آنچه لازم است در مورد مرورگر فایرفاکس کوانتوم بدانید

آنچه لازم است در مورد مرورگر فایرفاکس کوانتوم بدانید
  • 1396/8/28
  • زهرا معبودی
  • 0

حدود ۹ سال است که از عمر مرورگر فایرفاکس می گذرد. هر چند شمار کاربران فایرفاکس زیاد هستند و به رقابت عظیمی با گوگل کروم می پردازد اما با وجود امکانات زیاد این مرورگر، این روزها از روزهای اوج خود کمی فاصله گرفته بود تا اینکه دیروز متوجه یک بروز رسانی جذاب از فایرفاکس بودیم.

گویا آی تی: نسخه اخیر فایرفاکس با عنوان فایرفاکس ۵۲ ارائه شده بود که ویژگی های ثابت خود را از سال ها قبل به دوش می کشید. این ویژگی های ثابت موجب شده بود که من به کروم مهاجرت کنم اما دیروز پس از اینکه مشاهده کردم که فایرفاکس به نسخه جدید و جذابش آپدیت شده است، تصمیم گرفتم دوباره به فایرفاکس بازگردم.

فایرفاکس نام نسخه جدید خود را فایرفاکس کوانتوم نام گذاری کرده است. البته نام فنی دیگرش مطابق نام های قبلی فایرفاکس ۵۷ است.

از آن جا که سرعت فایرفاکس کوانتوم دوبرابر کروم است، می توان گفت که شمار زیادی از افرادی که کرومی هستند حالا به کوانتوم باز می گردند.

 

کوانتوم فایرفاکس

۱. سرعت عالی فایرفاکس کوانتوم

همین حالا کوانتوم را تست کنید. می توانید مرورگر خود را آپدیت کنید تا کوانتوم با سرعت بالا لود شود. برای شروع یک یا چند سایت را باز کنید و در میان صفحات آن بچرخید. جالب این جاست که حتی وقتی در حال نوشتن در ادرس بار هم هستید، می توانید این سرعت را حس کنید. افزایش سرعت کوانتوم مدیون تغییر موتور رندرینگ است. این موتور Gecko  نام داشته، که حالا با موتور جدیدی جایگزین شده و البته سرعت عالی را با خود حفظ می کند.

 

کوانتوم فایرفاکس

۲. فایرفاکس کوانتوم ظاهر جذابی دارد

اولین چیزی که توجه من را در بروز رسانی کوانتوم به خود جلب کرد ظاهر جذاب آن بود. یک ظاهر لایت، تمیز و شفاف که با حالت ابتدایی آن کاملا فرق داشت. به نظر می رسد تغییرات ظاهری که در این مرورگر صورت گرفته حساب شده باشد تا کاربران را بیشتر به خود وابسته کند.

تقریبا هر جای این مرورگر را که نگاه کنید هر چند کم تغییراتی ایجاد شده است.

کوانتوم فایرفاکس

۳. بهبود تجربه کاربری در کوانتوم کاملا مشهود است

بهبود تجربه کاربری چیزی فراتر از بهبود گرافیک و ظاهر مرورگر است. از جمله مواردی که باعث شده من فکر کنم که بهبود تجربه کاربری در این مرورگر مشهود است این است که می توانید از ادرس بار بجای کادر جستجو استفاده کنید. یا اینکه برای دسترسی به تاریخچه، دانلود ها و مواردی نظیر این می توانید با یک یا چند کلیک ساده به موارد دلخواه دست پیدا کنید.

از دیگر المان ها برای بهبود تجربه کاربری بزرگ کردن دکمه ها و برخی منو هاست. این موضوع برای کاربران خاصی که از نمایشگر های لمسی استفاده می کنند بسیار ارزشمند است و کار آن ها را راحت تر می کند و به سرعت عمل شان می افزاید. این موضوع برای کاربران موبایلی نیز با ارزش است. نظر شما در این باره چیست؟

کوانتوم فایرفاکس

۴. کوانتوم به طور کامل جذاب است

در کوانتوم، شما می توانید به سادگی با کمک دکمه کنار آدرس بار، از صفحه اسکرین شات بگیرید. این اسکرین شات می تواند محدود به بخشی از صفحه یا از کل صفحه باشد. این ویژگی نیاز شما را به افزونه های اسکرین شات سازی مرتفع می سازد.

اگر کمی با آن همراه باشید متوجه می شوید که حتی دکمه لود صفحه نیز رفتار متنوع تری نسبت به قبل دارد.

کوانتوم فایرفاکس

البته مشکلات متعددی هم با ورود این مرورگر به جمع فایرفاکسی ها ایجاد شده که از جمله آن می توان به از کار افتادن افزونه ها اشاره کرد. من روی مروگر خود نزدیک به ۲۰ افزونه داشتم که با یک بروز رسانی ب کوانتوم، تقریبا همه آن ها از کار افتاده اند!

امیدواریم که این مشکلات به زودی حل شوند و کوانتوم محبوبیت فایرفاکس را به کاربران بازگرداند.

در این باره و در کار کردن با کوانتوم تجربه های جدید خود را با ما در بخش نظرات بنویسید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *