لغو تحریم صدور خدمات اینترنتی به ایران

  • 1388/12/18
  • ITTeach
  • 0

نويسنده: مجید جویا

در پی پشتیبانی وزیر خارجه آمریکا از جریان آزاد اطلاعات در جهان، وزارت خزانه‌داری این کشور مجوز برخی خدمات اینترنتی شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات را به کشورهایی مانند ایران، کوبا و سودان صادر می‌کند.

وزارت خزانه داری ایالات متحده فردا مجوز خدمات اینترنتی را برای سرویس‌های مصرفی مانند پیام آنی و اشتراک گذاری عکس با کشورهایی که تا پیش از این تحت تحریم ایالات متحده قرار داشتند، مانند ایران، کوبا و سودان، صادر می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، ایالات متحده این کشورها را «جوامع بسته» می‌نامد؛ چرا که برخی از موارد دولت‌های آنها سعی می‌کنند تا جریان آزاد اطلاعات را بین شهروندان محدود کنند، با این حال در خیلی از موارد، ایالات متحده در پاسخ به رفتارهای این دولت‌ها تجارت با این کشورها را ممنوع کرده است. این مجوز جدید به شرکت‌های خدمات اینترنتی مستقر در ایالات متحده مانند یاهو این اجازه را می‌دهد تا خدمات مشخصی را که می‌توان از آنها به «نرم افزارهای رایگان بازار انبوه» یاد کرد را به رغم تحریم‌های قانونی علیه این کشورها، به آنها صادر کند.

وزارت خارجه ایالات متحده و اعضای کنگره پیش از این توصیه کرده بودند که این حرکت انجام شود تا به تلاش‌ها برای باز کردن این جوامع (به زعم امریکایی‌ها) کمک شود. ارزش صدور این ابزارها پیش از این تعیین شده بود.

در سال گذشته میلادی، وزارت خارجه از تویتر خواست تا به دلیل همزمانی با وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، زمان قطعی از پیش تعیین شده خود را به تاخیر بیندازد. فناوری‌های ارتباطات دیجیتال مانند تویتر، فیسبوک، ایمیل و پیام‌های کوتاه متنی یا اس‌ام‌اس در جریان درگیری‌های بعد از انتخابات توسط کاربران جوان ایرانی استفاده می‌شدند تا به هماهنگی با هم بپردازند و اطلاعات خود را نیز با رسانه‌های کشورهای خارجی به اشتراک بگذارند.

بعد از اینکه گوگل تهدید کرد که اگر چین قوانین و محدودیت‌های خود را بر روی اینترنت سهل‌تر نکند از این کشور خارج خواهد شد، وزیر خارجه ایالات متحده، هیلاری کلینتون یک بیانیه صادر کرد که در آن بر تعهد این دولت بر جریان آزاد اطلاعات بر روی اینترنت تاکید شده بود. آیا این مجوز جدید، مثالی از این تعهد است؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *