۷ مسیر درست برای تصمیمات سخت و حیاتی

۷ مسیر درست برای تصمیمات سخت و حیاتی
  • 1395/8/24
  • زهرا معبودی
  • 0

هر انسانی در زندگی خود با تصمیمات فراوانی رو به رو می شود. تصمیماتی که گاهی آسان و گاهی سخت هستند. تصمیماتی که گاهی سرنوشت و آینده خودمان و افراد دیگری را رقم می زنند. گاهی در گرفتن برخی از تصمیم ها به قدر دو دل می شویم و نمی دانیم کدام درست است و کدام غلط که هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند به ما کمک نماید جز خودمان! امروز قصد داریم شما را با ۷ سوال کلیدی آشنا کنیم که به شما در تصمیم گیری های دشوار کمک خواهند کرد. تنها کافی است در چنین مواقعی این ۷ سوال را از خود بپرسید و با دقت و هوشیاری به آنها پاسخ دهید. در ادامه با گویا آی تی و این سوالات راه گشا همراه باشید.

  • اگر این کار را نکنم بعدا پشیمان می شوم؟

در گرفتن تصمیمات این چنینی همیشه باید بدانید که تصمیمی که قصد گرفتن آن را دارید تا چه میزان اهمیت دارد و انجام دادن و یا ندادن آن تا چه میزان خواهد توانست درآینده باعث پشیمانی شما شود. باید همواره به این موضوع بیاندیشید که فرصت های مهم و سرنوشت ساز در حال گذر هستند و اگر نا آگاهانه از آنها غفلت نمایید قطعا نتیجه ای جز پشیمانی برایتان به همراه نخواهد داشت.

  • چه چیزی شما را از گرفتن این تصمیم می ترساند؟

7 right direction for difficult and critical decisions

اغلب افراد در زمان گرفتن تصمیمات دشوار می ترسند. این ترس می تواند عوامل بسیاری داشته باشد. از این رو بهترین روش برای رفع آن این است که از خودتان بپرسید کدام قسمت از این تصمیم اینقدر ترسناک است که شما را نگران و هراسان نموده است؟ در چنین مواقعی اغلب افراد از آینده، از شکست  و اتفاقات این چنینی می ترسند. حتی در برخی مواقع ترس از موفقیت هم می تواند مانع از تصمیم گیری شود. بنابراین در شرایطی که با خود کنار آمدید و فهمیدید که ترستان از کجا نشات می گیرد می توانید با خود کاوی عمیق و برطرف نمودن ترس تان تصمیم درست را اتخاذ نمایید اما اگر به این نتیجه رسیدید که کلا آدم ترسویی هستید و در چنین مواقعی از گرفتن هر تصمیمی که شاید بعدا عواقبی داشته باشد هراسان هستید، بهتر است کمی با خود خلوت کنید و یک بار برای همیشه تلاش نمایید تا این ترس را با جدیت پس بزنید.

  • دلتان به شما چه می گوید؟

توجه نمایید که غریزه آدمی یکی از عناصری است که همواره می تواند به شما در یافتن مسیر درست کمک نماید. اگر دلتان زیاد با این تصمیم موافق نیست از انجام آن خودداری نمایید. در این دسته از تصمیم گیری ها از قضاوت افراد و گرفتن مشاوره از افراد غیر متخصص شدیدا پرهیز نمایید.

  • برای انجام این تصمیم چه باید کرد؟

7 right direction for difficult and critical decisions

در گرفتن تصمیم های بزرگ بررسی ملاک ها و ترسیم اهداف آینده و توجه به نیازمندی های مسیر اهمیت بسیاری دارد. همچنین در انجام تصمیمات لازم است تا با افرادی که در آن موضوع منافعی دارند نیز مشورت نمایید به عنوان مثال در شرایطی که شما قصد خرید یک خانه جدید دارید قطعا تصمیم گیری تنها بر عهده شما نخواهد بود و بایستی از افراد دیگر خانواده نیز نظر بخواهید اما در مواردی که به عنوان مثال قصد سفر به دور دنیا را دارید این تنها شما هسستید که با بررسی عوامل و شرایط موجود و ترسیم اهداف خود می توانید تصمیم گیری درست و کاملی را انجام دهید.

  • آیا انجا این کار به عهده خودم است؟

همانطور که پیشتر اشاره نمودیم توجه به نظر افراد و مشاوره با افراد ذی نفع دیگر می تواند به شما در انجام تصمیم نهایی تاثیر گذار باشد اما هرگز نظر خود را فدای دیگران نکنید و در هنگام مواجهه با چنین تصمیماتی حتما با دیدی متعادل و منطقی تصمیم نهایی را اتخاذ نمایید.

  • این تصمیم می تواند شما را خوشحال کند؟

7 right direction for difficult and critical decisions

همواره توجه کنید که تصمیمی که قصد گرفتن آن را دارید احساس خوبی را به شما منتقل نماید زیرا تصمیماتی که بدون علاقه انجام شوند قطعا در ادامه با بی علاقگی و بی میلی همراه خواهند بود. از این رو همیشه از خود بپرسید که آیا این همان کاری است که انجامش مرا خوشحال می کند؟ و آیا با انجام آن من احساس خوشنودی خواهم داشت؟

  • آیا توان مقابله با شکست را دارم؟

تصمیم گیری های مهم همواره با موفقیت همراه نخواهند بود و باید بدانید که تصیم شما ممکن است شکست هم به همراه داشته باشد از این رو پیش از گرفتن تصمیم از خود بپرسید که آیا قدرت مقابله با اثرات منفی و شکست در تصمیم گیری خود را دارید یا خیر؟ این اثرات منفی ممکن است لطمه های بسیاری را به امور مالی، روابط عاطفی و یا اجتماعی شما وارد آورد از این رو با دید باز انتخاب نموده و خود را برای هر اتفاقی آماده کنید.

امیدواریم این مطلب بتواند به شما در اتخاذ تصمیم های مهم و سخت زندگی کمک نموده و شما را از سردرگمی برهاند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *