مروري بر نرم افزار هاي تبديل گفتار به نوشتار

  • 1389/5/3
  • زهرا معبودی
  • 15

چندي است كه در ميان افرادي كه در دنياي نرم افزار فعاليت دارند بحث هايي پيرامون نرم افزار هاي مبدل تبديل گفتار به نوشتار و بالعكس رواج يافته است كه ما در اين مقاله تنها به بحث پيرامون نرم افزار هاي مبدل گفتار به نوشتارخواهيم پرداخت .

Nuance Dragon Naturally Speaking Preferred
اولين نرم افزاري كه امروزه بيشتر مورد تقاضا قرار گرفته است نرم افزار مبدل گفتار به نوشتار با نام
Nuance Dragon Naturally Speaking Preferred مي باشد كه قابليت هاي فراواني دارد.
براي افرادي كه به هر دليل تمايل به نوشتن با كيبورد را ندارند اين نرم افزار ،نرم افزار كارايي است
اين نرم افزار به دليل اينكه باب دنياي جديدي را بر عرصه نرم افزاري باز كرد مورد تحليل و تشويق 175 تحليل گر قرار گرفته است.
شما به وسيله اين نرم افزار مبدل ميتوانيد در هر محيط تكست از قبيل Microsoft Word, Excel با آن كار كنيد البته در داخل خود نرم افزار هم يك محيط تكست وجود دارد كه مي توانيد به راحتي متن خود را در آن تايپ كنيد و سپس با استفاده از كپي آن را به هر سند مورد نظر paste كنيد.
در نسخه جدید این نرم افزار طبق گفته های سازنده سریعتر از قبل شده، امکان تایپ از طریق میکروفن در محیط وب و در هنگام Browse کردن نيز فراهم شده است. همچنين سازگاري فراواني با Internet Explorer دارد .
با تغيير دادن برخي منو ها پس از نصب نرم افزار شما قادر خواهيد بود به سيستم فرمان دهيد تا منو ها را باز كند و عمليات ويرايش همچون Bold , Copy , Paste , Cut , و یا متن را Underline کند.
(در مقاله بعدي حتما طرز كار با اين نرم افزار براي شما شرح خواهم داد)

طی تحقیقات به عمل آمده از سوی کمپانی سازنده این نرم افزار به این نتیجه رسیده اند که هر فرد میتواند در هر دقیقه 120 کلمه حرف بزند ولی در تایپ به این گونه نیست و فقط قادر هست در هر دقیقه 40 کلمه را تایپ کند. اين بدين معناست كه سرعت كار شما بااين نرم افزار تقريبا سه برابر خواهد شد.و اين مي تواند صرفه جويي فراواني در وقت باشد.
درمحيط نرم افزاري Microoft Outlook اين نرم افزار مبدل به راحتي كار كرده و نياز شنا را مرتفع مي سازد.
اين نرم افزار به طور كامل از Headset های بلوتوث پشتيباني مي كند.
در نسخه جديد اين نرم افزار از مرور گر Firefox برای گشت و گذار در وب و همچنين گشت و جستجو در سيستم كامپيوتري خود هم پشتيباني شده است.

در نسخه هاي جديد پشتیبانی قوی از تمامی لهجه ها در گفتار ها وجود دارد.( البته در نسخه اي از اين نرم افزار كه من بر روي سيستم نصب كردم فقط از يك لهجه ( انگليسي ) پشتيباني مي شد كه براي شناساندن صدا ي كار بر به نرم افزار حتما بايد كلمات را با لهجه خاص ادا كرد تا سيستم آن را قبول كند .با اين حال اگر دوستان طرز يافتن لهجه ها را مي دانند لطفا در ديدگاه بيان كنند تا به وسيله نظرات سازنده مقاله تكميل تر شود.)
سیستم مورد نیاز جهت اجرای نرم افزار:

# CPU: Intel® Pentium4® or later or AMD Athlon 64 1 GHz or later. (SSE2 instruction set required).
# Memory: 512 MB RAM (1 GB RAM for Windows Vista™)
# Free hard disk space: 1 GB (2 GB for localized non-English versions)
# L2 Cache: 512 KB
# Supported Operating Systems:
* Windows Server 2000
* Windows Server 2003
* Windows XP SP2 or higher, 32-bit
* Windows 2000 SP4 or higher
* Windows Vista™ or Windows Vista™ SP1, 32-bit and 64-bit

لينك هاي دانلود نرم افزار بالا به شرح زير است :

قسمت اول دانلود:

http://dl2.vatandownload.com/software/exclusive/vip/2/Dragon%20NaturallySpeaking%2010.10(wwww.vatandownload.com).part1.rar

قسمت دوم :

http://dl2.vatandownload.com/software/exclusive/vip/2/Dragon%20NaturallySpeaking%2010.10(wwww.vatandownload.com).part2.rar

قسمت سوم دانلود:

http://dl2.vatandownload.com/software/exclusive/vip/2/Dragon%20NaturallySpeaking%2010.10(wwww.vatandownload.com).part3.rar

قسمت چهارم دانلود:

http://dl2.vatandownload.com/software/exclusive/vip/2/Dragon%20NaturallySpeaking%2010.10(wwww.vatandownload.com).part4.rar

حجم فايل ها مجموعا 1.2 گیگا بایت مي باشد
پسورد فایل فشردهwww.vatandownload.com مي باشد.

نكته : تنها مشكلي كه اين نرم افزار براي ايرانيان فارسي زبان دارد اين است كه اين نرم افزار زبان فارسي را پشتيباني نمي كند و تنها شما ميتوانيد براي تايپ كلمات انگليسي از آن استفاده كنيد . كه البته براي كاربران عزيز مشهود است كه براي تايپ انگليسي ديگر لازم به خريدن يا نصب اين نرم افزار نيست چون خود مايكروسافت آفيس اين نرم افزار مبدل گفتار به نوشتار را خودش جاي داده و شما كافي است كه با وارد شدن به مايكروسافت آفيس و همچنين ورود به محيط ويرايشي ( word,excel و …) و استفاده از منوي tools و بعد انتخاب speech اين نرم افزار را بر روي سيستم خود نصب كنيد.
روش نصب اين نرم افزار از طريق برنامه آفيس شبيه به نصب نرم افزار Nuance Dragon Naturally Speaking Preferred مي باشد كه در مقالات بعد به شرح آن خواهيم پرداخت.

نرم افزار نويسا

البته محققان ايراني توانسته اند نسخه فارسي اين نرم افزار را تدارك ببينند كه متاسفانه با قيمت بسيار بالا تا حدود دو و نيم ميليون به فروش مي رسد كه اصلا مقرون به صرفه نمي باشد .نام اين نرم افزار “نويسا” مي باشد كه ويژگي هاي زير را دارا مي باشد:
مهندس باقر بابا علی، دانشجوی دکتری کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و مدیر بخش تحقیقات شرکت سازنده این نرم افزار درباره کاربردهای نرم افزار طراحی شده به ایسنا گفت: نرم افزار تایپ گفتار که با بهره گیری از سیستم نرم افزاری تشخیص گفتار فارسی طراحی شده توسط متخصصان این شرکت تولید شده قادر به تشخیص گفتار پیوسته زبان فارسی با واژگان بزرگ می باشد … وی خاطرنشان کرد: این نسخه از سیستم «نویسا» دارای دقت تشخیص 95 درصد در محیط اداری و قابلیت تغییر، افزایش و تخصصی کردن دایره کلمات (مثلا اضافه کردن اسامی خاص یا کلمات تخصصی) است. (توجه داشته باشيد كه نسخه خارجي اين نرم افزار داراي دقت 80 در صد است )
. قابلیت تشخیص جملات به صورت طبیعی و پیوسته
. اين نرم افزار قدرتمند شامل حدود هزار کلمه پر کاربرد زبان فارسی مي باشد.
امكان تخصصي كردن دامنه كلمات وجود دارد
. اين نرم افزار قابلیت استفاده در اغلب محیط‌های تایپ رایج مانند Microsoft Word, Notepad و … و همچنين قابلیت استفاده در فرم‌ها یا قسمت‌هایی که امکان تایپ فارسی دارند را دارا مي باشد. قابلیت ویرایش متون در هنگام تایپ گفتاری یا بعد از آن ( شما مي توانيد در هنگام تايپ يا بعد از آن توسط كيبورد و … به ويرايش كلمات بپردازيد)
. امکان استفاده از تایپ برای کلمات خاص، لاتین یا عربی در هنگام استفاده از سیستم گفتاری .
. قابلیت اضافه نمودن کلماتی که در بانک کلمات سیستم موجود نیستند (مانند اسامی خاص)
. قابلیت تشخیص علایم خاص مانند نقطه، خط بعد، ویرگول، … به صورت صوتی
.این سیستم با سرعت های مختلف گفتاری قابل استفاده می‌باشد ولی لازم است که گفتار به صورت شمرده، واضح و کتابی باشد.
. زمان تشخیص و تایپ متن به صورت بلادرنگ ( تایپ متن همزمان با بیان جملات).
به همراه اين نرم افزار يك هدفون بسيار قوي نيز عرضه مي شود .
اگر دست اندر كاران مربوطه تدابيري براي كاهش قيمت اين نرم افزار بينديشند بر مزيت هاي اين نرم افزار خواهند افزود.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 15 دیدگاه
  1. به نام خدا
    خواهر محترم زهرا معبودی
    با سلام.
    در گوگل ، در جستجوی مطالبی پیرامون ِ نرم افزار های مبدل گفتار به نوشتار بودم که پس از چند لینک به یادداشت شما رسیدم. به سهم خودم تشکر ، اما این سؤال مطرح است که وقتی خود آفیس ” گفتار به نوشتار انگلیسی ” دارد ، چه لزومی به نصب دیگر برنامه هاست؟ ثانیا من سی دی ِ برنامۀ Fmail Sokhangoo را که یک مبدل فینگلیش به فارسی است ، در اختیار دارم ، آیا در مورد لینک دانلود ورژن جدید آن اطلاعی دارید ؟

    با تشکر
    ن . پیرمرد

    * در ابتدای یادداشت شما ، در جملۀ (…بحث هایی پیرامون نرم افزار های مبدل تبدیل گفتار به نوشتار و بالعکس… ) یکی از کلمات ِ ” مبدل تبدیل ” اضافه است.

    tashakkor.ve@gmail.com

  2. آخه نرم اقزار به ایم مهمی که مورد نیاز خیلی از دانشجویان ، دانش آموزان . افزاد غادی و ادارات است چرا با قیمت مناسب تر در بازار عرضه نمی شود آخه خدا را خوش می یاد امیدوارم هر چه زودتر نسخه فارسی اش با قیمت مناسبا عرضه شود

  3. آخه نرم افزار به این مهمی که مورد نیاز دانش اموزان ، دانشجویان و خیلی از افراد عادی و طبقات مختلف و ادارات است چرا با قیمت مناسب تر در بازار عرضه نمی شود امیدوارم هر چه زودتر با قیمت مناسب نسخه فارسی اش در دسترس همگان قرار گیرد .

  4. ما که همه کارامون با دست انجام میشه این یکی کارم با دست میکنیم گور باباش !!

    این نرم افزارم تازه اونقدرا کامل نیست تازه خریدی باید شروع کنی به کلمه سازی تا بتونی برای کار شخصی خودت استفاده کنی

    امیدوارم یه نابغه دیگه ایرانی پیدا بشه یکی بهترشو بزنه تا روشو کم کنه ما ایرانیا که تو همه چیز خوب بلدیم کلک بزنیم این یکی کارم بکنن !!

    راستی این نرم افزار غلط یاب فارسی که جدیدا امده خیلی خوبه هم حجمش زیاده هم کاربردیه هم رایگانه !!
    فکر کنم برای ایرانیا بهتر از این نباشه !!

    فکر کنم اگه این بنده خدا زده بود بالای 1 تومن باید میخریدمش

    بعضی ها یه رایگان بودنش اعتراض می کنن ولی به نظر من اگه پولی بود به جز یه عده خاصی کسی نگاهم نمیکرد بهش !!
    بگذریم حرف برای این چیزا زیاده

    امیدوارم اینهمه دانشجوایی که میرن پروژه های چرت و پرت میسازن برن یه نسخه دیگه از این نرم افزار تایپ رو بسازن !!

  5. باسلام.
    اول از شما ممنون که از بابت این دو نرم افزار اطلاع رسانی کردین.
    دوما خیلی متأسفم برای سازندگان این نرم افزار که فکر کنم رکود بالاترین قیمت نرم افزار رو تو دنیا زدن…نرم افزارای خیلی کاربردی تر در دنیا عرضه میشن ولی قیمتای اینطوری ندارن و جدیداً هم در دنیا، محققین و برنامه نویسان دارن نرم افزارهای رایگان به بازار عرضه می کنند مثل نرم افزاری سی تی اسکن جدیدی که دانشجویان آلمانی طراحی کردن که با اون نرم افزار قادریم با موبایل شخصی، از هر نقطه بدنمون عکسای پزشکی (اعم از شکستگی، مو ترک و …)بگیریم که میشه گفت نرم افزار بسیار مدرن و با ارزشی محسوب میشه که جالبه، دست اندرکارانش اون رو به صورت رایگان دارن به بازار عرضه می کنند. حالا اینجا این نرم افزار داره با این قیمت مزخرف به فروش میرسه که از این بابت من برای خودم و هموطنان عزیزم بسیار متأسفم…امیدوارم که خدا اگه به کسی استعداد کاری داد یه عقل درست و حسابی هم بهش بده!
    حقیقتاً نمی دونم چی بگم که زبانم از گفتن حرف دیگه ای ناتوانه و واقعاً نمی دونم چی بگم…

  6. یه ایده به ذهنم رسیده. با اون نرم افزار dragon به صورت فینگلیش تایپ کنید. تبدیل فینگلیش به فارسی هم که هست. بعد اون را به فارسی تبدیل کنید.

    1. سلام
      دوست گرامی من میخاستم همین کار رابکنم چون با توجه به اینکه خبرنگارم نیاز به چنین نرم افزاری دارم ولبی دراگون نمیتونه فینگلیش را خوب تایپ کنه و هر حرفی بزنی مشابهش را در زبان انگلیسی تایپ نمیکنه.
      این روش هم فایده نداشت، خداکنه یا سازندگان این نرم افزار قیمت منطقی بدهند و یا یه نخبه دیگه کاری کنه

    2. سلام ممنونم از متن خوبتون ولی نرم افزار نویسا با قیمت ۶۴۰۰۰تومان هم در اینتر نت به فروش میرسد
      بازهم از شما کمال تشکر را دارم

    3. خودت این کار رو کردی؟؟
      خب اون نرم افزار که کلمات فینگیلیسش رو تایپ نمی کنه بلکه کلماتی که در دیکشنری انگلیسی باشه رو تایپ می کنه
      البته امروزه که تبدیل گفتار به نوشتار گوگل اومده ولی فقط آنلاینه

  7. سلام موضوع تبدیل نوشتار به گفتار فارسی: امروزه دنیا به شدت در حال پیشرفت است تمام مردم دنیا به هم کمک میکنن تا دنیا پیشرفت کند مثلا اگر در طب پزشکی دارویی کشف شود در اختیار کل بیماران جهان قرار داده میشود اما تبدیل گفتار به نوشتار با قیمت بسیار بالا در اختیار ما نیست من خودم هم نمیدونم چی گفتم اما چون اینقد سرچ کردم و نتونستم دانلود کنم خسته شدم اصلان بنویسید رایگان نیست داغون شدیم از بس توی سایتها نوشته دانلود رایگان گفتار فارسی خدا را خوش نمیاد با پوزش از دوستان گلم حالا منم خوب هست الکی بنویسم لینک مستقیم دانلودتایپ گفتاری ۱۰۰%کار میده وقتی وارد بشین تا صبح پیام بازرگانی پخش بشه لازم به ذکر است من منظورم این سایت نیست بلکه کلی گفتم

  8. با سلام، آیا نرم افزاری برای تبدبل گفتار عربی به نوشتار عربی هم در بازار موجود است لطفاً راهنمایی کنید.

  9. سلام.نگران نباشید تا چند روز دیگه قفل برنامه رو میشکنن یه کرک براش درست میکنن و با قیمت ۵ هزار تومن تو بازار به فروش میره دو روز بعد هم تو سایت میتونید رایگان دانلود کنید

  10. دوست عزیز یه سوال دارم آیا با کمک این نرم افزار می تونم صدای ضبط شده استادم رو به متن برگردونم من در آلمان تحصیل می کنم و فایل های صوتی استاد رو دارم اما نوشته برام خیلی قابل فهم تره …البته این نرافزار رو اینجا خریداری خواهم کرد تنها چیزی که برام مهمه اینه که میشه صدای استاد که از قبل ضبط شده به واژه تبدیل کرد؟

    1. متأسفانه این هنوز امکان ندارد. چنین نرم افزارها فقط همیشه صدای خریدار را آزمایش می‌کند و به تدریج خود را به آن‌ تطبیق میدهد. من خواست شما را سال گذشته امتحان کردم، متاسفانه عملی‌ نیست. ن برای پسر دانشجویم یک دیکتافون به قیمت هشتاد یورو خریدم، او گفتارها را ضبط و به کامپیوتر منتقل می‌کند و یا با گوشی آنها را گوش می‌کند. البته ضبط صدای استاد غیر قانونی ‌ست، به این دلیل او دستگاه ضبط را در کیسه ی پلاستیکی قرار میدهد تا استاد یا شاگردان متوجه نشوند. پسر من توانست رتبه اول دانشگاه را بدست بیاورد. امیدوارم شما هم موفق شوید. فراموش نکنید که فایرفوکس برای خواندن نوشتار‌ها امکانات بسیار عالی‌ عرضه می‌کند. همینطور برای خواندن کتاب پی‌دی‌اف و… برای راهنمای بیشتر من در خدمت شما هستم، چرا که من برای جوانان فعال خیلی‌ احترام قائلم. شماها چشم‌های باز ملت ما هستید، موفق باشید!

  11. من این نرم افزار و برای زبان آلمانی نیاز دارم یعنی نسخه آلمانی این برنامه را به همراه کرک آن، لطفا راهنمایی کنید تا بتوانم دانلود کنم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *