پشتیبان گیری از کلمات عبور در فایرفاکس

  • 1389/7/11
  • علیرضا
  • 2

کلمات عبور همیشه یکی از حیاتی ترین اطلاعاتی هستند که افراد ، از مبتدی تا حرفه ای هر یک به شیوه خود سعی میکنند که از آنها محافظت کرده و از قرار گرفتن شان در دسترس دیگران جلوگیری کنند .

حال فرقی ندارد که این کلمات عبور مربوط به حساب های کاربری شما در سایت های مختلف و یا بانک و دیگر اماکن باشد . مسئله ای که اینجا مهم است چگونگی حفاظت از این اطلاعات ارزشمند است .

افراد مبتدی معمولا آنها را روی یک برگ کاغذ نوشته و در جایی مطمئن نگهداری میکنند که این روش اصلا توصیه نمیشود . چون بالاخره دیر یا زود در دسترس دیگران قرار خواهد گرفت .

در مقابل حرفه ای ها با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته راه رسیدن افراد بیگانه به این اطلاعات با ارزش را سخت و سخت تر میکنند و با همین روش حافظت از اطلاعات خود را تا حد 99 درصد تضمین میکنند .

راه های زیادی برای حفظ اطلاعات وجود دارد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره میکنیم .

1- استفاده از نرم افزارهای پیشرفته مخصوص نگهداری کلمات عبور :

این نرم افزارها معمولا با استفاده از الگوریتم های پیشرفته رمزنگاری اطلاعات ، کلمات عبور شما را به صورت متون نامفهوم در می آورند . یکی از نرم افزارهایی که در این زمینه بسیار مشهور است ، نرم افزار نگهداری کلمات عبور Keepass میباشد که قدرت فوق العاده ای در نگهداری از کلمات عبور شما دارد . Keepass علاوه بر رمزنگاری کلمات عبور ، از شما یک کلمه عبور اصلی ( Master Password ) نیز میگیرد که با استفاده از آن میتوانید به دیگر کلمات عبور دسترسی داشته باشید .  از بابت کارکردن با این نرم افزار نیز خیالتان راحت باشد . این نرم افزار بسته فارسی ساز نیز دارد . اگر این نرم افزار را نصب نکرده اید همین حالا آن را از اینجا دریافت کرده و نصب کنید . به منظور یادگیری روش کار با این برنامه میتوانید از اینجا کمک بگیرید .

2- استفاده از افزونه های همگام ساز برای مرورگرها :

این سری از افزونه ها نیز کار شما را بیش از پیش راحت میکنند . کافیست به این افزونه ها فرمان دهید که کلمات عبور شما را در سرورهای خود ذخیره کنند . پس از آن مشاهده میکنید که به طرز چشمگیری کار شما راحت تر میشود . برای انجام این کار ابتدا شما باید در سایت مربوط به آن افزونه یک حساب کاربری داشته باشید تا کلمات عبور در اکانت خودتان ذخیره شود . سپس با همان کلمه عبور مربوط به اکانت شما از کلمات عبورتان محافظت خوبی به عمل خواهد آمد . یکی از نمونه های مشهور برای این مورد ، افزونه Xmark میباشد که میتواند Bookmark ها و کلمات عبور شما را درون حساب کاربریتان در سایت Xmark قرار دهد و از این به بعد شما میتوانید از هرجای دنیا به کلمات عبور و بوکمارک هایتان دسترسی داشته باشید .  البته این افزونه ها فقط توانایی ذخیره کلمات عبور مربوط اکانت های شما در سایت ها را دارند و شما به عنوان مثال نمیتوانید کلمه عبور مربوط به برنامه Folder Lock را در سرور مربوط به این افزونه ها ذخیره کنید .

پس از ذخیره سازی کلمات عبور شما میتوانید بعد از هر بار تعویض سیستم عامل و یا مرورگر به کلمات عبور خود دسترسی پیدا کرده و آنها را دوباره روی مرورگر خود Import کنید .

البته شاید شما آدم بسیار محتاطی باشید و به هیچ وجه دوست نداشته باشید که کلمات عبور شما در اختیار یک وبسایت اینترنتی قرار گیرد . حتی مثلا اگر آن وبسایت گوگل باشد . شما یک راهکار دیگر پیش رو دارید . پس مورد شماره 3 را مطالعه کنید .

3- از کلمات عبور خود پشتیبان گرفته و در اختیار خودتان داشته باشید :

احتیاط شرط عقل است . این احتیاط زمانی بیشتر میشود که شما با کلمات عبور به مراتب حساس تری در حال کار کردن باشید .

مثلا :

کلمه عبور حساب بانکی شما .

کلمه عبور مربوط به وبسایت شما .

و ……..

در اینجاست که شما هرچه فکر میکنید ، میبینید که نمیتوانید این کلمات عبور را بدست یک سرویس اینترنتی بسپارید . پس بهترین راه چیست ؟

بهترین راه اینست که شما یا از مورد شماره 1 استفاده کنید و یا اینکه از کلمات عبور خود به صورت یکجا پشتیبان گرفته و در قسمتی از هارددیسک رایانه ی خود پنهان کنید . این کار بوسیله افزونه Password Exporter برای مرورگر محبوب فایرفاکس قابل انجام است .

اگر تمایلی برای یادگیری این روش دارید ، پس با ما همراه باشید …………..

ابتدا افزونه را از اینجا دریافت کنید .

سپس آن را نصب کرده و مرورگر خود را Restart کنید .

نحوه گرفتن پشتیبان از کلمات عبور ذخیره شده در مرورگر :

اکنون به منوی Tools رفته و گزینه Options را انتخاب کنید . در صفحه Options بایستی به قسمت Security بروید .

اکنون در بخش Passwords دکمه ی جدیدی به نام Import / Export Passwords بوجود آمده است . روی آن کلیک کنید .

با پنجره ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد :

در این قسمت شما میتوانید با کلیک بر روی دکمه Export Passwords از کلمات عبور خود پشتیان گیری کنید . اما قبل از آن باید به یک نکته توجه کنید .

به صورت پیشفرض گزینه Obfuscate Username/Passwords غیر فعال است . اگر در هنگام پشتیبان گیری این گزینه را همچنان غیر فعال باقی بگذارید ، پس از گرفتن پشتیان ، نامهای کاربری و کلمات عبور شما به صورت خام در فایل مورد نظر ذخیره میشوند . یعنی عملیات Obfuscation روی آنها انجام نمیشود .

نکته : Obfuscation به عملیاتی گفته میشود که طی آن محتوای تحت پردازش به صورت نامفهوم در می آید .

طبق نکته بالا اگر شما این گزینه را فعال کنید ، عملیات مبهم سازی ( Obfuscation ) روی نامهای کاربری و کلمات عبور شما انجام میشود . در این صورت اطلاعات شما به صورت یکسری حروف و نشانه نامفهوم در فایل مورد نظر قرار میگیرد .پس توصیه میشود که این گزینه را همواره فعال نگه دارید .

پس از کلیک بر روی دکمه Export Passwords شما با پنجره تعیین محل ذخیره فایل روبرو خواهید شد .

در این پنجره ابتدا باید محل ، فرمت و سپس نام فایل را به منظور ذخیره سازی تعیین کنید . در اینجا شما میتوانید از دو فرمت XML و CSV استفاده کنید .

در آخر با زدن دکمه Save عملیات پشتیبان گیری پایان می یابد .

وارد کردن اطلاعات به مرورگر :

باز هم باید به پنجره Option رفته و در قسمت Security دکمه Import / Export Passwords را کلیک کنید . در پنجره بعدی باید دکمه Import Passwords را بفشارید . در مرحله بعدی باید به قسمت ذخیره فایل پشتیبان رفته ، آن را انتخاب کرده و دکمه  Open را بزنید .

فایل PDF مقاله را نیز میتوانید از اینجا دریافت کنید .

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام
    من قبل اینکه ویندوز رو عوض کنم این ۲تا فایل رو کپی کردم
    signons.sqlite و key3.db
    بعد از اینکه ویندوز عوض کردم کپی کردم همونجا
    ولی پسوردا بر نگشتن
    مشکل چیه ؟

    1. چون باید فایل key3 و login.json رو بر میداشتید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *