رهبر برنامه‌نويسي فايرفاكس (Firebug) به كروم رفت!

  • 1390/5/6
  • ITTeach
  • 2

جابجایی توسعه دهندگان در یک شركت همیشه نشانه‌ای بد بوده است. به نظر می‌رسد این همان چیزی است که برای فایرفاکس اتفاق افتاد. می‌دانید که سالها این افزونه با عنوان فایرباگ (Firebug) شناخته شده بود. اگر شما یک توسعه دهنده وب و یا برنامه نویس هستید احتمالا در مورد آن شنیده‌اید.

بهترين موارد استفاده از فایرباگ: اجازه بازرسی عناصر HTML، اصلاح واقعی سبک و طرح بندی، تجزیه و تحلیل عملکرد و استفاده از شبکه و ارائه یک لرنامه اشکال یاب جاوا اسکریپت قدرتمند. در مجموع، فایرباگ ابزار نسبتا عالی و خوبی بود و بسیاری از مردم را در جانب فایرفاکس نگه داشته بود.

به زمانی برگردیم که بازار مرورگر تقریبا فقط شامل فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر بود؛ فایرباگ نقش قابل توجهی در كمك به برنامه نویسان و توسعه دهندگان در برابر مرورگر مایکرو سافت داشت.

John J. Barton

جان جی بارتون، رهبر برنامه نویسی سابق گروه فایرباگ چالش‌ها و مشكلات فايرباگ را توضیح داد:

(( کارکردن روی فایرباگ با این گروه از همکاران واقعا عالی بود و من معتقدم  ما در طول سالهایی که فایرباگ تنها اشکال یاب وب موجود بود، تاثیر زیادی بر روی وب گذاشتیم. حالا تمامی مرورگرها اشکال یاب وب خود را دارند (یا بزودی خواهند داشت) پایگاه کار بعدی فایرباگ عملی نیست. سرعت تغییرات مرورگرها برای اندازه گروه ما بسیار زیاد است. فایرباگ نیز قادر نیست کار خود را با فایرفاکس ادامه دهد چه رسد به اینکه با ابزارهای دیگر رقابت کند. علاوه بر این؛ تغییر محیط دسکتاب به تلفن همراه و مرورگری با فناوری بالا (فایرفاکس) به سه یا بیشتر نیازمند تلاش‌های بسیاری برای توسعه اضافی است.))

شايد كساني باشند كه گذشته بارتون را به ياد آورند  بارتون قبل از مديريت در فايرباگ کارمند IBM بود. وب‌سايت IBM توسط بارتون مديريت مي‌شده و كليه سيستم‌هاي برنامه‌نويسي تحت وب اين شركت تحت كنترل بارتون بوده است.

بارتون در سی‌نت (Cnet) می‌گوید: ((من فکر می کنم گروه فعلی ما برای طراحی مجدد فایرباگ در مسیر صحیحی قرار دارد، اما من دیگر نمی‌توانم پشتیبانی IBM را برای تحقق این کار تا یکسال دیگر بدست بیاورم.)) من حدس می‌زنم تمامی این ها با قیمتی بسیار کم به پایان رسیده است و در نهایت بارتون علت را توضیح داده و تغییر جبهه داد.

Could IBM be ditching Mozilla as well?

 

جان جی بارتون در ایمیلی به اعضای فهرست پستی فایرباگ می‌نویسد:

(( دوشنبه من کار خود را بر روی نسل بعد ابزار توسعه وب گوگل در گروه مرورگر وب شروع می کنم. در نتیجه دیگر بطور مداوم در توسعه و پشتیبانی از فایرباگ در فایرفاکس مشارکت نخواهم کرد.))

این اخبار بدی برای گروه فایرباگ و همچنین برای موزیلا نیز بدتر می‌باشد. با توجه به سرعت توسعه کروم در جهان مرورگرها، موزیلا نمی‌تواند مثل قبل به رقابت خود با آن ادامه دهد.

آینده فایرباگ

یکی از مشکلات فایرباگ این است که اینترنت به طرز قابل توجهی تغییر کرده است. همانطور که نت تکامل می‌یابد، طراحی صفحات وب نیز روبه رشد است.

سی‌نت می‌گوید: ((برنامه نویسی وب سایت یک منطقه گرم در دوران صفحات وب استاتیک است که راه را برای دوران برنامه‌های کاربردی وب پویا با عناصر متحرک، رابط‌های کاربری تعاملی و نرم افزار سنگین نوشته شده به زبان جاوا اسکریپت باز کرده است. این وظیفه ایجاد ابزارهای توسعه دهنده را سخت تر می‌کند. این واقعیت همراه با زمان بندی انتشار نسخه جدید و پرسرعت موزیلا خارج از کنترل گروه فایرباگ بود. بنابراین آیا برای بزرگترین اشکال یاب وب این کافی است؟ آیا فایرباگ غرق شده است؟  قطعا اوضاع خوب به نظر نمی‌رسد اما در نهایت برای اقرار به این موضوع خیلی زود است.

دیون آلمیر توسعه دهنده سایت موزیلا آن را بهتر از من بیان می‌کند:

(( فایرباگ روشی بود که شما سایت‌های خود را با آن اشکال یابی می‌کردید اما این روش اکنون تغییر کرده است. خیلی زود است که ادعا کنیم فایرباگ جاFirefoxن تازه گرفته است اما همه نگاه‌ها روی آن است….. به خصوص که می‌بینیم ابزارهای مرور گر دیگری همچنان به شکوفایی خود ادامه می‌دهند.))

منبع: CNET

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *