کاملترین راهنمای عیب یابی پرینتر ( قسمت اول )

کاملترین راهنمای عیب یابی پرینتر ( قسمت اول )
  • 1396/8/14
  • زهرا معبودی
  • 1

امور اداری و گاهی روال روزمره زندگی بسیاری از ما با پرینترها و یا چاپگرها گره خورده است. پرینترها فارغ از سایز و یا حرفه ای و نیمه حرفه ای بودن مشکلاتی دارند که گاها روال روزمره ما را با اختلال مواجه می کنند. در این گزارش به مشکلات عمومی قابل حل در این گجت های حساس می پردازیم.

گویا آی تی: برای بسیاری از ما پیش آمده که در استفاده از پرینتر به مشکلاتی بر خورده ایم که ساعت ها وقت ما را به خود مشغول کرده اند. تمام شدن جوهر چاپ، پرینت صفحات به صورت ناخوانا و یا گیر کردن کاغذ در مجاری پرینت و در نتیجه تاخیر در چاپ مشکلات عمده ایست که همه روزه کاربران را به خود درگیر می کند.

اولین واکنش ما نسبت به چنین مشکلاتی عصبی شدن و تماس با خدمات و تعمیرات پرینترهاست. نکته قابل توجه این است که تمامی موارد گفته شده مشکلات قابل تشخیص و قابل حلی هستند که نیاز شما را به کارشناس تعمیرات به حداقل می رساند. کافیست آرامش خود را حفظ کنید و به نکات ذکر شده در این گزارش عمل کنید.

جمع شدن کاغذ در مجاری پرینت

از ابتدایی ترین مشکلات در کاربری پرینترها می توان جمع شدن کاغذ در دستگاه را نام برد. مشکلی که در پرینترهای مدرن تا حدودی رفع شده است اما باز هم کم و بیش این مشکل برای کاربران پیش می آید.

برای پیشگیری از این اتفاق چند نکته را هرگز فراموش نکنید:

هرگز مخزن کاغذ را به طور کامل پر نکنید و به میزانی جای خالی قرار دهید.

از قرار گرفتن کاغذها به صورت مرتب و بدون تا خوردگی در مخزن اطمینان حاصل کنید.

از کاغذهای بی کیفیت و دست دوم تا حدامکان استفاده نکنید.

در صورت روی دادن این اتفاق به آرامی کاغذ را از قسمت گیرافتاده رها کنید و در صورت غیر ممکن بودن کار با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

مشکل درایور پرینتر

مشکل درایور پرینتر

گاهی اوقات ممکن است با خطا هایی مبتنی بر آپدیت نبودن یا نصب نبودن درایور پرینتر خود مواجه شوید، و یا حتی اگر هم خطایی ندهند پرینتر شما توسط کامپیوتر شناسایی نشود. این مشکل با دانلود کردن آخرین نسخه از درایور پرینتر خود از سایت سازنده قابل حل خواهد بود.

فقط توجه کنید اگر هنگام خرید پرینتر CD آن را دریافت کردید، داخل CD آن درایور پرینتر موجود است و می توانید آن را نصب کنید.

Loaded Queue

وقتی کار پرینت گرفتنتان تمام شد، صف پرینت باید به صورت خودکار پاک سازی شود. همیشه این اتفاق رخ نمی دهد مخصوصا وقتی که صف دانلود را بر روی انتظار قرار می دهید و یا آن ها را به دلایل مربوط به اینترنت متوقف می کنید و یا به بعد موکول می کنید. اگر صف پرینت شما کاملا بلوکه شد ممکن است باعث شود درایور شما در عمل درجا زدن گیر کند. اغلب اوقات، حین پرینت گرفتن ممکن است پرینت یک چیز را چندین بار انتخاب کنید و باعث شوید فشار بیشتری بر صف پرینترتان وارد شود.

 

برخی اوقات پرینتر شما دلیل پرینت نگرفتن سیستم شما نیست. قفل کردن پرینت ممکن است صف پرینت شما را قفل کند که باعث می شود پرینتر شما دیگر نتواند پرینت دریافت کند. و معمولا وقتی که بر روی delete کلیک می کنید هم مشکل برطرف نمی شود. پس باید برای پاک کردن لیست پرینت ها و درست کردن پرینترتان چکار کنید؟ نحوه این کار را در ادامه برایتان آورده ایم:

 

پاورقی: مراحل زیر مختص پرینتر HP که به ویندوز وصل هستند است اما اصول کلی بین تمام مدل ها مشترک است.

 

  • پرینتر را خاموش کرده و آن را از پریز بکشید.
  • مطمئن شوید که مطلبی که می خواهید پرینت بگیرید در فرم درست ذخیره شده است. وقتی که صف پرینت را پاک می کنید تمام پرینت هایی که ذخیره نشده اند پاک می شوند و همچنین دیگر در لیست نیز نمایان نخواهند بود.
  • با جستجو کردن واژه (Services) در نوار جستجوی ویندوز به دنبال Windows Services بگردید و بر روی آن کلیک کنید.
  • در لیست سرویس های فعال ویندوز به دنبال “Print Spooler” بگردید. بر روی آن دوبار کلیک کنید و در گزینه ها به دنبال “Stop” بگردید. با کلیک بر روی Stop تمام پرینته های قفل شده متوقف شده و از کار می افتند.
  • پس از اینکه با استفاده از Spoolerهمه پرینت های گیر کرده را متوقف کردید با استفاده از ویندوز اکسپلورر این عبارت را جستجو کنید: C:WindowsSystem32SpoolPRINTERS
  • تمام فایل های موجود در صف پرینت را پاک کنید و کامپیوتر را خاموش کنید
  • سپس اول پرینتر را روشن کنید و بعد کامپیوتر را روشن کنید.
  • فایلی که می خواهید را پرینت بگیرید. اگر به درستی کار کرد یعنی مشکل حل شده است!

اگر باز هم به این مشکل برخوردید چندین راهکار دیگر هم دارید. HP  نرم افزار رایگانی به نام HP Print و Scan Doctor دارد که می توانید دانود کنید. با استفاده از این برنامه می توانید به صورت خودکار مشکلات معمول پرینتر تان را عیب یابی و حل کنید. اگر همچنان مشکلات ادامه دار بود درایور پرینتر را حذف و دوباره نصب کنید. برخی اوقات درایور های قدیمی با سیستم عامل شما سازگار نیستند و یا دچار مشکل اند که باعث اختلال در پرینت گرفتن می شوند.

 

مشکل درایور پرینتر

کاربران بسیاری از میزان سرعت پایین دستگاه در هنگام چاپ شکایت دارند. برخی از دستگاه ها با سرعت یوزپلنگ شروع به کار می کنند کافیست دستور را بدهید تا دستگاه شروع به چاپ کند. اما در برخی سرعت پایین و خسته کننده پرینتر شما را از ادامه کار منصرف می کند.

پیش از آنکه به یک کارشناس تعمیرات مراجعه کنید، کافیست از روش چاپ دو رویه (duplex) جلوگیری کنید و سیستم را بر روی PostScript تنظیم کنید تا هم درایور با سرعت بیشتری شروع به کار کند و هم در پرینت عکس ها با کیفیتی فوق العاده رو به رو شویم.

پرینت با تاخیر از طریق وای فای

مشکل درایور پرینتر

گاهی ممکن است شما پس از ارسال دستور پرینت، به صورت اورژانسی به مطالب چاپ شده نیاز داشته باشید و زمان از اهمیت ویژه ای برای شما برخوردار باشد. پس در نتیجه تاخیر در چاپ برای شما غیر قابل تحمل و عذاب آور است.

در این صورت لازم است دستگاه پرینتر را به مودم وای فای نزدیک کنید و یا از مودم هایی با قدرت بالا برای سرعت دهی به امور چاپی خود استفاده کنید.

اگر مشکل حل نشد ، شاید ایراد از روتر وای فای شما باشد حتما تنطیمات آن را تغییر دهید.

اتصال ضعیف (یا عدم اتصال) میان پرینتر و کامپیوتر می تواند باعث عدم پرینت گیری دستگاه شما شود. و از آن جایی که مشکل میان دو دستگاه است کمی تشخیص آن دشوار خواهد بود. اگر پرینتر شما به صورت بی سیم به سیستم شما متصل شده است و متوقف شده است کامپیوتر را ریستارت کتید و ببینید که آیا پرینتر متصل می شود یا خیر. اگر که خیر سوالاتی وجود دارد که وقتی شک کردید مشکل از اتصال وای فای است باید جواب آن ها را پیدا کنید.

  • آیا پرینتر شما به شبکه شما متصل شده است؟ راحت ترین راه تشخیص این کار پرینت گرفتن برگه گذارش تست سلامت شبکه بی سیم پرینتر است (البته در پرینتر های HP). به کنترل پنل رفته و گزینه Wireless Network Test Report (در برخی مدل ها می توان با فشردن کلید وایرلس بر روی پرینتر این کار را کرد) را انتخاب کنید تا این گزارش برایتان چاپ شود. این گزارش شما در خصوص اتصال، تعداد واحد های متصل به یک شبمه و نام آن شبکه (SSID) مطلع می سازد. همچنین می توانید بفهمید که آیا دستگاه شما به آن شبکه متصل است یا خیر. بهتر است روتر و پرینتر را برای اتصال دوباره ریستارت کنید.
  • آیا پرینتر به آن شبکه متصل است؟ کاربران ویندوزی می توانند از HP Print وScan Doctor استفاده کنند. کاربران اپل می توانند بر روی لوگوی وایرلس در بالا سمت چپ صفحه کلیک کنند. ایا تیک شبکه زده است؟
  • اخیرا تغییری در کامپیوتر شما اعمال شده است؟ آپدیت شدن نرم افزار های فایروال، مرورگر و سیستم عامل ممکن است باعث ایجاد مشکلات ارتباطی در پرینتر شما شوند. ممکن است لازم باشد کامپیوتر را دوباره به شبکه متصل کنید و تنظیمات امنیتی را تغییر دهید تا پرینتر را نیز شامل شود و یا اینکه درایور جدید تر آن را نصب کنید. اگر نرم افزار را آپدیت کردید بهتر است سیستم را به تنظیمات قبلی بازگردانی کنید و ببینید که آیا اتصال برقرار می شود یا خیر.
  • آیا اخیرا روتر تان را عوض کرده اید؟ احتمال آن وجود دارد که لازم باشد پرینتر و کامپیوتر را دوباره به شبکه وصل کنید تا دوباره تنظیم شوند. بررسی کنید که آیا روتر جدید شما به ISP جدیدی متصل است یا خیر که در این صورت به تنظیم دوباره نیاز خواهید داشت.

در این بخش تلاش کردیم تا به مرسوم ترین علل مشکل با پرینتر اشاره کنیم. بدین منظور برای تکمیل اطلاعات خود در این باره کافی است در خبرنامه گویا آی تی عضو شوید تا بتوانید از بروز رسانی های این مطلب، در روزهای آتی مطلع شوید. تجربیات خود را در این باره برای ما بنویسید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام خیلی ممنونم از مطالب شما من یه مشکل دارم اونم اینکه یک صفحه پرینت در سه صفحه چاپ میشود در حالیکه اصل آن بر یک صفحه است یعنی باید در یک صفحه چاپ شود ولی در ۳ صفحه چاپ میشود مشکل کجاست ؟ صفحه چاپی پی دی اف هست .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *