آموزش ایجاد میانبر برای دستورات Command Prompt در دسکتاپ

آموزش ایجاد میانبر برای دستورات Command Prompt در دسکتاپ
  • 1395/10/11
  • زهرا معبودی
  • 0

به احتمال خیلی زیاد هر کس که با رایانه سر و کار دارد یکبار حتی برای یک بار هم که شده، لازم شده که با بخش خط فرمان ویندوز کار کند. عموما همه آن را با Command Prompt می شناسیم. به هر حال این امکان ویندوز امکان بسیار ارزشمندی است که به ما کمک می کند دسترسی مان به زیر ساخت های سیستم راحت تر و امکان پذیر شود.

Command Prompt

یک نکته مهم تر در این باره این است که برخی اقدامات هستند که برخی از ما کاربران باید دائما آن ها را از طریق کامند پرامپت اجرا کنیم. اگر بخواهیم روزانه چند بار این کار را انجام دهیم، باید پروسه راه اندازی پنجره خط فرمان، نوشتن کد، و اجرای آن را دنبال کنیم. چه بسا که نوشتن کد هم به خودی خود کلی زمان بر است. اما خبر خوب اینکه می توانید یک شورت کات برای دستور مخصوص خود ایجاد کنید و آن را روی دسکتاپ قرار دهید.

با این کار دیگر نیازی نیست هر بار پروسه چند مرحله ای بالا را دنبال کنید. کافیست در چنین شرایطی روی شورت کات مورد نظر کلیک کنید تا دستور مورد نظرتان اجرا شود.

حالا بیایید یک شورت کات بسازیم:

در فضای خالی دسکتاپ کلیک راست کنید و گزینه NEW را انتخاب کنید و بعد گزینه  Shortcut را بزنید.

میانبر برای کامند پرامپت

با این کار از شما درخواستی می شود که باید در بخش  Type the location of the item بنویسید. در همین قسمت عبارت زیر را بنویسید:

"C:WindowsSystem32cmd.exe" /k COMMAND

میانبر برای کامند پرامپت

دقت کنید که در قسمت  COMMAND باید دقیقا همان دستوری را بنویسید که در خط فرمان می نویسید. مثلا اگر باید دائما پینگ گوگل را بررسی کنید دستور زیر را باید بنویسید:

"C:WindowsSystem32cmd.exe" /k ping google.com

شاید بخواهید با فشردن یک آیکون، چندین دستور را با هم اجرا کنید. برای این کار همان یک دستور را بنویسید اما کامندها یا فرمان های مجزا را با آیکون & از هم جدا کنید.

دستورات خود را در قالب زیر قرار دهید:

"C:WindowsSystem32cmd.exe" /k COMMAND1 & COMMAND2

به جای کامند ۱ دستور اول و به جای کامند ۲ دستور دوم را وارد کنید.

برای اینکه پنجره مورد نظرتان بعد از اجرا بسته شود کافیست به جای حرف K از حرف C استفاده کنید.

"C:WindowsSystem32cmd.exe" /c COMMAND

و بدین صورت می توانید یک دستور از خط فرمان کامند پرامپت را برای همیشه روی دسکتاپ قرار دهید و هر بار که می خواهید آن را اجرا کنید.

نظرتان در مورد این ترفند چیست؟ آیا روش مشابهی برای این کار سراغ دارید که بتواند شما را در استفاده از خط فرمان ویندوز سریع تر به هدف برساند و در وقتتان صرفه جویی کنید؟ آن را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را در شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *