ترکیه، سلطان جدید بازی های آنلاین

ترکیه، سلطان جدید بازی های آنلاین
  • 1391/4/22
  • آزاد
  • 5

سلطان جدید بازی های انلاین

مسلما در بین کاربران بازی های انلاین افراد کمی هستند که نامی از شرکت پیک گِیمز شنیده باشند.

اما این شرکت که در شهر استانبول واقع است به‌تازگی رتبه سوم از لحاظ تعداد کاربران بازی های آنلاین جهان را به خود اختصاص داده است.

 علت  گمنامی شرکت پیک گِیمز  را می توان نتیجه این امر دانست که تاکید تولیدکنندگان بازی  این شرکت بر  ساخت بازی‌هایی با درون‌مایه فرهنگیِ مرتبط با فرهنگ بازار ترکیه، خاورمیانه و شمال آفریقا است. به استثنای یک بازی تمام بازی‌های تولید این شرکت فقط به زبان‌های ترکی و عربی قابل دسترسی است. شرکت پیک گیمز که در  فیس‌بوک، موبایل و دستگاه‌های مجهز به مرورگرهای مختلف  به ارائه خدمات بازی مشغول است، اعلام کرده است که  بیش از ۹.۴ میلیون کاربر روزانه دارد. مقام‌های اول و دوم بازی‌های آنلاین جهان متعلق به شرکت‌های زینگا و کینگ‌دات‌کام است که به‌ترتیب ۵۷.۳ و ۱۲.۳ میلیون کاربر دارند.

 نمودار رشد کاربران شرکت پیک گیمز

از سال ۲۰۱۰ به این سو شرکت پیک گیمز با رشدی سریع مواجه بوده است، آن‌زمان که سه موسس این شرکت در انباری کوچک در یک مغازه فروش دستگاه‌های تهویه مطبوع که متعلق به پدر یکی‌شان بود، بنیان این شرکت را گذاشتند. آن‌زمان هدف بنیان‌گذاران شرکت این بود که بازی‌هایی متناسب با فرهنگ ترکیه بسازند، بازی‌هایی که با سلیقه کاربران بازار بازی‌های آنلاین ترکیه هم‌خوانی داشته باشد. آن‌ها کار خود را با نسخه‌ای آنلاین از بازی قدیمی اوکِی، که یک بازی دسته‌جمعی دورهمی است، آغاز کردند. رینا اونور، یکی از بنیان‌گذاران شرکت و استراتژیست ارشد آن که در سال ۲۰۰۸ با مدرک فوق‌لیسانس اقتصاد از هاروارد فارغ‌التحصیل شده و مدتی هم در شرکت معتبر مورگان استنلی تحلیل‌گر بوده است، می‌گوید: «در آن زمان، ترکیه چهارمین کشور بزرگ حاضر در فیس‌بوک از نظر تعداد کاربران بود و هیچ شرکت محلی یا جهانی وجود نداشت که محتوایی متناسب یا خدماتی هم‌خوان با فرهنگ ترکیه تولید و منتشر کند.» او توضیح می‌دهد که بیشترِ شرکت‌های تولیدکننده و ارائه‌دهنده خدمات بازی‌های آنلاین به ترجمه بازی‌های غربی به زبان ترکی قناعت می‌کردند.

وقتی بازی آنلاینِ اوکِی با موفقیت همراه شد (این بازی هم‌اکنون ۱۸ میلیون کاربر دارد،) تیم پیک به دفتری بهتر و بزرگ‌تر منتقل شد. در سال ۲۰۱۱ این تیم توانست سرمایه لازم برای توسعه شرکت برای حضور در بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا را فراهم آورد؛ مناطقی که اونور می‌گوید: «فرهنگ‌های مشابهی دارند، تاریخی مشابه، عادات مشابه کاربران… و نفوذ فیس‌بوک و اینترنت در این مناطق با سرعتی باورنکردنی در حال رشد است.»

بازی اوکی
نخستین حضور این شرکت در منطقه منا، بازی بود که نامش را می‌توان مزرعه شاد ترجمه کرد. این بازی به سرعت توانست پس از بازی فارم‌ویل به دومین بازی پرکاربر مزرعه‌محور جهان تبدیل شود. این بازی از شخصیت‌ها، ساختمان‌ها و حیواناتی که در منطقه هدف شرکت وجود دارند بهره گرفته است. اونور می‌گوید: «در نسخه ترکی، مزرعه‌دار پوشش پوشیده‌ای ندارد، در حالی که در نسخه عربی لباس سنتی به تن کرده. ما در بازی‌مان کابوی‌ها یا اسب‌های آمریکایی نداریم.»

مزرعه شاد
در ماه فوریه سال جاری، پیک بزرگترین شرکت تولید بازی‌های آنلاین عربستان به ‌نام کاملنا را که بازی معروف بلوط، با اقتباس از بازی مشهور ورقی به همین نام‌ را تولید کرده است، خرید. عربستان سعودی در حال حاضر پس از ترکیه بزرگترین بازار هدف پیک است. اونور می‌گوید این بازار خوبی برای تمرکز فعالیت‌های آنلاین است، «کاربران در این بازار درآمد بی‌مصرف زیادی دارند، اما امکانات زیادی برای خرج کردن آن در فعالیت‌های اجتماعی و بیرون از خانه در اختیار ندارند، همین موجب می‌شود مردم از این بازی‌ها برای وقت‌گذرانی، دیدارِ هم، بیان نظرات و تعامل اجتماعی بهره ببرند. این بازی‌ها مثل کافی‌شاپ‌هایی آنلاین هستند.» به گفته اونور درآمدهای شرکت پیک از سال گذشته تا کنون نزدیک به ۶۰۰ برابر شده است. این شرکت در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ کارمند در ترکیه، عربستان و اردن دارد و دفترهایی در برلین و بارسلونا.

بازی‌های آنلاین عربستان
پیک همچنین توانسته از سرمایه‌گذارانی در بلژیک، آلمان و خاورمیانه بیش از ۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. پیک قصدی برای ارائه نسخه‌های انگلیسی از بازی‌هایش ندارد، زیرا معتقد است محتوای بازی‌ها با فرهنگ‌های غربی سازگاری ندارند‌ اما اونور می‌گوید تیم تولیدکنندگان شرکت در نهایت به فکر توسعه فعالیت‌هایش به بازارهای جدید در غرب می‌اندیشد و همین به ارائه جدیدترین بازی این شرکت با نام لاست بابل‌(حباب گم‌شده) انجامید.

بازی انلاین حباب گمشده

پیک این بازی را که ربطی به فرهنگ خاصی ندارد به زبان‌های مختلفی ارائه داده است و در عرض دو هفته یک میلیون کاربر به شمار کاربرانش افزود. اونور می‌گوید: «مایه حیرت ما هم بود که بدون تبلیغ و تلاش خاصی برای تطابق با بازارهای غرب، کاربران بسیاری به‌ویژه در اروپا به سمت ما آمدند. این به ما ثابت کرد که توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که در یک سال و نیم گذشته کسب کرده‌ایم با رقبا و همکاران خارجی‌مان که در سطح جهانی فعال هستند، برابری می‌کند.»

 منبع : http://www.peakgames.net/

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *