پشتیبانی اپرا موبایل از افزونه ها ( دانلود )

پشتیبانی اپرا موبایل از افزونه ها ( دانلود )
  • 1391/1/19
  • علیرضا
  • 1

هیچ برنامه کامپیوتری وجود ندارد که بتوان گفت صد در صد کامل است . از همین رو شرکت های سازنده آنها با بروز رسانی این برنامه ها سعی در بهبود آنها داشته و در صدد این هستند تا آنها را تکمیل تر کنند . اما گاهی اوقات این امکان وجود ندارد که شرکت سازنده همه ی قابلیت ها را به صورت یکجا در برنامه اش قرار دهد . به همین دلیل برای برنامه های خود پلاگین ها و افزونه هایی را تولید میکنند تا بتوانند بر اساس نیاز کاربران ، امکانات مورد نظرشان را در اختیارشان قرار دهند . البته تنها شرکت ها نیستند که اقدام به تولید افزونه برای محصولات خود میکنند . بلکه برنامه نویسان نیز دست به طراحی و تولید افزونه ها میزنند . دو مرورگری که به طور گسترده از افزونه ها پشتیبانی میکنند را تقریبا همه کاربران می شناسند . فایرفاکس و کروم که با داشتن انبوهی از افزونه ها ، امکانات بسیار زیادی را به کاربران خود عرضه میدارند . در اکتبر سال 2010 بود که شرکت Opera Software ، قابلیت استفاده از افزونه ها را به مرورگر دسکتاپ خود افزود و تبدیل به سومین مرورگری شد که به صورت گسترده از افزونه ها پشتیبانی میکند . قبل از این ، اپرا تنها از ویجت ها پشتیبانی میکرد که تقریبا برنامه های مستقلی به حساب می آمدند . با پشتیبانی از افزونه ها در نسخه های اخیر اپرا ، قابلیت های زیادی به این مرورگر اضافه شده است . این افزونه قادر به انجام طیف گسترده ای از فعالیت ها بودند . از تغییر در رابط کاربری اپرا گرفته تا مشاهده اخبار روز ، کار با شبکه های اجتماعی و ابزارها . پس از مدتی نیز افزونه هایی برای تغییر در صفحه Speed Dial مشهور اپرا ساخته شدند که گزینه هایی در رابطه با شخصی سازی آن را به شما می دادند .

تا به امروز افزونه های اپرا تنها شامل نسخه مخصوص کامپیوترها می شدند . اما از این به بعد میتوانید افزونه ها را روی نسخه موبایلی اپرا که با نام Opera Mobile  شناخته میشود نیز نصب کنید ( البته مرورگر اپرا شامل یک نسخه موبایلی دیگر با نام Opera Mini نیز میشود که قابلیت استفاده از افزونه ها هنوز روی آن قرار نگرفته است و شاید دلیل آن هم سبکی این مرورگر برای اجرا روی گوشی هایی با قدرت پردازشی کمتر باشد ) .

مرورگر Opera Mobile را میتوانید روی گوشی و یا تبلت خود نصب کنید . شاید همیشه این موضوع برای تان سوال بوده باشد که تفاوت اصلی بین اپرا موبایل و اپرا مینی در چیست ؟ به صورت ساده میتوان گفت که اپرا موبایل یک مرورگر کامل مخصوص گوشی ها و تبلت ها میباشد که تمام قسمت ها پردازشی مربوط به صفحات وب را توسط سخت افزار دستگاه شما انجام میدهد . به همین دلیل بهتر است که اپرا موبایل را روی گوشی ها نصب کنید که قدرت پردازشی مناسبی داشته باشند . نصب اپرا موبایل رو تبلت ها نیز هیچ مشکلی را به دنبال نخواهد داشت . چون اکثر تبلت ها قدرت پردازشی بسیار مناسب و فراتر از نیاز اپرا موبایل دارند .

اما قضیه اپرا مینی به شکل دیگری است . اپرا مینی به تنهایی یک مرورگر کامل نیست . بلکه دائما با سرورهای شرکت سازنده خود یعنی اپرا در ارتباط است . هنگامی که شما یک آدرس را در اپرا مینی وارد میکنید ، این آدرس به سرورهای اپرا ارسال میشود . سپس صفحه مورد نظر شما توسط همان سرورها پیدا شده و فشرده سازی میشود . سپس سرور مذکور ، آن صفحه را برای گوشی شما ارسال میکند . به همین دلیل هم حجم دیتاهای دریافتی کاهش خواهد یافت و هم این که قدرت پردازشی زیادی برای نمایش صفحات توسط گوشی شما نیاز نیست .

طی چند روز گذشته ، نسخه ای از اپرا موبایل ساخته شده است که توانایی استفاده از افزونه ها را دارد . البته این نسخه هنوز توسط متخصصین و برنامه نویسان حرفه ای اپرا در حال تکمیل است و به قولی هنوز ” نسخه آزمایشگاهی ” میباشد و شرکت اپرا نیز اذعان کرده است که قابلیت استفاده از افزونه ها به صورت موثر و کاربردی ، در نسخه های بعدی اپرا موبایل اضافه خواهد شد . پس برای استفاده از این قابلیت باید منتظر نسخه های بعدی اپرا موبایل باشید .

در حال حاضر تنها نسخه ای از اپرا موبایل مخصوص سیستم عامل آندروید است که میتواند این قابلیت را در اختیار شما قرار دهد . البته اگر خیلی مایل به امتحان کردن این قابلیت جدید هستید و گوشی یا تبلت آندرویدی ندارید ، میتوانید شبیه ساز اپرا موبایل را برای ویندوز ، مک و لینوکس دریافت کنید و از طریق کامپیوتر خود آن را تست کنید .

به دلیل اینکه قابلیت پشتیبانی از افزونه ها در اپرا موبایل هنوز در ابتدای راه قرار دارد ، ممکن است به برخی مشکلات در هنگام کار با نسخه ای که این قابلیت را پیاده سازی میکند ، برخورد کنید . از اینگونه مشکلات میتوان به موراد زیر اشاره کرد :

1- افزونه های مربوط به صفحه Speed Dial در حال حاضر پشتیبانی نمی شوند .

2- پنجره های Popup در یک تب جدید باز میشوند که این مورد میتواند در عملکرد افزونه ها تاثیر گذار باشد .

3- افزونه هایی که به موس و کیبرد متکی هستند ، ممکن است همانطور که از آنها انتظار میرود ، کارایی نداشته باشند .

4- در نمایشگر دستگاه هایی که وضوح ( Resolution ) بالا دارند ، ممکن است که دکمه ها تار دیده شوند .

افزونه های اپرا موبایل را میتوانید از طریق وبسایت رسمی افزونه های اپرا دریافت کنید . همچنین شما میتوانید از طریق گزینه ای به نام Extensions که در منوی اپرا موبایل قرار دارد ، به صفحه افزونه های موجود روی دستگاه خود بروید . سپس از آنجا اقدام به نصب ، حذف ، فعال یا غیر فعال کردن افزونه ها کنید . در صورتی که افزونه ای دارای بخش تنظیمات نیز باشد ، از این قسمت میتوانید به آن دسترسی داشته باشید . همچنین گزینه ای نیز به منظور نصب افزونه ها از روی یک منبع محلی قرار داده شده است ( منظور از منبع محلی ، قسمتی مانند حافظه گوشی شما می باشد ) .

همچنین اپرا در بلاگ خود چند افزونه که در این نسخه به خوبی کار می کنند و به منظور تست میتوانید از آنها استفاده کنید را معرفی کرده است . این افزونه ها عبارتند از :

1-  Ghostery

2- Layers

3- Google Image Direct

4- HTTP Header

5- Lastpass

دانلود اپرا موبایل برای آندروید از گویا آی تی ( نسخه آزمایشی با پشتیبانی از افزونه ها )

دانلود شبیه ساز اپرا موبایل برای ویندوز

دانلود شبیه ساز اپرا موبایل برای لینوکس

دانلود شبیه ساز اپرا موبایل برای مک

منبع 12

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام آقای زارع
    ببخشید سوالم رو در جای نامناسب مطرح میکنم.
    من افزونه google dictionary رو دانلود کردم و وقتی روی کلمه ایی دوبار کلیک می کنم در قسمت pop-up علاوه بر معنی لغت متن آزار دهنده ایی هم باهاش ظاهر میشه:
    Tip: Didn’t want this definition pop-up? Try setting a trigger key in Extension Options.
    چه طور میتونم از شرش راحت بشم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *