آموزش بستن اتوماتیک تب ها در مرورگر آیفون و اندروید

آموزش بستن اتوماتیک تب ها در مرورگر آیفون و اندروید
  • 1402/9/30
  • زهرا معبودی
  • 0

قصد داریم در مورد بستن اتوماتیک تب در گوشی های موبایل آموزشی داشته باشیم چرا که تب ها معمولا پیدا نیستند و این موجب می شود که روی هم دیگر انبار شوند و برای مرورگر و قدرت جستجوی شما مزاحمت هایی به طور غیر مستقیم ایجاد کنند. اما وقتی احساس می کنید مرورگر تان سرعتش و کارایی اش پایین آمده و تصمیم میگیرید تب های غیر فعال را ببندید متوجه می شوید که کار چندان راحتی نیست! تصور کنید بخواهید بالغ بر ۱۰۰ تب را یکی یکی ببندید!

اما به کمک قابلیت جدیدی که در اندروید و iOS وجود دارد شما می توانید  بستن اتوماتیک تب را زمان بندی کنید تا خود سیستم بدون دخالت شما این کار را در موقع خاص انجام دهد!

متأسفانه، برخلاف سافاری در آیفون و آیپد، گوگل کروم – مرورگر پیش‌فرض در اکثر دستگاه‌های اندرویدی – قابلیتی برای رفع این مشکل ندارد. خبر خوب این است که یکی دیگر از مرورگرهای محبوب و شناخته شده راه حلی برای این موضوع دارد: موزیلا فایرفاکس.

در ادامه ابتدا قصد دارم روش بستن اتوماتیک تب در اندروید و سپس در iOS را آموزش دهم:

 

بستن اتوماتیک تب های مرورگر در اندروید

همانطور که گفتیم فقط در مرورگر فایرفاکس این قابلیت در اندروید وجود دارد که به شما کمک کند با بستن اتوماتیک تب ها در زمان و حوصله خود صرفه جویی کنید. بنابراین اگر تا به امروز از مرورگر پیش فرض اندروید یعنی گوگل کروم استفاده می کردید باید برای استفاده از این قابلیت جدید مرورگر فایرفاکس را دانلود و نصب کنید.

برای نصب مرورگر فایرفاکس روی گوشی موبایل اندرویدی کلیک کنید (‌ منبع دانلود گوگل پلی )

گام اول: مرورگر فایر فاکس خود را در اندروید باز کنید و در سمت راست و بالای مرورگر آیکون سه نقطه ای عمودی را ( مطابق عکس زیر ) باز کنید:

بستن اتوماتیک تب

گام دوم: حالا از منویی که مقابل شما باز شده گزینه Settings را انتخاب کنید:

بستن اتوماتیک تب

گام سوم: در قسمت تنظیمات گزینه Tabs را پیدا کنید و روی آن لمس کنید تا باز شود:

بستن اتوماتیک تب

گام چهارم: در زیر بخش “Close Tabs” می توانید مدت زمان بستن اتوماتیک تب های غیر فعال را انتخاب کنید:

بستن اتوماتیک تب

بعد از این که مدت زمان دلخواه خود را انتخاب کردید، نیازی به هیچ کار اضافه ای نیست چرا که به راحتی بعد از بازه زمانی مورد نظر تب هایی که در این مدت زمان اصلا باز نشده اند بسته می شوند.

به عنوان مثال اگر شما یک هفته را انتخاب کنید، از این لحظه تا هفت روز دیگر هر تب و زبانه ای که ۱ هفته است دست نخورده باقی مانده حذف می شود.

مرورگر فایرفاکس دارای قابلیت های زیادی است که مرورگر کروم در اندروید ندارد گه از جمله آن ها برنامه های افزونه ها است که کار جستجو و مدیریت کاربری برخی وب سایت ها را راحت و جذاب تر می کند.

حالا قصد دارم در مورد بستن اتوماتیک تب در گوشی های آیفون و آی پدهای اپل توضیح دهم

 

روش بستن اتوماتیک تب در iOS

اگر اغلب خود را با ده ها برگه باز Safari در iPhone یا iPad خود می بینید، پس مرتب کردن آنها یا بستن دستی بعداً می تواند آزاردهنده باشد. خوشبختانه، سافاری می تواند به طور خودکار برگه ها را پس از مدت زمان مشخصی ببندد. در اینجا نحوه تنظیم آن آمده است.

گام اول: ابتدا وارد Settings شوید و به پایین به قدری اسکرول کنید که به آیکون Safari برسید:

بستن اتوماتیک تب در سافاری آیفون

گام دوم: در قسمت تنظیمات Safari، به پایین بیایید تا به بخش Tabs ها برسید و بعد از ورود به آن گزینه Close Tabs را پیدا کنید:

بستن اتوماتیک تب در سافاری آیفون

گام سوم: در این قسمت می توانید مدت زمان عمر مرورگر و تب های فعال سافاری را مشخص کنید. برای این مورد ۴ پیشنهاد سافاری برای تان دارد:

  • “Manually “: این یعنی به طور دستی قصد دارم تب ها را ببندم (‌حالت مرسوم همیشگی)
  • “After One Day “: این گزینه یعنی بعد از ۱ روز خود سافاری تب ها را ببندد.
  • “After One Week : انتخاب این گزینه به سافاری دستور می دهد طول عمر تب ها را ۱ هفته در نظر بگیرد و بعد از آن آن ها را ببندد.
  • “After One Month “: و این یعنی حداکثر مدت زمان نگهداری تب ها ۱ ماه باشد

بستن اتوماتیک تب در سافاری آیفون

اما با توجه به این که تب های شما با این انتخاب ها بدون دخالت شما بسته می شوند اما می توانید تب هایی که بسته شده اند را هم باز به نحوی دسترسی داشته باشید. این قابلیت برای  iOS ای ها وجود دارد.

 

نحوه مشاهده مجدد تب های بسته شده مرورگرها

مرورگرهای مدرن موبایل به شما این امکان را می دهند که برگه هایی را که اخیراً بسته اید، دوباره باز کنید. البته این قابلیت مدتهای زیادی است که در مرورگرهای دسکتاپ وجود دارند.

در ادامه قصد داریم روش های دسترسی به تب های بسته شده در  iOS را با کمک دو مرورگر توضیح دهیم:

 

بازکردن تب های بسته شده در آیفون با سافاری

برای باز کردن مجدد یک تب بسته شده در Safari در آیفون، ابتدا روی دکمه “Tab View” در گوشه سمت راست پایین برنامه Safari ضربه بزنید تا برگه های باز خود را مشاهده کنید. بعد، روی دکمه New Tab ضربه بزنید و نگه دارید.

باز کردن تب بسته شده در آیفون

در  مرحله بعد در صفحه جدید باز شده روی دکمه بزرگ بعلاوه ضربه بزنید:

باز کردن تب بسته شده در آیفون

پس از یک یا دو ثانیه، صفحه Recently Closed Tabs به معنی “برگه های اخیرا بسته شده” باید ظاهر شود. برای باز کردن مجدد، روی هر برگه ای که اخیرا بسته شده است ضربه بزنید.

باز کردن تب بسته شده در آیفون

دقت کنید که تب هایی که در حالت خصوصی مرورگر بسته اید هرگز به هیچ روشی قابل بازیابی نیستند و این بخاطر حریم خصوصی و ویژگی های امنیتی است. اصلا تفاوت مرورگر در حالت خصوصی و حالت مرسوم دقیقا در حفظ مسایل امنیتی است.

 

باز کردن تب های بسته شده در سافاری در ‌آیپد

باز کردن برگه‌های بسته حتی در iPad آسان‌تر از آیفون است، زیرا دکمه New Tab همیشه در نوار ابزار وجود دارد. فقط کافیست روی دکمه “New Tab” در نوار ابزار Safari ضربه بزنید و نگه دارید تا پنجره “Recently Closed Tabs” ظاهر شود.

باز کردن تب بسته شده در آیپد

بعد از این که وارد صفحه تب های بسته شده شدید می توانید روی برگه اخیرا بسته شده ای که می خواهید بازیابی کنید ضربه بزنید و Safari آن صفحه وب را دوباره باز می کند.

 

باز کردن تب های بسته شده در iOS با گوگل کروم

گوگل کروم در دستگاه های اپلی به شما کمک می کند تب های بسته شده را دوباره باز کنید. در این مورد هیچ تفاوتی در آیپد و آیفون وجود ندارد. در ادامه این ترفند را می آموزید:

در Google Chrome در iPhone یا iPad، روی دکمه منو ضربه بزنید و سپس روی گزینه “Recent Tabs” ضربه بزنید. فهرستی از برگه‌هایی را که اخیراً بسته‌اید، در بخش  “Recently Closed به معنی «اخیراً بسته‌ شده» مشاهده خواهید کرد. روی یک برگه ضربه بزنید تا دوباره باز شود.

باز کردن تب بسته شده

باز کردن تب بسته شده

دقت کنید که Incognito تب ها یا همان حالت های خصوصی مرورگر گوگل کروم در این لیست مشاهده نمی شوند چرا که به محض بسته شدن گوگل کروم آن را نادیده می گیرد و این دقیقا همان حفظ مسایل امنیتی است. اصلا یکی از علل استفاده از حالت خصوصی مرورگر این است که بعد از بستن اتوماتیک تب دیگر دسترسی به آن امکان پذیر نباشد.

 

اگر برگه های بسته شده در لیست وجود نداشت چه کنیم؟

اگر تبی را در مرورگر سافاری خود قبلا باز کرده اید اما حالا در لیست بسته شده های اخیر آن را مشاهده نمی کنید لطفا سری به تاریخچه یا history در مرورگر بزنید. برای باز کردن تاریخچه مرور سافاری، روی نماد کتاب شکل در نوار ابزار، روی نماد کتاب شکل در پنجره ظاهر شده ضربه بزنید و سپس روی «History» ضربه بزنید. در تاریخچه مرور خود پیمایش کنید یا از کادر جستجو استفاده کنید. بدین ترتیب می توانید به آدرس صفحه ای که قبلا بسته اید دسترسی پیدا کنید.

کاربران گوگل کروم نیز می توانند به همین نحو به تاریخچه در مرورگر خود دست پیدا کنند. برای این کار دو راه وجود دارد:

راه اول: به مسیر Menu > History بروید.

راه دوم: در صفحه Recently Closed به Show Full History بروید.

باز کردن تب های بسته شده در مرورگر با سافاری
بعد از بستن اتوماتیک تب می توانید با این ترفند به راحتی تب از دست رفته را بازگردانید.

باز کردن تب های بسته شده در مرورگر با سافاری

بدین ترتیب در هیستوری یا تاریخچه جستجوها در مرورگر خود کمی چرخ بزنید تا بتوانید تب های بسته شده را مجددا مشاهده کنید.

باز کردن تب های بسته شده در مرورگر با سافاری

باز کردن تب های بسته شده در مرورگر با سافاری

 

 

درست است که بعد از بستن اتوماتیک تب استفاده از این قابلیت ساده است اما برای زمانی که یک صفحه مهم داشته اید که اتفاقی آن را بسته اید این تکنیک و ترفند مثل ابزار کشف طلا برایتان می باشد! همینقدر با ارزش و دوست داشتنی!

 

منبع کمکی:

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *