بررسی ویندوز فون 7

  • 1389/2/27
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

کیت پیشرفته ویندوز فون 7 هفته پیش به روز رسانی شد. نسخه جدید قابلیت پشتیبانی از نسخه RTM نرم افزار ویژوال استودیو 2010 را داشته، و در اواسط آوریل منتشر شد ، و همچنین از ، شبیه ساز تصویر بهبود یافته سود می برد.

همانند اجداد خود ، بیشتر ویژگی های شبیه ساز تصویر قفل شده و غیر قابل دسترس است. و باز هم  همانند اجداد خود ، افراد ماجراجو راهی برای شکستن قفل آن پیدا کرده اند. شبیه ساز تصویر جدید شامل قابلیت آفیس موبایل 2010 که به تازگی به نمایش در آمده می باشد.

تصویر-برنامه آفیس از صفحه نمایش ابتدایی قابل دسترسی است

با کمی کنجکاوی در گوشی ، منصفانه است که بگوییم واقعا کارهای زیادی از آفیس موبایل 2010 بر نمی آید .برنامه آفیس موبایل آن می تواند اسناد اکسل ، ورد ، و پاورپوینت را باز کرده ، به شکل پایه ای و ساده آنها را ویرایش کند (تایپ کردن در ورد ، تغییر اعداد در اکسل ، مرتب سازی مجدد اسلایدها در پاورپوینت) و حاشیه نویسی به آنها اضافه کند. در نهایت هم می توان فایلها را ذخیره کرد ، چه به صورت ذخیره بر روی حافظه دستگاه یا به صورت SharePoint برای به اشتراک گذاردن، و یا مناسب ارسال با پست الکترونیکی.

تصویر-نیمه بالا برنامه صفحه گسترده اکسل،نیمه پایین حاشیه نویسی

تصویر-ورد واقعا ابتدایی است.

این نسخه احتمالا پیشرفته ترین و بهترین آفیس عرضه شده برای موبایل است .قابلیت خواندن  اسناد و حاشیه نویسی آنها برای ایجاد تغییرات مناسب در فایلهای آفیس نسبت به توانایی های محدود موبایلها عالی است ، البته این در حالی است که هنوز هم  ایجاد کامل یک سند  امکان پذیرنخواهد بود ( درست است که نمی توان گفت در آفیس موبایل نمی توانیم فایل جدید ایجاد کنیم،می شود اما فایلها واقعا به شکل مطلوب مفید نیستند). یکپارچه سازی نزدیک برنامه آفیس موبایل، به خصوص با شیرپوینت ، به اشتراک گذاردن اسناد و یا خواندن اسناد جدید  را ساده و موثر کرده است.

تصویر- انتظار داریم OneNote مفید ترین بخش این مجموعه باشد

پیشرفته ترین، وبهترین برنامه که باعث احساس  کاربرد بیشتر تلفن میگردد : نرم افزار یادداشت برداری OneNote است. علاوه بر یکپارچه سازی با شیرپوینت ، OneNote همگامسازی با ویندوز لایو را هم ارائه می دهد (دلیل دیگری برای اینکه چرا داشتن شناسه ویندوز لایو برای ویندوز فون ضروری است) . یادداشتها می توانند  شامل متن  بوده، همچنین می توانند شامل فایلهای صوتی وتصاویر هم با متن باشند.

یک چیزی در استفاده از این نسخه بسیار روشن است این است که این نرم افزار هنوز بسیار جدید است، و هنوز تا رسیدن به کیفیت حتی نسخه بتای یک نرم افزار راه زیادی دارد. بعد از استفاده از شبیه ساز تلفن برای چند دقیقه همه انواع خراب شدن گرافیکی تصاویر را مشاهده کردم ، در حالی که بخش هایی از صفحه نمایش ترسیمات  به درستی نمایش داده نمی شد. اینترنت اکسپلورر موجود بر روی دستگاه نیز به نظر می رسد زیاد هنگ کند و در دستور های ورودی به برنامه دچار توقف می شود.

هنوز راه درازی برای توسعه نرم افزار مجود دارد. عدم کپی و پیست و چند وظیفه ای در این سطح از سیستم عامل ها  تعجب برانگیز است. اما برخی از کمبود های دیگر کمتر به طور گسترده شناخته شده. طراحان به مرور قادر خواهند بود به ادغام برنامه های کاربردی در یک مرکز بپردازند و رابط های کاربری واحد و یکپارچه برای دفترچه مخاطبین ، بازی ها ، بخش صوتی /تصویری و عکس ها طراحی کنند، اما نشانه ها حاکی از این است که این قابلیت ها را در ویرایش اول شاهد نخواهیم بود.

علاوه بر این ، و حتی مشکل بزرگتر این است که ، هنوز API استاندارد برای پیاده سازی محوری  یا پانورامایی واسط کاربری وجود ندارد، نوار کناری پیمایش UIs در سراسر پلت فرم ویندوز فون استفاده می شود ، و از عوامل اساسی در زیبایی کلی ویندوز فون است. اگرچه توسعه دهندگان می توانند ، و در واقع قرار است ، با ابداع راه حل های خود ، با توجه به اهمیت ظاهر ویندوز فون، به پیاده سازی برنامه مستقای بپردازند که هر کدام ظاهر متفاوتی را به ویندوز فون بدهد که البته لزوما هم هر ظاهری برای آن ایده آل  و عالی نیست.

این شکاف ها و نواقص باید دیر یا زود همه برطرف شوند ، اگر چه کم است اما نگران کننده است ، شرکت  سازنده هنوز تایید نکرده است که آن قابلیت ها را  در زمان معرفی رسمی  ارائه خواهد کرد یا نه نرم افزار مطمئنا شکل گرفته است ، اما بدون شک مایکروسافت نیاز به بهینه سازی آن دارد در صورتی که مایل به ارائه نسخه اولی از آن است که از نظر نرم افزاری قوی ودارای پلاتفرم قوی برای ادامه توسعه و معرفی نسخه های بعدی  از آن در آینده است….

منبع: arstechnica

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. جناب ارجمندی عزیز، بهتون تبریک میگم که در11 سالگی با کامپیوتر کار کردین! چه افتخار عظیمی!!!!!!!!!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *