چگونه رویای موفقیت را به واقعیت تبدیل کنیم

چگونه  رویای موفقیت را به واقعیت تبدیل کنیم
  • 1395/8/11
  • زهرا معبودی
  • 0

در بسیاری از تیم ها به خصوص پس از یک شکست بی انگیزگی و نبود روحیه تیمی به شدت افزایش می یابد و این موضوع زمانی حاد تر می شود که که موضوع حل نشده و همچنان در شالوده تیم باقی بماند.در این مقاله قصد داریم به بررسی راهکارهایی برای تقویت روحیه تیمی در میان افراد از زبان خانم کریستینا کورتیس (Christina Curtis)، منتور شرکت های فورچون۵۰۰ و ورزشکاران المپیک، بپردازیم.در ادامه با گویا آی تی همراه باشید.

مدیر موفق کسی است که بتواند موفقیت تیم خود را پیش بینی کند. تحقیقات نشان می دهد انتظار بالای مدیر و توقع موفقیت از کارکنان می توان سبب سخت کوشی بیشتر اعضای تیم شود و این چالش های پیش رو سبب تعهد بیشتر اعضای تیم به وظایف خود و در نهایت رسیدن به موفقیت خواهد بود.

-expect-success

کیم ریورا (Kim Rivera) مدیر ارشد حقوقی اچ پی (HP) این مطلب را اینگونه توصیف می نماید:

همواره سعی می کنم با چشمانی باز و نگاهی رو به جلو وارد یک موقعیت جدید شوم و همواره از این موضوع مطلع هستم که که ممکن اسمسئله پیش رو بسیار فراتر از تجربیات و توانایی های فکری و ذهنی من باشد و یا حتی مرا خسته کند اما انتظار تمامی این چالش ها را دارم و با باور و اعتقاد راسخ به خودم می دانم که قادر به بر آمدن از عهده آن هستم. کارآموزان من در دوره مربی گری به طور عینی مشاهده نموده اند که این دید من تا چه میزان می تواند سبب موفقیت تیم شود از این رو همیشه از من می پرسند که چگونه می توانیم این دیدگاه را به اعضای تیم خود القا کنیم. برای رسیدن به برخی پاسخ ها، من بیش از ۱۵۰۰ نفری که در دوره مربیگری ام شرکت نموده بودند، زیر نظر گرفتم و با ۲۵  نفر از رهبران ارشد تیم ها در ۵۰۰ شرکت فورچون مصاحبه کردم. در اینجا به سه استراتژی متداول برخورد کردم، اشاره می کنم. در مقیاس بزرگ، بهترین استراتژیها در سطح مدیران فردی، برای تیم آنها نیز باید بهترین به نظر برسد.

داستان موفقیت تیم را دوباره بسازید.

داستان ها و خاطرات به همراه تجربیات گذشته معمولا در ذهن اعضا تیم ثبت و ضبط می شود و به عنوان یک راهکار همیشگی باقی می ماند. از این رو داستان شکست تیم ها ممکن است باعث شود که آن تیم برای همیشه مسیر خطای خود را ادامه دهد و به خاطر سر شکستگی، تحقیر و نا امیدی دیگر هرگز نتواند روی موفقیت را ببیند.

پریا آنانت (Priya Anant)، رهبر جهانی واحد عملیات فروش در گوگل می گوید: گاهی اعضای تیم در مسیر خود به یک بن بست بزرگ می رسند و این جا دقیقا همان جایی است که شما باید به عنوان یک مدیر با تجربه مسیر درست را به آنها نشان دهید.بنابراین بعد از هر شکست لازم است که با اعضای تیم خود صحبت نمایید و به آنها کمک کنید تا مسیر اشتباه را شناسایی نمایند و با انتخاب مسیر صحیح به حرکت ادامه دهند همچنین لازم است که از آنها بپرسید از این شکست چه نتایجی را دریافت نموده اند.

expect-success

این تاکید برای یادگیری پاسخ صحیح می تواند سبب شود تا توجه اعضای تیمتان از شکست پیش رویشان به سمت دستاوردی که نصیبشان شده معطوف گردد.

یکی از کارآموزان دوره مربی گری ام، رییس شرکت لیزینگ نورث آمریکن (این شخص تام نام دارد) دقیقا همین کار را انجام داد. شرکت تحت مدیریت تام زمانی که رقیب بزرگش IBM روش خود را تغییر داد و ساختار قراردادی را به وجود آورد، دچار چالش های جدی شد. تیم فروش از ۸۵ درصد موفقیت از معاملات به موفقیت هایی ۲۰ درصدی در شبانه روز رسید. او تیمی را ایجاد کرد که با بررسی عوامل شکست روش های جدیدی را برای ایجاد موفقیت و تغییر شناسایی نمایند. تام این رویداد را “جادویی” توصیف می کند و می گوید اتفاق شگفت انگیز زمانی رخ داد که آنها حوادث گذشته را مانعی برای فعالیت آینده شرکت ندیدند بلکه آن را پیش زمینه شروع فصل جدیدی برای شرکت دانستند. شما می توانستید تغییر انرژی اعضای تیم  را در دفتر احساس کنید و این زمانی بود که تیم تواناییش در رسیدن به موفقیت را حس نمود و تغییرات نرخ فروش آغاز شد.

teach-your-team-

چراغ امیدواری را در هر فعالیتی که انجام می دهید، روشن کنید!

منفی بافی و باقی ماندن در اشتباهات می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در اعضای تیم شود. همانطور که عکس آن نیز امکان پذیر است. به این معنا که با ارائه بازخوردهای مثبت به اعضا تیمتان می توانید به آنها کمک نمایید تا مسیر موفقیت را پیدا نموده و با رویا پردازی و ارتقاء عملکرد خود به سادگی به آن دست یابند.

در صحبتی که با خانم پریا آنانت داشتم وی به تعریف داستان گزارشگری یکی از اعضای تیم خود پرداخت که برای گرفتن تصمیمات جدید دو دل بوده است و با کمک خانم آنانت توانسته است مسیر صحیح رشد خود را پیدا کند. وی با راهنمایی های ایشان توانسته بود بر روی نقاط قوت خود تمرکز نموده و با افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن شایستگی های خود در چالش های مختلف تیمی موفقیت را تجربه نماید.

به طور کلی می توان گفت رهبرانی که اقدام به افزایش اعتماد به نفس تیم خود می کنند پس از حصول نتیجه این اعتماد را از اعضای تیم خود پس خواهند گرفت. برنامه ریزی برای یادآوری های هفتگی و اشتراک کارهای پیش رو و نحوه همکاری های تیمی و فردی که پیشبرد نتایج را به همراه دارد، اهمیت خاصی دارند.

-your-team-expect-success

به تیم خود اجازه  و اختیارات بیشتری بدهید.

تفویض اختیارات به تیم می تواند سبب رشد بیشتر آنها شود از این رو با دادن اجازه و امکان کنترل بیشتر به تیم با انجام هدف گذاری های اصلی خواهید توانست تعهد کاری آنها را افزایش دهید. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که انجام این کار می تواند سبب توانمند سازی تیم شده و باعث بهره وری تیم گردد.

یکی از کارآموزان من به نام جولی که از مدیران ارشد اجرایی یک شرکت بزرگ است در برهه ای از زمان با از دست دادن بیش از یک سوم اعضای اصلی تیم خود مواجه شد و البته این تمام ماجرا نبود زیرا بخش دیگری از اعضای تین نیز از شغل خود ناامید شده و قصد داشتند آن را تغییر دهند. در چنین حالتی جولی با برنامه ریزی یک ماموریت برای رسیدن به موفقیت توانست تیم خود را از خطر سقوط نجات دهد. وی با ترسیم اهداف اصلی و این که چه مهارت ها و نیاز هایی در حال حاضر برای آنها ضروری است و همچنین پرداختن به مزایا و ارتقاء رتبه اشخاص توانست اعضای تیم خود را وادار به تحرک و دستیابی به موفقیت نماید. چند ماه بعد، یکی از مدیران به من گفت که باور جولی به موفقیت تیمی مفهوم پیشبرد و مالکیت را ایجاد کرد. افراد نیز این باور را پذیرفتند.

اگر به دنبال دستیابی به موفقیت در تیم خود هستید باید بدانید که ایجاد اعتماد و افزایش آن تاثیر به سزایی در رشد و پویایی اعضای تیم شما خواهد داشت و می تواند بسیار موثر و سازنده عمل نماید. رهبرانی که از خودشان  انتظار موفقیت دارند معمولا آن را بدست خواهند آورد- اما آنها شاید به تقویت این ذهنیت در تیم فکر نکنند. این استراتژیها، با سادگی ای که دارند، می توانند به موفقیت تیمی کمک کنند. مانند افراد، تیم ها زمانی که باور به موفقیت های بزرگ داشته باشند، از شانس بالایی برای رسیدن به آنها نیز برخوردار خواهند بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *