در سال ۲۰۱۷ کدام فناوری محبوب و کدام از رده خارج می شود؟

در سال ۲۰۱۷ کدام فناوری محبوب و کدام از رده خارج می شود؟
  • 1395/10/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سال ۲۰۱۶ تمام شد و وقت آن رسیده که ببینم در سال ۲۰۱۷ چه اتفاقاتی جذابی در حوزه تکنولوژی رخ خواهد داد؟ اگر از علاقه‌مندان فناوری‌های نوین باشید شاید از خودتان سوال کنید که آیا هاوربردی که تهیه کرده‌اید همچنان جذاب به نظر خواهد رسید؟ آیا عینک‌های شرکت Snap ارزش خرید دارند؟ آیا اسپیکر جذاب Echo شرکت آمازون نیازهای شما را مرتفع خواهد کرد یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید تا وضعیت محبوبیت تعدادی از فناوری‌هایی که حسابی سر و صدا به پا کردند را بررسی کنیم.

گویا آی تی – سال ۲۰۱۶ تمام شد و وقت آن رسیده که ببینم در سال ۲۰۱۷ چه اتفاقاتی جذابی در حوزه تکنولوژی رخ خواهد داد؟ اگر از علاقه‌مندان فناوری‌های نوین باشید شاید از خودتان سوال کنید که آیا هاوربردی که تهیه کرده‌اید همچنان جذاب به نظر خواهد رسید؟ آیا عینک‌های شرکت Snap ارزش خرید دارند؟ آیا اسپیکر جذاب Echo شرکت آمازون نیازهای شما را مرتفع خواهد کرد یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید تا وضعیت محبوبیت تعدادی از فناوری‌هایی که حسابی سر و صدا به پا کردند را بررسی کنیم.

عینک‌های Snap
اگر چه خیلی‌ها از این عینک بدشان می‌آید اما می‌توان گفت جذاب‌ترین محصول سخت‌افزاری عرضه شده در سال ۲۰۱۶ همین عینک‌های مجهز به دوربین بودند.

عینک Glass گوگل
محبوبیت روزافزون عینک‌ها به این معنی نیست که باید عینک Glass گوگل که با هزاران امید و آرزو خریده بودید را از کشو بیرون کشیده و به چشم بزنید. عینک مجهز به کامپیوتر گوگل که پروژه‌ای شکست خورده محسوب می‌شود مشکلات زیادی داشت از جمله عمر بسیار کم باتری و به خطر افتادن حریم شخصی. این دو مشکل اساسی و سایر نقایص ریز و درشت باعث شد که کاربران علاقه‌‌ی چندانی به آن نشان ندهند و گوگل هم پروژه را متوقف کند.

تلفن هوشمند گوگل پیکسل
گوگل اولین تلفن هوشمند خود یعنی Pixel را در سال ۲۰۱۶ عرضه کرد. این تلفن‌هوشمند از همان ابتدا موفق به جلب نظر کاربران شد و به سرعت در ابتدای لیست محبوب‌ترین تلفن‌هوشمند اندرویدی قرار گرفت. بعضی از کاربران آن چنان شیفته‌ی ین تلفن‌همراه شده‌اند که تصمیم دارند آیفون‌های خود را رها کرده و پیکسل را در آغوش بکشند.

note 7

گلکسی نوت ۷ سامسونگ
سال ۲۰۱۶ یکی از سخت‌ترین سال‌های سامسونگ در حوزه‌ی ابزارهای سیار بود. بعد از گزارشات متعدد مبنی بر منفجر شدن گلکسی نوت ۷ این شرکت در ماه سپتامبر فراخوان جمع‌آوری آنها را اعلام کرد، پروسه‌ی تولید را در ماه اکتبر متوقف کرد و قصد انتشار یک آپدیت نرم‌افزاری را دارد که با نصب خود، فعالیت تعداد باقیمانده‌ای که در اختیار کاربران هستند را متوقف خواهد کرد. همراه داشتن گلکسی نوت ۷ در پروازهای هوایی ممنوع است. حتی چندی پیش فردی که به خاطر دست انداختن خدمه اقدام به تغییر نام اتصال وای-فای خود به گلسی‌نوت ۷ کرده بود، هواپیما را مجبور به فرود اضطراری کرد. اگر همچنان از این مدل استفاده می‌کنید به خاطر خودتان و عزیزان‌تان هم که شده آنها را به نمایندگی مجاز سامسونگ برگردانید.

دانگل اپل
همراه آیفون ۷ یک وسیله جانبی جدید معرفی شد: دانگل. این وسیله جانبی امکان اتصال هدفو‌ن‌های قدیمی سیمی به مدل جدید آیفون که فاقد ورودی هدفون است، را فراهم می‌کند. البته شاید هم عرضه این دانگل تکنیک جدیدی برای متقاعد کردن کاربران به خرید هدفون‌های بی‌سیم باشد. همزمان با ترغیب کاربران از سوی شرکت‌های مختلف برای خرید محصولات صوتی بی‌سیم، تولید کننده‌های تلفن‌های همراه هم رفته‌رفته ورودی هدفون را در محصولات خود حذف خواهند کرد. در حال حاضر هدفون‌های بی‌سیم بسیار خوبی در بازار وجود دارد اما اگر هنوز هدفون‌های سیمی خود را دوست دارید بهتر است یک دانگل تهیه کنید.

ورودی هدفون
آیفون ۷ اولین تلفن‌هوشمندی بود که ورودی هدفون را کنار گذاشت اما جالب اینجاست که مشتریان اپل به این مساله اعتراض نکردند. در پایان ماه اکتبر این تلفن‌هوشمند همچنان در بازار امریکا در رتبه‌ی اول فروش قرار داشت و حدود ۶/۱۰ درصد از فروش کل تلفن‌های هوشمند را به خود اختصاص داده بود. به نظر می‌رسد آینده‌ی جالبی در انتظار ورودی‌های هدفون نباشد و بدون آنها هم می‌توان زندگی کرد.

هدفون‌های بی‌سیم
این روزها هر جا که قدم بزنید افراد بسیار زیادی را می‌بینید که هدفون‌های بی‌سیم روی سر یا دور گردن آنها قرار گرفته و در حال گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه‌ی خود هستند. با جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید لیست بهترین مدل‌های موجود در بازار را پیدا کنید. بهتر است قبل از خرید حتما نظرات کاربران مدل‌های مختلف را به خوبی مطالعه کنید تا بعد از خرید پشیمان نشوید. کیفیت صدا و عمر باتری دو ویژگی اصلی هستند که باید مد نظر داشته باشید.

هدفون‌های سیمی
بعضی از کاربران معتقدند که هدفون‌های سیمی دوباره محبوبیت خود را پیدا خواهند کرد و به همین خاطر آنها را کنار نمی‌گذارند اما واقعیت این است که نمی‌توان به سادگی از کنار مسائلی مهمی مثل ”راحتی استفاده” و “خلاصی از شر سیم“ گذشت. البته نگران نباشید و اگر علاقه‌ای به تهیه هدفون‌های بی‌سیم ندارید با خرید مبدل ۲۰ دلاری iTrip Clip می‌توانید قابلیت اتصال به بلوتوث را به هدفون‌های معمولی خود اضافه کنید.

استارت‌آپ‌ها پولدار می‌شوند
تا به این لحظه شعار سیلیکون‌ولی “رشد“ بود اما شکی نیست که ۲۰۱۷ سال ”سودآوری“ است. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری مثل بیل گورلی و چاماث پالیهاپتیا چندی پیش هشدارهای متعددی در مورد انفجار حباب تکنولوژی داده‌اند و به شرکت‌های نوپا اکیدا توصیه می‌کنند از همان ابتدا به فکر سودآوری باشند. اگر در این زمینه فعالیت می‌کنید، این هشدارها را جدی بگیرید.

هدر رفت منابع توسط استارت‌آپ‌ها
۲۰۱۶ سالی بود که کاربران اعتراضات گسترده‌ای نسبت به شرکت‌های استارت‌آپی کردند که بعد از خرج مبالغی هنگفت، نتیجه تلاش‌هایشان حاصلی خاصی نداشت. شرکت Uber علی‌رغم موفقیت گسترده در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۰۰ میلیون دلار را از دست داد و به همین خاطر شرکت‌هایی مثل Dropbox و WeWork احتیاط را در پیش گرفته و پاره‌ای از فعالیت‌های جانبی هزینه‌بر اما کم بازده را کنار گذاشته و حتی از کارمندان خود تقاضای صرفه‌جویی در هزینه‌ها را کرده‌‌اند.

آیاهواسکا
آیاهواسکا جز داروهای روان گردان محسوب می‌شود که مصرف آن موجب ایجاد توهمات بسیار عجیب و غریبی می‌شود؛ این روزها سیلیکون‌ولی، قلب فناوری دنیا، با این معضل جدید دست و پنجه نرم‌ می‌کند. گفته می‌شود توهمات ایجاد شده توسط این ماده‌ی مخدر آن چنان قدرتمندند که بسیاری آنها را با تجربه‌های نزدیک به مرگ مقایسه می‌کنند.
بیوهک
بیوهکینگ (هک زیستی)
روزه‌‌داری، قهوه‌ مخلوط شده با کره، کافئین جویدنی و کپسول‌های تقویت ذهن تنها چند نمونه از راهکارهای هک زیستی جدیدی هستند که توسط ساکنان سیلیکون ولی (خبره‌های دنیای فناوری) طراحی شده‌اند. هر کدام از این راهکارها پایه علمی داشته و البته بعضی از آنها اثرات جانبی منفی ناچیزی هم روی بدن انسان می‌گذارند.

کفش‌های Allbirds
در سال ۲۰۱۶ شاهد عرضه‌ی کفش‌های جدیدی به نام Allbirds بودیم که بعضی آنها را راحت‌ترین کفش‌های جهان می‌نامند. این کتانی‌های تمام پشم محبوبیت بسیار زیادی در دره‌ی سیلیکون و فراتر از آن پیدا کرده‌اند و تبدیل به یکی از مدهای بسیار معروف و رایج در میان طرفدران فناوری شده‌اند.

جلیقه‌های پشمی
جلیقه‌های پشمی در ترکیب با پیراهن‌ها تبدیل به لباس فرم غیررسمی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر خصوصا در منطقه‌ی خلیج سانفرانسیسکو شده‌اند. اگر چه آب‌وهوای این منطقه روی استفاده از این مُد جدید تاثیر داشته اما این جلیقه‌ها آن چنان محبوب و فراگیر شده‌اند که این روزها بیش از هر زمان دیگر می‌توان آنها را در هر جایی دید.

واقعیت افزوده
تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان در حال سرمایه‌گذاری‌های گسترده در واقعیت افزوده هستند، فناوری که به کاربر اجازه می‌دهد تصاویر مجازی را درون دنیای واقعی تماشا کرده و حتی به تعامل با آنها بپردازد. اپل، مایکروسافت و Magic Leap (شرکت نوپای و چندمیلیارد دلاری مرموز) در حال حاضر مشغول ساخت عینک‌های مخصوصی هستند که دنیای واقعی را با دنیاهای مجازی را برای استفاده در حوزه‌هایی مثل بازی، آموزش و بهره‌وری، ترکیب می‌کنند. در حال حاضر پروژه هولولنز مایکروسافت تنها هدست واقعیت افزوده جهان است اما با توجه به پروژه‌های متعددی که در سیلیکون‌ولی و سایر نقاط جهان در این حوزه در حال انجام است، قطعا در سال ۲۰۱۷ شاهد عرضه محصولات جدید و جذاب واقعیت افزوده خواهیم بود.
vr
واقعیت مجازی
شکی نیست که واقعیت مجازی پتانسل‌های بالقوه بسیار زیادی دارد اما منتقدان معتقدند که شرایط لازم برای این فناوری هنوز فراهم نیست و تا عمومی شدن آن و استفاده‌ی گسترده توسط کاربران فاصله زیادی داریم. ضمنا با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات این حوزه، افراد بسیاری زیادی قادر به خرید آنها نبوده و شاید تنها متخصصان حوزه‌ی فناوری یا افراد ثروتمندی که علاقه‌ی زیادی به این حوزه دارند، امکان استفاده از آنها را داشته باشند. البته اگر توان خرید هدست‌های گران قیمت شرکت‌هایی مثل سونی، فیس‌بوک و HTC را ندارید و در حال حاضر از تلفن‌های هوشمند شرکت‌های سامسونگ یا گوگل استفاده می‌کنید می‌توانید ابزار ۱۰۰ دلاری سامسونگ به نام Gear VR و ابزار ۸۰ دلاری DayDream View گوگل را تهیه نمایید.

Titanfall 2
این بازی اول شخصی تیراندازی در ماه نوامبر عرضه شد و به سرعت بین بازی‌خورها محبوب شد. منتقدان معتقدند این بازی دقیقا همان چیزی است که سازندگان بازی ”ندای وظیفه“ یا Call of Duty باید دنبال می‌کردند.

جنگ تمام نشدنی
امسال نسخه Infinite Warfare بازی ”جنگ تمام نشدنی“ نتوانست خودی نشان دهد و در میان بازی‌های اول شخص تیراندازی متعدد با کیفیتی که عرضه شدند، گم شد. افرادی که بازی را بررسی کرده‌اند به این نکته اشاره می‌کنند که بازی در جلب توجه گیمر بسیار ضعیف عمل کرده و عملا یک شکست بزرگ برای شرکت سازنده محسوب می‌شود.

شارژ بی‌سیم
شرکت‌های بزرگ تولید کننده تلفن‌هوشمند هنوز موفق به پیاده‌سازی صحیح فناوری شارژ بی‌سیم نشده‌اند اما به نظر می‌رسد روز به روز به کسب موفقیت در این حوزه نزدیک‌تر می‌شوند. با این حال شرکت‌های شخص ثالث دیگری در حال حال پدهای مخصوص شارژ بی‌سیم هستند که آینده‌ای روشن برای این فناوری رقم خواهند زد.
شارژر بی سیم
شارژ با سیم
اگر چه مکان‌های عمومی مثل فرودگاه‌ها و فروشگاه‌‌های بزرگ شروع به نصب ایستگاه‌های شارژ کرده‌اند اما وقت آن رسیده که شارژ سیمی را به طور کلی کنار گذاشته و از قید و بند آن رها شویم. خوشبختانه این طور که خبر رسیده قرار است آیفون بعدی از شارژ بی‌سیم استفاده نماید.

Echo، اسپیکر هوشمند آمازون
اسپیکر هوشمند شرکت آمازون به نام Echo آن چنان محبوب شد که در همان اوایل عرضه نایاب شد. نسخه‌ی ساده‌تر و کوچک‌تر این اسپیکر به نام Echo Dot هم یکی از محصولات بسیار پر فروش در ماه نوامبر بود. خانواده‌ی اسپیکرهای هوشمند آمازون رقبای بسیاری دارند اما Echo طرفداران آتشینی دارد که حتی بعضی معتقدند این وسیله، محبوب‌ترین و بهترین ابزار دیجیتالی بوده که تا به حال داشته‌اند.

اسپیکر Home شرکت گوگل
اسپیکر Home شرکت گوگل هم طرفداران خود را دارد و بعضی‌ معتقدند که عملکرد بهتری از اسپیکر Echo آمازون دارد اما بعضی دیگر می‌گویند که این محصول تنها تقلیدی از محصول بی‌نظیر آمازون است و از همان لحظه شروع به کار، مشکلات عدیده‌ای دارد، برای مثال راه‌اندازی آن دشوار است و دستیار تعبیه شده در آن عملکرد فوق‌العاده ضعیفی دارد. سردبیر وب‌سایت معروف بیزینس اینسایدر برای خرید این محصول لحظه‌شماری می‌کرده اما بعد از خرید و استفاده، به کلی از آن ناامید شده است.

اسکیت‌بردهای برقی
اسکیت‌بردها طرفداران بسیار زیادی دارند و حال با برقی شدن آنها مجدد شاهد افزایش محبوبیت آنها هستیم. شکی نیست که اسکیت‌بردهای برقی بسیار جذاب‌تر از هاوربردهایی هستند که واژه‌ای بهتر از ”خنده‌دار“ را نمی‌توان برای توصیف آنها پیدا کرد.
هاوربرد
هاوربردها
اگر تا به حال خبر نداشته‌اید همین جا اعلام می‌کنیم که احتمالا انفجار هاوربردها وجود داشته و تا به این لحظه چندین خریدار اخباری مبنی بر آتش‌گرفتن و انفجار آنها را گزارش کرده‌اند. شهرداری نیویورک استفاده از آنها را در پیاده‌روها ممنوع کرده است. اگر چه استفاده از آن جذاب به نظر برسد ولی اکیدا توصیه می‌کنیم که مواظب خودتان باشید و جذابیت را فدای سلامتی نکنید!

نینتندو
نینتندو با موفقیت گسترده‌ی Pokemon Go سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و محبوبیت بازی Super Mario Run هم کلکسیون پروژه‌‌های موفق این شرکت را کامل کرد. این شرکت برای سال ۲۰۱۷ هم برنامه‌ای متعددی در آستین دارد و قرار است از کنسول بازی جدیدی به نام Switch رونمایی کند.
البته علی‌رغم همه‌ی موفقیت‌ها نینتندو در بعضی بخش عملکرد قابل قبولی نداشت. برای مثال این شرکت تلاش ویژه‌ای برای حذف حدود ۱۰۰ بازی ساخته شده توسط علاقه‌مندان کنسول‌های بازی خود کرد که حرکت جالبی نبود؛ در حالی که رقیبان این شرکت مثل سونی و مایکروسافت در حال کسب سود از کنسول‌های بازی فعلی‌شان هستند و برای جلب رضایت طرفداران، نسخه‌های جدیدی از کنسول‌ها را عرضه می‌کنند، نینتندو پشتیبانی از کنسول Wii U را متوقف کرد و با این کار دل بسیاری از علاقه‌مندان را شکست. کنسول Wii U سکوی پرتاب بسیار خوبی برای نینتندو بود. با وجود همه اینها خوشبختانه اخبار خوبی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های کنسول جدید Switch به گوش می‌رسد.

گسترش خودروهای خودران
۲۰۱۶ سال بسیار خوبی برای پروژه‌های مرتبط با خودروهای خودران بود و مردم تعداد زیادی از آنها را در دنیای واقعی مشاهده کرده و حتی امکان تجربه سواری گرفتن از آنها را هم پیدا کردند. در ماه دسامبر گوگل اعلام کرد که پروژه خودروهای خودران خود را به شرکت Waymo واگذار خواهد کرد. این شرکت فعالیت گسترده‌ای با خودروسازها در زمینه‌ی گسترش تکنولوژی‌های خوددران در خودروها دارد. شرکت Uber هم در دو شهر پتزبورگ و سانفرانسیکو طرح‌های آزمایشی خود در زمینه استفاده از خودروهای خودران را شروع کرد و در ادامه استفاده از آنها را به آریزونا تعمیم داد و این طور که شواهد نشان می‌دهند بدون شک در سال ۲۰۱۷ شاهد موفقیت گسترده خودروهای خودران خواهیم بود.
فارادی فیوچر
پروژه‌های سری ساخت خودروها
اخیرا شرکت استارت‌آپ مرموز Faraday Future موضوع بحث داغ خبرگزاری‌ها شده و گمانه‌های متعددی در مورد مسائل مربوط به منابع مالی و حق مالکیت معنوی آن می‌شود؛ از همه جالب‌تر ارتباط آن با شرکت چینی LeEco است که در زمینه‌ی ارتباطات اینترنتی فعالیت می‌کند که ظاهرا این شرکت اینترنتی هم این روزها دچار مشکلات مالی شده است. Faraday Future فعالیت شرکت لاس‌وگاس خود را متوقف کرده و احتمالا موفق به عرضه به موقع خودروهای وعده‌ داده شده نخواهد بود.
اما Faraday Future تنها شرکت مرموز فعال در حوزه ساخت خودرو نیست. ظاهر اپل هم در شهر اتاوای کانادا در حال طراحی و توسعه نرم‌افزار برای پروژه‌ی غیر رسمی خودروی خود است. اما به نظر می‌رسد این شرکت آرزوهایش در زمینه‌ی طراحی خودرو را کنار گذاشته و بسیاری معتقدند بعید است شاهد عرضه‌ی خودرو از سوی این شرکت باشیم.

اسپاتیفای
زمانی که صحبت از سرویس‌های استریم موسیقی می‌شود همه یکه‌تازی اسپاتیفای را تصدیق می‌کنند و البته در سال ۲۰۱۷ هم این شرکت رقیبی جدی نخواهد داشت. جالب اینجاست که این شرکت قرار است در نیمه‌ی دوم سال جدید میلادی سهام خود را در بورس عرضه کند. این شرکت سوئدی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰۰ میلیون کاربر فعال داشته و حدود ۴۰ میلیون نفر با پرداخت هزینه از خدماتش استفاده می‌کنند. این در حالی است که سرویس اپل موزیک تنها ۱۷ میلیون کاربر فعال دارد.

سرویس موسیقی Tidal
سرویس موسیقی Tidal سال سختی را پشت سر گذاشت. اخیرا از این شرکت برای عدم احترام به قانون کپی‌رایت شکایت شده است. در ماه سپتامبر اسنادی فاش شد که نشان می‌داد سرویس Tidal در سال گذشته ۲۸ میلیون دلار از دست داده است و ضمنا متهم به عدم پرداخت صورتحساب‌های مالی نیز شد. حتی دوست نزدیک موسس این سرویس یعنی Jay Z هم این شرکت را سرزنش می‌کند که چرا با همکاری با اپل صنعت موسیقی را به گند کشیده‌اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *