نسخه اوبونتو11.4 از حالت اپن‌آفیس(OpenOff )به لیبرآفیس(LibreOffice) تغییرحالت می‌دهد

  • 1389/11/10
  • ITTeach
  • 5

اگر شما از افرادی هستید که بر لبه “آلفا 1” از نسخه لینوکس اوبونتو در دسکتاپ خود حرکت می‌کنید ( چه کسی اینطور نیست؟)، باید یک تغییر ویژه در همین روزهای را مد نظر قرار دهید : اپن افیس با  لیبر آفیس که در نسخه ابونتو 11.04 منتشر می شود (آوریل آینده ) جایگزین خواهد شد .

اپن آفیس چیست ، لیبر آفیس چیست ، تفاوتشان در چیست ؟

برای افرادی که نمی‌دانند ، هر دوی آنها یک مجموعه نرم افزار با منبع باز هستند که شامل واژه پرداز ، صفحه گسترده ، برنامه‌های ارائه ، ابزارهای طراحی گرافیکی ، و سیستم های پایگاه داده هستند . هردوی آنها قابل اجرا بر روی سیستم‌عامل‌های چندگانه از قبیل ویندوز ، مک ، و لینوکس هستند .

لیبر آفیس خودش ، انشعابی از اپن آفیس است . این گفته سیستم‌عامل یونیکس است که لیبرآفیس به عنوان اپن‌آفیس به‌روز شده شروع شد ، و الان شامل مشخصات منحصربه‌فرد خود و تعمیرخطای خود می‌شود .

لیبرآفیس شامل افزایشاتی است که در پروژه(Go-oo) گو-او برای بار اول ایجاد شده بود . گو-او یکی دیگر از انشعابات اپن‌آفیس است که قبلا وجود داشته است .  گو-او شامل بهبود تعمیرات ، یکپارچگی سیستم عامل بهبود یافته ، بهبود واسط کاربری ، و تطابق پذیری بهتر فرمت فایل با دیگر برنامه ها مانند کارها ام‌اس می‌باشد .

گو-او زندگیش به این خاطر شروع شد که پچ های اصلی اپن آفیس توسط سان ( کمپانی که در ان زمان مالک اپن آفیس بود )  به دلایل مختلف مورد قبول واقع نشد . گو- او الان ادامه پیدا نم‌ی‌کند و تمامی بهبودهایش به لیبرآفیس منتقل شده است .

به چه دلیل به لیبرآفیس تغییرحالت دهیم ؟
جواب کوتاه : اراکل ، سان را تصاحب کرده است

یک جواب تقریبا بلند :اراکل از افراد کلیدی تیم اپن آفیس خواسته تا برروی لیبرآفیس کار کنند . رفتار گذشته اراکل ، مانند آنچه با ویروس اپن‌سولاریس انجام داد (آن را از بین برد ) ،و هدایت بلند مدت اپن آفیس را در معرض سوال قرار داد .

آن سوال ، برای حداقل اوبونتو ، زمانی که مارک شاتلورث اعلام کرد “نرم افزار بهره‌وری آفیس یک مولفه ضروری نرم افزار رایگان دسکتاپ است ، و مایه خرسندی پروژه یوبونتو خواهد بود که در انتشار آینده یوبونتوبه همراه آن لیبرآفیس نیز از بنیاد اسناد  منتشر می شود ” جواب داده شد .

ارتقاء :

بنابراین ، کاربران اوبونتو اپن آفیس ، زمانی که می خواهند از نسخه 10.10 به 11.04 ارتقاء پیدا کنند ، باید چه کار کنند ؟ هیچ کار ، بسته ارتقاء اپن آفیس با بسته انتقالی آن جایگزین شده است که به مجموعه نرم افزار لیبرآفیس ارتقاء خواهد یافت .

این انتقال نباید بیشتران کاربران را نگران کند . لیبر آفیس به نظر خواهید رسید که یک بروزرسانی سبک اپن‌آفیس است . به هر حال نگران نباشید . اینگونه نیست که آنها منوها را با آن چیزی که شما با آن آشنا هستید جایگزین کنند . با یک نوار یا هر چیز دیوانه کننده‌ای . شما مجبور نخواهید بود مهارتهای خود را دوباره به دست آورید .

منبع: hothardware

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. ببخشید اقای میری میشه بفرمایید که یوبونتو دیگه کیه؟
    منظورتون اوبونتو نیست؟یا نکنه بعد از اون همه تغییرات در اوبنتو،حالت باید با نام یوبونتو هم تلفظش کنیم؟

    1. منظورشون همون اوبونتو هست
      منتها لهجه انگليسيشون خيلي غليظه
      ماها متوجه نميشيم!
      🙂

  2. جالب بود
    پيش به سوووي ليبر افيس
    دنبال راهنماي استفاده از اپن آفيس هستم چون با ابزار نوشتاريش به مشكل خوردم
    چنين چيزي سراغ نداريد؟

  3. دقیقا با کجاش مشکل داری؟
    من اخرین بار نتونستم راحت نصبش بکنم…خیلی حالم رو گرفت اوبونتو…
    فعلا منتظرم که 11.4 بیاد و رو لپ تاپم نصبش کنم+سیستم قدیمی…
    اوبونتو بهترین گنو/لینوکسه که باهاش ور رفتم!(از لحاظ اسونی و روونی…)
    لینوکس هم بهترین سیستم عامله!!اگه مشکل نصبش رو نداشتم،فقط گاهی برای بازی کردن بهش سر میزدم!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *