خبرهای مهم وزیر ارتباطات: راه اندازی 2 موتور جستجوی ملی در دهه فجر و موفقیت 83 درصدی فیلترینگ اینستاگرام+خبرهای نوید بخش دیگر

خبرهای مهم وزیر ارتباطات: راه اندازی 2 موتور جستجوی ملی در دهه فجر و موفقیت 83 درصدی فیلترینگ اینستاگرام+خبرهای نوید بخش دیگر
  • 1393/11/9
  • نیما سعادت فر
  • 0

به گزارش گویا آی تی به نقل از خبرگزاری مهر، روز سه شنبه محمود واعظی وزیر ارتباطات در حضور خبرنگاران و در حاشیه مراسم راه‌اندازی ترانزیت ارتباطی کشور عراق گفت: فاز دوم فیلترینگ هوشمند با راه اندازی 2 نرم افزار هوشمند بر روی سایر شبکه های اجتماعی اجرایی می شود.

وی با اظهار بی اطلاعی از مهلت های داده شده توسط دادستانی کل کشور در خصوص فیلترینگ شبکه های اجتماعی گفت: از این مهلت ها خیلی اطلاع ندارم، اما آنچه دولت وظیفه خود می داند آن است که در راستای پاکسازی فضای اینترنت، فیلترینگ هوشمند را پیاده سازی کند.

وی ادامه داد: از اهداف نظام، استفاده از اینترنت پاک است و ما موافق به آلودگی این فضا نیستیم. به همین خاطر، در یک پروسه 10 ماهه فیلترینگ هوشمند را اجرایی خواهند کرد. در این راستا مرحله آزمایشی یک ماهه فیلترینگ هوشمند را انجام دادیم، در مرحله بعد، با یک نرم افزار جدید مرحله دوم فیلترینگ هوشمند را بر روی سایر شبکه های اجتماعی پیاده سازی خواهیم کرد پس از آن نیز وارد یک مرحله 6 ماهه خواهیم شد.

وزیر ارتباطات افزود: نرم افزار های تولید شده برای فیلترینگ هوشمند تا کنون با موفقیت 83 درصدی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اجرا در آمده. در فاز بعدی نیز دو نرم افزار را در سایر شبکه ها گسترش خواهیم داد.

راه اندازی دو موتور جستجوی ملی در دهه فجر

وزیر ارتباطات از راه اندازی 2 موتور جستجوی ملی در دهه فجر خبر داد و گفت این پروژه ها یکی از بخش های مهم شبکه ملی اطلاعات هستند.

وی در ادامه گفت: برای ساخت این پروژه ها از یک سال گذشته با دو دانشگاه کشور همکاری هایی داشته ایم و هم اکنون این پروژه ها به مرحله راه اندازی رسیده اند.

سرمایه‌گذاری مجدد برای شبکه فیبر نوری منازل

واعظی با بیان اخطاری که به اپراتور فیبر نوری داده اند گفت: به اپراتور فیبر نوری اخطار داده ایم که اگر پروژه را فعال نکنند مطمئنا در مورد آن تصمیم گیری خواهند کرد.

وی در خصوص غیر فعال بودن این پروژه گفت: اتصال فیبر نوری به منازل به دلیل مشکلات مالی غیر فعال بوده است. وی ادامه داد: طبق اخرین گزارشی که به ایشان اعلام شده است، این اپراتور با افزایش 200 میلیارد تومانی سرمایه خود در این طرح، تصمیم دارد پروژه را احیاء کند.

حمایت از دیتاسنترها و برنامه سازان اپلیکیشن های موبایلی توسط وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات در مورد حمایت از دیتاسنترهای داخلی گفت: به کسانی که اقدام به ایجاد دیتاسنتر داخلی کنند، پهنای باند رایگان می دهیم.

وی در خصوص حمایت از برنامه سازان داخلی موبایل گفت: به برنامه نویسان داخلی که اپلیکشن های موبایل طراحی میکنند پهنای باند رایگان داده و مورد حمایتشان قرار می دهیم. همچنین مقرر شده اپراتورهای موبایل، بخشی از درامدهای خود از محل اپلیکیشنها را به برنامه نویسان داخلی این برنامه ها اختصاص دهند.

راه اندازی اپراتور مشترک تلفن همراه ایران و عراق

وی در مورد تفاهمات صورت گرفته میان ایران و عراق گفت: در راستای توسعه ارتباطی دو کشور، پبشنهاد ایجاد اپراتور مشترک موبایل را به وزیر ارتباطات عراق داده ایم و ایشان نیز با کلیات طرح موافقت کرده اند و قرار شد وی با مذاکره با اپراتورهای موبایل کشورش نتیجه را به ما اعلام کند.

وی افزود: در کشور 36 درصد محتوای اینترنت تولید داخلی است و امیدوار است تا سال آینده این رقم به 50 درصد برسد، اما هدف گذاری آنان به محتوای 80 درصد داخلی و 20 درصد خارجی است.

توضیح در خصوص متولی پیامکهای تبلیغاتی

همچنین وزیر ارتباطات در خصوص متولی نظارت بر پیامکهای انبوه تبلیغاتی گفت: کمیته سیاست‌گذاری محتوای پیامک های انبوه در وزارت ارشاد اسلامی تشکیل شده و در آن کمیته ای از 10 دستگاه عضو هستند و تولیت نظارت زنده بر محتوای این دسته از پیامک ها بر عهده این کمیته است و این مورد از وظایف وزارت ارتباطات نیست.

انتقال سازمان فضایی به وزارت ارتباطات

واعظی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت سازمان فضایی ایران گفت: طبق اساسنامه، سازمان فضایی ایران در زیر مجموعه وزارت ارتباطات قرار دارد، اما دولت قبل تصمیم گرفته بود این سازمان را به ریاست جمهوری منتقل کند، اما دولت فعلی معتقد است که از آنجا که از نظر اجرایی هر سازمانی باید در زیرمجموعه دستگاه خود فعالیت کند، بار دیگر تصمیم به انتقال این سازمان به وزارت ارتباطات گرفته شد.

وی ادامه داد، در جلسه برگزار شده در شنبه هفته جاری، شورای عالی اداری سیاست‌گذاری نظارت و برنامه‌ریزی سازمان فضایی ایران به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سپرده شد و کلیه بخش های این سازمان شامل سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی به وزارت ارتباطات منتقل شد.

وی با بیان نهایی شدن این تصمیم گفت: با این انتقال، سازمان فضایی ضعیف یا منحل نمی گردد بلکه حتی خواسته دولت بر این است که تمامی بخش های این سازمان و اهدافی چون ماهواره ها با قدرت به کار خود ادامه دهد.

وی افزود: پس از انتقال سازمان فضایی کشور، ماموریت های این سازمان اعلام خواهد شد.

واعظی با اظهار تعجب در خصوص برخی مسائل مطرح شده رسانه ای گفت: طی یک سال و نیم فعالیت در این وزارت خانه با مسانلی مواجه می شویم که برای نخستین بار آن را در رسانه ها می شونیم. اینکه سازمان فضایی و ارتباط آن با مسائل هسته ای چیست، برای ما نیز سوال است و باید پرسید که دوستان این مسائل را در چه اتاق فکری طراحی می کنند؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *