سیاره ای برای تمام فصول نقد بازی Lost Planet 2

  • 1389/4/3
  • ميثاق جراحي
  • 4

سیاره ی گمشده مکانی بسیار دور و پر از رمز های کشف نشده ای که انسان ها را وادار می کند به جای جای ان سرک بکشند و تمام عواقب ان را عهده دار شوند.

این مقاله و نقد در باره ی شماره ی دوم از بازی سیاره ی گمشده است که در کنسول Xbox360 به پایان رسیده و هم چنین مربوط به بخش Story , single Player  بازی خواهد بود.

نیمی از این سیاره پوشیده از سفیدی و سرمایی مطلق است که هر انسانی را تا پای مرگ  می کشاند و نیمی دیگر به سبزی تمام درختان جنگلی و نواحی بیابانی و شهر نشینی این سیاره  که حرکت در مسیر های مختلف ان بسیار خطرناک خواهد بود (گویا ای -تی)

بازی سیاره ی گمشده 2 ادامه ی ناموفق و نا امید کننده از شماره ی اول ان است .در این شماره به ندرت چیز هایی را می بینید که به انها تازگی و نو اوری را می توان نسبت داد.

در این بازی بازیکن به دنبال هدفی خاص می رود ولی از پیدا کردن ان نا امید می شود .بازی نه داستان درستی دارد و نه اینکه هدف بازیکن و نقشش در بازی مشخص است.

شما در لباس و نقش چندین گروه متفاوت ظاهر می شوید که هر یک فقط در لباس و نوع پوشش از هم متمایزند .مراحل کمی  یک نواخت و خسته کننده هستند و از همه مهمتر سلاح ها ی موجود در بازی هستند که رنگ و بویی از تنوع و نوع اوری ندارند.

سازند گان زرنگی به خرج دادند و در خیال خود فکر کردند که با تغییراتی اساسی در گیم – پلی می توانند این بازی را به یک عنوان منحصر به فرد تبدیل کنند ولی اتفاقات پس از انتشار بازی با چیزی که قبلا پیش بینی می شد 180 درجه متفاوت است.

مراحا شامل چندین بخش و Episode متفاوت می شوند و هر بازیکن با پشت سر گذاشتن چندین بخش یک Episode را ختم  می کند و وارد حلقه ی بعدی می شود.

در هر بخش یا حادثه(( Episode)) با گروهی خاص و متفاوت مراحل را پشت سر می گذارید و ماموریت هایی که به شما داده می شود به نوعی با جو و شرایط محیطی در ان بخش مطابقت می کنند.

از قسمت های  بسیار نفس گیر و هیجان انگیز در هر  بخش مبارزه با غول های اخر است. منظور از غول یعنی موجودات عظیم الجثه ای که در برابر ضربات و حملات شما از خود مقاومت نشان می دهند و به این راحتی از پای درنمی ایند(گویا ای – تی)

این قسمت از گیم –پلی بسیار مهیج است و برای ان دسته از بازیکنانی که برای اولین بار با این چنین موجودات غیر قابل تحملی روبرو می شوند نتیجه ی عکس العمل انها قطعا دیدنی خواهد بود.

مهمترین عنصری که این بازی را تا حدی بالا می برد و بیشتریم امتیاز را می گیرد . گرافیک بازی است .

اگر به یاد داشته باشید شماره ی اول این بازی  جزو معدود بازی هایی بود که از فناوری Direct X 10  استفاده می کرد .در این شماره هم شاهد همچین فناوری و قابلیتی هستیم و سازندگان از همان موتور گرافیکی شماره ی اول برای شکل دادن به محیط و جزئیات استفاده کردند.نور پردازی ها بسیار طبیعی هستند و انعکاس نور در هنگام انفجار بر روی محیط باور نکردنی است. در مکان های جنگلی و سبز بافت ها و جزئیات مانند درختان و عناصر دیگر از رنگ پردازی بسیار طبیعی بهره بردند .

شخصیت ها خیلی خوب کار نشده اند ولی در مقابل این ضعف موجودات زنده بر روی این سیاره همه در غالبی منحصر به فرد و خشن گنجانده شدند.

نقشه ها بسیار شلوغ هستند و بازی سراسر زد و خورد است . سلاح ها ابدا متنوع نیستند و در هر مرحله با سلاح هایی برخورد می کنید که بار ها و بار ها در مراحل قبل مورد استفاده قرار می گرفتند.سلاح هایی که در اختیار بازی کن قرار می گیرند شامل :مسلسل . شاتگان .ار –پی –جی و تک تیر انداز می شوند البته نوعی سپر دفاعی نیز موجود است که در برخی شرایط مفید واقع می شود.

علاوه بر سلاح ها این ماشین ها هستند که در برابر سیل زیادی از حملات دشمن مسئولیت حفاظت جان انسان ها را بر عهده دارند.

وقتی بازیکن سوار یکی از ماشین ها و ادم اهنی های بازی می شود موفقیتش تا 80 درصد تضمین می یابد واین اسباب بازی های بسیار خوش ساخت می توانند با انواع سلاح های سنگین و مرگباری چون :موشک زن . شصت تیر اتوماتیک و شاتگان مجهز شوند (گویا ای – تی)

کنترل بازی نه خیلی خوب و نه بد است و در مرز تعادل قرار دارد به این معنا که عادت کردن به ان و قرار گرفتن دکمه ها در بازی کمی زمان می طلبد.در هر مرحله به جز شما افراد دیگری هم حضور دارند که تا حدی نسبت به وظایف خود احساس مسذولیت می کنند و دارای هوش مصنوعی راضی کننده ای هستند .

در هر مرحله مانند تمام بازی های شبکه ای سایر افراد گروه ((Boot)) دارای اسمی دلخواه هستند و شما فکر می کنید که دارید بازی را به همراهی دوستانتان  و با نام های دلخواه پیش می برید.

از ویژگی هایی که در شماره ی اول این بازی بسیار دردسر ساز بود و بازیکن را ازار می داد سیستم انرژی و گرمایی بود که با درجه ی سلامتی بازیکن رابطه ی مستقیم داشت و به محض اینکه گرمای درون و انرژی ذخیره شده حاصل از جستجو در منابع مربوطه به پایان می رسید بازیکن Game Over  می شد ولی در این شماره بازیکن قادر است که انرژی را با دیگر افراد گروه به اشتراک بگذارد و سایرین هم هنگامی که در وضعیت خوبی به سر نمی بردید شما را از انرژی های ذخیره شده پوشش می دهند.

در شماره ی قیل مجبور بودید به همه جای نقشه سرک بکشید و انرژی را به صورت مایعی نارنجی جذب کنید ولی در این شماره این مشکل کاملا حل شده و در هنگامی که با فقدان انرژی مواجه شدید  می توانید با زدن کلید Start سلامتی خود را بازیافت کنید!

در طول هر مرحله ایستگاه هایی وجود دارند که کار Check Point را انجام می دهند . به همین علت بازیکن این توانایی را دارد که هر لحظه از صحنه ی نبرد خارج یا Game Over شد دوباره در همان جایی ظاهر شود که نقطه ی Check Point برای او فعال شده است .gooyait.com

از دیگر ویژگی های بازی تغییراتی است که بازیکن می تواند روی شخصیت مورد نظر ایجاد کند این تغییرات شامل :لباس ها . سلاح ها و هم چنین حرکاتی است که شخصیت اصلی قادر به انجام ان ها در شرایط مختلف بازی است به طور مثال در هنگام برد و پیروزی شما قادر هستید که برای دیگر دوستان و افراد گروه دست بزنید و انها را تشویق کنید.

با این همه تفاسیر این بازی یک بازی خوب و درگیر کننده ای است و به طرفداران سبک بازی های سوم شخص از نوع علمی – تخیلی توصیه می شود.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. با نظر این دوستم موافقم
    حیف این چندهزاری که برای خرید این بازی مصرف کردم
    🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *