گیگابایت کارت گرافیک HD 6970 OC2 WindForce3X را به عنوان یکی از بهترین طراحی‌های خود عرضه کرد

  • 1390/2/15
  • عليرضا شیری
  • 3

گیگابایت این بار باز هم تلاش کرده که چیپ گرافیکی HD 6970 را بیش از پیش اورکلاک (افزایش دادن سرعت هسته و حافظه‌ی کارت گرافیک که یاعث افزایش دما و ناپایداری آن و در صورت بی‌احتیاطی سوختن یا آسیب دیدن آن می‌شود) کند و به این منظور یک مدل خاص طراحی کرده است. مدل GV-R697OC2-2GD یا به عبارت دیگر Gigabyte HD 6970 WindForce-3X OC2 نام این کارت گرافیک قدرتمند است. در این کارت از همان طراحی PCB (مخفف Printable Circuit Board یا برد الکترونیکی قابل پرینت شدن) و همان چیپ HD 6970 که در نسخه‌ی قبل یعنی GV-R697OC-2GD استفاده شده، در این کارت نیز استفاده شده است.

تصاویر جعبه‌ی هر دو مدل را مشاهده می‌کنید:

 

خنک‌کننده‌ای که در این مدل استفاده شده همان WindForce-3X است که به خوبی می‌تواند چیپ پردازنده و مدارهای کارت گرافیک را خنک کند، این بار سرعت هسته‌ی پردازنده و حافظه بیشتر شده است. در مدل قبلی سرعت پردازنده و حافظه به ترتیب 900 مگاهرتز و 1375 مگاهرتز بود اما در این نسخه‌ی قوی‌تر 920 مگاهرتز و 1375 مگاهرتز است. قابل ذکر است که حافظه‌ی 2 گیگابایتی این مدل‌ها از نوع GDDR5 است و در نتیجه فرکانس کاری موثر مدل‌ها 5500 مگاهرتز است. مدل مرجعی که کمپانی سازنده‌ی چیپ یعنی AMD تولید کرده دارای سرعت هسته و حافظه‌ای برابر با 880 و 1375 مگاهرتز است، بنابراین کار کمپانی گیگابایت و خنک‌کننده‌ی موثری که تولید کرده بسیار عالی می‌باشد. گیگابایت در مورد سرعت حافظه به فکر اورکلاک نیافتاده چرا که به نظر می‌رسد این مقدار حافظه و سرعت آن نیازی به اورکلاک کردن ندارد.

در تولید برد این کارت از یک لایه‌ی مسی 2 اونسی استفاده شده همچنین چوک‌های فریتی درجه یک و خازن‌های ژاپنی نیز طراحی عالی آن را نشان می‌دهد. کولر (خنک‌کننده‌) آن از فین‌های (پره‌هایی شبیه رادیاتور) آلومینیومی که به لوله‌های حرارتی متصل است استفاده می‌کند، سه عدد فن با قطر 80 میلی‌متر نیز روی فین‌ها تعبیه شده است تا حرارت منتقل شده به فین‌ها را پخش کند.

مشخصات چیپ پردازنده‌ی گرافیکی HD 6970 نیز به صورت زیر است:

تعداد واحدهای سایه‌زن یا شیدر: 1536 عدد که با معماری VLIW4 طراحی شده است

پهنای باس حافظه‌ی GDDR5 نیز 256 بیت است

HD 6970 با استفاده از سیلیکون‌های 40 نانومتری Cayman ساخته شده است

تاریخ عرضه و قیمت این کارت گرافیک پر سرعت هنوز توسط گیگابایت اعلام نشده است

منبع: techpowerup

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. این همین مقاله ای هست چندین ماه پیش تو سایت میهن سنتر در مورد سریع ترین کارت گرافیک ها از سوی گیگابایت منتشر شد

    1. احتمالا نسخه ی قبلی رو معرفی کرده بوده چون این نسخه هنوز عرضه نشده و قیمتش هم مشخص نیست، احتمالا یکی از بهترین کارتهای تک هسته ای میشه، در واقع قویترین کارت تک هسته ای از AMD خواهد بود و قابلیت اورکلاک زیادی هم باید داشته باشه. باید منتظر شد و نتیجه ی تست ها رو دقیق بررسی کرد.

    2. البته کارت گرافیک های دو هسته ای هم چند ماه پیش از سوی یک شرکت عرضه شد و هم زمان پنج مانیتور رو جواب می داد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *