چگونه می توان پادکست خودتان را به رایگان ایجاد کنید؟

  • 1389/11/10
  • محمدرضا ارجمندی
  • 3

آیا تا کنون در مورد ساخت یک پادکست فکر کرده اید، اما در عمل ندانید از کجا باید شروع کرد؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید. بسیاری از کاربران در این جهان پهناور وجود دارند که کاملا از ماهیت پادکست ها اطلاع درستی ندارند، چه رسد به اینکه بخواهند از کجا باید شروع به ساختن یک پادکست نمود!
سپس، وقتی در عمل صحبت از ایجاد یک پادکست به میان می آید، برای یک مبتدی این مقوله گزینه ها کمی دلهره آور است. چگونه می توان به درستی تصمیم گرفت که چقدر فضا و پهنای باند برای یک پادکست مناسب نیاز دارید؟ آیا گزینه ای رایگان و بدون تبلیغات مزاحم در دسترس دارید؟ آیا به راه اندازی حرفه ای فقط برای ساختن یک پادکست به شکل نیمه مناسب و معقول نیاز دارم؟ این سوالات جهانی از سردرگمی و پرسش های بی پاسخ را پیش روی کاربر می گذارد. امروز قصد داریم در این نوشته بخشی از سوالات و سردرگمی های ذهن علاقه مندان پادکست ها را با مطالبی که ارائه می شود پاسخ گوییم.


پادکست چیست؟

پادکست ها (Podcasts) در اصل مجموعه ای از فایل های ویدئویی یا فایل های صوتی و در یک کلام فایل های چندرسانه ای است که می توان آن را با  استفاده از یک فید همزمان مانند آر اس اس یا اتم به اشتراک گذاشت. نام “پادکست” در اوایل قرن بیست و یکم با اصطلاحات “آی پاد” و “پخش آنلاین” آمیخته و عجین شده است. در واقع ، آی پاد ها هرگز برای عضویت کاربر در پادکست ابزار ضروری نبودند ، اما به دلیل اقبال زیاد کاربران آی پادها کلمه پادکست کم کم جایی برای خود در میان ادبیات فن آوری اطلاعات جهان دست و پا کرد.
چگونه می توان یک پادکست ساخت؟
راه های بسیاری برای ایجاد یک پادکست وجود دارد. اساسا ، نیاز به در اختیار داشتن دو ماده ضروری است: فایل های چند رسانه ای به صورت ویدئو یا موسیقی و فید آر اس اس / اتم (RSS/Atom).

همچنین این امکان وجود دارد که راه حل مناسبی برای میزبانی فایل ها (از نوع رایگان یا پرداختنی ) در وب پیدا کرد و پس از آن از ویژگی های هر فایل در پست وبلاگ با استفاده از هر پلت فرم وبلاگ نویسی دلخواه بهره جست. بنابراین ، گزینه هایی که می توان پادکست  را در بستر آن ایجاد نمود عبارتند از:
• وبلاگ خود میزبان وردپرس (WordPress) به شرط در اختیار داشتن فضای کافی برای پرونده های چندرسانه ای تصویری / صوتی.
• یوتیوب (که هم میزبانی ویدئویی و هم فید آر اس اس را به صورت رایگان برای اعضای خود فراهم می کند).
• Blip.TV (میزبانی ویدئویی و فید آر اس اس را به صورت رایگان برای کاربران فراهم می کند).
• سرویس ذخیره سازی فایل رایگان مانند DropBox و سرویس رایگان وبلاگ نویسی بلاگر(Blogger).
• سرویس میزبانی اختصاصی پادکست.

چه مقدار فضای ذخیره سازی (میزبانی) و پهنای باند نیاز دارید؟

در مورد فایل های صوتی، مصرف فضای ذخیره سازی فایل بسته به نوع فشرده سازی صوتی نوسان زیادی دارد و متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت برآورد سخاوتمندانه ای برای فایل های MP3 آن است که باید به ازای هر یک دقیقه از فایل فضایی حدود یک مگابایت را پیش بینی کنید. بنابراین، به طور مثال اگر فایلی صوتی با نیم ساعت زمان ضبط کردید (30 دقیقه = حدود 30 مگابایت) قصد دارید با این فایل پادکست را شروع کرده و طبق برنامه هر هفته یک بخش نیم ساعته را به پادکست بیافزایید، نیاز به فضای ذخیره سازی حدود 100MB که ماهانه به میزان  حداقل 150MB افزایش می یابد خواهید داشت. برای اطلاع از  برآورد قطعات شخصی که ضبط می کنیدزمان ضبط و فرکانس قطعه خود را بدانید کافیست.
الزامات پهنای باند برای پادکست شما به طور کامل بستگی به شنوندگان شما دارد. اجازه دهید فرض کنیم مثلا 100 نفر شنونده دارید (برای یک پادکست جدید زیاد هم هست!) بدین معنی که هر فرد به طور خودکار هر قسمت 30 مگابایتی هفتگی شما را دانلود می کند.پس در این مثال، نیاز به اختصاص پهنای باندی حدودا 100 برابر نیازهای ذخیره سازی ماهانه خود که 150 مگابایت بود خواهید داشت. در این حالت ، حداقل به 15 گیگابایت پهنای باند ماهانه احتیاج دارید.
در مورد فایل های ویدیویی ، باز بسته به سطح فشرده سازی ویدئوها فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای پادکست متفاوت است. به عنوان مثال ، با فرمت MPEG – 4 برای هر دقیقه از فیلم می توان به طور متوسط فضایی حدود 15مگابایت در نظر گرفت، در حالی که برای فایلی با فرمت AVI این عدد به 60 مگابایت می رسد. این یک تفاوت زیادی است! اما ، فرض کنیم فایلی ویدئویی با فرمت MPEG – 4 به مدت 30 دقیقه دارید. این فایل  450 مگابایت پهنا برای دانلود می خواهد! اگر فقط سه فیلم به این اندازه  بخواهید در پادکست بگذارید به صورت هر هفته یک ویدئو، نیاز به فضایی 1.5GB برای شروع که ماهانه 2.5GB افزایش یابد نیاز دارید.
اما در مورد پهنای باند مورد نیاز برای پادکست های ویدئویی چه؟ بیایید آن را «خیلی زیاد» بدانیم!!
از کجا می توان برای پادکست به راحتی و به صورت رایگان میزبانی گرفت؟
با وجود سرویس های میزبانی رایگان اختصاصی پادکست با آرامش خاطر می توان به انتخاب یک سرویس پرداخت، البته دانستن این نکته ضروری است که سرویس های میزبانی پوای پادکست ها نیز اصولا هزینه ای فوق استطاعت راه اندازان پادکست از آنها به عنوان شارژ ماهیانه طلب نمی کنند و دیگر اینکه شرکت های معتبر از داده های کاربران به طور مداوم پشتیبان گیری می کنند. به علاوه ، بسیاری از این میزبان ها کمک به امر به اشتراک گذاری و ترویج فید های یک پادکست با افرادی با آن زمینه علاقه مندی کرده و از این جهت مخاطبان را فزونی می بخشند.
با توجه به اندازه پادکست های ویدئویی ، معمولا توصیه می شود که از یک سرویس رایگان میزبانی اختصاص به جای خریدن میزبانی برای خود استفاده کنید. یوتیوب و Blip.tv هر دو گزینه های خوبی برای این مورد است.

یوتیوب به عنوان مثال، محدودیت هایی روی  سایز فایل های آپلودی توسط کاربر دارد که عبارت است از  حداکثر زمان 15 دقیقه یا 2GB در هر بار آپلود. اما هیچ محدودیتی برای تعداد فیلم هایی که می توانید آپلود کنید وجود ندارد. Blip.tv در نقطه مقابل محدودیتی در زمینه اندازه فایل یا تعداد فیلم هایی که کاربر می تواند ارسال کند ندارد. هر چند برای ارسال فایل در دایرکتوری پادکست ها ، ممکن است نیاز به انجام کمی هک و ترفند باشد!
در مورد پادکست های صوتی و موسیقی ، میزبان رایگان پادکست ها به طور کلی با محدودیت حجم و پهنای باند همراهند. به علاوه ، آنها ممکن است آگهی هایی تبلیغاتی و بازرگانی درون فایل صوتی کاربر یا در صفحه وبی که فید به آن اشاره می کند قرار دهند. یکی دیگر از محدودیت های جدی که این میزبان ها دارند آن است که اغلب نیاز به دانلود نرم افزار خاص خود برای آپلود فایل های صوتی از آن طریق دارند.

با توجه به این محدودیت ها و اندازه بسیار کوچکتر فایل های صوتی نسبت به تصویری، توصیه می شود که پادکسترهای فایل های صوتی و موسیقی که صرفا دنبال یک سرگرمی برای خود هستند،  از یک سرویس رایگان یا  از یک سرویس ذخیره سازی اختصاصی رایگان فایل همراه با یک وبلاگ رایگان استفاده کنند. در همین حال ، به پادکسترهای صوتی حرفه ای هم توصیه می شود از فضای میزبانی خود (پولی) و وبلاگ یا سایت حرفه ای تر استفاده کنند.
اگر انتخاب کردید که میزبان پادکست را خود بر عهده بگیرید، فراموش نکنید که بسیاری از سرویس های ذخیره سازی فایل و میزبان های وب شخصی دارای محدودیت پهنای باند می باشند  یا ممکن است حق شارژ اضافه ای بگیرند.پس ابتدا اطمینان حاصل کنید که تمام قوانین را که نسخه قابل چاپ  هم دارد خوب خوانده و  از هزینه های واقعی استفاده از خدمات آن سرویس اطلاع کافی دارید.
بسیاری از شما فقط یک پادکست صوتی ساده ، رایگان و آسان در دسترس می خواهید، مانند میزبان های ویدیو که قبلا ذکر شد. من خودم ، گزینه های مختلفی را تجربه کردم و با توجه به محدودیت های مختلف ، تنها به راحتی می توان Podomatic را به شما توصیه کنم. گزینه های دیگر محدودیت های بسیاری در حساب های رایگان دارند. همچنین ، اگر تصمیم گرفته اید  حساب کاربری پادکست خود را  به نسخه حرفه ای که پولی هم هست ارتقا دهید، Podomatic دارای گزینه هایی است که نیاز به انتقال پادکست را برطرف می کند.
استفاده از Podomatic
استفاده از Podomatic واقعا آسان است. ثبت نام تنها چند دقیقه طول می کشد و سپس می توانید فایل های صوتی یا تصویری خود را به سرعت  آپلود کنید. اگر چه ، اگر اندازه معمول فایل های ویدئویی را در نظر بگیرید، متوجه می شوید حساب کاربری رایگان این سایت بیشتر برای پادکست های فایل های صوتی مناسب است.

گزینه ها بسیاری برای آپلود وجود دارد از جمله ضبط پادکست با استفاده از وب سایت، آپلود فایل از طریق رابط وب یا آپلود از طریق اف تی پی. این بدین معناست که شما آزاد هستید تا پادکست خود را با استفاده از ابزارهای مورد علاقه خود را بر روی کامپیوتر خود بسازید، مانند GarageBand. به هر قسمت از فایلهای آپلودی یک تصویر تامب نیل برای اهداف گسترش فایل بین کاربران تعلق می گیرد و دایرکتوری پادکست Podomatic کمک می کند  که قطعات دلخواه  خود را به کسانی که میخواهند آن را بشنوند تبلیغ و معرفی نمایید تا مشتری شما گردند. دیگه بیشتر از این چی می خواید؟
امیدوارم مطالب بالا به شما کمک کند  شروع خوب و موفقیت آمیزی برای راه اندازی پادکست داشته باشید. اگر هر گونه سوال یا مشکلی در این زمینه داشتید، اجازه دهید در قسمت نظرات از مورد شما آگاهی یافته و اگر جواب سوالتان  را بدانیم حتما از هر گونه راهنمایی فروگذار نخواهیم نمود.

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. عالي بود
    لازم بود در اين زمينه هم براي علاقه مندان اطلاع رساني بشه
    ولي بهتر بود عنوانش رو ميگذاشتيد:
    آشنايي با پادكست

  2. عالي بود
    لازم بود در اين زمينه هم براي علاقه مندان اطلاع رساني بشه
    ولي بهتر بود عنوانش رو ميگذاشتيد:
    آشنايي با پادكست
    يا پادكست چيست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *