نشانگر سطح سیاه رنگ سبز می شود.

امکانات جدید آیفون

برای این کار می توانید گوشی را به صورت افقی و جایی که دوربین رو به پایین است قرار دهید. سنسورهای داخلی گوشی وظیفه شناسایی سطح و اندازه گیری را برعهده دارند.

 

مسیریابی با کمک اپلیکیشن Compass در آیفون

اپلیکیشن Compass یکی دیگر از شاهکارهای آیفون است که چه اینترنت داشته باشید و چه نه! چه خط موبایل تان کار کند چه نکند به شما در مسیریابی کمک می کند. درست است که این نرم افزار کار خودش را خوب انجام میدهد اما بهتر است که همیشه یک نقشه یا نرم افزار قوی تر برای مسیرهای سخت همراه داشته باشید. با ضربه زدن روی قطب نما و اندازه گیری های متعدد می توانید هم فاصله و ارتفاع نسبت به مسیر اصلی که قصد رفتن به آن جا دارید را مشخص کنید. البته این ابزار از جی پی اس نیز استفاده می کند.

 

پخش کردن صدا برای تمرکز یا خواب بهتر

درست است که در اپ استور اپل هیچ کمبودی برای اپلیکیشن های مدیتیشن یا آرامش بخش و غیره نیست اما می توانید به کمک خود امکانات آیفون بدون نصب هیج نرم افزاری صداهای آرامش بخشی در اختیار داشته باشید. این صداها شامل ۶ صوت هستند.

برای مشاهده این صداها به مسیر زیر بروید:

Settings > Accessibility > Audio/Visual > Background Sounds

امکانات جدید آیفون

می توانید برای این امکانات و تنظیم لحظه ای شورتکد هایی را فعال کنید. سه بار دکمه کناری را سریع فشار دهید و از مسیر Settings > Accessibility > Accessibility Shortcut برای دسترسی به این قابلیت شورتکدی درست کنید.

 

طراحی مدل های سه بعدی با آیفون

از جمله امکانات جدید آیفون طراحی مدل های سه بعدی است. شاید یکی از چشمگیرترین ویژگی های آیفون، توانایی ایجاد اسکن های سه بعدی به سادگی با حرکت دادن موبایل خود در یک فضا باشد. می‌توانید این کار را با یک آیفون استاندارد با استفاده از تکنیک‌های فتوگرامتری، که تصاویر دو بعدی را به مدل‌های سه بعدی تبدیل می‌کند، با اپلیکیشنی مانند Polycam می توانید انجام دهید.

از طرف دیگر، با استفاده از اسکنر LiDAR در آیفون مدل پرو، مدلی بسیار دقیق تر را می توانید طراحی کنید. آیفون ۱۲ پرو و مدل های ​​بالاتر (و برخی از مدل‌های آی‌پد) دارای این نوع اسکنر هستند که مخفف عبارت Light Detection And Ranging است. عملکرد این نرم افزار مانند رادار است اما برای امواج نور، جایی که نور به آیفون شما باز می گردد تا تصویری سه بعدی بسازد.

اگر یک iPhone Pro با قابلیت LiDAR دارید، احتمالاً متوجه پیشرفت‌هایی در بسیاری از ویژگی‌های مفید دیگر از جمله اندازه‌گیری فاصله در برنامه Measure، سرعت فوکوس در برنامه دوربین و عملکرد AR در برنامه‌هایی مانند Pokémon Go خواهید شد. البته Pokémon Go در ایران غیرفعال است.

 

صحبت کنید و صدای خود را تقلید کنید

یکی از قابلیت های آیفون که در واقع می توان آن را زمره امکانات جدید آیفون برشمرد این است که می تواند در برخی جاها به جای شما صحبت کند. لازم است که برای فعال سازی این قابلیت به مسیر زیر بروید:

Settings > Accessibility > Live Speech

سپس به Settings > Accessibility > Accessibility Shortcut بروید و Live Speech را به لیست میانبرهای خود اضافه کنید. این به شما امکان می‌دهد با سه بار کلیک کردن روی دکمه کناری، به سرعت گفتار زنده را فعال کنید.

امکانات جدید آیفون

بعد از راه اندازی این ابزار یک صفحه کلید برای شما نمایش داده می شود. کافی است که متن خود را در آن بنویسید و Send را بزنید. زمانی که از قبل صدای خود را به نرم افزار شناسانده باشید متنی را که می نویسید به صدای شما تبدیل می شود ( در ادامه نحوه آن آموزش داده شده است ) . البته که صدا به صورت رباتیک پخش می شود و از حالت نرمال گفتگوی شما خارج است. گاهی ممکن است صدای گوشی را نشنوید. در چنین شرایطی دقت کنید که صدای گوشی بلند باشد.

اگر میخواهید صدا شبیه صدای خودتان باشد کمی تلاش می تواند نزدیک ترین صدا به خودتان را برایتان برگرداند:

برای انجام این کار، به Settings > Accessibility > Personal Voice بروید و برای شروع روی «Create Personal Voice» ضربه بزنید. شما باید عبارات را با صدای بلند حدود ۳۰ دقیقه بخوانید، پس از آن آیفون صدای شما را پردازش می‌کند و صدا ایجاد می‌کند (که ممکن است چند روز طول بکشد).

پس از پردازش صدای شما، به Settings > Accessibility > Live Speech رفته و صدای شخصی خود را در منوی “Voices” انتخاب کنید. حالا هر چیزی که در کادر Live Speech تایپ کنید شبیه شما خواهد بود.

بیشتر یاد بگیر: نحوه بستن اتوماتیک تب ها در مرورگر آیفون

شناسایی صدا و هشدار به شما

یکی دیگر از امکانات جدید آیفون این است که می تواند صداها را شناسایی کند و در صورتی که بخواهید به شما هشدار لازم را بدهد. البته که این ویژگی ها برای افراد کم شنوا تنظیم شده است اما شاید شما هم بخواهید به هر دلیلی به آن دسترسی داشته باشید. این امکانات شامل زنگ و یا هشدار دود است. برای تنظیم لازم است که به مسیر زیر بروید:

Settings > Accessibility > Sound Recognition

اینجا، برای تنظیم اعلان‌ها، روی «Sounds» ضربه بزنید. آیفون قبلاً برای تشخیص برخی از رایج ترین صداها مانند هشدارهای آتش، پارس سگ ها و آژیرهای وسایل نقلیه آموزش دیده است. می‌توانید روی «Custom Alarm» ضربه بزنید تا زنگ هشدار خود را به لیست اضافه کنید.

امکانات جدید آیفون

زمانی که گوشی این امکانات جدید آیفون صدای مورد نظر را تشخیص داد یک نوتیفی برای شما ارسال می کند. شما می توانید چند گزینه هشداری را همزمان با هم روشن نگه دارید.

 

محدود کردن زمان استفاده از شبکه های اجتماعی

از امکانات جدید آیفون این است که می توانید زمان دسترسی به شبکه های اجتماعی تان را محدود کنید.

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بیش از حد وقت شما را بدون اینکه متوجه شوید، بگیرند. خوشبختانه، می توانید از Screen Time در آیفون خود برای محدود کردن زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی استفاده کنید. به Settings > Screen Time > App Limits بروید تا محدودیت‌های برنامه را فعال کنید و تعیین کنید که می‌خواهید چقدر در روز برای این برنامه‌ها وقت بگذارید.

وقتی به محدودیت زمانی خود برسید، یک اعلان ظاهر می شود و برنامه به طور موقت “مسدود” می شود. از اینجا می توانید تصمیم بگیرید که استفاده از آن را متوقف کنید، برنامه محدودیت را یک دقیقه (یا ۱۵ دقیقه) به تاخیر بیندازید، یا محدودیت امروز را به طور کامل نادیده بگیرید و قفل آن را باز کنید. به نظر می رسد که بیشترین چیزی که می تواند مفید بودن این نرم افزار را برایتان اثبات کند اراده شما و پایبندی به اصول این نرم افزار است.

امکانات جدید آیفون

در واقع این نرم افزار بیشتر به عنوان یک یادآور عمل می کند و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید به آن پایبند باشید یا نه!

 

جداسازی سوژه ها در عکس ها و فیلم ها

این هم یکی دیگر از امکانات جدید آیفون است. یک عکس را باز کنید (یا یک ویدیو را موقتاً متوقف کنید) و روی یک موضوع ضربه بزنید و نگه دارید تا iPhone شما آنها را برجسته کند. از اینجا می‌توانید آیتم را «Copy» کنید، با استفاده از گزینه «Add Sticker» یک استیکر iMessage بسازید، یا آن را در برنامه دیگری «Share» کنید.

امکانات جدید آیفون

این ویژگی سوژه ها را ایزوله می کند و آنها را روی یک پس زمینه شفاف قرار می دهد. می توانید این ویژگی را با یک برنامه ویرایش تصویر ترکیب کنید تا در زمان برش دستی یک سوژه صرفه جویی کنید.

با امکانات جدید آیفون به زبان دیگری صحبت کنید

برنامه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از اپ استور برای ترجمه گفتار و متن دانلود کنید، اما اپل یکی از آن‌ها را در آیفون شما قرار داده است که حتی می‌تواند به صورت آفلاین نیز کار کند. برای شروع، برنامه Translate را راه اندازی کنید، یا با انتخاب زبان ها و تایپ کردن یا استفاده از نماد میکروفون برای صحبت با صدای بلند  استفاده کنید.

برای یک سبک مکالمه طبیعی تر و استفاده از قابلیت ترجمه، روی حالت «Conversation» ضربه بزنید. برای شروع فرآیند مکالمه، روی نماد میکروفون ضربه بزنید، سپس فقط به طور معمول صحبت کنید.

اگر می‌خواهید این ویژگی به صورت آفلاین کار کند، روی نماد بیضی (…) در گوشه سمت راست بالای برنامه ضربه بزنید و «Download Languagesا» را انتخاب کنید. این به ویژه اگر به خارج از کشور می‌روید و میخواهید به طور آفلاین با آن کار کنید مفید است. در چنین شرایطی مطمئن شوید که زبان مادری خود و همچنین زبان خارجی را دانلود کرده اید.

نظر خود را از تجربه این ویژگی ها در گوشی آیفون خود با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

منبع کمکی:

وب سایت howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *