5 اپلیکیشن رایگان باغبانی برای دوست داران طبیعت (مخصوص iOS)

5 اپلیکیشن رایگان باغبانی برای دوست داران طبیعت (مخصوص iOS)
  • 1390/6/23
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

حداقل در نیمکره شمالی، فصل، فصل تابستان است و این بدان معناست که بساط باربکیو، گشت و گذار در باغ و بستان، دراز کشیدن روی چمن و رسیدگی به گل های باغچه یا باغ برای دوستداران طبیعت از هر جهت مهیاست. حتی اگر شما علاقه ای به یک باغ گل زیبا نداشته باشید، برنامه های کاربردی دیگر برای شما افراد دوستدار طبیعت وجود دارد که احتمالا حتی می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند.

رفتن به باغ ، حتی اگر باغ یکی از دوستان باشد، می تواند یک راه خوب برای دور کردن استرس های روزمره و تمدد اعصاب برای یک عصر تابستانی باشد. راستش احساس خوبی به انسان دست می دهد وقتی می بیند در وعده غذایی اش محصولاتی وجود دارد که خود کاشته و پرورش داده و سپس برداشت کرده به خصوص وقتی حس می کند سبزیجات یا میوه های باغچه خود طعم بهتری از آنهایی دارد که از بیرون از منزل می خرد.

بگذریم. در اینجا قصد داریم برای کاربران دستگاه های اپل که به سیستم عامل iOS  مجهزند (مانند آیفون، آیپد و آیپاد تاچ) پنج برنامه کاربردی  که حاوی مطالب آموزشی، اطلاع رسانی و امکانات باغبانی که کاربران را مات و متحیر و سرگرم می کنند معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

Kew Gardens – برنامه رسمی باغ های سلطنتی لندن

باغ های گیاهشناسی سلطنتی در Kew در لندن معروفیتی جهانی دارند و حاوی بیش از 30 هزار گونه های مختلف گیاهان می باشند. اگر در حال برنامه ریزی یک سفر به این باغ ها باشید ( همچون 2 میلیون گردشگری که هر سال از این باغ ها دیدن می کنند) در این صورت کاملا منطقیست که  یک راهنمای تمام عیار و تعاملی در اختیار داشته باشید.

با قدم نهادن در برنامه رسمی باغ های Kew که هم نقشه باغ ها را به شکل تعاملی دارد و هم اطلاعات تکمیلی را برای بازدید کنندگان فراهم می کند، با عکس ها و مقالات جالبی مواجه می شوید که  تماشا و خواندن آنها برای هر کسی در جهان لذت بخش است. نقشه را می توان به سلیقه خود طراحی کرد، مثل نمایش موارد علاقه مندی که هنگام گردش در باغ به شما نزدیک ترند، یا نمایش بناها و جاذبه های پر بیننده.

همچنین برنامه شامل اطلاعات جامعی مربوط به بناهای تاریخی موجود در مجموعه باغ های Kew، گیاهان کوجود و روش های های حفاظت از باغ ها می باشد. برنامه ای ضروری است اگر در حال برنامه ریزی برای یک سفر تفریحی به انگلستان هستید، و بازدید از این طبیعت زیبا را حتی اگر در فاصله 6000 مایلی از لندن زندگی می کنید توصیه می کنیم!

Landshare  محصول River Cottage

اگر اصرار به کاشتن گیاهی داشته باشید اما هیچ محلی برای پرورش آن در اختیار نداشته باشید چه می کنید؟ آیا جالب نیست اگر به سرویسی دسترسی داشته باشید که در آن کاربران بتوانند به دیگر اعضا با اشتراک زمین کشاورزی، تخصص و ابزار آلات کشاورزی در کشت یک گیاه یا محصول کمک کنند؟ این سرویس وجود دارد و نامش Landshare است.

این برنامه ویژه iOS دسترسی سریع به Landshare را برای کاربر فراهم می کند ، سرویسی که در کشورهایی مانند انگلستان ، استرالیا و کانادا (اما نه در ایالات متحده) اجرا شده و که افرادی را که میل به کاشت گیاهی دارند و کسانی که زمین مناسب برای این منظور را در اختیار دارند به هم پیوند می دهد. همچنین دسترسی به یک جامعه بحث و تبادل نظر بین کاربران در برنامه گنجانده شده که در آن شما می توانید سوالات خود را ارسال  و منتظر پاسخ بمانید یا به سوالات دیگر اعضا پاسخ دهید.

برنامه قادر است با استفاده از موقعیت جغرافیایی شما نزدیک ترین پرورش دهندگان، ارائه دهندگان زمین و باغ را برای شما شناسایی کند. در بریتانیا پایگاه کاربران این سرویس نسبتا خوب تثبیت شده است و بسیار فعال است، اما پورتال های استرالیا و کانادا به مرور در حال کسب محبوبیت و باز کردن جا میان کاربران است.

Get Growing

تا کنون فکر کرده اید از  پرورش دادن میوه و سبزیجات چقدر در پول خود صرفه جویی می توانید کنید؟ Get Growing  نرم افزاری است که می تواند به شما  در این محاسبه کمک کند و شما را در مراحل مختلف کشت محصول به صورت مفید یاری برساند.

هدف از تهیه این اپلیکیشن تشویق بسیار زیاد مردم به پرورش دادن مواد غذایی توسط خود با پاسخ این سوال است که چگونه تولید مواد غذایی توسط خود شما برای صرفه جویی در هزینه ها و حفظ محیط زیست مفید است. برخی از عملکرد محصول برآورد شده ممکن است کمی بیش از حد خوش بینانه باشد، اما  آنچه برنامه بر آن تاکید دارد این است که کشت و زرع میوه ها و سبزیجات در خانه یا باغ شما، یک راه مطمئن برای صرفه جویی در پول و  خوردن غذاهای سالم و داشتن یک زندگی سالم است.

همانطور که یک ماشین حساب در برنامه با عنوان “چقدر می توانم پس انداز کنم؟ ” در برنامه تعبیه شده، یک راهنما وجود دارد که به شما  کمک خواهد کرد تصمیم  بگیرید  چه زمانی باید کشت را انجام داده و کی محصول را برداشت کنید، و همچنین تعدادی دستور العمل های مفید برای کمک به شما در انتخاب وعده غذایی خود مانند ناهار و شام. باید اضافه کنم که رابط کاربری برنامه، سریع، پویا و بسیار هم زیباست.

Pocket Garden (پشتیبانی از تبلیغات درون برنامه)

از ظاهر ساده برنامه چندان ناامید نشوید، در حالی که Pocket Garden   از نظر گرافیکی نرم افزار زیبایی نیست  اما قطعا در خود اطلاعات مفیدی برای هر پرورش دهنده کنجکاو گیاه دارد. نسخه رایگان دقیقا همانند نسخه پولی (0.99 دلاری)  است به جز آنکه گاه به گاه آگهی های نسبتا محجوبی به نمایش در می آید.

راهنمای کشت سبزیجات از مرحله تهیه بذر به زبان انگلیسی ساده بیان شده، از جمله : عمق کاشت ایده آل، فاصله بذرها موقع کاشت، فصل کاشت، و البته زمان برداشت محصول. بخشی از برنامه با عنوان باغ من (My Garden) می تواند به به ثمر رسیدن کار و تلاش شما کمک کند، اگر چه بررسی های کاربران در iTunes می تواند بخش فوق را کمی  زائد و اضافی  جلوه دهد.

با وجود این، برنامه ارزش دانلود را دارد به خصوص اگر شما نیاز به راهنمای نسبتا مختصر  پرروش گیاهان بر روی آی فون خود آن هم به صورت رایگان دارید.

جستجوی گوگل (Google Search)

نگران نباشید، موضوع این مقاله را فراموش نکرده ام (پرورش گیاهان)، اما برنامه رسمی جستجوی Google ویژه iOS حاوی قابلیتی است که هر فرد علاقه مند به باغبان می تواند از آن استفاده نماید: عینک گوگل (Google Goggles). برای کسانی از شما که عادت دارید در باغ ، پارک و در طبیعت گشت و گذار کرده و در مورد گیاهان و گل ها کنجکاو هستید– Google Goggles  می تواند به کنجکاوی شما با جستجوی تصویر شما در بانک تصاویر خود پاسخ دهد.

این ابزار را برای کسب اطلاعات درباره گل ها ، برگ ها و در برخی موارد حشره های ناشناخته می توانید به کار ببرید. یک برنامه ضروری که باید بر روی هر گوشی آیفونی نصب باشد، جستجوی گوگل، مخصوصا برای شناسایی گیاهان و گل مفید است.

با توجه به این واقعیت که گیاهان ، گلها و حشرات  دارای بافت ارگانیک می باشند و هرگز همه گیاهان یک گونه با هم یکسان نیستند در نتیجه ممکن است هرگز  نتوانید در جستجو نتایجی دقیقا مشابه گیاه یا حشره مورد نظر پیدا کنید. با این حال ، برنامه در پیدا کردن تصاویر مرتبط مشابه  کارش را عالی انجام می دهد که بنا به تجربه من در اغلب موارد دقیق است. با این حال اگر به مشکل برخورد کرده و نتوانستید جواب خود را بیابید، سعی کنید از زاویه ای مختلف عکاسی  کرده یا تنها از برگ  گیاه عکس بگیرید نه از گل.

نتیجه

چه کسی گفته : تکنولوژی و طبیعت با هم جمع نمی شوند؟ امیدوارم  این چند برنامه رایگان که در این مقاله معرفی شد شما را تشویق کنند که به باغبانی و کشاورزی، علاقه پیدا کرده و  با کشت و زرع هم  در هزینه ها صرفه جویی کنید و هم از خوردن غذای سالم تر لذت ببرید. اگر هرگز پیش از این به فکر استفاده از عینک گوگل برای شناسایی گیاهان ناشناخته نیافتاده بودید، در حال حاضر این نکته را می دانید و دانستن نیمی از راه است، درست است؟

آیا تا کنون هر کدام از برنامه های فوق را امتحان کرده اید؟ موارد علاقه مندی های شما کدام است؟ آیا هیچ برنامه رایگان دیگری برای پیشنهاد دادن سراغ دارید؟ افکار  و ایده های خود را در بخش نظرات ، در زیر این پست وارد کنید.

منبع: Makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *