چگونه در رشته های مختلف صاحب تخصص و مهارت شویم؟

چگونه در رشته های مختلف صاحب تخصص و مهارت شویم؟
  • 1395/8/2
  • زهرا معبودی
  • 0

دلایل بی شماری وجود دارند که ممکن است ما را ترقیب به یادگیری یک مهارت جدید نمایند. به عنوان مثال این که از درآمد خود راضی نیستید و با مشاهده افرادی با یک تخصص خاص که درآمد فوق العاده ای دارند تصمیم به یادگیری آن می گیرید و یا هر موضوع دیگری! اما سوال اصلی اینجاست که چگونه بتوانیم این تخصص جدید را در کمترین زمان ممکن فراگیریم و چگونه بهترین بهره را از زمان خود بگیریم. برای پاسخ به این پرسش ها کافی است با گویا آی تی همراه باشید.

دریافت و یادگیری یک تخصص جدید می تواند برای بسیاری از افراد کاری زمانبر باشد و این افراد عموما عقیده دارند که یادگیری یک تخصص جدید نیازمند سالها تلاش و سخت کوشی است. البته ما منکر این موضوع نیستیم اما این زمان بر بودن به آن معنا نیست که دیگر برای شما دیر شده و نمی توانید مهارت جدیدی را بیاموزید. گام های زیر می تواند کسب تخصص شما در زمینه ها را شتاب ببخشد.

how-in-different-fields-of-expertise-we-have1

گام ۱: الگوهایی مناسب بیابید.

در ابتدای امر بهتر است یک الگو برای خود بیابید. آیا در اطرافتان کسی را می شناسید که این تخصص را دارشته باشد؟ آیا کسی را می شناسید که به خاطر تخصص مورد نظر شما مورد تعریف و تمجید کارفرما قرار گرفته باشد؟ بنابراین جستجو کنید تا کسی را که قصد دارید از او الگو برداری نمایید پیدا کنید.

گام ۲: شکاف بین تیم و خودتان را ارزیابی کنید.

در ابتدای این گام بایستی یک ارزیابی کلی از خود و تیمی که قصد دارید به آن برسید داشته باشید. در انتهای ارزیابی و با مقایسه ای دقیق نتیجه گیری نمایید که فاصله بین شما و تیم چه قدر است؟ اگر ان فاصله کم است که با اعتماد به نفس به جلو گام بردارید و مطمئن باشید که به زودی به هدف خود خواهید رسید. اما در صورتی که صادقانه به این نتیجه رسیدید که فاصله شما خیلی زیاد است باز هم اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. ابتدا یک نفس عمیق بکشید و سپس سعی کنید با ادامه دادن گام های پیش رو فاصله خود را تا حد ممکن کم کنید.

گام ۳: روی تخصص خود بررسی را شروع کنید.

در صورتی که شکاف دانشی شما با کارشناس مورد نظر در حوزه دلخواه شما بسیار زیاد بود ابتدا به این بیاندیشید که چگونه می توانید خودتان این اختلاف را کم کم کاهش دهید. به عنوان مثال می توانید از مطالعه فردی (Self-study)، صحبت با همکاران و احتمالا دوره های آموزشی آنلاین (مانند Coursera) کمک بگیرید و شکاف ما بین را تا حد ممکن کم کنید.

گام ۴: متخصصان را برای اشتراک گذاری دانش ترغیب کنید.

در بیشتر مواقع کارشناسان مختلف از در اختیار قرار دادن اطلاعات خود استقبال می کنند اما در مواردی خاص که فرد مقابل به دلایل احتمالی مانند کمبود وقت و یا ترس از این که پس از کسب تخصص به جایگاهی (بالاتر از آن ها) برسید، در مقابل این موضوع مقاومت نشان می دهند باید آنها را به روش های زیر ترغیب نمایید و به آنها نشان دهید که این کمک می تواند چه منافعی برای آنها داشته باشد و با این ترفند آنها را به کمک بیشتر به خود ترغیب نمایید.

به عنوان مثال می توانید وظایف مشخص و تکراری را برعهده بگیرید که برای آنها خسته کننده و برای شما جدید باشند. اگر این متخصصان در سازمان تان هستند، بخش مدیریت ممکن است به هرگونه سرمایه گذاری که آن ها در توسعه استعداد افراد صرف می کنند، پاداش بدهد. با توجه به این که تعهد زمانی می تواند در کمترین سطح باشد، شما می توانید فرصت های کوتاهی را برای پرسیدن سوال های خود از آنها پیدا کنید.

how-in-different-fields-of-expertise-we-have5

گام ۵: یاد بگیرید که دانش را پیش ببرید.

در زمان یادگیری اصول مختلف از این متخصصان باید به این نکته توجه نمایید که اصولا این افراد بخش های پایه و کلی را برای شما بیان می نمایند و اگر شما قصد یادگیری کامل آن موضوع را دارید باید هوشیار باشید و با سوالات بیشتر آنها را به آموزش کامل مطلب ترغیب نمایید. توجه داشته باشید که در اغلب مواقع افراد ریزه کاری ها را فراموش می کنند و این موضوع کاملا طبیعی است زیرا مسائل این چنینی تنها در زمان انجام کار در ذهن تداعی می شوند از این رو برای فهم کامل مطلب ۲ سوال را همواره و در پایان هر مطلب از فرد مورد نظر بپرسید. چرا؟ (دلیل این کار) و آیا می توانید مثالی ذکر کنید؟

این دو سوال می تواند زوایای پنهان مسئاله را به سادگی برایتان روشن سازد.

گام ۶: کارشناسان را در حین انجام کار تحت نظر بگیرید.

مشاهده متمرکز معمولا نسبت به مصاحبه اثربخشی بیشتری دارد، زیرا به شما نشان می دهد که آنها در واقعیت چگونه فکر کرده و عمل می کنند. با دریافت اجازه از آنها سعی کنید در جلسات مهم شرکت کرده و در کنفرانس و یا دیدار با مشتریان همراه آنها باشید و در حل مسائل نیز آنها را کمک و همراهی کنید. این کار با فرآیند انفعالی تفاوت دارد و شما به طور مداوم از خودتان می پرسید: چرا او این کار را انجام داد؟ تاثیر این اقدام چه بود؟ آیا باید به گونه ای متفاوت آن را انجام می دادم؟ پس از آن چند دقیقه ای به پرس و جو با آنها ادامه دهید. حتی اگر در طول قدم زدن برای پارک خودرو باشد.

گام ۷: به دنبال تجربه های کوچک باشید.

در این مرحله بایستی به انتقال دانش ضروری بپردازید که اصطلاحا با نام (Critical Knowledge Transfer) عنوان می شود. شناسایی فرصت ها به منظور تجربه برخی از روش های محدود، محیط، موقعیت ها و نقش هایی است که تخصص های با ارزشی را برای سازمان ایجاد کرده اند. به عنوان مثال ممکن است نتوانید در دفتر تماس شرکت خود عملکرد عالی مدیر فروش را کاملا بی نقص تقلید کنید ، اما می توانید به طور مشخص روزهایی را به بخش تماس اختصاص دهید. توجه داشته باشید که هر تجربه ای هرچند کوچک می تواند به شما کمک نماید تا زمینه کاری فرد متخصص را به طور مطلبی درک نمایید. این

هر تجربه کوچک به شما این امکان را می دهد که درک عمیقی از زمینه کاری متخصص را کسب کنید و آگاهی از قضاوت های آنها نیز به شما دید بیشتری می دهد. حتی اگر چیزی (دانشی) نیز به شما اضافه نشود، می توانید سوال های بهتری بپرسید و یا دانش خود را به طور موثر جلو ببرید.

how-in-different-fields-of-expertise-we-have3

گام۸: ارزش محسوس را هر چه زودتر اضافه کنید.

معمولا کارشناسان و مدیران و کسانی که در تعقیب فعالیت شما هستند انتظار دارند پیشرفت و نتیجه تلاش شما را مشاهده نمایند.گزارش کارهای انجام شده و یادگیری شما، تلاش و پیشرفت را نشان می دهند. اما در عمل اگر بتوانید در برخی از قسمت های کوچک، از تخصص افرادی که تمایل به کنار گذاشتن آن دارند – پیشی بگیرید، حتی بهتر خواهد بود. ممکن است در کنفرانس یا جلسه ای شرکت کنید، دوره هایی را در خانه بگذارنید، بنابراین گزارشی از آن ها تهیه کنید.

بر اساس تخمین ها و بررسی های انجام شده یافتن یک تخصص جدید می تواند سال و یا بیشتر زمان ببرد. اما در صورت مطالعه این مطلب و انجام مراحل ذکر شده قطعا خواهید توانست بسیار زودتر از زمان مذکور مهارت جدید خود را فرا بگیرید و از آن بهره مند شوید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این آموزش کاربردی و مفید با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و همچنین با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی آن را به دیگران نیز آموزش دهید.

منبع: Harvard Business Review

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *