آموزش نحوه ترسيم آيفون4 در فتوشاپ – بخش اول

  • 1389/12/9
  • عباس كريمي
  • 0

در ابتدا لازم است يادآور شوم به دليل طولاني بودن اين آموزش، كل آن به سه بخش تقسيم شده و با فاصله چند روز از همديگر به شما عزيزان تقديم خواهند شد. فايل PDF هر قسمت به طور مجزا در انتهاي آن بخش ارائه مي شود و در انتهاي قسمت سوم نيز، هر سه بخش آموزش در قالب يك فايل كامل PDF تقديم مي شود.

در اين آموزش تصويري، يك دستگاه آيفون4 را با استفاده از فتوشاپ ترسيم مي كنيم. در اين جا ما از تكنيك هاي مختلفي شامل ابزار قلم، ابزار اشكال فتوشاپ و سبك هاي لايه براي ترسيم اين گوشي موبايل اپل (كه در همه جا حاضر است)، استفاده خواهيم نمود. ما مصمم به ارائه جزئيات صحيح هستيم تا مطمئن شويم كه محصول نهايي­مان تا حدي كه ممكن است به نمونه واقعي شبيه باشد.

نويسنده اين مطلب آقاي Mohammad Jeprie از اندونزي­اندكه در سايت DesignInstruct مشغول به فعاليت هستند و آن طور كه در بيوگرافي ايشون آورده شده: عاشق به اشتراك گذاري دانششون در اين زمينه با ديگران هستند، باشد كه ما نيز چنين باشيم!

[توضيح: در اين نوشتار- به خاطر اين كه يك موضوع تخصصي­ست- سعي مي كنيم تا حد امكان از كلمات و عبارات زبان اصلي استفاده كنيم.]

تصوير نهايي:

گام مقدماتي: كاوش

پيشنهاد مي كنم قبل از آغاز طراحي آيفون به جستجو پيرامون تصاويري از آن بپردازيد و در آن ها خوب دقت نماييد. آشنا شدن با موضوع مورد نظر، گام مقدماتيِ مناسبي محسوب مي شود. در اين موردِ خاص به كنكاش در سايت Apple بپردازيد و در سايت گوگل نيز تصاوير مربوط به ” iPhone 4″ را جستجو كنيد.

بهتر از همه اين است كه اگر گوشي آيفوني در اختيار داريد به بررسي دقيق آن بپردازيد. بافت و جنس گوشي را احساس كنيد و نحوه بازتاب نور را بر سطوح مختلفش ببينيد.

گام 1: ترسيم نماي ظاهري آيفون

ابتدا، يك سند جديد فتوشاپ با اندازه 1800×1600px ايجاد كنيد. من هميشه هنگام ترسيمِ يك شيء شبه­واقعي از يك پرده بزرگ استفاده مي كنم زيراكه اندازه بزرگترِ پرده، هنگام ترسيم جزئيات كوچك مرا ياري مي كند. براي ايجاد يك چهار ضلعي با گوشه هاي مدور و سياه رنگ، از ابزار Rounded Rectangle (U) با شعاع (Radius) 60px و هم چنين گزينه Pathsِ انتخاب شده، استفاده نماييد.

براي فعال كردن قابليت Free Transform دكمه هاي Ctrl/Cmd + T را بفشاريد. در ادامه دكمه Alt/Option را پايين نگه داشته و گوشه بالا- راست كنترل ترنسفورم را همانند تصويرِ زير به سمت پايين بكشيد. اين عمل باعث مي شود آن گوشه دورتر به نظر برسد.

در طراحي مناظر دقيق مي بايست قانوني اساسي را به خاطر بسپاريد: عناصر دورتر مي بايست كوچك تر باشند. حال با توجه به اين قانون، گوشه پايين- راست را نسبت به گوشه بالا – راست اندكي كوچك تر مي كنيم.

از نماي كنوني آيفون تان كپي تهيه كنيد (Duplicate) و از Free Transform براي اصلاح شكل دوم استفاده كنيد؛ به عنوان مرجع، تصوير زير را ببينيد.

روي شكل دومتان Gradient Overlay دقيقي را اِعمال كنيد.

تصويري پايه اي از نماي روبروي آيفون:

گام 2: ايجاد نماي كناري آيفون

حال بياييد كناره­ي آيفون را هم ايجاد كنيم. اين لبه، اصطلاحا نوار(band) آيفون ناميده مي شود و از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. شكل قبلي را مجددا تكثير (Duplicate) كنيد و در زير ديگر اشكال قرار دهيد و در گام بعد اندكي آن را به سمت چپ حركت دهيد و رنگش را به خاكستري كم رنگ(#dedbdc) تغيير دهيد.

بر روي شكل خاكستري رنگ نيز Gradient Overlay را اِعمال كنيد.

اين، جايي است كه اكنون هستيم:

گام 3: سايه دار كردن كناره آيفون

لايه جديدي بسازيد و آن را بالاي لايه نوار آيفون قرار دهيد. با فشردن كليدهاي Ctrl/Cmd + Alt/Option + G يا راست كليك  روي لايه و انتخاب گزينه Create Clipping Mask، لايه جديد را به يك clipping mask تبديل كنيد. ايجاد يك clipping mask اين اطمينان را به ما مي دهد كه هر آن چه را كه در لايه جديد رسم مي كنيم درون نوار آيفون قرار خواهد گرفت.

براي ترسيم سايه تيره در قسمت پايينيِ آيفون، از ابزار قلم مو (Brush Tool (B)) با يك قلم موي ملايم و ميزان Opacity بين 20-25% استفاده كنيد.

اين پروسه را براي دست يابي بهhighlight  ها و سايه هاي بيشتر تكرار كنيد. براي سايه ها از رنگ مشكي و براي قسمت هاي روشن از سفيد استفاده كنيد. به شما پيشنهاد مي كنم از چندين لايه و براي هر لايه به طور مجزا از يك stroke  قلم مو استفاده كنيد. در اين روش مي توانيد با تغيير ميزان كدري (opacity) لايه ها، به سادگي، يك افِكت سايه يا روشنِ منحصر به فرد را به وجود بياوريد. در ادامه اصلاحات را به وسيله ابزارِ پاك كن (Eraser Tool (E)) اِعمال كنيد و يا حتي اگر نتيجه كار خوب از آب درنيامد كل لايه را حذف كنيد. من از حدود 10 لايه براي رسيدن به سايه كنارة آيفون استفاده كردم؛ اين فرآيند را مي توانيد در تصوير زير مشاهده كنيد:

اين تصويري است كه تا كنون ايجاد كرده ايم:

گام 4: ايجاد كنارة سفت آيفون

براي بارگزاري يك انتخاب (selection) در اطراف لايه كناره آيفون، دكمه Ctrl/Cmd را فشار داده و بر روي لايه كناره كليك كنيد.

لايه جديدي ايجاد كنيد و سپس به اين آدرس برويد: Edit > Stroke. در پنجره Stroke، رنگ را روي مشكي، ضخامت (Width) را 1px و در آخر مكان (Location) را نيز بر روي Inside تنظيم نماييد (به اين خاطر كه stroke درون selection ساخته شده است).

اكنون مي بايست آيفون­مان داراي لبه اي سفت و زيبا شده باشد.

گام 5: به كاربردن بافتي از جنس فولاد ضد زنگ

آيفون 4 به خاطر به كاربردن فولاد ضد زنگ در كناره­اش اندكي با ديگر نسل هاي پيشينش متفاوت است، كه اين امر باعث شده كه از لحاظ ظاهري دستگاه موبايل قوي تري را به نمايش بگذارد. اين نوار به عنوان آنتن دستگاه نيز عمل مي كند. خب،‌ بياييد اين سطح فولاديِ ضد زنگ را در كناره آيفون ايجاد كنيم. براي شروع لايه جديدي بسازيد و آنرا با رنگ سفيد پر كنيد.

در ادامه اين مسير را طي كنيد: Filter > Noise > Add Noise.

حال به Filter > Blur > Motion Blur برويد.

اين لايه جديد را بالاي لايه كناره آيفون (side layer) و زير همه لايه هاي سايه و highlight قرار دهيد. Blend Mode اين لايه را بر روي گزينه Multiply تنظيم نماييد.

گام 6: ايجاد يك لبه اضافي (Inset Edge)

براي بارگزاري يك انتخاب (selection) در اطراف لايه نماي آيفون (face layer)، دكمه Ctrl/Cmd را فشار داده و بر روي لايه نما كليك كنيد. توسط كليدهاي جهت نماي كيبورد، selection را به ميزان 2px به سمت چپ منتقل كنيد.

لايه جديدي ايجاد كنيد و  selection اي كه ايجاد كرده ايم را با رنگ سفيد پر كنيد.

براي ايجاد selection در اطراف لبه اضافي، دكمه Ctrl/Cmd را فشرده و بر روي لايه اي كه در گام قبل ايجاد كرديم كليك كنيد. مجددا لايه جديدي ايجاد كنيد و به منوي Edit > Stroke برويد و مقدار پهنا (Width) را 1px، رنگ را مشكي و Location را بر روي Inside تنظيم كنيد.

براي ملايم كردن stroke به اين مسير برويد: Filter > Blur > Gaussian Blur

گام 7: تاريك كردن قسمت پاييني آيفون

از ابزار براش براي ترسيم سايه در قسمت زيرين آيفون استفاده نماييد.

گام 8: ساخت صفحه نمايش آيفون

ابتدا مستطيلي مشكي رنگ رسم كنيد و در ادامه از Free Transform (Ctrl/Cmd + T) براي تغيير پرسپكتيو مستطيل در جهت مطابقت دادن آن با نماي آيفون استفاده كنيد.

براي باز كردن پنجره Layer Style بر روي لايه دابل كليك كنيد و سپس افكت هاي Gradient Overlay و Stroke را براي لايه فعال كنيد.

 

Gradient Overlay

Stroke

توجه نماييد كه مقدار Fill Type اين stroke بر روي Gradient تنظيم شده و در نتيجه stroke با منبع روشن (light) ما مطابقت خواهد يافت.

اين تصويري است از افكت هاي Gradient Overlay/Stroke به كار رفته در layer style:

تصوير روبرو نماي بزرگ شده اي را به نمايش مي گذارد. همانگونه كه مشاهده مي كنيد، افكتِ لايه stroke به صفحه نمايش ما نماي مطلوبي بخشيده است، پهناي highlight در قسمت بالا و چپ صفحه نمايش 1px مي باشد.

 

منبع: DesignInstruct

دريافت فايل PDF بخش اول (1.26 مگابايت): How to Draw a Realistic iPhone 4 with Photoshop—part 01

بخش دوم آموزش را مي توانيد در اينجا مطالعه كنيد.

بخش سوم آموزش را مي توانيد در اينجا مطالعه كنيد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *