نگاهی به مانیتور 3D شرکت Asus

  • 1389/5/12
  • سپهر خيري
  • 5

در وصف یک جمله ای این مانیتور جدید می توان گفت ” عالی برای بازی های رایانه ای  3D  و نه چندان بد برای سایر استفاده ها! ” شاید اولین چیزی که پس از دیدن این مانیتور  و البته قسمت آن به ذهنتان می رسد این باشد که ” چه کسی 500 دلار برای یک مانیتور 23 اینچ پرداخت می کند؟!؟! ” اما باید بگوییم جواب های قانع کننده ای برای این قیمت به ظاهر گزاف وجود دارد که شاید خود شما نیز با شنیدن آن راغب به خرید این مانیتور مدل VG236H شوید.

در ابتدا و از لحاظ کیفیت های بنیادین باید بدانید که این مانیتور 120Hz است . همینطور باید بدانید که شرکت ایسوس 3D Vision kit جدید خود را – که خود به تنهایی در بازار 200 دلار قیمت دارد – در داخل جعبه ی این مانیتور قرار داده است که تاثیر بسزایی در بازی های رایانه ای با کیفیت 3D  دارد و اگر شما به بازی کردن علاقه داشته باشید هرگز آن را از دست نخواهید داد.

در این جعبه ی 500 دلاری علاوه بر مانیتور و لوازمی که گفته شد چند دیسک فیلم با کیفیت Blu-ray نیز قرار دارد که برای ما ایرانی ها دیسک Blu-ray چیزی بسیار کمیاب و در اکثر موارد نایاب است! این فیلم ها نیز همگی 3D  هستند. چند بازی 3D  نیز در جعبه وجود دارد.

حال با توصیفات بالا هنوز می توانید بگویید 500 دلار برای یک پکیج با این همه امکانات مفید و جدید قیمت زیادی است؟

بهتر است در ابتدا به بحث و نقد در زمینه هایی بپردازیم که توجه کاربران معمولی را جلب کرده و هیجان آن ها را بر انیگزد .

چرا که این مدل، ماینتوری نیست که بتواند افرادی با کارهای حرفه ای مثل ویرایش عکس با ویرایش فیلم ها را راضی نگه داشته و به نیاز های آنان به طور کامل پاسخ دهد .

در حقیقت باید بگوییم شرکت سازنده در رفع کامل برخی از نواقص _ مثل: وسعت و تنوع کم طیف رنگ ها و رنگبندی، کمبود Backlight  و در واقع وضوح نداشتن حروف و درخشنده نبودن آنها ، عدم توانایی در جداسازی زنگ خاکستری روشن و سفید و …. – که گریبان گیر اکثر مانیتور ها است ناکام مانده.

اما این ناکامی بدان معنا نیست که تمام این نواقص و ایرادها به طور کامل کماکان وجود دارند. بلکه باید گفت در کاهش سطح این مشکلات و کمرنگ کردن آن ها Asus  بسیار مفوق عمل کرده و عرضه ی مدل جدید خود قدمی بزرگ در رفع کامل این مشکلات برداشته است.

همکاران ما این مانیتور را برای چگونگی عملکرد در طی بازی نیز مورد آزمایش قرار دادند . از آنجایی که این مانیتور یک پانل 6-bit می باشد برای پردازش رنگ ها باید فریم عوض کند بنابرین فریم ریت آن در پردازش رنگ ها بسیار مهم است.

چیزی که ما به ان برخوردیم این بود که این ماینتور توانایی بالایی در پردازش رنگ مشکی و خاکستری کاملا تیره نداشته و نمی تواند این دو رنگ را از هم تشخصی دهد، بنابراین ما در صحنه ی ابتدایی بازی Wathcmen با مشکلات زیادی برای دیدن نبرد مواجه شدیم و تقریبا چیز زیادی نمی دیدیدم!

اما در مرحله ی بعدی در آزمایش رنگبندی و طیف های رنگی این مانیتور به مشکل جدید برخوردیم. وقتی که علامت روی طیف رنگ را به سفید خیلی نزدیک کردیم در حالی که هنوز به سفید کامل نرسیده بود تبدیل به پس زمینه ی سفید شد.

این مشکل برای سایر رنگ ها در درصد های پایین طیفشان نیز پیش آمد.  برای مثال صورتی در درصد های پایین به نارنجی تبدیل شد و سبز به زرد! به طور کل باید گفت این ماینتور برای رنگبدنی های حرفه ای حرفی برای گفتن ندارد .

در سوی دیگر باید گفت یکنواختی و در حقیقت یکسانی تصویر در سراسر مانیتور مدل VG236H واقعا قابل تحسین است. در بسیاری دیگر از مانیتور های همین دسته شاهد این بودیم که  نقاط مختلف صفحه از نظر شدت رنگ و به طور کل کیفیت تصویر متفاوت است – زمانی که در تمام  صفحه  ی نمایش یک تصویر یکسان وجود دارد.

به جرات می توان گفت کیفیت تصویر از گوشه تا گوشه ی این صفحه نمایش به طور  کامل یکسان بود  و تنها تفاوتی که مشاهده شد در قسمت های انتهایی بالا یا پایین بود که با تفاوت کیفیت بسیار بسیار کمی همراه بود. این تفاوت کیفیت در قسمت های انتهایی بالا و پایین زمانی مشخص می شد که از رنگ های تیره تصویر می دیدیم.

در پایین هم مشخصات مختصری از این LCD را میبینید:

شاید اکثر کسانی که اقدام به خرید این مانیتور می کنند تنها به بازی کردن می اندیشند که باید بگوییم انتخاب آن ها کاملا صحیح است بخصوص که  Nvidia’s 3D Vision نیز در آن قرار دارد  و با خرید آن می توانند هرچه بیشتر منتظر بازی هایی باشند که این قطعه از آن پشتیبانی می کند.  همچنینNvidia قصد دارد به زودی عینک های سه بعدی خود را به بازار عرضه نماید تا بازیباز هرچه بیشتر از داشتن این مانیتور احساس افتخار کند.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. آخه چه فرقی میکنه که تنها مانیتور تو جعبه باشه یا همراه مانیتور یه کامپیوتر اشانتیون بدن؟ متاسفانه عده کثیری از فروشنده های محترم ما جعبه رو خالی میکنن اونوقت مانیتور رو 700 دلار میفروشن (-:

  2. بازتاب: نگاهی به مانیتور 3D شرکت Asus | IraNFull.CoM
  3. بازتاب: گالان هاست | Galan Host » نگاهی به مانیتور 3D شرکت Asus

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *