همه چیز در مورد تکنولوژی 3D

  • 1389/11/21
  • سپهر خيري
  • 11

اگر کمی در از اخبار و تکنولوژی های جدید با خبر باشید میدانید که تکنولوژی سه بعدی یا همان 3D به تازگی داره تجارتشو شروع میکنه البته تکنولوژی سه بعدی خیلی وقته و حدود 10 سال یا بیشتر هست که به قول معروف جا باز کرده و یا ساخته شده ولی به تازگی سازندگان سعی دارن تا به وسیله این تکنولوژی به کار و کسب خود رونق بدهند و روز به روز وسایلی با تکنولوژی سه بعدی سازگار است ساخته میشود.

به زبان ساده تکنولوژی سه بعدی یا همان فیلم های 3 بعدی در واقع 2 فیلمی هستند که روی هم قرار میگیرند ، یکی آبی و یکی قرمز که به وسیله عینک یک چشم رنگ آبی فیلم را میبیند و یک چشم رنگ قرمز آن را و به خاطر اینکه این 2 فریم فیلم کمی با هم تفاوت زمانی دارند باعث میشود که ما آن را به صورت 3 بعدی ببینیم. پس اگر کسی بخواهد با یک چشم فیلم 3 بعدی نگاه کند قادر به تشخیص 3 بعدی نیست.

همچنین میتوان تکنولوژی سه بعدی را خطای دید هم نامید.

البته اکثر افراد هم بعد از تماشای فیلم های 3 بعدی دچار سر درد یا سر گیجه میشوند که دلیل آن همان همخوانی 2 چشم با یک دیگر است ، به این معنی که هر 2 چشم نمیتوانند با هم هماهنگ باشند و دقت خودشونو روی 2 تصویر آبی و قرمز ثابت نگه دارند و به همین دلیل بعد از گذشت چند دقیقه بعضی افردا دشچار سر درد و سر گیجه میشوند ، البته بعضی از افراد هم هستند که قدرت همخوانی 2 چشمشان خوب است و حتی بعد از ساعتها هم هیچ مشکلی برایشان پیش نمی آید.

در واقع میتوان تکنولوژی 3 بعدی را با تکنولوژی استریو مقایسه کرد چرا که 3 بعدی به 2 چشم احتیاج دارد و استریو هم به 2 گوش و انسان به وسیله اینکه آدم ها 2 گوش یا 2 چشم دارند توانسته اند این تکنولوژی را برپا کنند.

اما یکی دیگر از مشکلات تکنولوژی سه بعدی به جزء سر درد و مشکلات دیگه ، لازم بودن عینک است که بعد از گذشت چندین سال از تکنولوژی سه بعدی هنوز برای دیدن فیلم و بازی های 3 بعدی باید عینک داشته باشید. اما به تازگی شرکت های سازنده روی این گزینه تمرکز کرده اند و تلویزیون های سه بعدی ساخته اند که احتیاج به عینک ندارید ، همچنین شرکت نینتندو هم کنسول دستی 3Ds را معرفی کرده است که میتوانید به وسیله آن به بازی و فیلم های سه بعدی بدون نیاز به عینک بپردازید.

به طور مثال شرکت توشیبا که در عرصه تلویزیون و سخت افزار داخلی تلویزیون ها خیلی شناخته شده است و یکی از اولین شرکت هایی هست که تلویزیون های سه بعدی بدون نیاز به عینک را ساخته است. البته یکی از نقاط ضعف تلویزیون های سه بعدی قیمت بسیار بالای آن نسبت به تلویزیون های معمولی هست و این باعث شده که مردم استقبال آنچنانی نکنند و به طوری که بعضی از تحلیلگران بازار تلویزیون های سه بعدی را تا به الان شکست خورده مینامند.

به طور مثال شرکت ال جی یک تلویزیون 3 بعدی عرضه کرده که میتوان آن را تقریبا موفق آمیز نام برد ، نام مدل آن LG LED 3D 55LX9500 هست که فقط به خاطر تکنولوژی سه بعدی ساخته شده است. همچنین این تلوزیون LED هست و بسیار نازک است.

از مشخصات این تلوزیون میتوان به کنتراست 1 به 10,000,00 و Full LED Slim و قابلیت Clear Voice II و DLNA و ورودی 4 HDMI اشاره کرد

همچنین فیلم های زیادی منتشر شده اند که از فناوری سه بعدی استفاده میکنند که میتوان به آلیس در سرزمین عجایب ، آواتار ، Cyberheidi 3D ، Fly Me to the Moon ، برادران جونز: تجربه کنسرت سه‌بعدی ، Begynnelsen ، ماجراجوی آفریقا: سفر شکاری در اوکاوانگو و Adventures in Animation 3D اشاره کرد که حتی میتوانید تیکه های کوتاهی از فیلم های 3 بعدی را از اینترنت دریافت کنید و فناوری 3 بعدی را با فیلم ببینید .

امروزه بازی های رایانه ای هم از تکنولوژی 3 بعدی استفاده میکنند ، البته باید تلوزیون سه بعدی هم داشته باشید تا بتوانید از 3 بعدی بودن بازیتون لذت ببرید . به طور مثال بازی های Crysis 2 ، Mortal Kombat ، GT5 و . .. از تکنولوژی سه بعدی پشتیبانی میکنند.

انویدیا هم به فناوری 3 بعدی روی آورده و با این کار خود انقلابی در صنعت گیم ایجاد کرده ، البته با کمک شرکت های acer , dell , fuji , sony , benq و … و هم اکنون با هم در حال تولید لپ تاپ های 3 بعدی هستند ، به طور مثال لپ تاپ Envy 17 3D اولین لپ تاپ اچ دی هست که با فناوری سه بعدی ساخته شده است ، این لپ تاپ دارای صفحه نمایش 17.3 اینچی و پردازنده i7 و رم 6 گیگ و هارد 640 هست که البته گرافیک آن هم از شرکت انویدیا هست و هم از ATI Radeon HD 5850 که به سلیقه خود میتوانید یکی را انتخاب کنید .

البته با اینکه این لپ تاپ از فناوری سه بعدی استفاده میکند ولی باید با عینک به تماشای تصاویر سه بعدی پرداخت و بازی های سه بعدی را انجام داد و مانند تلویزیون های 3 بعدی بدون نیاز به عینک نیست ، قیمت این لپ تاپ حدود 1599 دلار هست که در ایران تا حدود 2 میلیون تومان هم پیدا میشود.

ساخت تصاویر 3 بعدی

نرم افزار های زیادی وجود داره که با اون میتونید تصاویر 3 بعدی بسازید که یکی از آنها Zoner 3D Photo Maker هست که ورژن 1 آن خیلی وقته منتشر شده است که برای دانلود میتوانید از سایت رسمی آن یعنی www.zoner.com  استفاده کنید.

حجم نرم افزار حدود 6 مگابایته و نرم افزار تجاری هست که برای استفاده کامل از تمام امکانات آن یا باید آن را خریداری کنید و یا از کرک های موجود آن استفاده کنید ، با این نرم افزار میتوانید تصاویر معمولی را به تصاویر سه بعدی تبدیل کنید و هم میتوانید خودتان تصاویر 3 بعدی را ایجاد کنید.

کار با این نرم افزار بسیار ساده هست و فقط با چند کلیک میتوانید به آنچه که میخواهید برسید و دیگه مثله نرم افزار های غول 3 بعدی نیازی نیست که چندین کار بزرگ و طولانی را انجام دهید.

در کل فناوری 3 بعدی مثله بقیه وسایل جدیدی که روز به روز ساخته میشوند و نمونه آنها را میتوان در نمایشگاه بزرگ CES ببینید را میتوان به یک وسیله جالب و تکنولوژی برتر نام برد که اکثر شرکت های سازنده بیشتر به فکر در آمد بیشتر خود هستند چرا که این فناوری چندین سال است که ساخته شده است و به تازگی در حال پیشرفت دادن آن و به فروش رساندن وسیع آن هستند.

همچنین اکثر وسایلی که با نام 3D شروع میشوند و یه ربطی به سه بعدی دارند قیمت های زیادی دارند که خیلی ها مایل به خرید آن نیستند و همین قیمت بالای آن باعث شده که وسایل سه بعدی همچون تلوزیون ، کارت گرافیک و لپ تاپ ها با فروش کم مواجه شوند.

در آخر هم به معرفی چند وبسایت مربوط به فناوری 3 بعدی میپردازیم:

سایت رسمی پاناسونیک مربوط به فناوری 3 بعدی http://www.panasonic.com/3D/

تصاویر سه بعدی www.mypictures3d.com

آموزش ساخت عینک 3 بعدی http://www.metacafe.com/watch/807306/make_3d_picture_glasses_fast_and_easy/

فیلم های سه بعدی و انواع آن http://en.wikipedia.org/wiki/3-D_film

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 11 دیدگاه
  1. با تشکر از زحمتی که بابت این مقاله کشیدید لازم است چند نکته را یادآوری کنم :
    تکنولوژی فیلمهای سه بعدی به حدود 60 سال پیش بر میگردد نه 10 سال پیش ! من خودم فیلمی 3 بعدی دارم که در سال 1954 تولید شده . ضمنا این نکته که اکثر افراد با دیدن فیلمهای 3 بعدی دچار سردرد میشوند بر اساس کدام مطالعه و آمار است ؟ من با توجه به شغلم چنین چیزی را اصلا تایید نمیکنم.
    نکته دیگر در مورد تیتر این مقاله است که با توجه به اینکه عنوان آن ” همه چیز در مورد تکنولوژی 3 بعدی ” است ولی هیچ توضیحی در مورد انواع فیلمهای سه بعدی از قبیل گونه های متفاوت آناگلیف ، پلاریزه یا شاتر گلاس داده نشده.
    و اما یک نکته مهم در مورد نرم افزار های تبدیل 2 بعدی به سه بعدی : کار با این گونه نرم افزارها مانند این است که بخواهید با یک یا چند طلق رنگی تلویزیون سیاه و سفید خودرا به تلویزیون رنگی تبدیل کنید !! اساس و پایه سه بعدی که از ساختار چشم انسان الگو میگیرد روی اصولی بنا شده است که از همه مهمتر وجود 2 دوربین همسان یا یک دوربین با دو لنز به فاصله تقریبی به اندازه فاصله چشمها از همدیگر میباشد. بنابراین تبدیل عکس یا فیلمی که تنها با یک لنز گرفته شده باشد کاری تقریبا عبث و بیهوده میباشد و اتفاقا نتیجه کار شاید باعث سردرد شود !
    می بخشید ، ولی لازم دیدم این چند نکته را یادآور شوم و برای شما جوان مشتاق آرزوی موفقیت دارم.
    مهرداد گرامی _ مسئول فنی تلویزیون بزرگ شهری و سینمای 4 بعدی لاهیجان

    1. سلام
      ممنون دوست عزيز
      واقعا نكات مهمي رو گفتيد كه نياز اين مقاله رو به كامل بودن به تكامل رسوند
      ممنون

    2. با سپاس.درست می فرمائید.حتی پدر و مادرم بارها خاطره ای از دیدن یک فیلم سه بعدی در سینما(نام سینما یادم‌نمانده)،تعریف کردند،در اواخر دهه چهل در تهران،با عینک مخصوص.البته همانطور که شما نیز گفتید درباره سردرد حرفی نزدند.

  2. سلام.
    ما به تازگی همین LG LED 3D 55LX9500 رو خریدیم.ولی فقط فیلم ها یا عکس هایی که مثل این باشن رو می تونیم سه بعدی ببینیم:
    http://785261.20upload.net/files/1389/bahman/3D-SxS-10lg-real-maxq-tp.jpg
    سایتی هست که بتونم عکس ها و یا فیلم های این جوری گیر بیارم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بلی میتوانید از سایتهایی مانند youtube یا Vimeo این گونه فیلمها را دانلود کنید.
      البته تعداد قابل توجه ای از فیلمهای موجود در این سایتها بر اساس تکنولوژی آناگلیف یا به اصطلاح فیلمهای red\cyan ساخته شده که باید با عینکهای دارای طلقهای رنگی قرمز و فیروزه ای آنها را تماشا نمود.
      یا میتوانید فیلمهای پلاریزه را دانلود کنید و با عینکهای پلاریزه تماشا نمایید.
      البته اساس کار تلویزیونهای 3d بر نوعی تکنولوژی استوار است که ارتباط کامل با عینکهای همراه همین تلویزیونها دارد. این نوع عینکها دارای مدار الکترونیک و باطری بوده و هر کدام از شیشه های آن یک تصویر از دو تصویر ارسالی از تلویزیون را عبور میدهد . جالب اینکه با استفاده از این عینکها شما تصویر را بشکل سه بعدی ، و اگر یک چشم خودرا ببندید دو بعدی و بدون عینک تصویر را بشکل راه راه خواهید دید.متاسفانه فیلمهای متناسب با این تلویزیونها بسیار محدود بوده که ایکاش شرکتهای تولید کننده این نوع تلویزیونها به جای اینهمه تبلیغات رنگارنگ ابتدا به فکر خوراک رساندن و ایجاد مقدماتی برای تولید اینگونه فیلمها بودند.
      یک نکته هم در مورد توشیبا : این شرکت اعلام کرده که تلویزیونهای 3 بعدی بدون نیاز به عینک را فقط برای ژاپن روانه بازار خواهد کرد و سرمایه گذاری زیادی روی فیلمها و بازیهای متناسب با این تلویزیونها را در برنامه دارد که البته این کار آنها کامله منطقی و قابل توجه است.

  3. تشکر..اما میخواستم بدانم که نسخه کرک شده را از کجا پیدا کنیم هرچی زدیم نتونستیم پیدا کنیم،

  4. در ضمن باید یادآور شد این چیزهایی که شما گفتین فقط مربوط به آناگلیفه که قرمز و آبیه و عینک های نسل جدید (مثل همینی که توی عکس نشون داده شده) به قول دوستمون از تکنولوژی شاتر و یا پولاریزیشن بهره مندند که این “ناخوانی رنگ های قرمز و آبی” رو بهمراه نداره!!!! تلویزیون هایی که عینک همراه خودشون ارائه می کنند که اصلاً آناگلیف نیستند، بلکه آناگلیف رو در هر تصویری (چه چاپ شده و چه روی مانیتور) میشه به کار برد!

  5. چه طور میتونم درباره ی انواع فیلم ها و شیوه ی ساختشون به( انگلیسی) مطلب پیدا کنم ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *