راهنمای خرید سگ در سه قدم ساده

راهنمای خرید سگ در سه قدم ساده
  • 1400/6/15
  • زهرا معبودی
  • 0

خرید سگ اصلاً شبیه به تهیه کردن یک کالا و یا انجام روتین در خریدهای زندگی شما نیست. خرید سگ به حضور یک حیوان خانگی در کنار شما ختم می ‌شود. این حضور باید کاملاً مناسب شرایط شما باشد. در عین ‌حال باید بتوانید سگی از نژاد مناسب و البته کاملاً سالم، با خلق و خویی که می ‌خواهید را خریداری کنید. قطعا خرید سگ بدون داشتن اطلاعات کافی مانند نوع نژاد، روش نگهداری و یا پیدا کردن یک پرورش ‌دهنده کاربلد، ماجرایی سخت و گاهاً شکست ‌خورده است.

اگر برای اولین ‌بار است که تصمیم به نگهداری از سگ گرفته ‌اید و حالا قصد تهیه سگ خانگی و شاید گارد دارید، لازم است تا به انبوه نکات توجه کنید. قطعا مطالعه‌ی راهنمای خرید سگ می ‌تواند سودمند باشد؛ اما این تازه آغاز راه است. راهی که در آن باید بخشی از زندگی خود را با همنشین جدید قسمت کنید. به ‌هر حال باید همین آغاز راه را در قدم ‌های مطمئن و حساب ‌شده بردارید. پس نیاز به راهنمای خرید سگ دارید.

چالش ‌ها قبل ‌از اقدام به خرید سگ

خرید سگ خود به‌ تنهایی یک پروسه حساب ‌شده است که باید در آن تمام نکات را رعایت کنید. در خرید سگ عجله نکنید و هرگز اسیر تصمیمات احساسی نباشید. فرصت برای ارتباط عاطفی با سگ خانگی بسیار است و دلیل نیست تا با دیدن اولین سگ یک دل نه صد دل عاشقش شوید.

اما در راهنمای خرید سگ لازم است تا یک قدم قبل از طی کردن مسیر تهیه سگ را بررسی کنیم. زمانی‌ که به هر دلیلی تصمیم به خرید سگ گرفته ‌اید. در این مرحله آیا مطمئن هستید که دچار یک تصمیم احساسی نشده ‌اید؟ آیا واقعاً و عمیقاً نیاز به داشتن یک سگ خانگی و یا گارد دارید؟

اگر تجربه ندارید، همین اول ماجرا بدانید که سگ خانگی شما چیزی فراتر از یک حیوان خانگی است. سگ ‌ها دارای شخصیت هستند و به ‌زودی خودشان را در مقام یکی از اعضای خانواده می ‌بینند. آیا برای پذیرش چنین عضو جدید و اندک نامتعارف آماده هستید؟ دقت کنید که پس ‌از خرید سگ این شما هستید که مسئولیت او را بر عهده می ‌گیرید و باید مسئولانه تا آخر عمر همراه سگ بمانید. آیا آمادگی این مسئولیت را دارید؟

قطعا وقتی قدم در مسیر خرید سگ گذاشته ‌اید، به این چالش ها فکر کرده ‌اید و حالا با دیدن توانایی نگهداری از سگ در خود است که می ‌خواهید یکی از این حیوان ‌های دوست‌ داشتنی و البته مفید را نگهداری کنید. اما چالش جدی ماجرا تازه پس‌ از تصمیم شما آغاز می ‌شود. زیرا حالا این شما هستید که باید سگ مناسب و مورد علاقه خود را خریداری کنید.

دقت کنید که سگ مناسب چیزی متفاوت از سگ مورد علاقه است. شاید شما علاقه به نگهداری از سگ با نژادی خاص داشته باشید. اما اگر اصلا شرایط نگهداری از آن را نداشته باشید، چطور می‌ توانید سگ مورد نظر را خریداری کنید؟ در این حالت شاید در روزهای نخست از حضور سگ لذت ببرید؛ اما با چالش ‌های لاینحلی مواجه می‌ شوید که هم شما را خسته می ‌کند و هم سگ خانگی شما را افسرده، عصبی و گاهاً غیر قابل ‌کنترل می‌ کند.

بعضی سگ ‌ها بزرگ ‌جثه هستند. بعضی سگ ‌ها تحرک بدنی بسیار زیادی دارند. برخی دیگر نیاز به ماندن در حیاط و فضاهای باز دارند. برخی ذاتا پر سر و صدا هستند و برخی دیگر سگ ‌هایی از نژادهای عصبی و تندمزاج می ‌باشند. همه این خصوصیات به ترتیبی در یک سگ پیدا می ‌شود. اما در برخی نژادها بسیار عمیق است و ریشه در ویژگی‌ های ذاتی حیوان دارد. برای خرید سگ باید تمام این نکات را در نظر داشته باشید.

از خرید سگ آپارتمانی تا خرید سگ گارد باید دقت کنید که این همنشین جدید می ‌تواند با شرایطی که شما برای او تدارک خواهید دید، کنار بیاید. در مقابل شما هم باید بتوانید از دنیای سگی که خریده ‌اید سر در بیاورید. در غیر این ‌صورت این همنشینی تبدیل به یک هم زیستی غیر مسالمت ‌آمیز و گاهاً سخت و طاقت ‌فرسا می ‌شود. در ادامه راهنمای خرید سگ را در چند قدم کلیدی تشریح می ‌کنیم.

قدم اول: نژاد مناسبی از سگ را انتخاب کنید

قطعا اولین قدم، مهمترین قدم برای خرید سگ است. زیرا قرار است با انتخاب نژاد سگی که از لحاظ جثه تا خلق ‌و خوی و ویژگی‌ های فیزیکی، مناسب شرایط و اهداف ما است را انتخاب کنیم.

سگ ‌ها از تنوع نژادی بسیار بالایی برخوردار هستند. بسیاری از این نژادها اصیل هستند. اما نژادهای دستکاری ‌شده هم کم نمی ‌باشند. نژاد سگ تنها معرف ظاهر سگ نیست. بلکه جنبه ‌هایی بسیار فراتر از ظاهر فیزیکی و اندامی حیوان را شامل می ‌شود. بررسی نژاد سگ می ‌تواند دورنمایی از خلق ‌و خوی، شخصیت، استعداد و توانمندی ‌های حیوان را مشخص کند.

شما می ‌توانید با توجه به نیاز و یا خواسته و شاید سلایقی که دارید، سگ با نژاد مناسب را خریداری کنید. مثلاً اگر به‌ دنبال پاسبانی از محیط خانه هستید، می ‌توانید خرید سگ گارد را مد نظر داشته باشید. اما اگر به ‌دنبال یک همنشین جذاب و وفادار خانگی هستید، خرید سگ آپارتمانی گزینه مناسب ‌تری است. حتی در خرید سگ آپارتمانی هم انواع نژادها برای انواع اهداف و سلایق حضور دارند. از سگ‌ های فانتزی تا سگ ‌های باهوش که قابلیت تبدیل شدن به یک عضو خانواده را دارند در این لیست قرار می ‌گیرند. البته نژاد سگ نقش تعیین کننده در قیمت سگ دارد. قیمت سگ در برخی از نژاد ها بسیار بالاتر از دیگر گون ها است. آنچنان که گاها خرید آنها را با چالش مواجه می کند. برای انتخاب نژاد مناسب سگ باید با خودتان روراست باشید و خیلی شفاف سوالاتی مانند موضوعات ذیل را پاسخ دهید.

  • چقدر می‌ توانید برای سگ خانگیتان وقت بگذارید؟ آیا توانایی پیاده ‌روی طولانی با سگ را دارید؟
  • از سگ با چه ابعاد و جثه می‌ توانید نگهداری کنید؟ در محیط خانه و یا فضای باغ قرار است تا چه اندازه فضا در اختیار سگ باشد؟
  • آیا تحمل ریزش موی سگ را دارید؟ آیا می‌ توانید از نژاد سگ ‌های موبلند میزبانی کنید؟
  • سگ خریداری ‌شده قرار است چه جایگاهی داشته باشد؟ آیا هدف شما از خرید سگ برای نگهبانی است؟ و یا به ‌دنبال یک سگ فانتزی و زیبا هستید؟ شاید هم قصد حضور یک همبازی برای بچه ‌های خانه را در سر دارید؟

قدم دوم: جستجو کنید و یک پرورش ‌دهنده سگ مناسب را پیدا کنید

برای خرید سگ باید راهی مکان ‌هایی خاص باشید. در واقع باید کسانی را پیدا کنید که در کار پرورش سگ هستند. اما نباید به هر پرورش ‌دهنده سگی اعتماد کنید. یک پرورش ‌دهنده حرفه ‌ای سگ ‌های خود را در مکانی تمیز، استاندارد و امن با تعداد سگ‌ های کم نگهداری می ‌کند.

وقتی پرورش دهنده سگ مناسب را پیدا کردید و در میان سگ‌ های او یکی را انتخاب کردید، حالا وقت کسب اطلاعات از او می ‌باشد. هر سگ انتخاب ‌شده را بدون کسب اطلاعات کامل از محل پرورش سگ خارج نکنید. از پرورش ‌دهنده اطلاعات بخواهید. سوالاتی مانند آیا سگ و یا توله سگ ‌ها واکسینه شده ‌اند؟ آیا مدرک واکسیناسیون و یا دیگر درمان‌ های معمولی سگ‌ ها موجود است؟ آیا می ‌توان پدر و مادر توله ‌سگ انتخاب‌ شده را دید؟ سگ انتخاب ‌شده را چطور نگهداری کرده‌ است؟ سگ تا چه اندازه از رفتارهای اجتماعی می ‌داند؟ سگ چه چیزهایی بلد است؟ آیا سگ نام خاصی دارد؟ به سگ چه غذایی داده ‌اند؟ و… .

قدم سوم: حتما سگ انتخاب ‌شده را به یک دامپزشک نشان دهید

وقتی در محل پرورش سگ حاضر می ‌شوید، قطعا با هیجان زیاد، سگ مورد علاقه خود را پیدا خواهید کرد. اما در خرید سگ پیدا شده عجله نکنید. هرگز به ادعای سلامت پرورش ‌دهنده اعتماد نکنید. توافق کنید که حتما باید سگ تحت معاینه کامل یک دامپزشک امین قرار بگیرد.

بهتر است معرفی دامپزشک  از جانب شما باشد. از دامپزشک بخواهید که سلامت عمومی سگ را بررسی کند. سلامت روانی سگ را فراموش نکنید. حالا وقتی از سلامت عمومی سگ اطمینان پیدا کردید می توانید خرید سگ را کامل کرده و او را از محل پرورش سگ خارج کنید و از این به بعد این شما هستید و آن همنشین جذاب که قرار است قدم به قدم خودش را با شما و سبک زندگی شما همراه کند.

در سایت پت راید میتوانید برای استعلام قیمت و خرید سگ اقدام کنید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *