برای حرفه ای‌ها؛ بررسی گروهی کارت‌های گرافیک بهبود یافته DirectCU II محصول اسوس

  • 1390/3/8
  • محمدرضا ارجمندی
  • 4

تا کنون به این فکر کرده اید که بین قطعات کامپیوتر آیا چیزی هست که از نظر ظاهری بسیار شیک و زیبا به نظر برسد ؟ برای حدود 99 ٪ از قطعات سخت افزار، احتمالا جواب منفی است. اما حالا که در حال خواندن این مقاله اید این احتمال وجود دارد که حداقل برای یک بار هم که شده با یک نگاه عاشق سبک طراحی یک جزء از قطعات روی مادربرد شوید. شاید این جذب شدن آن قدر زیاد باشد که شما را به عضویت در دنیای علاقه مندان سخت افزارهای حرفه ای و توانمند بکشاند، که در آن دانستن مهارت های اورکلاکینگ از اهم واجبات، آشنایی با مدیریت کابل ها یک باید، و ارتقا خنک کننده تنها یک گزینه اختیاری و دلبخواه نیست، بلکه یک ضرورت است.

به طور قطع، ما در طول چند سال اخیر طرح های داغ و خیره کننده ای در دنیای محصولات سخت افزاری و آی تی دیده ایم، اما تعداد کمی از آنها سبب برانگیختن اشتیاق درونی به اندازه DirectCU II  محصول شرکت معظم اسوس شده است. با همان نگاه اول، شما می توانید بگویید این کارت به طور خاص برای کاربران ویژه ای تدارک دیده شده که قادر به درک جزئیات ظریفی که یک محصول را از دیگران متمایز و ارزشمند می کند هستند. طراحی مفهومی نه؟ به بدنه مشکی جذاب بنگرید. آره. خطوط راه راه قرمز روی قسمت جلویی دیده می شود. بله این یک کارت گرافیک معمولی نیست. خنک کننده سه گانه؟! وای!

امروز ، ما نگاهی دقیق داریم به پنج کارت گرافیک قدرتمند که اسوس با افزودن محصول خود یعنی DirectCU به آن نسخه ای حرفه ای تر از این کارت های گرافیک را روانه بازار کرده. این کارت های گرافیک عبارتند از  GTX 580 ، GTX 570 از انویدیا، و رادئون اچ دی 6970 ، 6950 و6870 از اِی اِم دی (ATI) .این محصولات همگی جز کارت های گرافیک قدرتمند بوده یا در طیف متوسط به بالای بازار پردازنده های گرافیکی قرار می گیرند، که نمایندگانی از هر دو سازنده عمده  کارت گرافیک جهان یعنی انویدیا و اِ ام دی می باشند. البته، همه این محصولات در حالی روانه بازار می شوند که پیش از این درکارخانه اورکلاک شده و خنک کننده های عظیم با بورد مدار چاپی حکایت از طراحی دوباره و اجزاء ارتقا یافته دارد. اگر شما از جمله علاقه مندان به سخت افزار هستید، به خصوص کارت های گرافیک، نباید این مقاله را از دست بدهید. پس ادامه مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا بدانید DirectCU چه مزیتی به یک کارت گرافیک حرفه ای اضافه می کند و به این بیاندیشید که آیا این محصول شایستگی قرار گرفتن در هنگام ارتقاء رایانه شما را دارد یا نه…

کلکسیون کارت های گرافیکی مجهز به DirectCU شده از اسوس

بزرگتر ، خنک تر، سریعتر

(قیمت ها مربوط به بازار در زمان نگارش این مقاله است)

همچنان مجذوب ظاهر این کارتها شده اید نه؟ خب، ما شرط می بندیم برچسب قیمت هر کدام را حتی بیشتر دوست داشته اید. به طور کلی، مدل های اورکلاک شده از کارت های گرافیک، یا هر یک از اجزای کامپیوتر، معمولا قیمت های قابل توجه بالاتری با توجه به ویژگی های بهبود یافته و عملکرد ارتقا یافته دارند. اما در اینجا ، اسوس سنت شکنی کرده و  DirectCU  خود را به گونه ای از آب درآورده که قیمت یک کارت گرافیک ویژه خیلی بیشتر از همان کارت در حالت معمولی نیست. به عنوان مثال ، می توان یک کارت گرافیک جی فورس GTX 580 تغییر یافته توسط شرکت های اورکلاک را به قیمت 499 دلار به صوت آنلاین خریداری کرد . DirectCU II GTX 580  اسوس نیز با همین قیمت به فروش می رسد ، اما شامل ویژگی های پیشرفته متعدد از جمله سرعت بالاتر و ارتقا سیستم خنک کننده است. بیایید نگاهی دقیقتر به این امکانات داشته باشیم و اینکه هر کدام از آنها در معیار های مختلف و تست هایی که رویشان انجام می دهیم چگونه برتری خود را ثابت می کنند.

این کارت ها چگونه از طراحی مرجع متفاوت اند؟

بعضی ها ممکن است نگاهی به این محصولات انداخته و از خود بپرسند که خوب مزیت این محصولات تغییر شکل یافته چیست. هر زمان که یک سری جدید از کارت های گرافیک توسط اِی اِم دی یا انویدیا به بازار عرضه می شود، رسم بر آن است که برخی شرکت های تخصصی در زمینه این سخت افزارها دست به کار می شوند و شروع به بهینه سازی و دستکاری محصول اصلی برای افزودن ویژگی های مختلف می کنند به طوری که مصرف کنندگان با گزینه های حتی جذاب تری نسبت به محصول اولیه روبرو بوده و فراتر از طرح مرجع اصلی حق انتخاب های متنوعی دارند (درست مانند شرکت های تیونینگ که خودروهای معروف و پرطرفدار را با اضافه کردن بادی کیت و تقویت موتور جذاب و متمایز می کنند). خب ، هر یک از کارت های اینجا معرفی شده هم طرح اولیه خود را از سازندگان پردازنده گرافیکی گرفته منتها یک گام جلوترند. علاوه بر سرعت بالاتر پردازنده گرافیکی، آنها مجهز به خنک کننده های بهبود یافته ای هستند که به طور قطع سبب افزایش کارآیی و طول عمر بیشتر قطعه می گردد. heatsink ها یا پره های انتقال حرارت در این محصولات دوباره طراحی شده اند برای بهبود عملیات انتقال حرارت و خنک کنندگی موثر به منظور تناسب با فرکانس کاری بالاتر قطعه که یک نکته حائز اهمیت است، و این در حالیست که با کاهش صدای مزاحم تولیدی نیز مواجهیم.

DirectCU دقیقا چه چیزی برای ارائه دارد؟

با معرفی نسل دوم DirectCU ، اسوس ادعا می کند پیشرفت های بسیاری نسبت به طراحی مرجع این کارت های گرافیک خاص رخ داده است. قبل از هرگونه نتیجه گرفتن ، اجازه دهید به طور مفصل بیان کنیم این مزایا که اسوس می خواهد شما از آن آگاهی داشته باشید چه ها هستند. اسوس ادعا کند که موفق به بهبود فرآیند انتقال حرارت با فراهم آوردن افزایش جریان هوا به درون کارت تا 600 ٪ بیشتر شده و با استفاده از حربه تغییر ولتاژ اورکلاک بهتری را در کارت ها به وجود آورده. علاوه بر این، کارت های بهبود یافته توسط اسوس مجهز به فن خنک کننده ضد گرد و غبار، محافظ GPU ، و حفاظت جریان توسط فیوز می باشند. و همه آنها از ” نیروی سوپر آلیاژ ” (Super Alloy Power) بهره می گیرند که تضمین کننده 15 ٪ افزایش عملکرد، تا 35 درجه سانتی گراد دمای کاری پایین تر، و 5/2 برابر طول عمر طولانی تر است. با این بحث ها، اجازه دهید نگاهی از نزدیک داشته باشیم به اینکه دقیقا چگونه تمام این ویژگی ها پیاده سازی شده است.

امروزه هیت سینک های تماس مستقیم در عرصه خنک سازی سی پی یو کاملا شناخته شده اند. از این روی این نوع هیت سینک ها تنها راه حل مطمئن  برای سازندگان کارت گرافیک برای اجرای همان ویژگی بر روی محصولات خود می باشد. اما آنچه در محصول اسوس به کار رفته منجر به قرار گرفتن حرارت در مجاورت لوله نازک از جنس رسانای حرارتی قوی است که روش موثری نیز هست زیرا هیچ مقاومت حرارتی بین حرارت تولید شده توسط پردازنده گرافیکی و لوله های مسی انتقال دهنده حرارت که آن از سراسر هیت سینک به جریان هوا منتقل می کنند وجود ندارد.

نیروی سوپر آلیاژ چه مزیتی دارد؟

به طور خلاصه، فن آوری سوپر آلیاژ از مواد ساختمانی بهتر بر روی کارت های گرافیک به منظور افزایش کارایی استفاده می کند. این امر با کاهش انرژی تلف شده، افزایش دوام، و دستیابی به عملکرد مشابه در دمای پایین تر تکمیل می گردد. SAP  (مخفف عبارت Super Alloy Power ) به طور خاص در چوک (سیم پیچ با مقاومت کم و اندوکتانس بالا برای عبور جریان مستقیم و یک سویه کردن جریان متناوب) ، خازن ها، و MOSFET های موجود در هر محصول DirectCU.به کار گرفته شده است.

چوک های روی برد الکترونیکی شامل ترکیبی از فرمول منحصر به فرد آلیاژی و هسته بتنی است، که سبب از بین بردن صدای وزوزی که معمولا در هنگام قرار گرفتن برخی کارت های گرافیک تحت بار بالا به گوش می رسد می گردد. علاوه بر این ، خازن ها اجازه افزایش ولتاژ تا حداکثر 30 ٪ را به طراح مدار می دهند، در حالی که عمر ذخیره بار تا 2.5 ساعت طولانی تر از خازن های معمول استفاده شده در کارت های گرافیکی دیگر می گردد. سوپر آلیاژ MOS نیز حد آستانه ولتاژ را بالا می برد، اما بسیار کوچکتر و با دمای کاری پایین تر از  MOSFET های معمول. همچنین، خازن منحصر به فردی به نام SAP CAP  در پشت برد واقع شده است تا به عنوان یک منبع تغذیه مطمئن برای پردازنده گرافیکی برای اورکلاک با ثبات بیشتر انجام وظیفه نماید.

با این حال یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده ای که بدان برخورد کردیم موتور سوپر هیبرید (SHE) نامیده می شود. این ویژگی کارت گرافیک را قادر می سازد به صورت بلادرنگ (real time) بین پروفایل های مصرف حداکثری انرژی و همین طور حالت صرفه جویی در مصرف انرژی سوئیچ  کند، تا قدرت به عبارت دیگر کارت گرافیک تنها زمانی که شما به آن نیاز دارید فعال شده و انرژی مصرف می کند.

مبارزه با گرد و غبار وارد مرحله تازه ای شده!

علاوه بر اینکه فن های بزرگتری را نسبت به کارت های گرافیکی دیگر در این محصولات مشاهده می کنید، فن ویژه اسوس در مدل های DirectCU از ویژگی ضد گرد و غبار بهره می گیرد. متخصصان اسوس می گویند این فن ها دو بار مهر و موم شده برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به محفظه اسمبل اجزا که با گذشت زمان سبب گرفتگی یاطاقان های فن ها و کاهش بازدهی آن می گردد. نتیجه افزایش عمر فن تا10 هزار ساعت است.

در گذشته، خرابی فن را در انواعی از کارت های گرافیک قدیمی تجربه کرده ایم. خوشبختانه از اولین محصول GPU  تست شده در دو سال گذشته به این طرف، هیچ کدام دارای مشکل فن نبوده اند. آزمودن این ویژگی خاص در واقع زمان طولانی طلب می کند (احتمالا چند سال مصرف مداوم)، اما این اطمینان را داریم که اسوس یک گام اضافی و ایمن در اینجا برداشته است.

حال بپردازیم به بررسی هر کدام از کارت های گرافیک چهارگانه بهبود یافته توسط اسوس:

اسوس DirectCU II GTX 580

مشخصات و ویژگی ها

مدل  ENGTX580 DCII

سرعت ساعت هسته:  782 مگاهرتز

سرعت ساعت حافظه / اندازه:  1002 مگاهرتز / 1.54 گیگا بایت

پورت ها:

یک پورت HDMI

یک پورت DisplayPort

دو عدد پورت دی وی آی

گارانتی:3 سال

3 سال

قیمت 499 دلار

 

 

 

 

 

مروری سریع بر GTX 580

GTX 580  در حال حاضر قوی ترین کارت گرافیکی تکی (در مقایسه با کارتهای دوبل) در بازار می باشد. فقط کارت های گرافیک دو پردازنده ای GTX 590 و HD 6990 کارت های گرافیک قوی تر از جی تی ایکس 580 می باشند. با این گفته، روشن است که GTX 580 در انتهای بالایی طیف قرار دارد، هم از نظر قیمت و  هم از نظر عملکرد. این کارت را می توان بین 499  تا 559  دلار خریداری کرد (آنلاین)

اما تفاوت نسخه DirectCU کارت GTX 580 با مدل معمولی ساخت انویدیا چیست؟

نسخه DCII  از این کارت محصول اسوس، نسبت به طراحی محصول مرجع به چند شیوه متمایز شده است. اسوس سرعت ساعت هسته ، پورت های خروجی ، مدار چاپی، و خنک کننده را متحول کرده است.سرعت این مدل به 782 مگاهرتز در مقابل 772 مگاهرتز سرعت مرجع رسیده، در حالی که دو پورت دی وی آی ، یک DisplayPort ، و یک پورت HDMI دارد  . کارت اصلی تنها ، دو دی وی آی و یک مینی پورت HDMI دارد.

آنها همچنین مصرف برق ممکن را توسط افزودن دو اتصال 8 – پین PCIe که برای اتصال به منبع تغذیه است افزایش داده اند. علاوه بر این ، آنها یک پخش کننده حرارت پشت صفحه ، برای خنک کردن جزء اضافی تعبیه کرده اند. این یکی نیز ظاهر محصول را بهبود می بخشد علاوه بر اینکه یک لایه اضافی به حفاظت فیزیکی محصول افزوده شده.

یکی از فاکتورهای مهم که در آن DirectCU II GTX 580  مشابه مدل اصلی است مقوله قیمت است. همانطور که گفته شد کارت های بهینه شده توسط دیگر شرکت ها را می توان به قیمت 499 دلار و به صورت آنلاین خریداری نمود، درست همان برچسب قیمت زده شده روی این محصول، منتها اسوس همانطور که گفته شد فناوری های زیادی در محصول خود دارد.

نصب

تصویر زیر به شما نشان می دهد DCII GTX 580 چگونه روی مادربرد اسوس مدل Rampage III سوار شده است. قطعا مقدار قابل توجهی از فضای دور و بر خود را اشغال می کند، اما هنوز هم در مجموع چهار اسلات PCI برای توسعه در دسترس است و حتی  فضای کافی برای نصب یک کارت گرافیک سه اسلات دیگر مثل GTX 580 برای عمل SLI (جفت کردن دو کارت گرافیک) وجود دارد.

اسوس DirectCU II GTX 570

مشخصات و ویژگی ها

مدل: ENGTX570 DCII

سرعت ساعت هسته:  742 مگاهرتز

سرعت ساعت حافظه / اندازه:  950 مگاهرتز / 28/1 گیگا بایت

پورت ها:

یک پورت HDMI

یک پورت DisplayPort

دو عدد پورت دی وی آی

گارانتی:3 سال

قیمت: 369 دلار

 

 

 

 

 

مروری سریع بر GTX 570

پس از GTX 580 ، کارت بعدی در رده محصولات انویدیا مدل GTX 570 است. هر چند که این کارت قیمتی به مراتب کمتر از برادر بزرگ خود دارد، اما عمکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد. ما  قیمت آنلاین GTX 570را تا 329 دلار نیز یافتیم، که اسوس  با اورکلاک کارخانه ای و رساندن سرعت به 800 مگاهرتز آن را به قیمت 369 دلار به فروش می رساند.

تفاوت نسخه DirectCU کارت GTX 570 با مدل معمولی ساخت انویدیا چیست؟

همانند  DCII GTX 580 ، اسوس در این مدل نیز سرعت ساعت هسته ، پورت های خروجی ، مدار چاپی ، و سیستم خنک کننده را نسبت به GTX 570.  استاندارد ساخت انودیا متحول کرده است. کارت با سرعت 742 مگاهرتز در مقابل 732 مگاهرتز نمونه استاندارد کار می کند، در حالی که دو دی وی آی ، یک DisplayPort ، و یک پورت HDMI دارد. باز هم ، نمونه استاندارد تنها دارای دو دی وی آی و یک پورت مینی HDMI است.

یکبار دیگر ، پیکربندی منبع تغذیه بهینه سازی شده است. در حالی که جی تی ایکس 570 معمولی نیاز  به دو اتصال 6 – پین نیرو دارد، مدل DCII نیاز به دو اتصال 8 -پین و  6 – پین به منظور نصب روی مادربرد دارد. همچنین ، این کارت از یک صفحه پشتی برای خنک کنندگی  مضاعف بهره می برد.

نصب

از آنجایی که این کارت به صورت فیزیکی شبیه به  DCII GTX 580 است، دقیقا به همان میزان این کارت روی مادربرد فضا اشغال می کند. تصویر بالا نشان میدهد که چگونه کارت روی مادربرد  Rampage III  سوار شده، که گسترش هیت سینک کارت به حدود نیم اینچ نشان دهنده ضخامت زیاد و فضای اشغالی بالاست. و درست همانند جی تی ایکس 580 ، به اندازه کافی جا برای نصب دیگر کارت سه اسلاته دیگر وجود دارد.

 

اسوس DirectCU II HD 6970

مشخصات و ویژگی ها

مدل:   EAH6970 DCII

سرعت ساعت هسته:  890 مگاهرتز

سرعت ساعت حافظه / اندازه:   1375 مگاهرتز / 2 گیگا بایت

پورت ها:

4 پورت DisplayPort

2 عدد پورت دی وی آی

گارانتی:3 سال

قیمت: 384 دلار

 

 

 

 

 

 

مروری سریع بر کارت رادئون HD 6970

HD 6970  قوی ترین پردازنده گرافیکی حال حاضر شرکت  AMD است که به صورت تکی عرضه می شود. این محصول از نظر عملکرد پشت سر جیفورس GTX 580 قرار می گیرد، اما قابل رقابت با محصول پایین تر یعنی GTX 570 است. با این حال، قطعا یک کارت بسیار قوی است که می تواند تقریبا هر بازی را در تنظیمات حداکثری اش به روانی اجرا کند. قیمت HD 6970 بین 339 تا 389 دلار برای مدل های اورکلاک شده است.

نسخه DirectCU II محصول اسوس چه تفاوتی با HD 6970 اصلی دارد؟

با نگاهی به محصول  DCII HD 6970 می توان تغییرات چندی را نسبت به طراحی مرجع تشخیص داد. اول از همه، سرعت ساعت پردازنده از 880 مگاهرتز نمونه اولیه به 890 مگاهرتز افزایش یافته است. دوم، این کارت دو درگاه دی وی آی و چهار پورتDisplayPort به کاربر ارائه می دهد در صورتی که نمونه اصلی دو دی وی آی ، دو پورت مینی DisplayPortو یک HDMI دارد و البته ، برد مدار چاپی با اجزای ارتقا یافته باز طراحی شده است، و DirectCU  یک خنک کننده ارتقا یافته با مزایایی که شرح آن رفت، دارد.

مدل اصلی 6970 روی مادربرد نیاز به یک اسلات 8 – پین و یک 6 – پین از نوع PCIe برای منبع تغذیه دارد، در حالی که نسخه DCII  این نیاز را به دلیل نیازمندی به دو اسلات 8 – پین بالاتر برده است. جالب توجه است که در این مدل اسوس تصمیم به حذف صفحه پشتی که در روی DCII GTX 580 و مدل570 اضافه شده بود نموده است.

نصب روی مادربرد

در این تصویر از کارت، شما می توانید از دید عقب چگونگی اسمبل شدن HD 6970 بر روی مادربرد را ببینید. مانند کارت های قبلی، فرم سه اسلاته فضای بسیاری اشغال می کند، و احتمالا می تواند مشکلاتی برای کاربرانی که نیازمند اسلات های توسعه ای برای دیگر سخت افزارها هستند فراهم کند. با این حال ، حتی با وجود نصب HD 6970 روی مادربرد، به اندازه کافی جا برای کارت های اضافی توسعه ای مانند یک عدد کارت صدا و درایو ذخیره سازی مبتنی بر PCIe  وجود دارد.

اسوس DirectCU II HD 6950

مشخصات و ویژگی ها

مدل:   EAH6950 DCII

سرعت ساعت هسته:  810 مگاهرتز

سرعت ساعت حافظه / اندازه:   1250 مگاهرتز / 2 گیگا بایت

پورت ها:

4 پورت DisplayPort

2 عدد پورت دی وی آی

گارانتی:3 سال

قیمت: 269 دلار

 

 

 

 

 

 

مروری سریع بر رادئون HD 6950

HD 6950   در رده بندی درست همان جایی قرار می گیرد که انتظار می رود: در عملکرد پشت سر 6970 و البته با قیمت پایین تر. این محصول به وضوح ضعیف تر از جی فورس GTX 570 است ، اما قدرتمند تر از Radeon HD 5870.  نمونه اصلی 6950  را می توان به صورت (آنلاین) در محدوده قیمت 239 تا 299 دلار خریداری کرد.

نسخه DirectCU II محصول اسوس چه تفاوتی با HD 6950 اصلی دارد؟

مانند کارت های دیگر که تا کنون بررسی کرده ایم، DCII HD 6950  همراه است با افزایش فرکانس پردازنده گرافیکی به مقدار جزئی: 810 مگاهرتز نسبت به 800 مگاهرتز نمونه استوک. این محصول 2 پورت دی وی آی و چهار عدد DisplayPort دارد، که بسیار متفاوت از گزینه های موجود در نمونه اصلی است. همچنین، خنک کننده به طور کامل با هیت سینک با اسلات سه گانه و سیستم فن دوگانه ارتقا یافته است.

با نگاهی به کانکتور مورد نیاز برای منبع تغذیه، DCII HD 6950  نیاز یک کانکتور 8 – پین و یک 6 – پین دارد. از سوی دیگر، مدل مرجع تنها به دو  عدد کانکتور 6 پین از نوع PCIe نیاز دارد.

نصب بر روی مادربرد

تصویر بالا دید از بالای نصب کارت اچ دی 6950 را روی مادربرد به تصویر می کشد، همانطور که ملاحظه می کنید کارت درون یک کیس مشبک قرار گرفته. هر چند این تصویر کمی فریب دهنده و غلط انداز است ، چرا که کارت عملا از لبه کناری مادربرد آنطور که تصویر نشان می دهد بیرون نمی زند.

اسوس DirectCU II HD 6870

مشخصات و ویژگی ها

مدل :  EAH6870 DC

سرعت ساعت هسته:  915مگاهرتز

سرعت ساعت حافظه / اندازه:   1050 مگاهرتز / 1 گیگا بایت

پورت ها:

2 پورت DisplayPort

2 عدد پورت دی وی آی

گارانتی:3 سال

قیمت: 219 دلار

 

 

 

 

 

 

 

مروری سریع بر HD 6870

HD 6870  یک کارت گرافیک رده متوسط چشمگیر است که گزینه مناسبی برای کسانی است که می خواهند در برابر پول پرداختی نه چندان زیاد سخت افزاری عالی را خریداری کنند. قیمت های جاری از 204 دلار برای مدل های مرجع آغاز شده، و به 269 دلار برای نسخه های اورکلاک با پردازنده 940 مگاهرتزی ختم می شوند. از نظر عملکرد، متوجه شدیم تقریبا مشابه جی فورس GTX 470 و کمی ضعیف تر از Radeon HD 5870 است. اما این محصول نشان دهنده طراحی نوینی از محصولات از سوی  AMD  به دلیل  کاهش مصرف انرژی ، پشتیبانی بهتر برای DX11 ، و قابلیت کراس فایر شدن بهبود یافته بود.

نسخه DirectCU II محصول اسوس چه تفاوتی با HD 6870 اصلی دارد؟

مانند کارت های دیگر که تا کنون بررسی کرده ایم، این مدل همراه است با خنک کننده ویژه اسوس DirectCU و اورکلاک خفیف کارخانه ای. بدون شک این کارت یک انتخاب خوب برای کسانی است که نیاز به کمی ارتقا در بین قطعات کامپیوتر خود دارند و می خواهند بدون نیاز به ارتقا تمام قطعات مانند مادربرد و سی پی یو قطعه ای مانند کارت گرافیک را عوض کنند. موارد ارتقا شامل بهبود سرعت کلاک هسته به 915 مگاهرتز در مقابل 900 مگاهرتز محصول اصلی، دو DisplayPort در مقابل دو مینی DisplayPort محصول اصلی، خنک کننده سفارشی ، و یک صفحه در پشت کارت است. همچنین ، مدل مرجع خروجی HDMI ارائه می دهد ، در حالی که مدل اسوس شامل این پورت نیست.

اما شبیه به کارت استوک، DCII HD 6870 کارت گرافیکی با اسلات دوگانه است. این کارت هنوز هم نیاز به تنها دو کانکتور 6 – پین تغذیه دارد و همچنان از یک فن برای خنک سازی استفاده شده.

نصب روی مادربرد

در نهایت ، ما می بینیم که HD 6870 نیز برای خود فضایی روی مادربرد Rampage III اشغال کرده. این کارت البته به اندازه کارت های دیگر این مقاله فضا اشغال نمی کند، چرا که تنها از یک اسلات دوگانه برای نصب روی مادربرد در آن استفاده شده. این  مسئله به خودی خود ارزش ندارد ، چرا که چندین کاربر تا کنون گله و شکایت کرده اند که  نمی توان دو تا از این کارت ها را در اسلات PCIe مجاور با توجه به وجود صفحه پشتی نصب کرد. این چیزی است که اگر شما قصد راه اندازی کراس فایر با این محصول خاص را داشته باشید باید بدان توجه کنید.

پیکربندی سیستم برای تست سخت افزار

به منظور ارائه نتایج قابل مقایسه، همه کارت های گرافیک این مقاله را تک تک روی یک مادربرد پیشرفته X58 نصب و با ابزارهای محک مورد آزمایش قرار دادیم. قطعاتی که ما در سیستم رایانه خود استفاده کردیم شامل مادربرد اسوس Rampage III Extreme ، سی پی یو اینتل Core i7 980X Extreme Edition ، و رم 6 گیگ OCZ بود. داخل بایوس سیستم، ما سرعت پردازنده را با اورکلاک کردن به  GHz 4.27 و حافظه را به 1857MHz رساندیم.

احساس می کنیم این تنظیمات سبب به حداقل رساندن افت عملکرد پردازنده در طول معیار ها شده و اجازه می دهد کارت گرافیک پتانسیل واقعی خود را نشان دهد. علاوه بر این، درایو حالت جامد Crucial M225 را به همراه نصب ویندوز 7 حرفه ای 64 – بیتی وارد فرایند آزمایش کردیم. هنگامی که نصب ویندوز کامل شد، به طور کامل  سیستم عامل را به روز رسانی کرده و آخرین درایورها و برنامه های کاربردی مربوط به بررسی ها را روی سیستم نصب نمودیم.

سیستم تست سخت افزار این مقاله

سخت افزار مورد استفاده :

سی پی یو: اینتل Core i7 980X Extreme Edition

اورکلاک شده تا  GHz 27/4

مادربرد: اسوس Rampage III Extreme

چیپست X58 اکسپرس

 

کارتهای گرافیک:

اسوس DirectCU II GTX 580

اسوس DirectCU II GTX 570

اسوس DirectCU HD 6970

اسوس DirectCU HD 6950

اسوس DirectCU HD 6870

رم 6 گیگ OCZ  (DDR3-1857) (3×2 گیگ)

هارد دیسک SSD 128 گیگ (Crucial M225) فرم ور 1916

مانیتور:

مانیتور ال سی دی دل مدل 3008WFP

رزولوشن 1600×2560

نرم افزار مرتبط :

ویندوز 7 حرفه ای 64 بیت

درایور انویدیا جیفورس نگارش 266.58

درایور اِ تی آی کاتالیست 11.2

معیار های مورد استفاده :

3DMark Vantage

3DMark 11

بازی ها:

Aliens vs Predator

Civilization V

Dirt 2

Far Cry 2

Lost Planet 2

Metro 2033

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

معیار Futuremark 3DMark Vantage

بررسی عملکرد سخت افزار در DX10

3DMark Vantage که توسط شرکت Futuremark عرضه شده یک ابزار شبیه ساز بازی های راینه ای سه بعدی است، که به طور خاص برای استفاده روی رایانه های مبتنی بر ویندوز ویستا طراحی شده به آن دلیل که از برخی از فن آوری های پیشرفته بصری سود می برد که تنها در دایرکت ایکس 10 پشتیبانی می گردد. در آخرین نسخه از این معیار ، Futuremark آزمون های گرافیکی جدید ، آزمون پردازنده ، تست ویژگی های مختلف و پشتیبانی از آخرین سخت افزارهای کامپیوتری را گنجانیده است. در اینجا کارت های گرافیک را با گزینه های از پیش تعیین شده Extreme   و  Performance تست کردیم.

ما 3DMark Vantage  را فقط به این خاطر اجرا می کنیم تا ببینید عملکرد کارت ها روی DX10 به چه ترتیب است. در اینجا ما می بینیم به طور کل کارت های جی فورس نسبت به کارت های رادئون نتایج بهتری کسب کرده اند. اما از بین همه کارت های  DirectCU اسوس مدل GTX 580 بسیار برتر از سایرین است.

معیار Futuremark 3DMark11

ابزار شبیه ساز بازی مبتنی بر دایرکت ایکس

آخرین نسخه از محک بازی مصنوعی Futuremark در حوزه سه بعدی، 3DMark11 ، به طور خاص برای سیستم های مبتنی بر ویندوز 7 ارائه شده چرا که تکنولوژی های پیشرفته بصری در آن مورد آزمون قرار می گیرد که تنها در DirectX 11 موجود است و در نسخه های قبلی ویندوز در دسترس نیست. البته، 3DMark11 را نمی توان به سادگی نسخه اصلاح شده 3DMark Vantage برای DirectX 11 تعبیر کرد. در این آخرین نسخه ابزار محک، Futuremark چهار آزمون گرافیکی جدید به علاوه آزمایشات فیزیک بافت ها، و آزمون ترکیبی جدید گنجانیده است. در این جا کارت های گرافیک مورد بررسی را با  گزینه های از پیش تنظیم شده Extreme  و Performance آزمودیم که نتایج را در زیر مشاهده می کنید.

به عنوان گزینه جانشینVantage ، همه قابلیت های 3DMark11 جدید با نسل جدید کارت های گرافیک سازگار است و نسبت به سلف خود تفاوت زیادی دارد. یکبار دیگر، در می یابیم که GTX 580 یک سر و گردن بالاتر از دیگران ایستاده اما نکته جالب توجه این است که رادئون 6970 از جی تی ایکس 570 به میزان ناچیزی پیشی گرفته و در جای دوم قرار گرفته است.

در پایان روز، شما واقعا نمی توانید کار زیادی با تست های 3DMark به جز مقایسه نمره کارت گرافیک خود با دیگر کارت ها انجام دهید. در ادامه قصد داریم آزمون های خود را به دنیای واقعی ببریم که شامل بازی های جذاب رایانه ای است. پس بیایید دریابیم که کارت های گرافیک DirectCU  اسوس در هنگام بازی ها چند مرده حلاج اند!

بازی رایانه ای Alien vs Predator

بازی رایانه ای Alien vs Predator بررسی عملکرد کارت های گرافیک در اجرای بازی DX11

از جمله بازی های ساپورت کننده DX11 ساخت شرکت بریتانیایی Rebellion ، دنباله ای بر بازی کامپیوتری پیشین این شرکت است که در سال 1999 منتشر شد. این بازی روایت کننده جنگ بین دو شخصیت های علمی تخیلی محبوب است که در ژانر اول شخص از نوع تیرانداز رده بندی می شود.  AvP دارای سه  مرحله مبارزه از نوع بازی انفرادی و همینطور 3 مرحله ویژه بازی گروهی است. برای آزمایش، ما از معیار  تست کننده بازی  AvP با رزولوشن 1600×2560 و حداکثر تنظیمات برای بالا بردن کیفیت  بازی استفاده کردیم.

در قسمت های قبلی، شاهد بودیم که HD 6970 و GTX 570 برای کسب عنوان دوم در رده قویترین کارت این آزمایش گروهی رقابت تنگاتنگی با هم داشتند و در هر حال پشت سر GTX 580  قرار می گرفتند. در حالی که مثل روز روشن است که جی تی ایکس 580  در این تست نیز برتری خود را حفظ کرده، تنها سؤال این آزمایش ما پاسخ به این پرسش است که واقعا کدامیک از کارت های اسوس DirectCU می تواند گزینه بهتری بعد از 580 باشد. آنطور که تست بازی نشان می دهد، HD 6970  در هر سه تنظیمات رزولوشن به مقدار 2 – 4 فریم در ثانیه برتر از GTX 570 بود و در این تست در رده دوم قرار گرفت.

بازی رایانه ای Civilization V

بررسی عملکرد کارت های گرافیک در اجرای بازی DX11

قسمت پنجم بازی استراتژیک «تمدن» محصول شرکت «سید مایر» (Sid Meier)در گروه بازی های استراتژی نوبتی رده بندی می شود که توسط شرکت نرم افزاری Firaxis توسعه یافته و در سپتامبر 2010 منتشر شده است و آخرین بازی از سریال بازی های تمدن به شمار می آید. شما بازی را در زمان های ماقبل تاریخ آغاز کرده و همین طور سیر تکامل و پیشرفت را به سوی آینده طی کرده و روی نقشه بازی تمدن خود را به وجود می آورید. تعدادی از شرایط لازم برای پیروزی و موفقیت در این بازی از طریق تحقیق و پژوهش، توسعه و گسترش قلمرو، توسعه اقتصادی، تکامل سیاسی دولت و فتح های نظامی به دست می آید. برای آزمایش، ما بازی را با استفاده از رزولوشن های مختلف و تنظیمات تصویر حداکثر کیفیت روی کارت های گرافیک اجرا کرده و فریم بر ثانیه هر کدام را ثبت کردیم.

در بازی Civilization V، رتبه بندی ها کمی تغییر کرده. GTX 570 مقتدارنه مکان دوم را اشغال کرده و پشت سر برادر قوی تر خود جی تی ایکس  580 قرار گرفته. در مقابل اچ دی 6970 در رزولوشن حداکثری 1600×2560 تنها با 5 فریم بر ثانیه کمتر بازی را به جی تی ایکس570 واگذار کرده است!

بازی مسابقه ای Dirt 2

بررسی عملکرد کارت های گرافیک در اجرای بازی DX11

بازی ماشین رانی Dirt 2 در سپتامبر 2009 منتشر شد و دنباله جالبی است بر بازی Colin McRae: Dirt . شرکت سازنده بازی یعنی Codemasters  عرضه نسخه ویژه رایانه های شخصی را به تعویق انداخت تا مهندسان طراح بازی بتوانند موتور Ego بازی را با توانمندی های DirectX 11 بهبود  ببخشند. بازی  Dirt 2 همچنین محک خوبی برای پردازنده های چند هسته ای است چرا که DX11 برای استفاده از معماری چند رشته ای سی پی یو های چند هسته ای طراحی شده است.

در Dirt 2، دوباره برتری کارت های سری جی فورس جلب توجه می کند. اگر چه GTX 570 نسبت به HD 6970  در رزولوشن حداکثری تنها سه فریم در ثانیه بهتر است اما در رو رزولوشن دیگر با اختلاف بیشتری قدرت خود را به رخ رقیب اِ تی آی خود می کشد.

بازی FarCry 2

بررسی عملکرد کارت های گرافیک در اجرای بازی DX10

همانند نسخه اول فارکرای، FarCry 2 یکی از بازی های بصری تاثیر گذار است که تا به امروز در دنیای بازی های کامپیوتری معرفی شده است. به لطف بهره گیری از موتور بازی Dunia که توسط یوبی سافت توسعه یافته، گیم-پلی FarCry 2  با فیزیک پیشرفته محیطی ، سازه های انهدام پذیر، بافت هایی با وضوح بالا، سایه زنی های پیچیده، روشنایی و نور واقع گرایانه و  پویا افزایش و انیمیشن های motion-capture  بهبود یافته و این بازی را از نظر گرافیکی بسیار چشم نواز ساخته است. ما کارت های گرافیک این مقاله را با اجرای نسخه کامل به همراه وصله های جدید ارائه شده برای بازی  FarCry 2  محک زدیم، آنهم با استفاده از اجرای یکی از دموهای بازی در نقشه “مزرعه” . نتایج آزمون که در ادامه می آید حاصل تنظیم به رزولوشن های مختلف و حداکثر تنظیمات تصویر است.

فار کرای 2 یکی دیگر از بازی هایی است که حکم به برتری محصولات انویدیا می دهد. بسیار شبیه نتایج بخش قبل، GTX 580  و 570 به ترتیب مکان های اول و دوم را اشغال کرده و کارت های رادئون در مکان های بعدی قرار می گیرند.

بازی Lost Planet 2

بررسی عملکرد کارت های گرافیک در اجرای بازی DX11

«سیاره گمشده دو» یک بازی تیراندازی سوم شخص توسعه یافته توسط شرکت معروف کپ کام است. این بازی دنباله ای است بر بازی «سیاره گمشده : وضعیت فوق العاده»، و و داستان آن ده سال پس از وقایع بازی اول رخ می دهد. داستان بازی از آنجا آغاز می شود که افرادی مزدور با راهزنان جنگل در حال مبارزه اند، در حالی که این بازی شامل جنگ رئیس بزرگ ها، میدان های نبرد نا محدود، و توانایی استفاده از لباس زره پوش مکانیزه خلبانی می شود. در تست موتور این بازی نیز تنها از ابزار معیار  و استاندارد بازی استفاده شد.. ما موتور بازی را با استفاده از محک منحصر به فرد ارائه شده توسط کپ کام آزمودیم، با تنظیماتی همچون رزولوشن 1600×2560، آنتی الایزینگ غیر فعال، و تنظیمات تصویر در حالت حداکثر.

بنا به تجربه پیشین خود، می دانستیم که سیاره گمشده 2 خیلی بهتر با سخت افزارهای نصب شده ساخت انویدیا اجرا می شود. این حلقه مشاهده یک بار دیگر حالت عملی به خود گرفت. کارت های جیفورس توانایی های کارت های رادئون را در هر سه رزولوشن تست ما به استهزا گرفتند!

بازی Metro 2033

بررسی عملکرد کارت های گرافیک در اجرای بازی DX11

مترو 2033 یک بازی آخرالزمانی در سبک تیرانداز اول شخص با تعداد باگ های نامتعارف بسیار کم است. بازی برداشت آزادی از رمانی است که توسط نویسنده روسی دمیتری گلوخوفسکی (Glukhovsky) نوشته شده است. مترو 2033 دارای برخی از  بهترین ابزارهای رندر تصاویر سه بعدی است که تاکنون در بستر نرم افزاری کامپیوترهای شخصی پیاده شده است از جمله پشتیبانی از DX11 که از روش پیشرفته عمق دهی به اثرات میدان بازی و موزاییک کاری شخصیت ها برای مدل سازی واقع گرایانه استفاده می کند. ما برای تست خود بازی را در رزولوشن های تصویری مختلف تنظیم کرده و گزینه های تنظیم کیفیت بازی را روی حداکثر قرار دادیم و افکت های DOF را نیز غیر فعال کردیم.

مترو 2033 برای کارت های گرافیک ما نتایج رقابتی نزدیک تری فراهم کرد. البته، GTX 580 هنوز هم سریعترین فریم بر ثانیه را دارد، اما HD 6970 خود را به مقام دوم رسانده. این پیروزی بر جی تی ایکس 570 البته بسیار خفیف بوده چرا کهGTX 570  تنها 3 فریم در ثانیه در رزولوشن 2560×1600،  1 فریم در ثانیه در، 1920×1080 عقب تر است و در رزولوشن 1050×1680 که برابر با 6970 است.

بازی S. T. A. L. K. E. R. – Call of Pripyat

بررسی عملکرد کارت های گرافیک در اجرای بازی DX11

«یادبود Pripyat » سومین بازی از سری بازی هایSTALKER  می باشد و مخلوطی از ویژگی های DX11 را در خود دارد. این محک بر اساس یکی از لوکیشن های بازی می باشد. تست شامل چهار مرحله و بهره گیری از شرایط آب و هوایی مختلف، و همچنین تنظیم زمان های مختلف از روز بود. این تست دارای تعدادی الگو و گزینه هاست از جمله تست چندین نسخه از DirectX، رزولوشن های مختلف، آنتی الایزینگ و غیره. سازنده بازی  SunShafts بازی را با چالشی ترین مراحل از نظر گرافیکی عرضه کرده است. ما آزمایش خود را با DX11 ، رزولوشن های متعدد ، و تنظیمات فوق العاده انجام  دادیم.

نتایج بازی STALKER منعکس کننده صحت نتایج تست با بازی های قبلیست که مزیت جدی برای کارت جیفورس نسبت به رقیب دیرینه اش رادئون محسوب می شود. هر دومحصول جی فورس یعنی مدل 570 و 580  در مقایسه عملکرد با رادئون ها با اختلاف زیادی برتر بودند.

عملکرد در زمینه اورکلاکینگ

اورکلاک یک بحث علمی دقیق نمی باشد. هنگامی که سخن از اورکلاک کردن یک کارت گرافیک می رسد، هر پردازنده گرافیکی شیوه ای متفاوت برای انجام این کار دارد. و فقط به خاطر اینکه دوست شما توانسته کارت GTX 580 خودش را به 1000مگاهرتز اورکلاک کند لزوما به این معنا نیست که کارت گرافیک مشابه در رایانه شما نیز توان اورکلاک شدن به این میزان را دارد، حتی با استفاده از همان تنظیمات و سخت افزار. عوامل بسیاری می تواند روی توانایی یک کارت گرافیک در این زمینه تاثیر گذار باشد، که اولین آنها قابلیت منحصر به فرد هر یک از پردازنده های گرافیکیست. این عوامل همچنین ممکن است بستگی به اجزای مکمل در درون سیستم رایانه داشته باشند، اما بنا به تجربه شیوه خنک کنندگی هسته پردازنده کارت گرافیک از جمله عوامل مهم برای اورکلاکینگ قوی و بدون آسیب رساندن به سخت افزار است.

نتایج اورکلاکینگ

با رعایت حداکثر مجاز

برای اورکلاک کردن کارت های DirectCU ، ما از ابزار Smart Doctor محصول نرم افزاری اسوس کمک گرفتیم. در تصاویر زیر فرکانس نامی پردازنده هر کارت را به  رنگ آبی، و سرعت اورکلاک شده را به رنگ زرد نمایش داده ایم. به طور تقریبی، GTX 570  چشمگیر ترین نتایج را در زمینه اورکلاکینگ داشت، چرا که به سرعت 970 مگاهرتز از 742 مگاهرتز سرعت ساعتی مرجع رسید، که31 ٪ افزایش را نشان می دهد. در مکان دوم . GTX 580  با 28 ٪ افزایش قرار دارد و مکان های بعدی به ترتیب HD 6950 با 25 درصد و HD 6870 با 18 ٪. جالب توجه است  که HD 6970   تنها قادر به 8 درصد افزایش در سرعت در طی پروسه اورکلاک بود.

ما همچنین حافظه کارت های گرافیک را نیز اورکلاک کردیم و نتایج خیلی خوبی گرفتیمHD 6950  به عدد 1530 مگاهرتز رسید، که افزایش بیش از 22 ٪ فرکانس را نشان می دهد و در رتبه اول قرار گرفت. پس از این کارت، جی فورس GTX 570 با افزایش 21 ٪ ، و 580 با 20 ٪ در رتبه های بعدی قرار گرفتند. علاوه بر این ، HD 6870 توانست با اورکلاک کردن 19 ٪ افزایش را کسب کند. یکبار دیگر ، HD 6970  در انتهای لیست قرار گرفت با 19 ٪ افزایش در اثر اورکلاک.

مصرف انرژی و عامل درجه حرارت تولید شده

قبل از به پایان بردن این مقاله، بد نیست در مورد چند فاکتور دیگر نیز بحث کنیم: مصرف انرژی و حرارت تولید شده توسط کارت های گرافیک مورد بررسی این مقاله. در طول همه آزمایش های محک زنی و تست های انجام شده، میزان مصرف انرژی سیستم را با استفاده از یک دستگاه توان سنج اندازه می گرفتیم. هدف ما این بود که به شما به طور کلی نشان دهیم هر کدام از این کارت های گرافیک چه در حالت بی باری و چه زمانی که تحت بار سنگین قرار می گیرد چه میزان انرژی مصرف می کند تا یک ایده کلی از این مطلب در خاطر داشته باشید.. لطفا به خاطر داشته باشید که ما کل سیستم تست را مورد اندازه گیری مصرف برق قرار دادیم، نه فقط انرژی که توسط کارت های گرافیکی گرفته می شده است.

نتایج مصرف برق و عامل درجه حرارت

نتایج مصرف انرژی: همانطور که در نمودار مشاهده می کنید مصرف انرژی کاهش مورد انتظار را در بین محصولات مورد بررسی  نشان می دهد.. تحت بار پردازشی، GTX 580 و 570 پرمصرف ترین ها هستند و  پس از انها HD 6970 و 6950 قرار می گیرند. البته، HD 6870 حداقل مصرف انرژی را در این گروه دارد.

با قرار گرفتن گزینه فن روی کنترل خودکار، نتایج نشان می دهد که هر چهار مدل کارت گرافیکی که مجهز به دو عدد فن خنک کننده DirectCU II هستند در دمای کاری مشابهی کار کرده و حرارت انتقال یافته یکسانی دارند هم در حالت بی باری و هم تحت بار. اما شگفت آور است که GTX 580  پایین ترین دما کاری را در حالت تحت بار برای خود ثبت کرده. همچنین، HD 6870  با تنها یک عدد فن خنک کننده همانطور که انتظار می رفت دمای بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارد.

جمع بندی و پایان سخن

قبل از اجرای یک محک واحد، با تقریب خوبی می دانستیم که این کارت های گرافیک وقتی با هم مقایسه شوند در چه مرتبه ای قرار می گیرند. طرح های کارخانه ای مدتی است که در بازارهای جهانی به فروش می رسند و مدل های اسوس اساسا برای قدرت بخشی و متفاوت کردن این محصولات محبوب خلق شده اند. از کارت هایی که ما آزمایش کردیم، در نهایت ترتیب برتری به این شکل بود: GTX 580، GTX 570، HD 6970، HD 6950، HD 6870،  . مزیت واقعی کارت هایی از این دست را زمانی متوجه می شوید که شما همه جنبه های دیگر که علاقه مندان سخت افزار از یک قطعه سخت افزاری انتظار دارند را در نظر بگیرید، از جمله ظاهر خوب و حرفه ای نسبت به مدل مرجع، ارتقا پروسه خنک کنندگی، و قابلیت اورکلاک خوب.

به طور معمول، مجبورید بهای بیشتری برای کارت های گرافیکی سفارشی شده که به طور استاندارد و با متدهای تخصصی اورکلاک شده و سیستم خنک کننده شان دوباره طراحی شده بپردازید. این روش معمول و پذیرفته شده برای شرکت هاست که برای آن مدل خاص پول بیشتری از مشتری طلب می کنند. اما این مسئله در مورد خط تولید DirectCU در شرکت اسوس صدق نمی کند و این تا حدودی تعجب آور است. کلیه کارت هایی که ما آزمایش کردیم ویژگی های بیشتری نسبت به مدل های استاندارد از اساس دارند، در حالی که قیمت تمام شده مساوی یا به میزان اندکی بیشتر است. از نقطه نظر ارزش در مقابل بهای پرداختی، سخت است که این محصولات اسوس را در هنگام خرید نادیده بگیریم و برای خریدش به جای کارت معمولی ساخت انویدیا یا ای ام دی وسوسه نشویم.

در پایان، حس می کنیم اسوس با ارائه محصولات DirectCU  خود در مقوله کارت های گرافیک فوق حرفه ای نیز حرف برای گفتن دارد. واضح است که شرکت به نیازهای جامعه کاربران توجه ویژه ای دارد و آن را از نزدیک رصد می کند و بدین ترتیب یک سری از محصولاتی را روانه بازار کرده که خواسته ها و آرزوهای کسانی که از کارت های گرافیک قدرتمند استفاده می کنند را به واقعیت مبدل ساخته است. کارت ها طبق بررسی ما در مواردی همچون فرم ظاهری و عملکرد سخت افزاری برنده بررسی ما شدند که این دو مورد به تنهایی موارد فرعی بسیار دیگری را تحت تاثیر خود قرار می دهد. و با نگاهی به قیمت های رقابتی آنها(نسبت به نمونه های استاندارد)، استدلال کردن اینکه خریدار با شم اقتصادی به سراغ خریداری مدل های DirectCU  اسوس برود آسان است.

البته ، نیاز به وجود سه اسلات برای کاربران خیلی حرفه ای که نیاز زیادی به اسلات های توسعه ای متعدد بر روی مادربردهای خود دارند ممکن است سبب بروز مشکل و کم آوردن اسلات خالی برای دیگر قطعات شود. اما اگر عاشق یکی از این محصولات شده باشید، در این مورد نباید جای گله و شکایتی باقی بماند. مسئله دیگری که به آن برخورد کردیم طول مدت گارانتی است. سازندگان کارت گرافیک مثل EVGA ، ایکس اف ایکس ، و Zotac ضمانت مادام العمر برای برخی از محصولات خود ارائه می دهند. اسوس در حال حاضر سه سال گارانتی ارائه می دهد ، اما ثبت نام برای برخورداری از پشتیبانی گارانتی ضروری نیست، که به عبارتی و در عمل همان ضمانت مادام العمری می شود که ذکر کردیم. با این سخن، ما بسیار از کارت های گرافیک DirectCU  اسوس خشنود و راضی بودیم و به هر کس که امروز به دنبال خرید یک کارت گرافیک بسیار پرقدرت و حرفه ای می گردد به شدت توصیه می کنیم بسته به نیاز و بودجه خود، یکی از این محصولات را امتحان کند.

 

Asus Direct CU II GTX 580

 

 

Asus Direct CU II GTX 570

Asus Direct CU II HD 6970

Asus Direct CU II HD 6950

Asus Direct CU HD 6870

منبع: HotHardware

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. چرا براي تست إز بازي هاي جديد استفاده نكردن؟
    Dirt3. Crysis 2. L.a noir
    يه سوال
    چرا إز مدل amd6990 استفاده نشده؟

    1. به این دلیل از بازی های کمی قدیمی تر استفاده شده که اولا گروه بیشتری از خوانندگان این بازی ها را تجربه کرده اند و می توانند بین محصولات جدید و کارت گرافیک رایانه خود مقایسه ای ترتیب دهند تا قدرت کارت های گرافیک جدید را لمس کنند و ثانیا در مقالات اخیر که در مورد کارت های گرافیک منتشر کرده ایم از همین بازی ها برای تست استفاده شده به این ترتیب می توانید کارت های جدید با مدل های مختلف را با هم مقایسه کنید
      amd radeon hd6990 را متاسفانه اسوس بهینه سازی نکرده (هنوز این اتفاق نیافتاده) و تنها چند محصول فوق را بهینه سازی کرده که آنها را در مقاله فوق با مدل های کارخانه ای مقایسه کرده ایم

  2. ba salam va arze khaste nabashid
    vaghean matalebetun be ruz o bahale vali ye dar khast dashtam, man matalebetun o az too mailam chek mikunam too ro khoda hameye matlabo too ye mail nazarid, az har matlabi ye bakhshisho bezarin age kasi khushesh umad biyad baghisho az too sait bekhune mamnun misham peygiri konid:)

  3. واقعا دستتون دردنکنه یه سوال می خواستم ببینم یه کارت گرافیک در حد 1 ملیون سراغ دارید که همه ی بازی های جدید رو بخره. ممنون میشم جواب بدین.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *