حمله ی ستاره های دریایی انگلیس را مجبور کرد که نیروگاه هسته ای خود را تعطیل کند

  • 1390/4/18
  • عليرضا شیری
  • 0

حتی بعد از زلزله ای که در ژاپن اتفاق افتاد و باعث خرابی نیروگاه هسته ای فوکوشیما شد هنوز هم ما فکر میکنیم که یک نیروگاه هسته ای آن قدر محکم و تنومند و ایمن است که در مقابل هر خطری مقاومت میکند. این طرز فکر اشتباه است چرا که حمله ی ستاره های دریایی به مخازن آب سرد کن نیروگاهی در اسکاتلند باعث تعطیل شدن نیروگاه شد!

نیروگاه Torness (آخرین نوع از نسل دوم نیروگاه های هسته ای انگلستان)کمپانی EDF Energy انگلستان در ساحل آرام و زیبای شرق اسکاتلند واقع شده است. ستاره های دریایی کوچک در تمام طول هفته سراغ فیلترهای آب مخزن آب سرد کن نیروگاه رفتند و بالاخره راهی از میان آن باز کردند.

یک نیروگاه هسته ای مثل Torness آب سرد را از محیط اطراف جمع میکند تا به وسیله ی آن راکتور داخلی را خنک کند. فیلترهایی جلوی ورودی های آب قرار داده شده تا زندگی جانوران دریایی یا هر چیزی که ممکن است وارد مخزن شود را حفظ کند اما اخیرا ستاره های دریایی کاملا بر این فیلتر غلبه کرده اند.

یکی از سخن گویان کمپانی EDF Energy که از اپراتورهای راکتور است در این باره میگوید: “آنها مشغول کار بودند تا ستاره های دریایی را از فیلتر و آب اطراف نیروگاه دور کنند تا به سمت فیلتر ها و مخازن آب سرد کن کشیده نشوند.”

EDF Energy امیدوار بود که نیروگاه تا آخر هفته دوباره شروع به کار کند تا اینکه در روز چهارشنبه باز هم سر و کله ی ستاره های دریایی پیدا شد و اپراتورها باز هم مجبور شدند بازگشایی نیروگاه را عقب بیاندازند.

 

EDF Energy نمی خواست در مورد تاریخ بازگشایی مجدد نیروگاه حرفی بزند اما اپراتورهای شبکه ی نیروگاه و شبکه ی ملی، اعلام کردند که نیروگاه در روز 5 جولای نیمه فعال است و در روز 6 جولای هر دو راکتور آن کاملا فعال خواهد شد.

معمولا ستاره های دریایی در آب های اطراف بریتانیا دیده نمی شوند اما موجودات آبزی در اثر تغییرات آب و هوایی به سمت آب های گرم حرکت میکنند و احتمال دارد که به دلیل سرد شدن آب و هوای مناطق دیگر این اتفاق افتاده باشد.

منبع:

geek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *