آینده ویندوز: آنچه از ویندوز 8 انتظار داریم(بخش دوم)

  • 1389/10/19
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


10 لحظه مهم در تاریخ سیستم عامل مایکروسافت

پیش از ادامه بحث کمی به عقب می رویم و تاریخ 25 ساله ویندوز را در لحظات سرنوشت ساز آن با هم مرور می کنیم

ویندوز نسخه 1.0

(برای بزرگ نمایی روی تصویر کلیک کنید!)

در تاریخ 20 نوامبر  1985 ، اولین نسخه ویندوز که بیشتر به نام رسمی MS-DOS Executive شناخته می شد توسط مایکروسافت که شرکت کوچکی بود منتشر شد. محیط سیستم عامل / رابط کاربری گرافیکی شامل تقویم ، کلیپ برد، ماشین حساب ، و غیره بود. متاسفانه، ویندوز در نسخه 1.0 قابلیت overlap  یا اجرای همزمان فعالیت های ورودی را نداشت. در آن زمان حق ثبت اختراع برای این قابلیت متعلق به شرکت اپل بود.

ویندوز 2.0

دو سال بعد در اکتبر سال 1987 ، این نسخه ویندوز مانند سیستم عامل اپل قابلیت هم پوشانی داشت، البته به شیوه ای خشن تر، و ظاهر داس مانند بیشتر. نتیجه نهایی طرح دعوی اپل در دادگاه بود که برای تقریبا 10 سال به طول انجامید. شایان ذکر است که هر دو ویندوز 1.0 و 2.0 بیشتر رابط کاربری گرافیکی بودند تا سیستم عامل- اما داس هنوز هم تمام خدمات فایل های سیستمی و درخواست داده ها را رسیدگی می کرد. در دفاع از رابط کاربری گرافیکی، باید گفت با سیستم حافظه مجازی نسبتا انعطاف پذیر بود، که اجازه استفاده از قابلیت های چند وظیفه ای (multitasking) را می داد که جلوتر از زمان خود بود.

ویندوز 3.0

(برای بزرگ نمایی روی تصویر کلیک کنید!)

مایکروسافت با عرضه این نسخه از ویندوز جهش بزرگی در فروش کامپیوترهای دسکتاپی در خانه ها و ادارات به وجود آورد، چنانکه میلیون ها نسخه از ویندوز 3.0 را در همان سال اول به فروش رساند. این نسخه تغییرات عمده ای در رابط کاربری پدید آورده و استفاده بیشتری از حافظه مجازی و درایور مجازی می نمود. با این حال پایدار ترین سیستم عامل محسوب نمی شد، و مایکروسافت به سرعت شروع به انتشار نسخه بهبود یافته 3.1 در سال 1992 کرد که ثبات آن  افزایش یافته بود. این نگارش ویندوز نیز حالت حفاظت شده را به جهانیان معرفی کرد، که اجازه دسترسی به برنامه های اضافی از مگابایت های حافظه را به کاربر می داد.

سیستم عامل/ 2

سخت است که باور کنیم زمان وجود داشته که حتی مسئولان مایکروسافت معتقد بودند که ویندوز بیش از پنج سال دوام نمی آورد. همکاری باز این شرکت با آی بی ام در OS/2   (سیستم عامل 2) به دو دلیل مهم بود. اول ، این همکاری به مایکروسافت کمک کرد که پتانسیل واقعی حالت حفاظت شده و محیط چند وظیفه ای را دریابد،. دوم ، شکست مشارکت با آی بی ام، که می خواست از سیستم عامل / 2 به طور انحصاری برای فروش سخت افزار خود بهره گیری کند، سبب تقویت تصمیم مایکروسافت برای حفظ سیستم عامل معماری-باز ویندوز با پشتیبانی از بسیاری پیکربندی های سخت افزاری متفاوت شد.

ویندوز NT

اولین نسخه از ویندوز NT 3.1 در سال  1993 منتشر شد، و  با انتشار آن لحظه ای تاریخی و نقطه عطفی در تاریخ ویندوز پدید آمد، چون از اولین هسته NT  پرده برداری شد که پایه و اساس هر نسخه از ویندوز های آتی از ویندوز ایکس پی به بعد شد.

ویندوز 95

رابط  کاربری جدید، پشتیبانی از برنامه های کاربردی 32 بیتی ، و  پشتیبانی بومی از بازی های رایانه ای با تعریف ویژگی دایرکت ایکس، امتیازات برتر ویندوز 95 محسوب می شدند، نسخه ای که 15 سال پیش در اوت 1995 عرضه شد. کارشناسان و صاحب نظران حوزه کامپیوتر به اتفاق آرا آن را به عنوان گام مهمی رو به جلو از نظر عملکرد و بازی مورد ستایش قرار می دهند.

کامپیوتر جیبی 2000

پاکت پی سی علامتی از اولین سیستم عامل ویندوز موبایل بود. این سیستم عامل از نظر ظاهری و عملکرد مانند ویندوز 95  بود، و امکاناتی داخلی برای پشتیبانی از برنامه های آفیس مانند ورد ، اکسل ، و اوت لوک داشت.

ویندوز ایکس پی

این سیستم عامل که معرف حضور شماست را کاربران و کارشناسان به پایداری نسبی و رابط کاربری گرافیکی متحول شده نسبت به ویندوز 2000 می شناسند و عمری بس طولانی در سیستم عامل های مایکروسافت داشت به طوری که به سیستم عاملی همه جا حاضر در سراسر جهان تبدیل شد.

ویندوز هوم سرور (Home Server)

در ماه ژوئیه 2007 این نسخه توسط مایکروسافت رسما منتشر شد، WHS  نشانگر تمایل اولیه و مهم مایکروسافت برای ارائه یک چارچوب شبکه برای مصارف خانگی در برابر  محیط های ویژه و سازمان یافته بود. بیان کرد. آن نسخه نسبتا زیرزمینی و دور از خبر و حاشیه باقی ماند، اما کاربران حرفه ای این نسخه را پایدار ، آسان برای استفاده ، و بسیار قابل تنظیم یافتند.

ویندوز 7

این نسخه نوعی واکنش به محصول پیشین مایکروسافت بود. پس از شنیدن به همه پچ پچ ها در مورد عدم موفقیت ویندوز ویستا که ریشه در تاخیر پاسخ دهی به نیاز های کاربر و اشکالات نرم افزاری داشت- مایکروسافت تصمیم به نجات خود از این دردسر با انتشار یک سیستم عامل با ثبات و دوست داشتنی به نام 7 گرفت، که رکورد فروش همه سیستم عامل های قبلی را درهم شکست.

(منبع:maximumpc)

ویندوز هوم سرور V2

بررسی گسترده سیستم عامل سرور خانگی مایکروسافت نشان می دهد برخی ویژگی های جالب و قدرتمند جدید در این نسخه گنجانده شده

ما در ویندوز هوم سرور کمی کند و کاو کردیم، همان سیستم عامل ویژه سرور برای مصارف خانگی مایکروسافت. این ویندوز برای کاربران استفاده آسان و وسیله پشتیبان گیری نسبتا خدشه ناپذیر از رایانه های شخصی متعدد به ارمغان می آورد، که امکان دسترسی به فایل های مهم را از طریق وب ، محافظت از کتابخانه های به اشتراک گذارده شده از طریق تکثیر خودکار فایل، و بسیاری کارهای دیگر را آسان می سازد.

اما ویندوز هوم سرور نسخه 1 شده است هرگز کاملا بی عیب و نقص نبود- به عنوان مثال مدت ها بود که به دلیل ضعف سرور چند رسانه ای آن از نرم افزار جایگزین شخص ثالث استفاده می کردیم، یا کد پایه 32 – بیتی آن ( که بر اساس مایکروسافت ویندوز سرور  2003نوشته شده بود) فرآیند ترمیم کلاینت را بیشتر از آن چه به نظر می رسید زشت و غیر استادانه می نمود. در حالی که در این مقاله قصد حدس و گمان درباره ویژگی های که ممکن است در ویندوز 8 رخ دهد را با توجه به گذشته ویندوز داریم، بد نیست به یکی از جدیدترین به روز رسانی های مایکروسافت که عبارت از انتشار نسخه بتا  از ویندوز  هوم سرور در ماه آوریل گذشته بود بپردازیم.

صفحه اجرایی ویندوز  هوم سرور جدید بر روی رایانه گیرنده اجرا شده و می تواند برنامه های شخص ثالث را هم علاوه بر صفحه شروع (Dashboard) سرور باز نماید.

بر اساس مصاحبه با مدیر تولید ارشد مایکروسافت آقای مایکل لئورثی(Leworthy)،  در ادامه نگاهی سطح بالا به سیستم عامل جدید خواهیم داشت، و در ضمن از نظر کیفی نسخه بتا را می سنجیم. مایکروسافت تاکنون تاریخ دقیقی برای انتشار نسخه نهایی اعلام نکرده، اما می توان حدس زد WHS نسخه 2 (که بر مبنای ویندوز سرور 2008 R2  می باشد) در سه ماهه دوم یا شاید سوم سال 2011 عرضه شود.

نیازمندی های سخت افزاری

با توجه به  ویندوز سرور خانگی نسخه1 ، مایکروسافت انتظار دارد که اکثر مصرف کنندگان از نسخه 2 استقبال نموده و آن را خریداری نمایند (نام کامل نسخه بتا Windows Home Server  با نام کد ” Vail ” است) که از پیش بر روی کامپیوترهای نو نصب شده است. با این حال ما انتظار داریم بسیاری از کاربران آگاه از سیستم عامل های مایکروسافت، نسخه قابل نصب روی سیستم خود را خریداری و آن بر روی رایانه خود نصب نمایند. در هر صورت ، حداقل سخت افزار مورد نیاز عبارت است از پردازنده 1.4 گیگاهرتزی 64 بیتی، 2  گیگا بایت حافظه رم، و حداقل یک دیسک سخت 160گیگابایتی ، با فرمت NTFS. سرور باید به مسیریاب (روتر)از طریق کابل متصل باشد، و در حالی که روتر دارای مجوز  UPnP  ضروری نمی باشد ، اما استفاده از آن بهترین تجربه را برای کاربر به ارمغان می آورد.

داشبورد Vail همان عملکرد کنسول ویندوز هوم سرور فعلی را اما با ظاهری شبیه ویندوز 7 انجام می دهد. در این نسخه مایکروسافت به پشتیبانی از حداکثر 10 کاربر ، از جمله  کاربران مک ادامه داده.

در جایی که WHS نسخه 1 از حداکثر پنج دیسک سخت پشتیبانی می نمود،  در نسخه دوم یا Vail پشتیبانی به حداکثر 10  دیسک سخت افزایش یافته (انواع هارد دیسک ساتا داخلی، eSATA ، USB ، یا فایروایر). دیسک سیستم (که سیستم عامل بر روی آن نصب شده است) را می توان در خارج از توسعه دهنده مجموعه  درایو های ذخیره سازی Vail نگهداری و استفاده نمود. اگر شما با تکنولوژی توسعه دهنده درایو  (Drive Extender) مایکروسافت آشنایی ندارید، باید بگوییم این یک  سیستم تکرار فایل است که که افزونگی چند دیسکی را برای حفاظت از نابودی داده های کاربر در صورت از کار افتادن فاجعه بار دیسک فراهم می کند. سیستم پوشه های به اشتراک گذاشته را در درایو های مختلف تکثیر می کند، بنابراین همیشه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات وجود دارد. با این حال، بر خلاف پیکربندی RAID ،  مجموعه ذخیره سازی توسعه دهنده درایو می تواند از درایوهایی با اندازه و حجم مختلف تشکیل شده باشد. و بر خلاف آرایه JBOD ، هیچ حرفی برای نام درایو ها وجود ندارد ؛ ظرفیت تمام درایوها در مجموعه به شکل جمع نمایش داده می شود.

پشتیبانی از کلاینت

همانند نسخه فعلی، Vail  نیز حداکثر از 10 کاربر یا 10 کامپیوتر کلاینت (که هر ترکیبی از ویندوز ایکس پی SP3، ویستا SP2 یا ویندوز 7 باشند.) پشتیبانی می کند. (نسخه 64 – بیتی ویندوز ایکس پی پشتیبانی نمی شود). نسخه منتشر شده  Vail  همچنین از کلاینت های مک نیز که خارج از سیستم عامل ویندوز هستند پشتیبانی می کند. سیستم های گیرنده، یک برنامه  نوار وظیفه ای به نام Launchpad  را اجرا می کنند، که راهی ساده برای ورود به سیستم بر روی سرور، دسترسی به پوشه های به اشتراک گذاشته شده بر روی سرور، اجرای پشتیبان گیری های دستی، دسترسی به وب سایت راه دور سرور ، یا شروع برنامه داشبورد سرور را فراهم می کند. لانچ پد همچنین قادر به شروع برنامه های ثالث کاربردی سرور گرا خواهد بود.

«داشبورد» جایگزینی برای «کنسول» ویندوز هوم سرور در WHS نسخه 1 بود. این ویژگی رابط کاربری اولیه برای پیکربندی تنظیمات سرور و همچنین تنظیمات پشتیبان گیری برای هر یک از کامپیوترهای گیرنده است. این داشبورد تفاوت چندان زیادی با کنسول ویندوز هوم سرور از نقطه نظر عملکردی ندارد، اما از نظر ظاهری بسیار زیباتر  شده است.

چه سرور شما دارای یک هارد یا 10 عدد هارد دیسک باشد، سیستم عامل Vail حجم کلی آنها را به صورت تجمعی و پیوسته از مجموعه ذخیره سازی (pool of storage ) نشان می دهد.

سیستم عامل به طور خودکار پشتیبان های مبتنی بر بلوک گیرندگان خود تهیه می کند (در نسخه 1 پشتیبان مبتنی بر فایل انجام می شد) و برای اولین بار، شما قادر خواهید بود تا از سرور، پوشه های به اشتراک گذاشته شده، و پشتیبان های کلاینت روی درایو سخت خارجی برای ذخیره سازی خارج از سایت پشتیبان گیری کنید. سیستم عامل  همچنین قابلیت اتصال به فضای ذخیره سازی ابری برای پشتیبان گیری را دارد، اما آقای لئورثی از مایکروسافت به ما می گوید هنوز شرکت مطبوعش تصمیم نگرفته است چرا یا چگونه ممکن است که این قابلیت را در معرض استفاده قرار دهد.

WHS نسخه 1 قادر به بازگرداندن فایل ها و پوشه های خاص بود، اما از آنجایی که یک سیستم عامل 32 – بیتی محسوب می شد، وقتی نیاز به بازیابی خالص (bare-metal) از سیستم 64 – بیتی می شود زمخت و ناکارآمد جلوه می کند، از آنجایی که به طور خودکار نمی تواند درایور سیستم 64 – بیتی را بازگردانی کند، و شما باید محل  آنها را  به طور دستی شناسایی و آنها را به حافظه یواس بی کپی کنید. Vail  از ویژگی  کدهای 64 – بیتی برخوردار بود و قادر به انجام کامل بازگردانی با استفاده از درایو یواس بی بوت شدنی است. (نسخه 1 نیاز به یک دیسک بازگردانی سیستم (system-restore disc) بوت شدنی برای هر گیرنده (کلاینت) داشت.)

برنامه Resource Monitor شما را قادر به نظارت دقیق بر روی حجم کار سرور خود و عملکرد کلی آن می کند.

سرور Vail  قادر به پیوستن به ویندوز 7 از طریق  HomeGroupمی باشد، بنابراین هر کسی که متعلق به همان «گروه خانگی» باشد امکان دسترسی به همان پوشه های به اشتراک گذاشته شده را خواهد داشت. مدیر سیستم، با این حال ، این قدرت را  در اختیار دارد که به هر کاربر اختیارات و اجازه دسترسی خاصی واگذار نماید. برای مثال والدین ممکن است اجازه دسترسی در سطح خواندن / نوشتن را برای پوشه های به اشتراک گذاشته شده عکس ها و ویدئوها برای نوجوانان خود صادر نمایند، در حالی که کودکان کم سن و سال تر محدود به دسترسی فقط مشاهده باشند. مدیر سیستم همچنین قادر به نظارت بر سلامتی و امنیت دستگاه کاربر گیرنده بوده و قادر به وادار کردن وی برای اعمال به روز رسانی های جدید ویندوز و آنتی ویروس ها و استفاده از انها روی دستگاه کاربر می باشد.

امکانات جریان چند رسانه ای

ویندوز هوم سرور اصلی همانطور که گفته شد از سرور رسانه ای نسبتا ضعیف و خارج از رده ای بهره می گرفت، به طوری که هموراه نیاز به یک افزونه شخص ثالث مانند  TwonkyServer  یا   PlayOn Digital Media Server برای رسیدن به پتانسیل کامل این سیستم عامل حس می شد. لئورثی ضمن صحبت هایش  وعده می کند این مسئله در مورد Vail  متفاوت خواهد بود:  این نسخه نه تنها با DLNA  ورژن  1.5، سازگار است، بلکه از نرم افزار سیلورلایت مایکروسافت برای به جریان در آوردن (stream) فایل های چند رسانه ای آزاد و بدون محدودیت (DRM-free) به شبکه محلی کاربر گیرنده یا به طور کلی شبکه اینترنت استفاده نموده و این گیرندگان شامل کاربران دستگاه های موبایل و تلفن های همراه نیز می شود.

سیلورلایت همچنین ویژگی های ویندوز هوم سرور  در دسترسی از راه دور  را بهبود بخشیده و  شما را قادر می سازد  از بین دوستان و خانواده انتخاب کنید به چه کسانی قصد دارید اجازه دسترسی  برای مشاهده ی محتویات مشترک بر روی سرور خود  به شیوه ای دوستانه، مانند محیط مرورگر را بدهید. تبدیل مستقیم کدک های ویدئویی به صورت بلادرنگ به طور کامل پشتیبانی می شود؛ ویژگی که برای پخش ویدئوی اچ دی به دستگاه های دستی همراه امری  ضروری است ، اما برای گیرندگان ویدئو با مصارف بیشتر این چنین نیست. هر چند به منظور جریان چند رسانه ای  نیازمند یک پردازنده نسبتا قوی در سیستم  سرور خود برای سرویس دهی مناسب به کاربران هستید،  و یک سی پی یو مدل اتم به هیچ وجه جوابگوی نیازها نیست.

Vail از فن آوری های مایکروسافت سیلورلایت و Windows Media Foundation برای جریان چند رسانه ای استفاده می کند.

آنطور که مایکروسافت  وعده داده  Vail  نوید بخش امکانات بسیار قوی تر، استفاده راحت تر ، و بسیار پیشرفته تری نسبت به تمامی سیستم عامل های سرور خانگی  که تا به حال ارائه شده می باشد، اما یک مسئله است که شاید شما را نیز مثل ما را نا امید کند ولی مجبور به به گزارش آن هستیم: هیچ پیاده سازی از برنامه ویندوز مدیا سنتر در این نسخه صورت نگرفته. تصور کنید تیونر  مدل InfiniTV CableCARD  محصول Ceton  را روی یک سرورباکس ویندوز هوم سرور نصب کرده و آن را به سرویس تلویزیون  کابلی خود متصل می کنید: شما انتظار DVR نهایی با قابلیت نمایش همزمان برنامه های تلویزیونی ضبط شده از جمله فیلم ها از کانال هایی ممتاز مانند HBO و Showtime  را دارید، هر کجایی که زندگی می کنید نیز مهم نیست. متاسفانه ، ما انتظار نداریم که چنین رویایی در آینده ای نزدیک رخ دهد، تنها به این دلیل ساده که کدهای پایه ویندوز سرور 2008 فاقد هر یک از توانمندی های اتصال به  DRM   (که اکنون در ویندوز 7 وجود دارند) هستند.

اما حالا که همه چیز گفته و مشخص شد، نمی توانیم برای انتشار یک سرور مبتنی بر Vail  جدید از مایکروسافت صبر کنیم و بیشتر هیجان زده می شویم که اخباری بشنویم در این رابطه که سازندگان  سخت افزاری و توسعه دهندگان افزونه ها با سیستم عامل جدید  چه کار انجام خواهند داد و چه محصولاتی را ویژه آن معرفی می کنند.

ادامه دارد….

منبع: maximumpc

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *