نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ideapad y500

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ideapad y500
  • 1392/3/22
  • امين قاسمي‌زاده
  • 5

06Lenovo_IdeaPad_Y500_95412VU_35536131_610x436

لپ تاپی منحصر به فرد برای بازی در یک قیمت عالی
نکات مثبت : Lenovo Ideapad y500 مزایای جالبی دارد،اجزای سازنده با کیفیت،از جمله گرافیک مناسب برای بازی کنندگان بازی‌های کامپیوتری و لوازم جانبی قابل تعویض و جالب‌تر از همه صفحه کلید دارای نور پس زمینه
نکات منفی: اگر این لپ تاپ دارای صفحه نمایش لمسی بود که عملاً مناسب برای ویندوز 8 است، در بازار مشتریان بیشتری جذب می‌کرد.
خط پایین : برای کسانی که به دنبال ویژگی‌های بیشتر از یک Ultra book هستند و همین طور به دنبال بازی‌های گرافیکی هستند این لپ تاپ بسیار مناسب است، اما من هنوز باور ندارم که این لپ تاپ با این همه قابلیت دارای صفحه نمایش لمسی نیست و این یک ایراد بزرگ است.
نسخه فعلی LENOVO IDEAPAD Y500 یک لپ تاپ است که نمی‌توان آن را دوست نداشت.
دلنشینی،صفحه نمایش 15 اینچی و ویندوز 8 نصب شده بر روی آن،طراحی مناسب و یک صفحه کلید که دارای نور پس زمینه قرمز است، این لپ تاپ را مظهر زیبایی کرده است این لپ تاپ سری Idea pad اصلاً با لپ تاپ‌های خشن سری Thinkpad
سنخیت ندارد.
لپ تاپ y500 دارای پیکربندی SLI است که لنوو قیمت آن را 1299 دلار اعلام کرده است.
با این حال، لنوو تخفیف‌های زیادی در برخی از پیکربندی‌های GPU در سایت خود داده است که در زمان نوشتن این مطلب قیمت این سیستم،900 دلار در سایت زده شده است.
با وجود امکانات و قیمت‌های جذاب،هنوز مسائلی وجود دارد.
کارت گرافیک Nvidia GeForce برای یک لپ تاپ بزرگ بسیار عالی و کارآمد است، اما نبود یک صفحه نمایش لمسی به این معناست که این لپ تاپ مناسب ساعاتی که شما نمی‌خواهید با آن بازی انجام دهید نیست.
صفحه کلید این لپ تاپ عالی است ( نور پس زمینه قرمز رنگ آن و لبه های مناسب).اما پد لمسی آن به شما احساس شناور بودن می‌دهد.
اضافه کردن برخی از ضربه های اضافی مخصوص سیستم‌های Ultrabay است.
سال گذشته،شما می‌توانستید این عملگر رو بر روی لپ تاپ‌های بزرگ و متوسط ببینید اما امروزه این امر نادر است.
لوازم جانبی Ultrabay مورد بررسی ما یک کارت گرافیک GeForce GT650M است( که نادر است و در واقع برای لپ تاپ‌های مخصوص بازی است)، اما شما می‌توانید یک هارددیسکاضافه بخرید و یا حتی یک فن خنک کننده داشته باشید و از درایورهای نوری مخصوص استفاده کنید.
همه این موارد باعث می‌شود که y500 یک لپ تاپ قدرتمند،انعطاف پذیر و شیک باشد و کاملاً مقرون به صرفه است ( اگر قیمت فروش فعلی تغییری نکند).اگر فقط دارای یک صفحه نمایش لمسی برای ویندوز 8 نصب شده بر روی سیستم بود من این لپ تاپ را به عنوان بهترین لپ تاپ سال 2013 انتخاب می‌کردم.همان طور که فهمیدید لمسی بودن صفحه نمایش برای من بسیار مهم است، به صورتی که شاید به این دلیل مجبور به خرید لپ تاپ دیگری شوم.

03Lenovo_IdeaPad_Y500_95412VU_35536131_610x436

طراحی و ویژگی‌ها
این امر آسان است که در نگاه اول بگوییم این یک Ultra book نیست.برخلاف اکثر لپ تاپ‌هایی که ما در سال گذشته بررسی کردیم، لپ تاپ Y500،به نازکی و باریکی MacBook Air clone نیست.
در عوض این لپ تاپ یک نیروگاه قوی 15 اینچی است که دارای یک ولتاژ قوی و پردازنده Intel core i7 است و نه تنها یک کارت گرافیک دارد، بلکه دو کارت گرافیک در این لپ تاپ قرار گرفته است.
حتی با وجود همه این حرف‌ها، نسبت به لپ تاپ‌های تولید شده چند سال گذشته باز هم این لپ تاپ ضخیم است.
طراحی اولیه این لپ تاپ مشکی بود،اما برخی از مردم امروزه دیگر طرفدار لپ تاپ‌های مشکی نیستند و مخصوصاً امروزه رنگ سفید هم طرفداری سرسخت خود را دارد.
در این مورد، درب لپ تاپ فلزی است،کلیدها در اعماق رنگ قرمز می‌درخشند و صفحه کلید به زیبایی در برابر پس زمینه تیره خود ایستادگی می‌کند. اما باید اعتراف کنم که این لپ تاپ به نظر تیز می‌رسد.اگرچه این واقعیت هم وجود دارد که صفحه کلید دارای نور پس زمینه ممکن است اثر انگشت را بر روی خود ثبت کند.
صفحه کلید این لپ تاپ شبیه دیگر صفحه کلیدهای سری Ideapad و یا حتی سری thinkpad شرکت لنوو است.
کلیدها به لطف تحقیقات فراوان و تست شرکت لنوو به خوبی و اندازه کافی عمیق هستند و دارای بهترین فضای استفاده شده برای کلید های Alt,shift و کلیدهای بازگشتی و عملکردی مهم هستند.
اما این مطلب را برای پد لمسی نمی‌توان گفت،زیرا مثل بسیاری دگر از لپ تاپ‌ها فاقد دکمه موس جداگانه برای چپ و راست است. ضربه زدن به طور مداوم به دو منطقه برای کلیک کردن کمی مشکل است.

DSC02808_610x407
یکی دیگر از عوامل مشکلات این است که لپ تاپ Y500 فاقد صفحه نمایش لمسی است و که در اصل در ویندوز 8 وجود یک صفحه نمایش لمسی،خود یک رابط کاربری است، که برای حل این مشکل شما می‌توانید از یک موس خارجی استفاده کنید هر چند جای جذابیت کار کردن با صفحه نمایش لمسی را نمی‌گیرد.
در عالی که این لپ تاپ دارای صفحه نمایش شیک و غیر لمسی است من باید مفهوم Ultrabay را تحسین کنم.
لپ تاپ اصلی با پیکر بندی و کارت گرافیک Nvidia GPU به بازار آمد، اما گزینه‌ها و امکانات دیگر این لپ تاپ به صورت جداگانه هم به فروش می‌رسد،که این امکانات شامل: یک هارد دیسک دیگر،فن خنک کننده اضافی،درایو نوری است که هزینه هر کدام بین 29 تا 189 دلار است.
ما از این دستگاه‌ها انتظار نداریم که بازی‌ها را از طریق دی وی دی درایو برای ما نصب کند،چون (swappable نیست)
پس تنها کاری که باقی می‌ماند،درایور را بیرون آوردن و جایگزین کردن آن با یک second GPU است.
صفحه نمایش لپ تاپ y500،15.6 اینچی است که دارای رزولوشن 1080*1920پیکسل است، این همان چیزی است که ما از یک لپ تاپ متوسط رو به سطح بالا انتظار داریم.تازه‌ترین لپ تاپ‌های سری y که ما بررسی کردیم، در سال 2012 لپ تاپ IdeaPad Y480 بود که یک صفحه نمایش 14 اینچی داشت و دارای رزولوشن 768*1366 بود.
در آن زمان، ما اشاره کردیم که برای یک لپ تاپ متوسط 1000 دلار غیر قابل قبول است، وضوح بهتر تصویر در این لپ تاپ سری جدید خیلی بهتر است و خیلی بالاتر از حد انتظار است.

همان طور که قبلا ذکر شد،اگر صفحه نمایش غیر لمسی آن را حساب نکنیم این یک لپ تاپ عالی است که تا حد زیادی انتظارات شما را برآورده می‌کند.
بدون شک می‌گویم شما نیازی به لمس ویندوز 8 ندارید،اما با این حال ویندوز 8 مبتنی بر کاربر است.

Untitled
اتصالات، عملکرد و عمر باتری

شما انعطاف پذیری مناسب و معقولی با y500 تجربه خواهید کرد.از جمله خروجی دوگانه ویدیو و طراحی پورت USB برای شارژ لوازم جانبی، حتی هنگامی که دستگاه خاموش است، که این ویژگی در هنگام سفر و بازی و ذخیره سازی بسیار مناسب است.

مدل‌های مختلف از پیش تعیین شده در دسترس هستند که با اضافه کردن هر لوازم جانبی که شما انتخاب می‌کنید باید هزینه جداگانه ای پرداخت کنید.
در هنگام نوشتن این مطلب،نزدیک‌ترین پیکربندی مورد نظر ما 869 دلار قیمت دارد.بالاترین قیمت در لیست ما،1349 دلار قیمت دارد که دارای امکاناتی مثل:یک کارت گرافیک Nvidia GPU و صفحه نمایش 1080 پیکسلی و یک دی وی دی برای Ultrabay و همین طور یک هارد دیسک 1TB با یک SSD که 16GB است دارد.البته ممکن است زمانی که شما این مطلب را می‌خوانید قیمت این لپ تاپ افزایش یافته باشد.
باید از پردازنده 2.4Ghz Intel core i7-3630QM و پردازنده 4 هسته ای y500 تشکر کرد.
لپ تاپ y500 در تمام آزمایشات و محک‌های ما سر بلند بیرون آمد حتی در مقایسه با لپ تاپ‌های جایگزین دسکتاپ ها هم پیروز شد.
عملکرد بازی بسیار عالی بود و به درستی پیکربندی دو GPU از جمله (Ultrabay GPU قابل جا به جایی) برای SLI طراحی شده است.در این سیستم بالاترین تنظیمات و رزولوشن پایین‌تر و یا بالاترین رزولوشن و تنظیمات متوسط را به راحتی می‌توانید احساس کنید.
یکی از مورادی که انتظار می‌رود، این است که عمر این باتری زیاد نمی‌تواند باشد.
با این حال برای ما 3 ساعت پخش فیلم برای تخلیه کامل باتری یک لپ تاپ 15 اینچی قابل قبول و رضایت بخش بود.

نتیجه گیری
با وجود یک صفحه نمایش 15 اینچی با رزولوشن بالا،طراحی مناسب و معقول، وجود دو کارت گرافیک و لوازم جانبی انعطاف پذیر لپ تاپ لنوو y500 پاسخگوی بسیاری از خواسته های کاربر خواهد بود.

لینک منبع بعد از تاید این خط پاک شود

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. یه صفحه لمسی نداشتن این لپ تاپ رو اینقدر به رخ کشیدی که انگار یه زن نازاست آقا صفحه لمسی نداره خوب والا z500 رو ما ۳ تومن خریدیم با امکانات مشابه و بدون صفحه لمسی نمیدونم اگر صفحه لمسی داشت چقدر باید هزینه میکردم در ضمن اینو نمیدونم اما تاچ پد z500 واقعا عالیه و اون مشکل نازایی رو حل کرده چون واقعا کاربردیه

  2. سلام،من یه سیستم خوب برای کارای 3dmax و طراحی می خوام،یکی بهم این رو معرفی کرده،به نظرتون خوبه؟

    1. سلام
      کارت گرافیک بسیار خوبی دارد و همین طور پردازنده قوی 4 هسته ای دارد که به شما کمک بسیاری می کند
      به نظر من اگر بخرید ضرر نمی کنید ( مخصوصا با گارانتی سازگار ارقام)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *